OFFROAD OULU

Pääalue => Yleistä keskustelua => Aiheen aloitti: Cj-5 - Marraskuu 19, 2004, 17:32:39

Otsikko: Nii eiku sitä mie vaan että...
Kirjoitti: Cj-5 - Marraskuu 19, 2004, 17:32:39
...Ku mäki nyt sain oman tunnuksen tänne niin vois vaikka laittaa että keitäs kaikkia meitä täällä nyt sitten niinku onkaan tuttuja ja tuntemattomia...mullahan on edelleenkin toi"mönkkäri"niinku jotku sitä nimittelee eli CJ-5 ja Rovaniemeltä. :roll:...ai niin tosiaan ja jotkuthan mut tunteeki jo nimim.Wago-78
Otsikko: Nii eiku sitä mie vaan että...
Kirjoitti: Paavo - Marraskuu 19, 2004, 17:58:24
Moi,

minä, Petri ja Tero (+apparit) ollaan ainakin käyty Raajärvellä.

-Paavo
Otsikko: Nii eiku sitä mie vaan että...
Kirjoitti: Cj-5 - Marraskuu 19, 2004, 17:59:47
Juujees tuttua porukkata 8)
Otsikko: Nii eiku sitä mie vaan että...
Kirjoitti: ROCKY - Marraskuu 19, 2004, 19:18:38
Termos

Nyt mie häiriköin täälläki  :oops:  :shock:  :D
Otsikko: Nii eiku sitä mie vaan että...
Kirjoitti: ZeiZei - Marraskuu 19, 2004, 19:41:07
Täällä sitä tulee kans käytyä kun on sopivasti täältä oulun ja roin puolestavälistä. Ajokkina, siis offi, on se harmaa rankku turkkilevy luukulla
(http://stiletti.wipsl.com/albums/album113/07170047_G.jpg)

Siviilissä ajelen sinisellä Hr-v:llä
Otsikko: Nii eiku sitä mie vaan että...
Kirjoitti: ttimonen - Marraskuu 20, 2004, 07:51:49
Morjensta vaan!!

Joko sitä on "mönkkäriin" soviteltu 35"sia?  :D

-tero-
Otsikko: Nii eiku sitä mie vaan että...
Kirjoitti: petri r - Marraskuu 20, 2004, 11:30:28
Joo, morotus vaan kaikille tutuille. Ootteks rakennelleet autoja eteenpäin? Jokos Terolla on välityssarja paikoillaan? Ja Härvelin Rangesta on korjattu ne mystiset käyntiviat? Mulla on helma korjattu ja nyt on pikakiinnikkeiset työvalotkin (4x) olemassa  8)  

Mä oon mietiskelly kahden jutun välillä: jos olis käyttää sellainen 1000-1400 euroa niin pitäiskö investoida ARBin lukko eteen vai ostaa erikseen "safarirenkaat" (33"-12,5"-15 tai 16....jotkut mutikas kuvioiset)....hmm...kumpikohan olis fiksu veto tässä vaiheessa. Toisaalta ne nappulakumet tulee varmaan hankittua ennemmin tai myöhemmin, mutta onko ne sit aina alla vai pelkästään safarikäytössä. Kilometrejä tulee vielä toistaiseksi niin paljon että kuluminen voi olla aika kovaa nappulakumeilla. Katselin tuossa polttoainekortin yhteenvetoja : diisseliä on palanut vuoden alusta n. 2700 litraa = keskikulutuksella 8,8l/100km = varmaan luokkaa 30 000km.

Toisaalta jos vaihtaa autoa joskus parin vuoden päästä (eihän sitä ny viitti kovin vanhoilla paskoilla ajaa... :lol:  :lol: , lähinnä siis jos on tarve kahdelle autolle niin henkilöbiili ja rajumpi maasturi ns. kakkosautona) niin tuo ARB investointi menee vähän niinkuin hukkaan. Se tuskin hinnassa näkyy niillä markkinoilla jonne tuollainen auto menee. Lisäksi mietin, että mitenköhän ne vetonivelet kestää siellä keulassa, varsinkin jos tulee sit jossainvälissä laitettua ne isommat nappulakumet.....

hmm...siinäpä miettimistä....no, onneks ei oo paniikkia...voihan sitä ajella vaikka nykyisellä konseptillä myös. Ihan mukaavaa ja huoletonta on ollut silläkin...
Otsikko: Nii eiku sitä mie vaan että...
Kirjoitti: Cj-5 - Marraskuu 20, 2004, 12:15:30
Lainaus käyttäjältä: "ttimonen"
Morjensta vaan!!

Joko sitä on "mönkkäriin" soviteltu 35"sia?  :D

-tero-

Heh joo kyllähän sekin on  käynyt mielessä... :lol:
Otsikko: Nii eiku sitä mie vaan että...
Kirjoitti: ZeiZei - Marraskuu 20, 2004, 14:36:44
Lainaus
Härvelin Rangesta on korjattu ne mystiset käyntiviat?


Ei ole sillä saralla vielä päässy oikeen vauhtiin. Tosin koko auto on nyt talviteloilla odottamassa parempia aikoja eli kevättä.
Siinä on nyt sellainen hassu että käyntiin lähtee hyvin mutta kun saa kunnolla lämpimäksi niin tyhjäkäynti hukkuu. Ei varmaan ole kummoinen vika jahka sais ne kaasarit balansiin ja silleen. Mutta se lämpö-ongelma on isompi vika, nyt epäilen kansipahvi(e)n vuotavan kun kone lämpeää hieman liikaa (kun ei muista sitä puhallinta) ja sitten sen normaalin käyntilämmön saavuttaminen on sen tähden vaikeaa. Mutta pitää tutkia se sitten kelkkakauden päätteeksi.

Petrille suosittelisin jonkinlaista jumppaa jousipuolelle varsinkin takapäähän, kun näyttää olevan aika jäykät jouset siellä. Ei varmaan jousta takaa kuin 10cm ulos kun on jo pyörä irti maasta. Sehän ei ole hyvä nuin pidon kannalta?
Onko siihen olemassa jotain sarjoja (OME yms.) vai olisko lääke lehtien vähennys. Et taida monestikkaan tarvia kaikkea 1000kg kantavuudesta?
Otsikko: Nii eiku sitä mie vaan että...
Kirjoitti: ttimonen - Marraskuu 20, 2004, 15:40:19
Minulla auto seisoo takapihalla ja odottelee että joku kömpisi sinne alle ja alkaisi irrotteleen osia :roll:  Kaippa sinne itse pitää vääntäytyä kun ei kukaan muukaan sitä näytä tekevän. On vaan niin hankala saada kipinää että jaksaisi alkaa pakkasessa irrotteleen osia, mutta eiköhän se tuosta omalla painollaan :lol:
Otsikko: Nii eiku sitä mie vaan että...
Kirjoitti: Paavo - Marraskuu 20, 2004, 16:09:33
Moi,
Lainaus käyttäjältä: "petri r"
Mä oon mietiskelly kahden jutun välillä: jos olis käyttää sellainen 1000-1400 euroa niin pitäiskö investoida ARBin lukko eteen vai ostaa erikseen "safarirenkaat" (33"-12,5"-15 tai 16....jotkut mutikas kuvioiset)....hmm...kumpikohan olis fiksu veto tässä vaiheessa
Tuota... ota suosiolla se kakkosauto, tulee pidemmän päälle halvemmaks kun ei tarvii kaikkia lommoja korjailla, ja voit rakentaa sitä pidemmälle, eikä tarvii tehdä maantieajon suhteen niin paljon kompromissejä.

Tonnilla saa jos jonkinlaisen kiesin, vanha rankku tai joku tojotan rieska, purat sen vaan atomeiksi ja vaihdat puolet ruosteista uuteen aineeseen (kaikki ne korin ruosteet ei paljon haittaa, pahimmat niistä ja runko kuntoon vaan). Ootkos muuten kysynyt paljonko kunigaslippikseen maksaa murros tai etuvetari tai -perä? Sen hinnalla saat siihen kakkosautoon uudet renkat, ja varmaan jää rahaa vielä varaosiinkin.

-Paavo
Otsikko: Nii eiku sitä mie vaan että...
Kirjoitti: petri r - Marraskuu 20, 2004, 16:10:06
Öö...vai on mun alusta jäykkä? No joo, onhan se varmaan vähän jäykempi kuin joku rangen, mutta mun mielestä takapää on latijousiseksi kuormajuhdaksi ihan kohtalainen. Haluasin nähdä jonkun muun vakion latijousi-pick-upin, jossa on paremmat joustot takana? Kun vaan osais liittää fotoja tänne niin näyttäisin muutman foton  :oops:  Jos kiinnostaa niin siellä petrisimolinin sivustolla mulla on galleriassa yks foto (kohta ehkä useampiakin) jossa näkyy takapään joustoja jonkin verran.

Tällä hetkellä suurin rajoittava tekijä ulosjoustossa siellä on iskarit. Niiden liikerajan loppuminen rajoittaa ulosjoustoa. Eli pitäis laittaa pidemmät iskarit. Luulatavasti laitakin kunhan nuo nykyiset " vanhenee". Sit vaan pitää huolehtia, että sisäänjousto on rajoitettu oikein ettei tuu iskareissa "rauta rautaa vasten" (tai sitten kiinnikepisteitä alkaa muuttelemaan)

Tosiasia on kuitenkin se, että tuosta autosta ei tuu mitään "kivikiipijää" tekemälläkään kun siinä on tuo erillisjousitettu etupää. Se on suurin rajoittava tekijä. Siellä ne joustot on aika olemattomia. Mutta sellaisen asiallisen safari/kompromissiauton siitä saanee kunhan vaan heittää sen ARB:n ja 33/12,5 nappulakumet alle....vai mitä olette mieltä kun samoilla safareilla on ajeltu?
Otsikko: Nii eiku sitä mie vaan että...
Kirjoitti: Cj-5 - Marraskuu 20, 2004, 16:39:56
Joo onhan se nähty että kyllähän se menee jo nytkin noilla eväillä aikas pitkälle ku on vaan aappari hiukan antamassa ohjeita ahtaimmissa paikoissa niitten klommojen välttämiseksi...
Otsikko: Nii eiku sitä mie vaan että...
Kirjoitti: ZeiZei - Marraskuu 20, 2004, 21:18:22
Yritin vähän harhauttaa että pysyis perässä vielä ensikesänä, ei parane kovin kauas päästää kun ei siinä KC:ssä kuiten kovin pitkä se vaijeri ole  :wink:

(http://stiletti.wipsl.com/albums/album113/07170036_G.jpg)
Tossa videossa ei ole ääniä, valitettavasti. Hienosti se kuiten nousi
http://stiletti.wipsl.com/albums/album100/Raajarvi3.wmv

(http://stiletti.wipsl.com/albums/album119/DSC00488.sized.jpg)

No en löytäny sitä videoo missä ylitit KC:llä jotain puun runkoa, siinä oli muistaakseni rattaat ilmassa
Otsikko: Nii eiku sitä mie vaan että...
Kirjoitti: Paavo - Marraskuu 21, 2004, 08:26:44
Moi,

> Kun vaan osais liittää fotoja tänne <...>

Niiden pitää ensin olla esillä jollain veppiservolla että linkkaus onnistuu. Jos sulla ei oo tuohon muuten mahdollisuutta (PS.com galleria ei oikein sovellu isommille kuvamäärille) niin voin vaikka tehdä tunnarit stiletin galleriaan, sinne saa puskettua kuvia etänä sellasella yksinkertaisella pikkusoftalla, ja kovia mahtuu "hieman", nyt niitä on yhteensä 6.5GB ja levyä saa kaupasta lisää...

http://gallery.sourceforge.net/
http://gallery.menalto.com/modules/gallery/albums/screenshotsGR/aaa.sized.jpg
http://stiletti.wipsl.com/gallery/others/

-Paavo
Otsikko: Nii eiku sitä mie vaan että...
Kirjoitti: petri r - Marraskuu 21, 2004, 08:32:22
Juups. Kaikissa vaihtoehdoissa on puolensa. Tuo ARB ja erilliset safarirenkaat ei nimittäin heikentäisi normaaleja maantie/käyttöominaisuuksia.

Vetarit tai perät ei oo ongelma vielä 1,5 vuoteen. Takuu on voimassa  :lol:  :lol:  Toisaalta voihan ne moittia jos sieltä keulasta löytyy se ARB.....?

Kakkosautoksi joku "vanha romu" olis ihan jees...kun ei tartte varoa. Mua vaan ei oikeen innosta hirvittävä "perusasioiden entisöinti", vaan ajaminen ja "offivarustelu" on enemmän POP ! Lisäksi ajamisen pitää olla "rentoa" (lue: mukavaa, sopivan lämmintä, tehostetut ohjaukset jne)

Ja kun tietää, että kaikkia vanhoja orkkisvehkeitä pitää rakentaa aika rankasti niin nyt ei oikeen sytytä (aika liian tiukilla kun paljon muitakin harrastuksia sekä vaatisi kunnon tilat + työkalut). Tietenkin jos alkaa odottelemaan ja sit ostaa valmiiksi rakennellun pelin...vaikka joltakin IT-nörtiltä jonkun porttaalirangen tms  :lol:  

Toisaalta yhden ihmisen taloudessa ei oikeen montaa autoa viitsi pitää rekistereissä/vakuutuksissa.

Varaosien hintaa en oo kysyny merkkiliikkeestä, mut autovahinkokeskuksessa oli seuraavia hintoja (Nissan D22):
- etuvetoakseli = 115 euroa
- etuperä = 350 euroa
- taka-akselisto/silta (perä + vetarit) 750 euroa
- etukardaani = 160 euroa
- takakardaani = 120 euroa

Onko nuo sit kalliita vai ei. Toisaalta näin uudenhkoon autoon käytetyt osat on ilman muuta harvinaisempia = kalliimpia, mutta positiivisena puolena on se, että ne on sitten uudehkoja osia eikä jostain 650.000km ajetun vetojuhdan jo valmiiksi "väljiä" osia.

Oon kyllä kovasti lueskellut jenkkilän nissan offroad palstoja. Siellä vastaavat pikkarit on varustettu yleensä 3 litran V6 bensamyllyllä. Vaikka niissä on reilusti enemmän polleja niin eivät puhu mistään voimansiirron ongelmista (käyttävät ARB:n lukkoja ja rengastus yleensä 33-35"). Ainoa heikko kohta isoilla rattailla ja korotuksilla on ohjauksen osien pehmentyminen nopeasti (kulmat muuttuu ja alkuperäiset mitoitukset käy liian heikoksi). Siihen pitäis ehkä ostaa pari custom osaa....

Vaihdoin myös talvikumet alle.  :shock:  hyi yök minkä näköinen noilla pitsaleikkureilla.... :cry: Pitäis lailla kieltää noin pienien renkaiden käyttö...
Otsikko: Nii eiku sitä mie vaan että...
Kirjoitti: Paavo - Marraskuu 21, 2004, 08:42:21
Moi,
Lainaus käyttäjältä: "petri r"
Kakkosautoksi joku "vanha romu" olis ihan jees...kun ei tartte varoa. Mua vaan ei oikeen innosta hirvittävä "perusasioiden entisöinti", vaan ajaminen ja "offivarustelu" on enemmän POP ! Lisäksi ajamisen pitää olla "rentoa" (lue: mukavaa, sopivan lämmintä, tehostetut ohjaukset jne)
Sitten pitäis laittaa enemmän aihioon, eli luokkaa 5-9k€, tulla luulis saavan kohtuu hyvän jostain -90 vuosimallin tienoilta, mut jos se on siisti (=ei ulkoilutettu) niin sitten siihen pitäis laittaa renkaat, ehkä alustaa (kierrejousitettuun piisais pidemmät vieterit), vinssi ja varmaan jotain suojauksia (puskurit jne.), eli hintaa kertyy helposti likemmäs kymppitonni, tällä perusteella sen ykkösauton varustelu alkaa oleen varmaan houkuttelevampaa.
Lainaus käyttäjältä: "petri r"
Tietenkin jos alkaa odottelemaan ja sit ostaa valmiiksi rakennellun pelin...vaikka joltakin IT-nörtiltä jonkun porttaalirangen tms :lol:
Voihan se olla että pitäis joku hetki odotella... 8)
Lainaus käyttäjältä: "petri r"
Varaosien hintaa en oo kysyny merkkiliikkeestä, mut autovahinkokeskuksessa oli seuraavia hintoja (Nissan D22):
- etuvetoakseli = 115 euroa
- etuperä = 350 euroa
- taka-akselisto/silta (perä + vetarit) 750 euroa
- etukardaani = 160 euroa
- takakardaani = 120 euroa
Ei oo pahan hintaisia!

-Paavo
Otsikko: Nii eiku sitä mie vaan että...
Kirjoitti: AVRO - Marraskuu 23, 2004, 12:59:31
Mullahan olis just passeli epeli KC:n kaveriksi..., pääsisit heti Rankku-piireihin. :D Perusasiat kunnossa, eli tekniikka ja peltipuoli.

http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=10484

P.S. renkaat vielä vaihtamatta...  :wink:
Otsikko: Nii eiku sitä mie vaan että...
Kirjoitti: petri r - Marraskuu 24, 2004, 12:54:55
Muutoin hyvä, mutta taitaa ne porttaalit uupua vielä?  :lol:
Otsikko: Nii eiku sitä mie vaan että...
Kirjoitti: AVRO - Marraskuu 29, 2004, 15:41:27
Lainaus käyttäjältä: "petri r"
Muutoin hyvä, mutta taitaa ne porttaalit uupua vielä?  :lol:


No mut tuossa olis hyvä alusta niille.  :D  Joop, taitaa käydä tuon kanssa niin että jääpi itelle leikkikaluksi.

Voishan sillä ruveta huristelemaan vähän reilummin maastossa kun ei tarvi aatella siviiliajoja samalla vaunulla.
Jostain kun vaan olis hilloa isompiin/karkeampiin gumeihin.
Otsikko: Nii eiku sitä mie vaan että...
Kirjoitti: petri r - Marraskuu 30, 2004, 16:12:53
Juups. Voihan sitä "offia" harrastaa vähän siistimmilläkin laitteilla ja kohtuullisemmilla renkailla. Saapahan haastetta vähän helpommalla ja autotkin kestää paremmin kun ei oo rakenneltu "äärirajoille". Jättää pahimmat kivikot ja kannikot väliin. Eli safareille useammin jako kahteen porukkaan = ns. isot pojat (isorattaiset = yli 33" ja lukot akseleilla) ja pikkurattaiset (ns. tavallisia autoja, joissa rengaskoko luokkaa 31-32" eikä lukkoja). Näin ainakin Raajärvellä on ajettu ja hauskaa on ollut. Tälleen toimimalla saadaan myös enemmän harrastajia kokeilemaan ja harrastamaan pienimuotoisesti lajia. Ainkin Oulussa suurin osa ydinjengistä  on ottanut "lämpimästi vastaan" tällaiset aloittelevat "kevyesti offaajat"... :oops: