OFFROAD OULU

Asian vierestä => Huti! => Aiheen aloitti: 4x4_88 - Lokakuu 12, 2009, 15:44:20

Otsikko: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
Kirjoitti: 4x4_88 - Lokakuu 12, 2009, 15:44:20
Ostin viimeviikolla Volvon malliltaan 440 vm 93  2.0i
Tänää katsastuksessa pomppasi todella korkeista päästöistä.
Voisiko joku neuvoa mitä kannattaisi tehdä?
Mitä liittimiä/antureita puhdistaa ja missä ne sijaitsee?

                   TYHJÄKÄYNTI       YLI 2000rpm
Arvot:           mitattu/sallittu                    mitattu/sallittu
CO                   2,25/0,50                          1,26/0,30
HC                    270/100                            139/100
Lambda                                                    0,99/0,97-1,03                     
CO2               12,20                                13,90
O2                  1,99/5,00                          0,79/5,00

Kiitän ja kumarran niille jotka viitsivät vastata!
Otsikko: Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
Kirjoitti: Paavo - Lokakuu 12, 2009, 16:29:22
Tämähän on sen ikäinen että siinä voisi olla OBD-liitin, sillähän näkee moottorin sielunelämän aika kivasti, vois olla aika hyvä kristallipallo vian paikantamiseen. Mulla oli joskus työmaalla tablettiin tehty OBD-liitin ja jonkinlainen softa siinä perässä, siviiliautosta näki pakokaasujen lämpötilatkin ja vaikka mitä tarpeellistakin.

Näkemättä/tuntematta autoa tarkistelisin sytkäpuolen ensin, eli kuluvien osien (tulpat, sytytysjohtimet, virranjakajan kansi ja pyörijä ellei ole suorasytkä) kunto/vaihtotarve, sekä sytytyksen ajoitus (perusennakko, alipaine- ja kierroslukusäätö jos on jakajalla).

Sitten kurkkisin nettiin, kirjastoon tai alan liikkeesen ja haalisin korjaamokäsikirjan, jossa on polttoainepuolen arvot ja vikadiagnostiikka.

Volvolandiaan olit jo ilmeisesti löytänyt.
Otsikko: Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
Kirjoitti: Toni - Lokakuu 12, 2009, 19:36:22
Kannattaa myöskin uusia ilman suodatin. Tukkeutunut suodatin vaikuttaa arvoihin aika tavalla.
Otsikko: Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
Kirjoitti: jake74 - Lokakuu 13, 2009, 08:05:46
oliko katti varmasti kuuma?
jokku katastus inssit ei lämmitä kattia tarpeeksi ja ei mee päästöistä läpi. auto tuuaa sitten korjaamolle ja puolituntia katin lämmitystä ni menee läpi. jokku autot vaatii tuon pitkän lämmityksen.
Otsikko: Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
Kirjoitti: Paavo - Lokakuu 13, 2009, 10:08:07
Kannattaa myöskin uusia ilman suodatin. Tukkeutunut suodatin vaikuttaa arvoihin aika tavalla.

Jos ruiskun ohjaus on oikein tehty (tietoa AFM/MAP/lambda/jne.) niin ei pitäis vaikuttaa seoksiin vaikka putsari on tukossa, huipputehot vaan pienenee kun ei saa normaalisti ilmaa.
Otsikko: Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
Kirjoitti: Arppa - Lokakuu 13, 2009, 15:33:57
Eli näyttäs käyvän aivan liian rikkaalla seoksella ja pientä vuotoa pakoputkessa. Voi olla niin yksinkertaista että putki vuotaa ja lambda anturi saa väärää arvoa ja kone säätää itsensä liian rikkaalle ...tää on vain mutua, en tiiä voiko olla näin.
Sytytystulpat voi olla huonot ja sytytysennakko pielessä, jossain kenties alipaine vuoto tai imusarjavuoto.
Paljonko palaa bensaa per 100km?
Otsikko: Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
Kirjoitti: 4x4_88 - Lokakuu 13, 2009, 17:16:13
Joo kiitoksia vastauksista. Meen torstaina hakee uudet tulpat, ilmanputsari jne... ja katon virranjakajan kannen kunnon.
Pakoputkessa saattaa olla vuotoa, ainakin putki alkaa suhisemaan kun tukkii pään. Katsurin mielestä pakoputken vuoto ei merkittävästi vaikuta päästöihin. Ilmanputsari on ihan tukossa/hiekkainen. Yhden tulpan käytin auki ja se oli aika valkoinen päästänsä(=käy rikkaalla?). Tosin katson muutkin tulpat kun vaihdan ne.
Polttoaineen kulutus on vähä hankala arvioida kun se mittari humpaa ja on muutenkin hidas toimimaan. Mutta veikkaan semmosta +-10L/100km


Otsikko: Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
Kirjoitti: jake74 - Lokakuu 13, 2009, 17:34:58

Pakoputkessa saattaa olla vuotoa, ainakin putki alkaa suhisemaan kun tukkii pään. Katsurin mielestä pakoputken vuoto ei merkittävästi vaikuta päästöihin.




vaikuttaa jos vuotaa ennen lambda-anturia.
Otsikko: Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
Kirjoitti: 4x4_88 - Lokakuu 13, 2009, 18:21:03
Minusta kuulostaa siltä, että vuotas takaänärin paikkeilta.
Otsikko: Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
Kirjoitti: Paavo - Lokakuu 14, 2009, 13:37:42
Minusta kuulostaa siltä, että vuotas takaänärin paikkeilta.

Ei silloin vaikuta päästöihin, korkeintaan lisää jäännöshapen määrää, mutta sehän ei ollut ongelma noissa mittauksissa.
Otsikko: Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
Kirjoitti: 4x4_88 - Lokakuu 14, 2009, 15:42:48
Haa. Volvolandiassa sain vihjeen.
Nimittäin: (http://img517.imageshack.us/img517/4517/nokian95465medium.jpg)

Koneen maadotusjohto on poikki!!! Ei ihme jos päästöt on korkeella kun mikään anturi ei saa kunnolla maata. Esim vilkut toimii kun ne itse haluaa, lämpomittari ei halua kunnolla nousta, parkit ei toimi sekä toinen takavalo lopetti toimimisen vaikka hehkut OK. Jne...
Otsikko: Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
Kirjoitti: 4x4_88 - Lokakuu 15, 2009, 15:28:16
Vaihdoin tänään virranjakajan kannen ja pyöriän, kun ne oli aivan kamalassa kunnossa, kuluneita ja hapettuneita. Ilmanputsari oli ihan tukossa -> vaihtu uuteen ja tulpiksi tuli monikärkisten tilalle normaalit NGK:t. Tulpat oli kanssa pahassa kunnossa. Vain yksi tulpista oli kärjistään valkoinen. Muut oli normaalin "kahvin" värisiä.
Tyhjäkäyni parani sekä nykiminen...no oikeastaan loppui. Menisköhän ihan noilla muutoksilla päästöistä läpi!?

Maajohdon laitoin kiinni, mutta ei tullut mitään eroa sähkön käytöksiin...kai. Tänäänkin vilkut lopetti toiminnan, mutta kun kopauttaa turvavyövaloa, niin alkaa taas vilkut toimimaan.

Myös parkkivalot sain toimimaan sekä lämpömittarin. Periaatteessa leimalle tarttis saaha päästöt kohilleen sekä yksi jarruputki vuotaa liitoksesta. Korjauskehotuksen sai revennyt vetonivelen suojakumi, parkit(toimii nyt), yks takavalon poltin ja takakaaressa ruostevaurio.
Otsikko: Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
Kirjoitti: Paavo - Lokakuu 16, 2009, 06:11:24
Aika hempulille näyttää tuo koneen maadoitus, jos tuo on ainoa. Laturi ja varsinkin startti tarttee paksumman piuhan. Mutta ehkä tuossa on vaan anturien maadoitus boksilta koneeseen?
Otsikko: Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
Kirjoitti: 4x4_88 - Lokakuu 16, 2009, 11:29:39
Niin se mahtaa olla. Kunhan auto pörisee ja liikkuu nii olen tyytyväinen. Ens viikol mittauttaa päästöt.
Otsikko: Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
Kirjoitti: jake74 - Lokakuu 16, 2009, 11:54:31
  Korjauskehotuksen sai revennyt vetonivelen suojakumi, parkit(toimii nyt), yks takavalon poltin ja takakaaressa ruostevaurio.


kannattaa myös nämä korjata. tulee nykyään rekisteriotteeseen merkintä ja jos ei oo korjattu ja polliisit pysäyttää ni tulee sakot.
Otsikko: Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
Kirjoitti: 4x4_88 - Lokakuu 20, 2009, 15:03:19
Joo kyllä aijonkin korjata kun on niin helppoja.

Kävin eilen päästömittauksessa ja aluksi näytti hyvältä. mutta sitten pompsahti arvot.
Ensinnäkin imusarjassa oli auki yksi ilma..putki josta sai ylimääräistä ilmaa. Se kun tukittiin nii kierrokset alkoi humpaamaan ja nytten hädin tuskin jaksaa tyhjäkäynnillä käydä. Kieroksilla käy todella nätisti.

Vikakoodiksi antoi Imuilman lämpötilatunnistin. Korjaamon mukaan tuon vaihtamalla päästöt saadaan normaaliksi.

Vika on aika varmasti siinä koska;
Puhdistin anturin, laitoin uudelleen paikoilleen ja käynnistin auton. Moottori kävi hyvin muutaman minuutin jonka jälkeen alkoi tyhjäkäynti humpaamaan. Otin liittimen irti ja kone alkoi käymään tasaisesti 1000rpm. Kun laitoin liittimen takaisin, niin humpaaminen alkoi ja melkein aina sammui. Myös "päästövalo" syttyi.
Annoin koneen hieman lämmetä ja sammutin sen. Uudelleen käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti humpasi liittimestä riippumatta.
Tänään kävin tilaamassa uuden tunnistimen. Tulee torstaina.

Toivottavasti tuo ois viiminen vaihettava asia nii sais Volvon leimattua ja pääsis Cruiseri talviunille. :D
Otsikko: Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
Kirjoitti: 4x4_88 - Lokakuu 23, 2009, 12:42:36
Ei alkanut toimimaan uuden imuilma-anturin jälkeenkään oikein vaan kävi huonosti ja sammuili.
Mutta nyt näkyy jo hieman valoa risukasaan.

Elikkäs, sain nyt nollattua vikakoodit OIKEIN ja se ei enään anna anturin vikaa. Eli imuilma-anturissa oli sittenkin vikaa.
Sen jälkeen käytin akun kaapelit irti ja TADAA kone alkoi kehräämään tasaista noin 850rpm kun kytkin akun takaisin.

Kävin uudestaan mittauksissa, mutta taas lopulta pomppas CH CO arvot ylös, koska alkoi saamaan yhtäkkiä paljon bensaa. Nytten saatiin varmemmin rajattua vikaa Lambda anturiin ja kävinkin hakemassa motonetistä uuden. Vaikka vikakoodeja ei enään ole.

Toivottavasti on oikeanlainen anturi, kun toi uusi on kolmella johdolla. Muita ei kyllä ollut edes saatavilla.

Mutta mutta. Ainakin autolla voi nytten ajaa