OFFROAD OULU

Pääalue => Yleistä keskustelua => Aiheen aloitti: 5743 - Marraskuu 14, 2004, 07:35:13

Otsikko: Renkaat L-200:een
Kirjoitti: 5743 - Marraskuu 14, 2004, 07:35:13
Minulla on Mitsubishi L-200 Club Cab vm.03, jonka vakio rengaskoko on 205/80R16. Olisiko tietoa minkä muun kokoisia olisi tarjolla samoille vanteille. Käyttö olisi 65% maantieajoa, josta puolet soratiellä ja 35%
metsäteillä ja kevyttä tai "keskiraskasta" maastoajoa. Vinkkejä saisi tulla
kesä- ja talvirenkaista. Mielipiteitä myöskin nastat vai kitkat, sekä mistä
renkaita löytyy Oulun seudulta vai täytyykö mennä Ruotsin puolelle. Rengasmerkit kiinnostavat tietysti ja onko ollut mitään julkaisuja nelivetoautojen rengastesteistä. Itse olen miettinyt olisiko 235/85R16
renkaat sopivat. Eihän tämä nyt ihan offroad juttu ole, mutta nelikko aihetta kylläkin ja luulisin asiantuntevaa tietoa löytyvän näiden sivujen
kävijäkunnalta. Odotan mielenkiinnolla hyviä neuvoja, Kiitos!
Otsikko: Renkaat L-200:een
Kirjoitti: petri r - Marraskuu 14, 2004, 08:08:28
Onkohan toi 235/85-16 just himpun liian korkea? Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa kuin 51mm. Itse valitsisin "kesärenkaaksi" hieman leveämmät renkaat, jotain 255-265 (jos vaan vanteille mahtuu), koska sinuunkin auton keula on aika raskas ja jos/kun menet pehmeään maastoon niin olisi enemmän kantavuutta. Korkeusprofiili silleen, että ei ylity tuo 51mm sääntö (katso laskuria sivulta www.rengaspari.fi). Varmaan eniten käytetty tuollainen sekarengas on BF Goodrichin All Terrain kumi. Niitä saa Oulussa esim. K-rengashuolto, Sammaltie (Rusko?). Talvirenkaiksi hieman kapeammat nastarenkaat niin ei ole niin sohjoherkät, ehkä juuri tuo 235 leveä.

Minulla itselläni on ollut 03 vm Nissan King Capi 4x4:ssä juuri nuo BFG:n A/T renkaat koossa 275/75-16. Oon ajanut niillä jotain 30.000km vajaan vuoden aikana. Ihan käypäset sekä normaaliin ajoon että kevyeen maastoajoon. Leveys saa aikaa hieman vetelyjä urissa mutta muuten ok. Rengasmelua ei ole mitenkään huomattavasti, 100km/h vauhdissa tuulen suhinat on meluisammat. Hinta muistaakseni tuolta K-rengashuollosta oli 620e paikalleen asennettuna.

T:Petri
Otsikko: Renkaat L-200:een
Kirjoitti: Paavo - Marraskuu 14, 2004, 18:29:07
Moi,

mulla oli rangessa viimetalvena Continental icecontact 4x4 245/75r16 ja oli tosi hyvät, rankku pysähtyi suurinpiirtein yhtä hyvin kuin saappi uusilla hakkapeliitoilla. Kierros maksoi himpun yli 700, mut mun mielestä haukkui hintansa komeesti.

Jos haluut hyvät niin et voi tehdä liikaa kompromissejä, esim. kesä- ja talvirenkaat pitää olla erikseen, ja tarvittaessa vielä maastorenkaatkin, joille kooksi mahdollisimman iso sekä halkaisijan että leveyden suhteen, mitä laki sallii, alle mahtuu ja voimansiirto kestää. Tuo Petrin suosittelema all-terrain kuvio on kuitenkin kohtuu hyvä maantielle ja maastoon, mud-terrain vois ehkä mennä kans jos painotat enemmän maasto-ominaisuuksia eikä talvopidolla ole mitään väliä.

Muista sitten myös "offilaki", eli sen minkä maastokelpoisuudessa voittaa niin ajo-ominaisuuksissa häviää, koskee sekä renkaita että muuta autoa.

-Paavo
Otsikko: Lisäkysymys L-200:sen omistajalta
Kirjoitti: 5743 - Marraskuu 14, 2004, 19:33:16
Oliko niitä 4*4 autojen rengastestejä tiedossa kellään?
Miten on renkaan leveyden laita, ettei roratiellä kivet ropise kylkiin, kun
perus L-200:ssa ei ole lokasuojissa levikkeitä niin kuin Magnum versiossa.
Onko kukaan hakenut renkaita Ruotsin puolelta?
Otsikko: Renkaat L-200:een
Kirjoitti: Paavo - Marraskuu 15, 2004, 07:11:33
Moi,

ainoa 4x4 rengastesti joka tulee nyt heti mieleen on Petersenin "big mud tyres" -artikkeli/testi, taisivat olla kaikki yli 40" tuuman nakkeja...

Lähempänä rajaa asuva jengi on ilmeisesti jonkinverran hakenut renkaita Ruotsista edullisemman hinnan takia, mut ero jäänee pieneksi jos ei saa kikkailtua paikallista momssia pois.

Renkan leveydestä ka kivien ropisemisesta kylkiin ei ehkä ole kovin tarkkaa tietoa, äl-kakssatasia ei oo kovin montaa maastokäytössä. Levikkeitä on osa porukasta tehnyt myös itse, parlokit ja muutaman sentin leveä tällaiseen tarkoitukseen tehty kuminauha lienevät yleisimmät materiaalit, mutta jos sulla on kovin siisti se auto niin lopputulos vaatinee työtä että on "näyttelykelpoinen".

Tuon "offilain" venyttely vaatii joko työtä tai rahaa tai molempia, halvalla ja helposti ei saa monestikaan parannettua maasto-ominaisuuksia siten ettei se olisi ainakin jollain tavalla katu/maantie ajo-ominaisuuksista tai ainakin ulkonäöstä pois, toki kohtuullisen hyviäkin kompromissejä näkee sillointällöin (esim. ylläksellä muutama range ja se iso chero keltaisissa ryhmissä).

-Paavo
Otsikko: Renkaat L-200:een
Kirjoitti: petri r - Marraskuu 15, 2004, 14:24:45
Joo...ropisee ne kivet kylkeen/helmaan vaikka onkin riittävät levikkeet. Kivet tulee sieltä levikkeiden alta, sieltä missä pitäisi olla roiskeläpät, mutta eihän niitä voi laittaa kun ne jää ensimmäiseen mättääseen maastossa ja pahimmillaan vie myös sisälokarit tms. Eli korkea alusta/rengas => paljon rengasta näkösällä + karkea kuvio => paljon ropinaa helmaan. Mutta paskaaks siinä  8) ...antaa ropista. Sit ku alkaa ruostuun niin maalia päälle. Tai sit samalla maalaa kun oikoo ja maalaa maastossa tulleita lommoja helmasta ja kyljistä.... :oops:
Otsikko: Lisäkysymys petrille
Kirjoitti: 5743 - Marraskuu 16, 2004, 16:36:56
L-200:n omistajalta kysymys Petri R:lle. Miten BFG:t toimii, jos tiellä tiukkaa polannetta tai lauhan kelin jälkeen vähän jäätiköllä. Ajatko muuten
nuilla samoilla renkailla  kesät ja talvet.
Otsikko: Renkaat L-200:een
Kirjoitti: petri r - Marraskuu 16, 2004, 17:53:01
Hmm...ajokäytös on ihan ok siis noin leveälle renkaalle. Esim. jos ajat kestopäällyksen reunaan ja rengas on puoleksi kestopäällysteellä ja puoleksi tyhjän päällä/pientareella niin ei se mitenkään yllätä (ei mitenkään vetäise tms) vaan auton voi ajaa hallitusti "reunuksen" yli  ja takaisin.

Ensimmäiset talvikokemukset on just työn alla kun oon työreissulla Ivalossa. Lunta tullut parin päivän aikana 20cm. Kun vertaan varsinaisiin talvirenkaisiini (Nokian C2 nastarengas 215/70-16) niin kyllä pitkittäispito (pysähtyminen ja kiihdytys) on paljon huonompaa. Varsinkin jos risteysalueet on kiillottuneet niin pahasti luistaa. Karkeammalla pinnalla ja pehmeällä lumella ihan mukiin menevä...ei mitään yllättävää käytöstä mutta luistaa enemmän kuin nastarengas. Kerron kokemuksista lisää kun ajan huomenna ouluun ja sit vaihdan nastarenkaat viikonloppuna niin pääsee vertaamaan tuoreeltaan kokemuksia.... Toki jos on intoa niin voithan ottaa tyypit noista renkaista...jos sattuis kohtuudella onnistuun tapaaminen jossain...viikonloppuna?
Otsikko: Renkaat L-200:een
Kirjoitti: Paavo - Marraskuu 17, 2004, 07:09:53
Vuokatti Safarien heput kehui jotain Hankookin rengasta paljon paremmaksi talvipidon suhteen kuin BFG allterrainia, ja kuviossa oli tosiaan selvästi enemmän lamellointia. Hepuilla oli ilmeisesti kohtuullisesti kokemusta molemmissa samoissa autoissa (hojo ja uudempi samanoloinen tojo, olisko ollut sitten jo se vieterialustainen hoodeejii). Kokona oli 31" (saattoi olla myös 32") korkeutta ja 11.5" leveyttä.

-Paavo
Otsikko: L-200:sen omistajalta uusi kysymys
Kirjoitti: 5743 - Marraskuu 17, 2004, 15:34:10
Onko kellään kokemusta Dean Wintermaster Plus renkaista koko 235/75-16, tai Michelin 215/75-16.
Otsikko: Vielä lisää
Kirjoitti: 5743 - Marraskuu 17, 2004, 15:51:13
Meinasi unohtua kysyä kokemuksia myös renkaista Dean Wintercat 235/ 75-16.
Otsikko: Renkaat L-200:een
Kirjoitti: Paavo - Marraskuu 19, 2004, 07:22:20
Outo merkki tuo Dean ainakin mulle
Otsikko: Renkaat L-200:een
Kirjoitti: petri r - Marraskuu 19, 2004, 07:53:26
Joo...outo minullekkin. Jotenkin tuntuu siltä, että en luottaisi aivan outoihin merkkeihin, varsinkaan talvirenkaina. Kesärenkaissa ei yleensä ole niin dramaattisia eroja pidossa/ajettavuudessa.

Niin...ivalosta ajoin ouluun ihan talvisissa olosuhteissa. Kyllä BFG at on ihan sellainen helppo/yllätyksetön rengas talvellakin, mutta pito ei yksinkertaisesti ole niin hyvä kuin nastakumessa. Varsinkin kevytperäisessä lava-autossa en lähtisi tinkimään talvipidosta. Muutaman kerran kun ohitin rekkaa 90km/h vauhdissa niin tarjosi persettä sivulle ihan reippaasti (siis takavetopäällä ajan yleensä matka-ajoa, kun vauhditkin on yleensä 90-110km/h).
Kiihtyvyydessä kaupunki/risteysolosuhteissa ei ole käytännön haittaa kun ajan yleensä neliveto päällä, mutta jarrutukset on sitten aina pirunmoisia yllätyksiä kun vaan liukuu ja liukuu. Samoin kiinteällä nelikolla puskee joissain liukkaissa olosuhteissa tuo AT rengas.

Kyllä olen sitä mieltä, että tarvitsen ehdottomasti laadukkaat nastarenkaat. Harmittaa vain kun tuli ostettua niin "matalat" (215/70-16) nokian kumet viime talvena. Jos joku ostais nämä vajaan talven ajetut loistokumet pois niin ostaisin samanlaiset 235/85-16 kumet tilalle  :lol: ?

T:Pete
Otsikko: Renkaat L-200:een
Kirjoitti: Hande - Marraskuu 19, 2004, 19:23:08
Dualereilla (ritkestone) ainaskin on ihan kiva lakasta nelipyöräluisua 20km/t vauhdissa :) hiukan kiihtyvyys on kärsinyt mut niin on jarrutuskin :shock:
Otsikko: L-200:n omistajalta
Kirjoitti: 5743 - Marraskuu 19, 2004, 20:26:14
Katsokaapas Rengascenterin kotisivuilta valikosta renkaat > Dean tires,
niin löytyy tietoa renkaista. Sieltä pääsee myös rengasvalmistajan omille
kotisivuille. Näyttäs olevan ihan off-road renkaita, niin kuin BFG:llä.
Ovat vissiin amerikkalaisia valmistajia molemmat.
Minä jonkunlaisen ratkaisun tein, kun ostin Dean Wintercat radiall SST
renkaat nastoitettuna kokoa 235/75-16. Ovat 30mm halkaisijaltaan
isommat kuin alkuperäiset 205/80-16. Kokemusta on sen verran vähän,
ettei tarkemmpia kommentteja voi sanoa, mutta ei ainakaan huonommat
kuin vanhat Bridgestonet (M+s) renkaat. 235/85-16 renkaista sain vinkkiä,
että vakiovanteille laitettaessa renkaan "suureneminen" on sitä luokkaa,
että ajotuntuma saattaa huonota oleellisesti (epävakaata).
Otsikko: Re: L-200:n omistajalta
Kirjoitti: Paavo - Marraskuu 20, 2004, 16:02:15
Moi,
Lainaus käyttäjältä: "5743"
235/85-16 renkaista sain vinkkiä,
että vakiovanteille laitettaessa renkaan "suureneminen" on sitä luokkaa,
että ajotuntuma saattaa huonota oleellisesti (epävakaata).
Noi mun kiesissä olevat renkulat on kokoa Q78-16, eli n. 36" korkea ja 11" leveä, korkea ja kapea siis. Ovat muuten aika veikeät ajaa alle kilon paineilla yli neljänkympin vauhdissä, mutkissa vanne ja renkaan kulutuspinta ei oo ehkä ihan kohdikkain, loivaankin mutkaan pitää ottaa tukeva kahden käden ote ja ennakoida tarpeeksi, eli kääntää ajoissa, että itse autokin alkaa taittumaan mutkaan...  :D
Otsikko: Renkaat L-200:een
Kirjoitti: rockin88 - Joulukuu 02, 2004, 16:36:56
oisko kellää tietoo et mikä maastorengas ois maastossa kaikki paras...aatellen myös talviajoa...ku oon kuullu et boggerit on hyvät maastossa mut tielle niil ei mee kukaa...?
Otsikko: Renkaat L-200:een
Kirjoitti: Paavo - Joulukuu 02, 2004, 17:52:59
Moi,

> oisko kellää tietoo et mikä maastorengas ois maastossa kaikki paras

Täähän on helppo kysymys... :)

TSL piti viimeviikonloppuna hyvin, mutta näytti boggerissakin olevan pitoa ihan hemmetisti. Mut paras "talvirengas" on varmaan sellainen jossa on kunnon ketjut.

En oo maastopaineilla kokeillu noita pampersseja syvään lumeen, katupaineilla jäin viimekeväänä pari kertaa kiinni kun auto/renkaat putos kelkalla kovetetusta pinnasta läpi, ja alla oli jää, vinssihommiksi meni. En tiedä olisko akselilukoista ollut millaista iloa hangessa, kun sain ne kuntoon vasta toukokuun safarille.

-Paavo