OFFROAD OULU

Pääalue => Tekniikkaa/Rakentelua => Aiheen aloitti: Rak - Maaliskuu 18, 2006, 23:06:15

Otsikko: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Maaliskuu 18, 2006, 23:06:15
Eli piti ruveta taas fiksaileen pikkujuttuja tuosta suikasta, muutamaan kohtaan pitää laittaa vähän tuoreempaa peltiä, sähköasennukset siistiä, spoa väsätä + tracbar, pohjapanssari, perien panssarit, takapuskuri, tehdä etupuskin loppuun, kattoteline muotoilla putkesta ja värikin ois tarkotus ruiskauttaa.

Tästa lähdetään:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-06tyonalle.jpg)

Parin päivän puuhastelun tulos:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-06Osatpois.jpg)

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-06osatpois2.jpg)

Seuraavaksi pitäis pesasta ja hiekkapuhaltaa koppa että pääsis turaamaan.

Alkuperäisen aikataulun mukaan valmista pitäis olla 1.5 mennessä,  :lol:  :wink:

Niin ja voishan sen 413:n koneen ja vaihteistonkin laittaa samalla paikalleen  :twisted:
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: ttimonen - Maaliskuu 20, 2006, 19:03:51
Melkoinen projekti edessä, toivottavasti kaikki onnistuu suosiolla  :wink:

Onko väri jo valittu, vai pysyykö samana?
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: Hande - Maaliskuu 22, 2006, 12:00:02
(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-06Osatpois.jpg)

Tuohon korin ja rungon väliin nyt vain n. ½metriset korokepalat, niin mahtuu isommat pyörätkin  :D

Toi on kyllä hyvä konsti, saapahan tehtyä kunnolla.
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: Paavo - Maaliskuu 22, 2006, 12:09:51
Nostaa hattua, reipasta remonttia näköjään.
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: blazer - Maaliskuu 25, 2006, 09:59:31
sulla on samanlainen bv-202.nen tulla taustalla....komee vehje!
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: Rak - Maaliskuu 27, 2006, 20:36:37
Väri ei näillä näkymin vaihdu, koitin miettiä korvaavaa ja sitä ei tuntunu löytyvän :?
Korin korotukseksi saa riittää vähän paksummat kumilätkät orkkisten tilalle :wink:

Bv:n etuvaunuunkin pitäis vetästä uus maali päälle, kardaanin liuku vaihtaa ja laittaa syttö kuntoon, taitaa jäädä kesempään  :wink:

Lämmitystehoa tais löytyä halvalla lisää ja keveneekin kottero samalla:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-kenno.jpg)

Koppi kävi pesulla, siitä mukava tuo suikka, että koppaa melkeen toisella kädellä pyörittelee kun toisella rappaa, punnersin sen viikonloppuna yksinään takaisin kärryn päälle hiekkapuhalluksen jälkeen :lol:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-pesulla.jpg)

Sunnuntaina kerkesi jo vähän hitsata, etunurkat ja vähän kuskin jalkatilaa sai hitsattua.

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-vas.etu.jpg)
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: Rak - Toukokuu 10, 2006, 21:31:11
Jotain on tapahtunut, luvattoman hitaasti tuntuu edistyvän :oops:

Muutama kuvatus:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-Hitsauksia.jpg)

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-Hitsauksia2.jpg)

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-Hitsauksia3.jpg)

Vielä on tuo peräkontin takareuna ja oikea takanurkka tekemättä + kuskin penkin kiinnitykset uusiksi, sitten pääsis puhaltelemaan, sutimaan ja palapeliä kasaamaan.

No, onneksi aikatauluja voi hienosäätää edistymisen mukaan :wink:
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: Paavo - Toukokuu 12, 2006, 08:07:43
Ehdottoman siistiä ja hyvää työtä!
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: antti h - Toukokuu 13, 2006, 03:21:36
taijat olla semmonen pateettinen nysvääjä!?  :wink:  :lol:
paa se kippo nippuun,et päästään välillä ajamaanki... :)
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: Rak - Toukokuu 25, 2006, 20:00:29
Nyt alkais olla korin hitsaukset nysvätty,  maski ja kuskin penkin kiinnitykset pitää vielä tehdä.

Viikonloppuna pitäis repiä molemmista kotteroista jakoaskit irti ja osiksi, jotta sais ne yhdistelmä välitykset teon alle.
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: Rak - Toukokuu 28, 2006, 21:29:15
Koppa ois valmis puhallettavaksi, jakikset irti, samaten samuraista moottori.

Rungonkin sai melkein valmiiksi(takaiskareiden kiinnityspalkki,korinkorvakot).
(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-iskarik.gif)

Moottorin ja vaihteiston korvat vielä sommittelematta.

Heittäs nyt joksikin aikaa tuon satamisen niin vois alkaa puhkumaan :evil:
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: Repro - Kesäkuu 02, 2006, 21:56:46
Mistä noi jouset on kotoisin?
Mistä saa ja paljon maksaa?
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: Rak - Kesäkuu 03, 2006, 17:59:30
G-tyyppi lynksin etuset, parikynppiä taisin maksaa kaverille noista, lapin kelkkaosa pyysi muistaakseni 20-40€ pari.
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: Rak - Kesäkuu 04, 2006, 19:51:13
Koppa ois pohjissaan, pitäs viikko kuivatella ennenkun saapi vetästä pintavärin(ei ole oikeeta pohjaepoksia niin pitää kuivata kunnolla).

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-pohjat.jpg)

jakolaatikkohilut on välitettävänä, jospa sais aikonaan takasi.

Operaatio jatkuu moottorin sovittelulla.
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: SuurSy - Kesäkuu 09, 2006, 23:14:27
Moro

milläs maalilla oikein oot dusannu????????????????????????

Viikko????????????

Meitsi pisti pohjat ja pinnat samaan syssyyn. Eli maalailuissa meni balttiarallaa kopan kohdalla n. 30 min.

Nii ja jos tarvit apuja niin tuun jeesaamaan. Papan suikka kasaantuu sunnuntaihin mennessä. joten ma, ti, ke ois aikaa käydä pajoittaan.

Ainoa viive tulee hiluxin etujousien trimmaamisesta mutta se ei kestä kauaa.... :D
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: Rak - Kesäkuu 10, 2006, 08:39:42
Tuo "pohja" on jotain teollisuusepoksia jota ostin viime keväänä suikan maalaukseen, maalikaupassa sanoi että sen pitää olla täysin kuiva ennen kun voi akryylin vetää päälle, koska akryyli kuivaa tuota epoksia nopeammin, niin vaarana ois että epoksi jatkaessaan kuivumista puskee akryylin irti :?:

Eikä tuo sinällään hidasta homman etenemistä kun olen tuon moottorin kans paininu ja sain sopevasti eilen korvakot heppiin.

Pitää soitella jos tulee avun tarvista, sitte vähän selkiintyy kun saapi värit pelteihin päälle.


(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-g13a.jpg)

Se on siinä :!:
Heti paljon tuhtimpaa tekoa tuo 413:n loota verrattunu kymppiin.
Vasemmalle meni 13:sta korvakko, oikealle kympin muokattuna, vaihteistonkorvakko onnistu kans suht helposti.

Välitysetki ois postissa odottomassa ja beadlockit luultavasti matkahuollossa :)
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: Rak - Heinäkuu 18, 2006, 18:08:10
Kaikkea on tullu tehtyä  ja saatu jopa jotain toimimaan :lol:

Tänään sain hankittua leiman, moottorin muutoskin onnistui kivutta, heinäpään a-katsastusta voin suositella, eivät turhista välittäneet 8)

Pitää tophyn jälkeen tarinoida jotain tehdyistä jutuista, ja jos luoja suo niin kuviakin saattaa löytyä, kovalevy sanoi työsopimuksen irti, pitää käyttää helsingissä tutkittavana josko sieltä saa jotain takaisin :|
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: Rak - Elokuu 10, 2006, 12:35:49
Nyt ois vähän jatkoa:
Kympin lämpötunnistimen sai tungettua kolmentoista imusarjassa olevan lämpökytkimen tilalle(pun.rengas), kuvassa näkyy letkut jotka siihen tuli, tarkoitus ilmeisesti ohjata tyhjäkäyntiä isommalle kylmänä mutta on toistaiseksi toiminu ilmankin. keltainen on 413:n vakio lämpötunnistin.

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-lampotunnistin.JPG)

Takaluukku oli ottanu itteensä 31:sen painosta, "muutama" pistehitsi oli irronnut:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-takaluukku.JPG)

Jarrutehostinta varten piti suurentaa tulipellin reikää, kuvassas näkyyy reikäporalla piirretty ympyrä minkä verran ja mihin suuntaan suurensin, reiästä tuli muistaakseni n.58 millinen:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-jarrutehostimen_reika.JPG)

Tehostin on peräisin swiftistä, pääsylinteri samuraista(oli jokusen millin swiftin sylinteriä isompi ja putken lähdöt eri puolella), samurain tehostin ois ollu pari senttiä isompi halkaisijaltaan, tämänkin laitto oli tarkalla, piti ottaa irti tulipellistä jatkomuttereilla.
tehostimen ja tulipellin välin tiivistyksen hoidin sopivalla letkunpätkällä, näkyy kuvassa.  Jarrupolkimeen piti porata isompi reikä vähän vanhaa ylemmäs ja jonku verran leikata/pirrata polkimien telinettä että sai muttereille paikat/tuon tumpin jonko ympärilla letku on, mahtumaan paikoilleen. Polkimelta lähtevälle varrelle ei tarvinnu tehdä muuta kuin hienosäätää.

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-jarrutehostin.JPG)

Ylävesiletku meinas herättää hätää, onneksi älysi lähteä kyseleen tarvikeliikkeistä mutkapaloja, tarviketorilta löytyi sopivat, maksoi muistaakseni ~kolmekymppiä mutta säästi kummasti vaivaa:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-ylavesiletku.JPG)

Mainos väliin, nämä wurthin tsi klemmarit on käteviä, sopiva löytyy aina.

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-tsi_klemmarit.JPG)

Vaihdekepin reikää piti suurentaa taaksepäin, kuvassa näkyy vanhan kumin reiät joten se ei käyny, laitoin samurain suojuksen, takapäähän piti tehä uudet reiät:


(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-vaihdekepinreika.JPG)
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: Rak - Elokuu 10, 2006, 13:03:22
Snorkkeli materiaali on 60mm alumiinipaperiputkea, löytyy pohjolan kumista 5mm jaolla, sopi justiinsa suikan ilmanputsarikoteloon.

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-snorkkeli3.JPG)

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-snorkkeli2.JPG)

(http://offroad.sevennet.net/d/81043-2/IMG_5563.JPG)

Taka-akselissa trackbarin ja apujousien kiinnikkeet:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-taka-akseli.JPG)

Näistä pitäis saada ite tanko tehtyä, vanttiruuvi on m16:n, pusla tuon levynpäällä on c vectran takatukivarresta, työntövarren pää löytyi varastosta(putkenpätkillä holkitin pienemmäksi):

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-trackbar1.JPG)

Edellisen kuvan pitkä mutteri on ylemmän tangon akselin päässä putken sisälle hitsattuna, sen ja vanttiruuviin välissä on pätkä kierretankoa, akselin pään puslat on b vectran poikittaistukivarsista, putket on hitsattu suoraan pusliin.
Korvakko on kiinnitetty runkoon edestä neljällä m8:lla ja takaa kuudella m6:lla, Alempi putki on 1.5 mm seinämällä, ajattelin kokeilla kestääkö ja nyt tiedän että ei kestä :wink:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-trackbar2.JPG)
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: Paavo - Elokuu 10, 2006, 21:47:37
Mukavasti on edennyt, siistiä työtä ja hyviä kuvia.
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: Rak - Elokuu 17, 2006, 19:29:45
Tälläiset tupsahti takapihalle, kiitokset Petelle 8)

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-renkaita%20003.jpg)

Miten niin renkaalla ja renkaalla eroa :lol:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-renkaita%20004.jpg)

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-renkaita%20006.jpg)

Molemmissa kuvissa polvenpäällä ~120kg, ei tarvi paljoa ilmaa laitella suikassa noihin  :P
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: 4x4_88 - Elokuu 20, 2006, 20:44:26
Kätevän näköinen toi snorkkeli hässäkkä. Vois itekki joskus tehä tollasen!
Aijai ei pitäs kattoa muiden autoja ku alkaa oma voikuttamaan ihan huonolta  :lol:
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: Rak - Elokuu 29, 2006, 20:02:51
Tuon snorkkelin vetäminen tuosta vaatii vaan akun siirtämisen pois haitolta
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: Rak - Elokuu 29, 2006, 20:26:37
Beadlockkeja tuli väsättyä joutessaan kun nuo renkaatkin nyt on..

Tälläinen "hitsausasema" piti värkätä, copyright Laalaa.
Jekkulangalla säädetään jousen kireyttä.
Napa on hitsattu siksi ruuvipenkkiin kun vaihdoin vanteiden keskiöt suzukiin sopiviksi, niin ei pysyny paikallaan kun koputteli vasaralla kehää.
Virran syöttö tulee suoraa akkulaturilta, piti saada 6volttia kun 12:sta pyöri liian lujaa, virtajohdossa on lisäksi vuodelta miekka ja kypärä oleva lämppärinpuhaltimen tehonsäätöpotikka jolla sai lisähidastusta.

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-hitsausasema1.jpg)

Sama vanteen kera

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-vanneasemassa.jpg)

Valmiiksi hitsattu, parista kohti joutui parsimaan, kierros kesti sen verran aikaa että teki mieli täristä välillä:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-beadlock3.jpg)

Vanteet vein maalattavaksi Oulun jauhemaalaukseen, väriksi tulee ral 9007  Klik (http://www.efg.fi/images/pictbase/large/EFG002565_ll.jpg)

Pitäis olla ihan metallinhohtoversio :lol:
Otsikko: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: Rak - Syyskuu 01, 2006, 22:30:38
Tänään tuli niputettua kumit kuntoon ja alle.

Vanteet maalattuna, hyvältä vaikuttaa maalaus:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-vanteet.jpg)

Venttiileiksi laitoin mallia traktori, metallirunko läpi asti, tuossa päällä tuollainen kumiholkki  joka tiivistää reiän kiristettäessä.

Reikä piti porata 16 milliseksi, laitoin venttiilin kaveriksi inner liner sealeria(ostin beadlockkia varten mutta kokeilen ensin ilman), poranterä oli vähän huono joten reikää ei voinut kehua.

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-venttiilit.jpg)

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-venttiili.jpg)

Kumeista leikkasin kuvioiden pohjat auki, jos joustaisi vähän paremmin:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-leikattu.jpg)

Samalla tuli todettua että eihän tässä mitään kärryä renkaille tarvikkaan luuloista huolimatta :mrgreen:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-eikarrya.jpg)

Piti käydä tuoreeltaan testimässäkin, pari kuvaa kun "sattui" kivi eteen :D

 (http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-kivella.jpg)

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-kivella2.jpg)

Painetta renkaissa 0,3bar ,tasaisella rengas ei juurikaan painu, pitäis varmaan ajaa ilman venttiileitä :wink:  8)
Maantiellä ei juurikaan eroa sutiaisiin, tärisee jonkun verran enemmän, woblausta ei käytännössä ole tie(1,4bar) eikä maastopaineilla.
Pyörimäänkin mahtuu iahan hyvin, eipä nuo kooltaan entisiä juuri kummemmat ole.
Äänistä ei oikein voi sanoa, pitäis pakoäänet saada pienemmiksi niin sitten vois jopa kuulla rengasäänet :wink:
Jos kulumisesta ei tarvis murehtia niin noilla vois vaikka ajaa maijanlammelle...
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: Rak - Joulukuu 16, 2006, 20:56:27
Jappasempa tässä joutessaan...

Swambbereilla ei ehkä sittenkään kehtaa kovin tiellä ajaa, ei teho tahdo riittää sujuvaan etenemiseen >:(

Vinssi vaihtui xd9000i -> 9.5ti. Nyt pitäis veden ja paskan pysyä vinssistä ulkona, voip rauhassa kellua vaikkapa Maijanlammella ;)



Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä (päivitetty 1.9)
Kirjoitti: Rak - Helmikuu 25, 2007, 20:53:04
Jaahas, nyt on taas se aika vuodesta ;)

Tällekkin vuotta on  jo päässyt puuhaamaan.

Jotain puuttuu kuvasta, enkä tarkoita akseleita ;)

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-runko.jpg)

jakolaatikon korvakko saa uuden sijainnin edelliseen liittyen:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-jkorvakko.jpg)

To do listaa en taida edes tehdä kun ei kuitenkaan kaikkea saa valmiiksi mihinkään mennessä.

Moottori nyt pitäis ainakin vaihtaa ruiskuversioon jousitusväsäyksen lisäksi.

Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Hande - Helmikuu 25, 2007, 21:49:10
Juu jouset puuttuu  ;D
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: jp-74 - Helmikuu 25, 2007, 22:23:21
välikartaani? tuleeko volvolaise vaihteisto akselin paikalle ???
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Helmikuu 28, 2007, 18:35:45
Tuolla jakiksen korvakon siirrolla saadaan vaan vähän lisätilaa, vaihteistot ei muutu mihinkään.

Vihje: Koitappa laittaa latijousia kiinni ;)

Hande tais jo tietää :)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: jp-74 - Helmikuu 28, 2007, 19:52:34
kehep, jousie korvakkeet puutuu, teetkö rengen tangoilla kiekura alustan? mille kohtaa tulee kiinnikeet runkoon? jaa viel kuinka "tynkä" tulee taka kartaanista kun siirrät jakolaatikon? nivelet varmaan tykkää joustoissa kun lyhyt kartaani
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Helmikuu 28, 2007, 20:10:34
Rangea, jojotaa ja audia (ja ehkä foordia kokeeksi) tulee alustaan ;)

Jakis ei siirry mihinkään vaan tukirauta katkaistaan korvakoiden välistä.
Tarkasti kun katsoo niin uudessa korvakossa on tukikumi paikoillaan.

Vähän mietityttää aiheuttaako tuen lyhentäminen ravistuksia mutta pitää sitten etsiä jäykempiä kumeja.

Edessä kiinnitykset jää ainakin osittain rungon alapuolelle, takana ne saa kylkiin kiinni.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Maaliskuu 12, 2007, 19:46:17
Nyt on jotain näkyvääkin saatu aikaiseksi :)

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-tuentaa.jpg)

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-tuentat.jpg)

Palikat on vasta heftattu paikalleen, ylätukea pitää vielä nytkäyttää puolisentoista senttiä eteenpäin ja alatukivarren korvakoita kääntää pari astetta enemmän alas.

Sen verran mallailin kardaania että pituussuuntainen liike taitaa jäädä alle senttiin, tuohon ei voi edes sovitepalaa laittaa väliin, vaan pitää vaihtaa jarrurumpu isompijakoiseen tai sitten kardaaniin laippa.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: joke - Maaliskuu 12, 2007, 21:40:12
Tutun näköistä palikkaa.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Maaliskuu 25, 2007, 10:56:24
Takapään odotellessa osia piti sovitella tehostinta paikalleen:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-tehostin1.jpg)

Vitaran simpukan rattiakselinlähtö ei ole aivan samansuuntainen rungon kanssa mutta ei haittaa ainakaan suzukin omien moottoreiden kanssa.

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-tehostin2.jpg)

Kaksi takimmaista reikää pitää tehdä itse, rungon ala- ja ulkopintaan on tarkoitus hitsata vahvikelevyt.

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-tehostin3.jpg)

Korinkorvakkoa pitää vähän sipaista rälläkällä, tai sitten pistän rikan tehostajan ja rungon väliin.
Muuten mahtuu korinpuolesta paikalleen, jäähdytintä en ole vielä sovittanyt mutta silmämitalla pitäis paikalleen mennä.

Vinssipetikin mahtuu  pienellä hienosäädöllä paikoilleen vaikka simpukan nokka tulee parisenttiä pidemmälle.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Maaliskuu 25, 2007, 11:26:40
Tämmöisiä köykämiininpalasia ilmaantui viikolla varastoon, yksin jaksoi nostaa auton perästä pois 8)

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-twincams.jpg)

1.3l 16v  ~100hv 6500rpm ;D
Vielä kun keksis keinon leimata...
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: jp-74 - Maaliskuu 25, 2007, 15:29:28
vastahan käytit leimalla ;D ja ens vuonna vasta seuraava

kävin konttorilta kyseleen koneen kuutioita ja tehoja kun aloin suunnitella isompaa nii kirjotti max kuutiot 1655 ja tehoja 76,8hp, käsitin että liian tehokkaan koneen saa "kuristaa" että hyväksyvät,

kaasuttimen/ ruiskuläpän ja imusarjan väliin laippa jolla kuristat virtauksia, ruiskun ohjain boxissa voi mennä aivot sekasi jos eioo säädettävä, sit Prokkolaan Jäälin yrityspuistoon mittaan tehot, uusista tehoista todistus ja konttorille, kuulostipa helpolta ;D
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Maaliskuu 25, 2007, 19:42:37
Nope, tehoja ei voi alentaa, näin mulle sanottiin.

Kuutioita saattaa saada sen 1.9litrasen dieselin mukaan, eli 2.375. Ko konetta ei ole taidettu koskaan tuoda suomeen eli laput pitää haalia jostain.

Jotain pitää muuttaa että teholappuja voi käyttää. Jos laittaisin pelkän kannen+ruiskun tai vaihtaisin ruiskun tilalle kaasarit  niin silloin laput oletettavasti kävis. Pelkkää kantta en halua vaihtaa koska alakerta on eriluokkaa kuin muissa suzukeissa.

Pitääpä muuten kysyä saako moottorinohjauksen vaihdolla teholaput käymään katsastuksessa  ;D
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: jp-74 - Maaliskuu 25, 2007, 20:19:14
minulle sanovat ettei käy se 1,9td vertailuksi kun se on samuraissa nii eri sukupolvea entä sj410/413, ja eioo paljo apuja vaikka käviskin kun siinä on saman verran heppoja kun 1,3 bentsiini koneesa, eli sais laitaa 2,375litrase 76,8hp ;D Opel rekortin vanha 2,3 diisseli nii ei mene tehot yli mut painoa tulee aivan helwetisti ;D

lueskelin just noita AKEn säännöksiä nii "maalais järjellä" aateltuna jos laitat koneen ja vaihat ruiskut kaasuttimeen nii silloin teholappujen pitäs käydä, ja jos tehot jää sallitun alapuolelle

ei oikeen löydy ennakkotapauksia joissa pitäny tehdas tekoisesta koneesta vähentää tehoja ja viel todistaa se  ;)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Maaliskuu 25, 2007, 21:01:35
Tuo koneen koko mahdollistaa sen että käyttää vaikka volvon b sarjan koneita joita löytynee pienillä tehoilla ja eikun viripalikkaa kehiin ;)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: jp-74 - Maaliskuu 25, 2007, 21:33:14
tahtoo noi volvolaiset painaa aika paljon, kyl katselin kaiken näkösiä kartaanivetosia kun aloin suunnitella konetta, täältä oli helppo katsoo minkä näkösisä olis hyvä kone +laatikko paketti http://www.ajovalo.net/historia.htm

esim, ford sierra/taunus 1593cc 75hp, bmw 316 1573cc 75hp, volvo 340 1397cc 72hp, volvo 340D 1595cc 54hp, toyota corolla 1.8D 1839cc 58hp
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Maaliskuu 26, 2007, 19:56:29
Volvo oli esimerkki siitä että iso kone, pienet tehot ja kun kone leimassa niin sitten viritetään ;)

Saatoitpa muuten olla oikeassa tuossa kuristusjutussa, kävin tänään haistattelemassa konttorinpoikia, katotaan miten käy ;)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: pete - Maaliskuu 27, 2007, 07:26:50
Moi

soita aken tekniseen palveluun tiistaina tai torstaina niin saat oikeaa tietoa eikä tarvi jäppästä katsastusmiesten kanssa

-Pete-
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: jp-74 - Maaliskuu 27, 2007, 14:56:20
Volvo oli esimerkki siitä että iso kone, pienet tehot ja kun kone leimassa niin sitten viritetään ;)
esimerkiksi aatelinki, mut se painoraja on 10/20%, ton painontakia kevennän oman keulaa siirtämällä taakse ja poistamalla ylimääräiset rompeet

minusta on mukava käydä jäppäsee konttorilla ja hörppiä (ilmaiset) aamu kahvit, vai miten on Rak? ;D
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Maaliskuu 27, 2007, 16:48:35
Teknisen palvelun numeroa ei enää ole aken sivuilla ja numerossa on vastaaja joka kehottaa kysymään konttorilta(osittain ymmärrettävää: soitat palveluun ja sitten menet konttorille sanomaan että sieltä luvattiin) .

Mää saan ihan työn puolesta käydä kiusaamassa inssejä, ei tarvi vapaa aikaa joka kerta tuhlata ;)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Huhtikuu 04, 2007, 19:47:02
Voimaohjauksen pumpun asemoin joutessaan, sähköt pitää vielä vetäistä ja letkut keksiä jostain.

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-vop.jpg (http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-vop.jpg)

Jospa viikonloppuna sais takajousituksen siihen kuntoon että voi laskea painoa päälle.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Huhtikuu 19, 2007, 20:47:30
Letkutkin löytyi

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-tehostinvalmis.jpg)

Jousetkin alkaa istua paikalleen:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-takajousi.jpg)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Kesäkuu 07, 2007, 09:36:25
Gti:n ohjainlaitekkin ilmaantui hyllyyn, vielä kun jostain sais aikaa väsätä :)

Alusta on iskareita ja etujousen yläkuppien kiinnitystä vaille kuosissaan, hitsauskone antaa odottaa itseään, valmistuu aina ensviikolla.

Uudet välitykset(6.5) sain läjättyä samurain jakikseen, nyt kokonaisvälitys ~92
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Kesäkuu 07, 2007, 20:56:24
Siinäpä välityksestä kuvatus:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-6.5.jpg)

Tähänkin jakikseen tuli hidas takaveto...  ;D

Joitain millejä piti koteloa jyrsiä.

Mitäs tässä tapahtuu:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-mitastassa.jpg)

Yhdessä osassa näkyy vihje ;)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Lemmy - Kesäkuu 07, 2007, 21:25:28
Joko arbin asennus meneillään, tai sitten tuohon tulee astetta isompi huohotin :)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Kesäkuu 09, 2007, 18:29:10
Huohottimesta ei taida käydä ;D

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-Arb.jpg)



1-4L paineilmasäiliö ois hakusessa, 6 litran pöntön saa vaihdossa.


Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Kesäkuu 15, 2007, 21:22:05
Pohjapanssarin heppailin ohimennen, kartaanin koloja pitää vielä jykertää ja kiinnitykset tehdä:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-panssari%20005.jpg)


Jouset sain paikoilleen ja tiputin kipon rattailleen  ;D 8)

Puskuriin on myös osia valmistunut, kiitokset Eskolle :)

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-rattailla.jpg)

Nyt viikonloppuna pitää alkaa hitsaamaan korvakoita lopullisesti kiinni ja alkuviikosta koittaa tilata iskarit.

Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Kesäkuu 28, 2007, 20:22:08
Jousia pääsi jo vähän kokeileen  ;D

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-kierre1.jpg)

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-kierre2.jpg)

Pukki on noin 80cm korkea...

Etupäässä vielä hitunen varaa joustaa sisään ja takana pari-kolme senttiä ulos.
Iskareita ei kuvassa paikoillaan,edessä ketju rajoittaa ulosjouston  ja takana jousessa ne muutamat sentit varaa tulla venyä.

Etujouset taidan vaihtaa normaaleihin noiden madallusjousien sijaan, takana saanevat kelvata.

Voimaohjauskin toimii, aavistuksen vois olla kevyempi mutta pitää vaihtaa sopivammat öljyt, oli paksun oloista ainetta mitä laitoin.

Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Paavo - Kesäkuu 28, 2007, 21:38:43
Kyllä joustaa!!!
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: ttimonen - Kesäkuu 28, 2007, 21:44:21
Näyttää tosi hyvältä. Apinakiikku indeed :) :)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Heinäkuu 05, 2007, 20:32:00
Takaiskarit paikallaan, ovat nivaan tarkoitetut, kiinnitykset samat kun suikassa,isku 20cm(pituudet löytyy googlella, rancho rs5602)

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-Takapaa.jpg)

Etuiskaritkin löysi paikkansa, ei vaan liikatilaa ole, kortsu ottaa kumiin kiinni sisäänjoustossa linkkuun käännettynä.
Vielä pitää rikkoja vaihdella virallisempiin vehkeisiin.

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-etuiskari.jpg)

Eikä jääny akseleiden alapuolelle liikoja romuja takertelemaan:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-edesta.jpg)

Saapui uus kytkytinkin ;D
Laskekelin notta gti koneen kans voi tarvia parempaa pitoa ja muutenkin ois kytkin pitäny vaihtaa niin ostaapi hyvän kerralla.

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-kytkytin.jpg)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Heinäkuu 05, 2007, 20:33:20
Niin, kävin kokeileen metän reunassa mutkan ja ei se kovin heilunu, pehmeämpikin ois voinu olla.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Heinäkuu 29, 2007, 20:19:58
Runkoon ilmestyi sävy pintaan  8)

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-maalattu_runko.jpg (http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-maalattu_runko.jpg)

Sama väri kuin kopassa.

Huomenna koittaa läjätä moottori loppuun ja keskiviikkona alkaa kasaus.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Elokuu 03, 2007, 22:00:08
Rungossa on alustan osat kiinni, huomenna tekniikkaa kiinnippäin:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-runkokasattu1.jpg)


(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-runkokasattu2.jpg)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Elokuu 21, 2007, 11:35:32
Laitetaampas muutama kuvatus vielä:

Sininen paineilmaputki toimittaa huohotimen virkaa, paineistuksen järjestäminen työnalla.

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-huohotin.jpg)

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-tekniikka.jpg)

Pelissä mukana:
(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-valmis.jpg)

Takajouset menee vaihtoon, perien panssarit pitäis vielä asentaa ja raidetanko tarvis vahvistusta/suojaa  >:(

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-rt.jpg)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Marraskuu 24, 2007, 12:43:21
Jotain on tullut tehtyä, takajouset vaihtui kasikymppi audin peräpäästä peräisin oleviin 399mm pitkiin ja 11 millin langalla oleviin, hitusen liian pitkät/jäykät ovat, tarkoitus ottaa pätkä pois että saa peräpäätä tiputettua pari senttiä.

Perien panssaritkin syntyi vesijohtoputken päädystä, näitä saa rautakaupoista tilaamalla, maksoi nelisenkymppiä.

Lisäksi tuli sovattua kaupat  kovasta joululahjapaketista, käytetty tosin mutta ei se haita ;)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: joke - Marraskuu 24, 2007, 17:45:12


Perien panssaritkin syntyi vesijohtoputken päädystä, näitä saa rautakaupoista tilaamalla, maksoi nelisenkymppiä.



Ei sytytä,siis mikä tuo oikein olis? Kuva varmaaan selittäs eniten.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Marraskuu 25, 2007, 22:31:41
Karkeasti sanottuna puolipallon muotonen raudanpalanen jossa 5cm putkea mukana, koitin katella mutta mulla ei ollu kuvaa tuotoksista.

Kapine keskelta halki ja sitten puolikkaita mallailemaan ja silpomaan murikan päälle sopiviksi.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: joke - Marraskuu 26, 2007, 12:39:52
Tuo oliki mielessä,hinta vaan pikkuisen hämäs.

http://www.famousfour.co.uk/foursport/ubody.php
Tuossa olis valmis kapine

Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Huhtikuu 13, 2008, 07:58:52
jonkinlaistA päivitystä..

Nuo uudemmat takajouset on pelittäny hyvin, lyhensin niitä muistaakseni 3/4  kierrosta.

tässä sitä peränpanssaria:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-etuperap.jpg)

Se kova joululahja oli arbbi taakse, muutama kuva sovelletusta läpiviennistä(ei ollu alkuperäistä):

Oikeanpuoleiseen hiluun jatkoin kierteen läpi asti, tulee murikkaan ulkopuolelta

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-lapivienti.jpg)

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-murikka.jpg)

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-lukonlapivienti.jpg)

Järjestely antaa vapaat kädet vaihdella ulkopuolen liitäntää
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Huhtikuu 13, 2008, 09:14:11
Tälle vuotta operaationa gti swiftin koneen asemointi, moottori on löytäny jo tiensä paikalleen:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-moottori.jpg)

Vas. moottorinkorvakko piti tehdä uusiksi, koska swiftin pakosarja osuu maasturin korvakkoon.

Kuvassa näkyy jo moottorinohjaukselle johtosarjaa, ohjainlaitteen virkaa tulee toimittamaan vems (http://www.vems.fi)
Ohjainlaitteen vaihto lahti liikkeelle siitä kun alkuperäinen virranjakaja ei mahtunut paikoilleen, tulipellissä näkyy mustat viivanpätkät kohdassa mihin jakaja osuisi(lämppärin kohdalla).

Tunnistimistä mainittakoon yhdistetty map/iat boschilta, maksaa kolmisenkymppiä
Pakollisena lisävarusteena laajakaistalambda ja lisänä pakokaasunlämpö(mitähän tällä tekee vaparissa...  ;) ;D).

Laturikin löytyi sopivasti, virran pitäis nyt riittää jos remmissä vaan on pitoja:

(http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rak-laturi120.jpg)

Onneksi swiftissä on valmiiksi moniurahihna, tosin vain 4 harjainen.

Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: jake74 - Huhtikuu 13, 2008, 19:33:26
paljoko vems maksaa?
ite oon megasquirtin kans pelannut. yhteen autoon oon asentanut ja nyt on asentamassa 3 autoon. boxin rakennussarja ootavat jo postissa :D
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Huhtikuu 13, 2008, 20:13:54
www.vems.fi on linkki verkkokauppaan.. ja tälle on suomessa "välittäjä" että ei tarvii ite tuolta tilata ja ainakin mun romut tulee listahinnalla kotipostiin.

Peruspurkki 450,  tässä on sisäänrakennettu wbo2 ohjain että se jonkun verran kuittaa hintaeroa.

Mega oli mielessä mutta se oululainen tyyppi joka niitä kasaa ei ottanut tälle kevättä tehdäkseen niin tilasin sitte tämmösen.

Tuohon hintaa saa sitte lisäillä sytkäkiveä yms. loogiset sytkälähdöt on vakiona.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: jake74 - Huhtikuu 13, 2008, 23:31:17
oliko se lappalaine tai jotaki sinne päin?
mulle tekee akka poxit tai jos ei kerkee ni tinaan itte ne kasaan  ;D
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Huhtikuu 14, 2008, 21:13:42
Oli.

Toihan on hyvä, jos tulee vikaa niin voi ohjata paskan oikeaan osoitteeseen... sanoo aina että se oli just se sun kasaama ;)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Huhtikuu 20, 2008, 19:12:14
Muutama opittu/kokeiltu juttu koskien ykskolmosta:

Vauhtipyörän hammaskehän saa taltalla naputettua irti niin saa käännettyä kehän toisinpäin, paikalleen laitto tietty uunin kautta.

vauhdelaatikon vas. kyljessä nostoraksinvieressä,etuyläviistossa on kumitulppa joka saattaa lähtä lentoon >reikään possumassalla jotain tulpaksi kiinni(etukäteen). Tämän pystyy ronkkimaan yläkautta.

Keinuvipujen akseleissa(8v kone) on ruuvit jokaisen nokkalaakerin kohdalla, mulla ainakin kahdesta koneesta puuttui ruuveja, muuten ei olis ongelmaa mutta nokkalaakerien voiteluöljy kulkee akseleiden sisällä ja paineet karkaa jos ruuvit alkaa irtoileen.



Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Kesäkuu 25, 2008, 20:54:31
Jatkoa:
Tuolta löysi vems paikkansa, oikealla olevat pökylät on suuttimien esivastukset, suuttimet on matalaohmiset(n.2ohm) niin tarkemman ohjauksen nimissä piti laittaa nuo jolloin vastukseksi tulee n.8ohm.

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=2216)

Flekti Spallin tekele, halk.13" sopii justiinsa samurain(sj413?) syylärin päälle. Paksuus 2.05" www.spalusa.com

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=2215)

Koska hukkakipinäpuola tuli ooppelista niin tulpanjohdot piti sovittaa tämän moottorin kanteen, oikealla swiftin alkup. johto, toisena oikealta lähempänä swiftinjohdon päästä kumitutti, taaempana keskireikä suurennettuna, toinen vas.opelixin johto, ja vas opelixin johto  johon päälle tökätty swiftin suurennettu tutti. sisäreikä tiivistyy sopivasti.

Kuten swiftin johdosta näkee, venttiilikoppaan vastaa oma renkaansa, pitää sorvauttaa holkit jotka kutistaa v-kopan reiän ooppelin johdossa näkyville tiivistyksille sopivaksi:

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=2222)

Vauhtipyörään tein kampitunnistukselle kolot poraamalla, siitä kuvia myöhemmin, kuvassa näkyy niin kutsuttu puuttuva hammas josta ohjainlaite tietää kampiakselin asennon, hammasluku on tässä 36-1 :

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=2223)

Laturikin löysi paikkansa, on ~10 cm ylempänä kuin orkkis, välipyörä passas sopivasti laturin pultin jatkeeksi:

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=2223)

Sinne meni:

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=2219)

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=2218)

Kerääjäsäiliö ja pumppu, tankin lähellä on bilteman tykypumppu työntämässä ainetta kerääjään:

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=2220)

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=2218)

Vielä pitää viimeistelyjä tehdä.

Tällä hetkellä ajokuntoinen peli, metässäkin testattu ja tuntuuhan tuo suossa alaspäin menevän aika joutuin  ;D
Vielä pitäis tehomittauksessa käydä ja leima "hakea" :)

Säätöhommat jatkuu kunhan pääsee kunnolla tienpäälle.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Heinäkuu 11, 2008, 19:19:50
Joo, ei ne suikan murrokset meikäläisen kestäviä ollukkaan, viime lauantaina meni kivillä vasen ja tänään kävin vähän kokeilemassa niin kuului oikealta poks :D

Oikea puolikin sai tosin kipeää kivikossa että niitä jälkiä mahtoi olla...
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: jakenbj - Heinäkuu 11, 2008, 20:35:16
Pysykö siellä mun hitsaamassa pöntössä bentsiinit sisällä.....
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Heinäkuu 11, 2008, 21:31:18
Kyllä kiitos, erinomaisesti toimii :)

Kuvatki näköjään menny väärin..
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Heinäkuu 16, 2008, 06:49:13
Jep jep

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=3191)
 

5hv ja parisenkymmentä nyyttonia vajaat arvot, tietty dynoissakin on eroja + säädöt ei ole vielä täysinkohdallaan.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Zamppa - Heinäkuu 16, 2008, 19:28:10
Kyllä se siitä, tuossa on heposia samanverran kun mun zukissa, mutta väännöt viel kateissa ei muutakun ruiskun sekä sytkän säädön kimppuun. Mittailitteko seoksia vedon aikana? Entä mitenkäs lämpöjen kanssa?
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Heinäkuu 21, 2008, 11:16:46
En muistanu laittaa loggausta päälle mittauksen aikana.

Sytkää pitää ainakin rukata, vääntökäyrän potero johtunee sytkäennakoissa olevasta montusta, joka johtuu pakolämpötutkimuksista.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Heinäkuu 25, 2008, 18:41:19
Leima tuli että muste roiskui :)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Zamppa - Heinäkuu 28, 2008, 20:29:52
Millä tehoilla se on nyt lemassa?
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Heinäkuu 29, 2008, 19:42:23
72 ja jotain, olikohan 20 asteen ennakolla.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Paavo - Heinäkuu 30, 2008, 08:11:19
Mitäs oot vemssistä noin yleisesti meiltä? Onko suorasytkä miten hyvä?
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: jake74 - Heinäkuu 30, 2008, 10:40:26
Onko suorasytkä miten hyvä?

taitaa olla hukkakipinä sytytys ;)
suorasytkässä on joka tulpalle oma puola ja ne on tulpan päässä ;)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Heinäkuu 30, 2008, 18:46:05
Tällä hetkellä ei kovin pahaa sanottavaa, käyttöönotto meinas vähän tökki ja aiheeseen liittyen firmware piti vaihtaa vanhempaan, sen jälkeen on pelannut suht. mukavasti.

Tällä hetkellä huomiota vaatii suutinten ohjaus, vetää laihalle kun kierrättää paikallaan vaikka ve-lukemat puolitoistakertaiset käyttöalueisiin verrattuna. Liittynee suuttimien syöttöjännitteen kyykkäämiseen(jaoin suuttimet kahteen pankkiin niin parani huomattavasti).

Sytkään erittäin tyytyväinen, tuo hukkakipinäpuola mikä mulla on sisältää vahvistimen joten ei tarvi latausaikojenkaan kans pelleillä.

Tml-trophyyn ei ole pakollista tarvetta tehdä mitään, tyhjäkäyntiä vois vähän hienosäätää muttei kummempaa, tietty se että laittais kierrostenrajoittajan 4 tonniin ja poistais megatunen toosasta, jos pysyis vehkeet paremmin nipussa ;)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: SuurSy - Heinäkuu 30, 2008, 21:06:00
laittais kierrostenrajoittajan 4 tonniin....

Mamis....
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Heinäkuu 30, 2008, 21:18:36
laittais kierrostenrajoittajan 4 tonniin....

Mamis....

No paljonkos se herra itse kierrättelee moottoreitaan ku tuommosia on varaa höpistä  :P ;D
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: SuurSy - Heinäkuu 31, 2008, 01:50:49
No siinä 1500 rpm vai mitä noi nokivasarat ny soittelee
laittais kierrostenrajoittajan 4 tonniin....

Mamis....

No paljonkos se herra itse kierrättelee moottoreitaan ku tuommosia on varaa höpistä  :P ;D

Rohkea kakan syö. Rajoita tyhjäkäynti 4000 rpm:ään ja peruskierrokset sinne 12 trpm.... ;D

Mun motorit ei kierrä vaan ne vääntää  ja lorisee öljyä 8)

Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Elokuu 30, 2008, 11:18:46
Yleisön pyynnöstä piti alkaa takavinssin laittoon:

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=6123)

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=6125)

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=6127)

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=6128)

Vinssin pultit kiinnitetään lattian läpi.

Tankkikin piti laittaa aiheeseen liittyen uusiksi, vanha tankki tuli poistettuun poikittaisputkeen asti. Tilavuus ei näillä näkymin pienentyny ennakkoarvioista huolimatta, erilaisesta pakoputkesta johtuen tankista pystyi tekemään viitisen senttiä pitemmän kuin vanhasta, eli jossain 47 litran kieppeillä pyöritään.

Ja bilteman vinssipedissä kidan kiinnityspulttien reiät on sitten liian kaukana toisistaan.. Kuvassa näkyy kolme päällekkäistä reikää niin keskimmäiset on kohdallaan, eli reunasta kiinnityvä liukukita menee heittämällä.

Täällä saattaa olla lisäkuvia:
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=172

Jarkolle: tää tuli sitte mustasta, ois rosterinen tullu hintoihisa  :(

Ja oulunsalosta lavanderilta saa sitte uutta materiaalia ainaki sahkoa halvemmalla, parin neliön arkissa 2millistä säästi rapiat parikymppiä
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: jakenbj - Elokuu 30, 2008, 12:13:05
Olishan se rosterinen ollu komia.....Mitä olis tullu materiaali maksamaan rosteriseen?
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Elokuu 30, 2008, 14:34:23
Lavanderilta jotain 220€ tuo 2m2 arkki ja pohjapala 4mm jotain 80€

2millistä menee jotain 2/3 m2 mutta myydään arkeittain.

Musta arkki maksoi 57€
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Elokuu 30, 2008, 14:35:47
Pitää kattoa josko tuonne tankkin laittais por15 pinnoitteen sisälle, kempeleessä joku automaalikauppa myy.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Syyskuu 30, 2008, 20:29:37
Ei tullu por 15:sta, vajaa satkun ois maksanu setti jolla tosin ois tehny 100litrasen tankin.

Nooh, vinssi kuiteeni istu paikalleen:

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=8350)

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=8349)

Takaylitys huononi sen mitä tankin takakulma tulee runkoaisan pään alapuolelle:

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=8351)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: sjtulokas - Syyskuu 30, 2008, 20:35:02
Aika hyvän näkönen paketti ! tuolla kestää jo rymytäkkin... Ei muuten sattus löytyyn niitä suikan jousia?
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Lokakuu 09, 2008, 20:18:46
Etunorrat taitaa löytyä ?

Joo, Finland Trophyssäki hajos vaihteeksi molemmat siirtopumput, "vanha" sekä metässä paikalleen laitettu uusi.
Särkeytyminen johtui todennäköisesti tukkeutuvasta imuputkistosta.

Tänään kävin heittämässä taas uuden pumpun paikalleen ja vanhaa bilteman suodatinta tutkiessa totesin että suodattimen imukanava on kartiomainen joten paskakikkareet ei välttämättä pääse suodattimeen asti vaan tukkivat imuaukon...

Uudesta suodattimesta porasin reiän tasavahvaksi, jospa nyt pelittäis...

Lisäksi auton alla pyöriessäni totesin kolmion pallonivelen mutterin olevan löysällä, jos jollain on ylimääräinen pallonivelen reikä akselistä niin voisin olla varalta kiinnostunut..

Samaten kolmion etupään puslat on sökönä.. onhan niillä jo reilu vuosi ajettukkin..

Jos joku on tilaamassa rangen osia offroadpajalta tai muualta niin voisin lähtä kimpassa haalimaan uusia puslia..
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: sjtulokas - Lokakuu 09, 2008, 23:42:04
Heikkiseltä löytyi kasa jousia, kiitos kuitenkin!
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Joulukuu 29, 2008, 21:30:11
Jaahas,tuli käytyä puntarilla ;D

Auto tyhjänä(lifti katolla, tankissa 10-15l) 1215kg (etuakseli 629kg taka 586kg) :P
Kisakuntoisena eli liinat yms romut kyydissä 1263kg+vaatteet. etuakselipaino pysyy samana, taka-akselipaino 638kg


                                               (http://foorumi.haistapaska.com/images/smilies/hahaa.gif)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: ttimonen - Joulukuu 29, 2008, 23:25:41
Alhaalla on paino pysynyt. Eikös se ole aikalailla se mitä jo arvailin pikkujouluissa?
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Joulukuu 30, 2008, 19:41:28
Ei pysty muistaan kuka arvailu ja mitä ;D

Tuosta on hyvä lähtä laihduttaan ;)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Toukokuu 06, 2009, 19:54:58
Nyt on kymmenen kiloa laihdutettu ;)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: vhanhisuanto - Toukokuu 12, 2009, 07:45:47
Nyt on kymmenen kiloa laihdutettu ;)

Autosta vai kuskista? ;D
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Toukokuu 12, 2009, 20:56:36
Tainnu kuskista lähtä, autoon ei oo paljoa koskettu  ;D
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Heinäkuu 11, 2009, 12:14:15
Jaahas, piti ruveta koe-eläimeksi.
Vasemmalta puolen menny kuluneina aikoina kaks vetoniveltä ja molemmat hajonnu kruunusta eli vetareista on tullu romurautaa samalla.
Tilasin tml vetokepin ja niveliä, näistä kuulemma katkeaa tumppi irti joten vetari oletettavasti säilyy tästä eteenpäin.

Ja koska suzukin nivelen sokka on niin tiukka että niveltä ei aina saa irti rikkomatta sokkauraa vetarista, niin tein uuteen vetariin martackin.
Eli jätetään vetarin nokasta sokka pois ja hitsataan vetarin sisäpään booriin täppi joka ottaa kiinni poskirattaan booriin ja estää vetarin liukumisen liikaa sisään.
Suzukin tapauksessa pitää täppi tehdä myös nivelen päähän koska koska vetari pääsee muuten menemään sinnekkin aika pitkälle(muuten vois ajaa ilma täppejäkin, vetarin stefa pysyy kokoajan liukupinnallaan, mutta halusin varmistaa ettei boorit pääse liian "huulelle").
Tojotatassahan on lukkorengas nivelen ulkopuolellakin joka estää vetarin liukumisen nivelen sisään.

Nilviäisen vaihdosta/yleensä remontista tuli siksikin helpompaa kun nivelen voi kiinnittää napalukkoon, laittaa kannen päälle ja sitten koko kääntöpään vaan työntää paikallaan olevan vetarin nokkaan, ei tartte tällätä nivelen booria napalukkoon samalla napaa kannatellen :)

Oikealtakin on mennu yks nivel mutta kruunu jäi ehjäksi, siihen pitäis tehdä täpit kans kun jaksais joskus vaan purkaa navan. Lisäongelma on siinä että olen hukannut ko vetarin..

Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Heinäkuu 11, 2009, 12:34:19
Moottorin vaihdoin myös kuluneella viikolla, mullahan on kaks samanlaista konetta ja edellisestä koneesta mittasin yhdestä sylinteristä 40% ohivuotoa ja lisäksi reilumman kierrättelyn/maantieajon jälkeen kävi tuputtamalla johon jonkinlainen diaknoosi oli että venttiili(t) ei sulkeudu kunnolla kun kone käy tarpeeksi kuumana(venttiili naputti samaan aikaan).

uUudesta koneesta ei tuoreeltaan ohivuotoja löytynyt, venttiilin nostimet tosin naputtaa tässä koneessa jopa pahemmin kuin vanhemmassa vaikka käytin nekin osina.

piti vähän tuunata samalla ;)

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=35005)

Pitää kattoa josko vaihtaa vanhan koneen nostimet tähän samalla kun peukaloin nokkien ajoitusta ;D

Ainiin, imuputkiston(putsarin) kaasuläpälle asti rullasin alumiiniteipillä, toiveena alemmat imulämmöt ;D
Jos ei auta niin voipi tehä foliohatun itelle niistä ;)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Heinäkuu 12, 2009, 10:02:03
Etukardaaniin on suunnitteilla henkilöauton vetonivel jakolaatikon päähän tasaamaan käyntiä, nykyisellään tärrää aika pahasti hitaalla nelosellakin kun on tarpeeksi vetoa.

Johtuu siitä kun mulla on perän päästä nivel suorassa ja jakolaatikon päässä kulmaa on sitten reilummin.

Optimi ratkaisuhan ois löytää jostain sopeva polvinivel, mutta hiluksin ko. esineessä ei riitä kulma ja  on se aika isokin, Opel Fronterassa ois sopevan kokoinen mutta sellaisia ei irtonaisina ole käteen sattunut.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: vhanhisuanto - Heinäkuu 14, 2009, 12:51:20
Minkälaisen/kokoisen nivelen tarttisit? Mulla on jotain vanhoja vetareita hyllyssä, joista löytyy sekä tripoidi- että vakionopeusniveltä...
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Heinäkuu 14, 2009, 17:28:16
Mulla on jo ver 1.0 tehtynä 323:sen nivelestä, kiitos Lemmyn.
sekin just eikä melkein, vaihteiston kannatin palkkia piti koputtaa että suojakumin klemmari mahtuu pyörimään

pitää se koeajaa kunhan tulee sallasta takas.

Oisin laittanu jo sinne paikalleen muttei saanu varaosaa tehtyä, eikä uskaltanu ilman lähteä(kardaania pitää lyhentää 8cm joten vakinivel ei enää käy tilalle).

Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Heinäkuu 22, 2009, 16:25:17
n2.5mm oli kardaaniputken vahvuus:

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=35768)

Tälläilin haarukan kardaaniputken päähän ihan vaan viivottimella mittaamalla.

Siellä lepää:

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=35769)

Oli harvinaisen viihtyisää ajaa jopa maantiellä nelivetopäällä ilman helvetinmoista jurinaa  :D
Rasvatkin pysyi sisällä toistaiseksi, en tosin ihan kaheksaakymppiä ajanu.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Elokuu 17, 2009, 19:27:25
Viihtyisyys ajamisesta katosi, kun takakardaani alkoi pitää vastaavaa jurinaa..

Ensin luulin että ristikko meni, vähän lähempää katsoen diagnosoin alatukivarsien puslat littaantuneiksi josta johtuen kardaanikulmat ois pielessä, mutta kulmien huonouteen oli syynä levyn vääntyminen jossa pallo on kiinni.
Samalla on ratkonut tellinkiä irti akseliputkesta.

Huomasin tämän kun oli kosteutta akselissa.

No kestihän se kaksi vuotta.

Jos jollain sattuu olemaa joutilas kartio brittituotteen taka-akselista, voisin olla vähän kiinnostunut.

Saa tuonkin vielä ehjättyä mutta pääsis himpun helpommalla ku ei tarttis alkaa oikomaan.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Elokuu 30, 2009, 21:28:13
Niin tarinahan jatkuu siis siten että oli se ristikkokin porsinu, sisälsi metallijauhoa ja kaikki neulat oli toisessa reunassa  ;D

Hyvä että hajos niin löysi muut vammat.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Elokuu 30, 2009, 21:39:56
Tässä näkyy vääntymän määrä:

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=38771)

Tollanen siitä tuli kun sorvas vanhat levyn jämät pois, tarkka oli silmä kun tuli aika just ton levyn paksuudelta sorvattua vaikka en ees yrittäny. Levystä tuli 12 millinen, jospa kestäis.

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=38772)

Se kuuluisa anglefinder, kuvasta puuttuu vielä kierresäätöinen pukki pinionin alta, pukin ja jousien tilalla olevilla vanttiruuveilla oli erinomaisen helppo rukata kardaanikulma kohalleen ja sitten vaan turauttaa kartio kiinni.

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=38773)

Pikaiselle koeajolla ja tuohon antautu oikea murros...
Irrottaessa katkes vielä takavinssistä naru.
Puolentoistatunnin ähellyksen jälkeen auto takas talliin ja kotia.

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=38774)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Syyskuu 06, 2009, 19:46:59
Nyt on oikealla puolellakin tml:n murros.

Ja taas oli kruunu halki eli vetari morjens :(
Pitäis alkaa urakalla hakemaan sitä hukassa olevaa lyhyttä vetaria...

Lukkorengas jäi pois tästäkin vetarista.
Perän puolelle ei tarvinnu tehdä martackkia, vetari ei pääse menemään peräänpäin kuin 2-3 milliä, tämä siis arbin yhteydessä.
Nivelen päähän tein täpin vaikka alkuperäinen vetari ei menekkään murroksen sisään niin pitkälle kuin tml vetari.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Huhtikuu 25, 2010, 17:58:15
Jaahas.

Takatikkujen akselinpäähän vaihtelin puslat katsastukseen ja leimankin kävin hakemassa.
Toisesta moottorista riipaisin kannen irti, venttiilityöt pitää teettää ja kanavista turhat röpelöt ja pykälät siistiä pois. Pakosarjakin pitäis tehdä jotta sais lisää osia kiinni ajoneuvoon..

Kardaanikulmia pitäis kohdistella, kun vaihtoi puslat uusiin niin alkoi vähän jyristämään.
Takakardaanissa kulmat on nyt kohdallaan mutta välikardaanissa muistaakseni 4-6° heitto.
Ilmeisesti pielessä olleet takakardaanin kulmat on tasapainottaneet välikardaanin heittoa.

Jos jollakin on tiedossa hyvä ja kohtuuhintainen kansitöiden tekijä, saa kertoa.

Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Elokuu 29, 2010, 21:38:18
Update:

Kesän mittaan pätkitty kaks  tml-vetaria, nivelestä hajosi häkki ensimmäisellä kerralla, toisella kertaa nivel jäi ehjäksi
Kompura vaihtui viariin, nyt aivot pysyy pään sisällä kompuran käydessä ;D

Levikkeitä pitäis levittää mutta homma ei ole pelkällä suunnittelulla edenny :)


Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Joulukuu 07, 2010, 19:51:53
Etujousi otti ja pätkähti joku aika sitten.
Madallusverioita ei enään saanu niin vastaavt normaalit ostin.

Siirsin takaa aavistuksen lyhennetyt normimallit eteen ja laitoin uudet sellaisenaan taakse.
Jouset siis kasikymppi audista, 399 pitkät ja 11mm langalla. halk. 98mm.

3-4 senttiä pompsahti ylöspäin :)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: jakenbj - Helmikuu 05, 2011, 10:02:57
Mistä vehkeestä ohjaustehostimen pumppu on lähtöisin??
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Helmikuu 05, 2011, 11:37:09
Astra G/Zafira A, noissa on muun mallisiakin pömpeleitä mutta niitä on vaihdettu kuvan mukaisiin sitä mukaa kun ovat särkyneet.
Uudemmissa opeleissa on sitten can-väylää sotkettu kuvioihin.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Syyskuu 17, 2012, 22:40:24
Dodii!  :)

Piti alkaa Taivalkoskelle lähtöä vasten pikku remontti ottamaan, juhannuksen alla ku käytiin ajamassa niin pihaan tultua ihmettilin mikäs oikeen auton alla savuaa niin vaihteistoöljyt oli oksennuksen tehny.

Tänään pesasin kinnerin ja tempasin lootan lattialle, ei pystyny äkkiseltään sanomaa oliko tullut stefasta vai kepin juuresta, auto kun oli nokka vahvasti pystyssä jokin aika ennen siirtymistä kotosalle.
Ei ollu ihan pulttien määrää vastaa homma lootan irrotus, kotitekoset korvakot yhdistettynä centerforceen aiheutti ahtautta.
Pari  tuntia meni äheltäessä ja lisätilan työstämisessä ennekuin lootan sai repästyä alas.

Siinä sivussa totesin myös vaihteiston takapään kumin sököksi ja takapinionin stefa oli myös päästäny liemiä ulos, stefan liukipinta laipassa oli myös aika pahasti uralla.

Huomenna osien metästykseen.

Kuvat on kuulemma kivoja niin otin foton pesuasennosta :)

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=113884)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Syyskuu 19, 2012, 19:33:40
(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=114084)

tollanen tosta laatikon uudesta kumipatentista tuli, laskin että tällä varotusajalla ei orkkiskumia mistään saa ja uutta sellaseen ei kehtaa sijoittaa kuitenkaa.
Oikealla poistetut osat ja vasemmalla uusi kumi paikallan korvassa.

Jos seuraavan version joutuu tekemäään niin se saattaa hyvin pitkälti syntyä riipukkeen puslasta.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Tammikuu 10, 2013, 18:04:10
Takalukkokin fiksattu ku rupesi vuotamaan viimevuonna.
Putken tinaus liukukappaleesta oli irronnut.
Samalla meni vaihtoon pinionin stefa ku viimeksi ei löytyny uutta mistään ja laakereita tuli myös kiristeltyä.

Toinen takajarrusatula menee vaihtoon ku olen (viimeinkin) onnistunu sen tölvimään johonkin, sen verran korvakko kiertynyt että vaihtaa toiseen ja kokeilee vasta sitten oikasta.
Öljyjäkin pitäsi vaihdella ja vaihtaa ny uuteen laatikkoon se takapään stefa ku vuotaa silti. Uus loota on kuitenki hiljaa joten hukkaan homma ei menny.
Takaiskarikin on alkanu vuotamaan. Oiskohan se ranchon ysitonnisten paikka vai mitkähän sinne tunkis. hmm.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Maaliskuu 01, 2013, 22:28:04
Kyllä ny lähtee ku on noinkin urheilullisen värinen satula!  ;D

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=124641)

Etuperään ja jakikseen tempasin uudet öljyt samalla
Jakiksen stefatkin menee vaihtolistalle, vesi oli päässy sisään. Samalla pitää koittaa älytä käyttää jakis levällään ja kahtua mitä sisäpuolella on tapahtunu sitten vuoden 2007.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: cybress - Heinäkuu 24, 2013, 23:11:18
Laitteleppa vähän specsejä tuosta jakiksesta ja välityksestä että mistä kaikista se on risteytetty??
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Joulukuu 27, 2013, 22:05:49
Pistäs vissiin alkaa harkita peruskunnostuksen tekemistä :)

Tapaninajeluilla tehostimenpumppu pyörähti viimesen kerran ja akkujen totesin tänään olevan enää viimestä voitelua vailla.

Todo lista tällä hetkellä:

Etsiä ja vaihtaa tehostimen pumppu.
Simpukan tiivistesarjan vaihto ja assistin lähtöjen teko.
Taka-akselin tuentaan tilata ja vaihdella uusia puslia.
Jakolaatikko käyttää auki.
vaihtaa stefa päävaihteiston perään.
Etsiä saksasta paikka josta saa optima yellowtopin kohtuu kuluilla käteen ja taikoa sille paikka jostain päin vänkärin jalkatilaa.
Parannella jänniteensyöttöä virtalukolle.
vetää virta ajovaloille releiden kautta.
Keksiä kaukosäädin etuvinssille( pro ratkaisu ois nelikanavainen jotta sais takavinssin samaan kakeen).
Vaihtaa/maalata takaluukku ja keksiä jostain uudet valot uuteen paikkaan.
Korjata tietokoneen laturin pistoke.
Hankkia, maalata ja vaihtaa vasen etulokarin pää ja lampun ympärysmuovi.
Käsijarrukenkien vaihto

OIkeestaa pitäs repiä kori pois rungolta, riisua, korjata yms.  mutta kahtoopi jaksaako.

Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: kallo - Tammikuu 02, 2014, 03:18:38
Lieneekö nuo optimat niin paljon halvempia, että kannattaa rahtikuluineen? Kesällä hain akkutalosta 75Ah optiman ja kun vertailin hintoja ulkomaalaisiin nettikauppoihin, niin omasta mielestäni akku ei niin mahottoman kallis täällä Oulussa ollutkaan. Hintaa tais jäädä sillon 230 tai 240 euroa? Eli jos saksasta saa akun 190-200e, niin kyllä tuollaiselle möntille voi halvimmallakin tavalla laskea sen 30-40 euroa postikuluja? Tietenkin jos sielläpäin on käyntiä :)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Tammikuu 02, 2014, 13:39:53
Mistä paikallisesta putiikista hommasit ite?
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Paavo - Tammikuu 03, 2014, 01:38:16
"Kesällä hain akkutalosta 75Ah optiman"
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: kallo - Tammikuu 03, 2014, 04:48:21
Jep. Akkutalosta. Kovasti se Esko koitti myydä niitä vartan AGM:iä mulle, "Näitä se Ahon Eki suosittelis"  :) Oishan ne toki halvempia, mutta kyllä hetkeäkään en ole vielä katunut Optiman ostoa, tosin en kyllä yhtään Vartan AGM:n ostoakaan. Vanhin 95Ah Varta AGM taitaa olla nyt 4 vuotta vanha ja ollut talvisin webastokäytössä arkiautossa eikä vieläkään mitään heikkoutta ole ollut. Tiedä sitten miten vinssausta kestää kun akusta vedetään isoa virtaa pitkiä aikoja.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Tammikuu 03, 2014, 07:44:09
Lukuharjoituksia pitäsi vissiin tehä ;D

SOitin akkutaloon kuitenkin ja 255 oli päivän hinta naisen äänellä.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Mikko - Tammikuu 04, 2014, 19:43:56
Mulla ei kestänyt eka optimapari (55ah) kuin reilut 13 vuotta, tiedä sitten oisko vartalaiset ollu paremmat. Tilalle ostin kuitenkin 75ah optimat.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: kallo - Tammikuu 04, 2014, 22:12:54
Joo, kyllä sekin on jo jotain että valmistaja antaa täyden rikkoontumattomuustakuun 36kk.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: khonkonen - Tammikuu 24, 2014, 21:24:34
Minkä kokosia ja värisiä optimoita porukka ehdottomasti haluaisi? Mielellään vaan jotku 2 vaihtoehtoa niin voisin koittaa kysellä saatasko kerholaisille joku erikoishinta... En lupaa sit vielä mitään.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Tammikuu 25, 2014, 09:36:15
mulla on 75ah keltanen hakusalla.
Käsittääkseni sinisellä ja keltasella ei oo muuta eroa ku että sininen on venekäyttöön ja siinä taitaa olla rosterinavat?
speksit on molemmissa samat.

Imo keltanen(sininen) 55ah vois olla toinen vaihtoehto. noista sais sitten määrällä säädettyä kapasiteettitarpeen
Tuskin kukaan punaista tarvii?
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Heinäkuu 21, 2014, 21:44:23
Tähän mennessä lista korjaan tunut silleesti että tehostajan pumpun hankin mutta en vaihtanut koska automaattikorjaus oli toiminut jossain vaiheessa. Optimankin ostin, mutta sekin meni Arpalle.
No, taka-akselille vaihdoin pari puslaa ihan ite ja käytin konttorilla :)

Ny pitäis ostaa Optima uusiksi ja koittaa saada jopa paikalleen.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Elokuu 17, 2015, 21:49:49
Pikkusen on remonttia korjattu :)

Optiman sain ostettua uusiksi ja muljautin sen toistaiseksi entisten akkujen koteloon.
Siirtyy siitä joko vänkärin jalkatilan yläpuolelle tai sitten konehuoneeseen kunhan keksii paikan. Yhtenä vaihtoehtona siirtää syyläri takasivuikkunaan ja laittaa akku syylärin tilalle.

Lista ei oo paljo lyhentyny ;D

Etu ja taka-akselit käytin levällään, etupään vetarin stefat alkoivat vuotamaan joten totesin että samallahan sitä käyttää murikan pöyällä ja kurkkaa miltä näyttää. Mitään ihmeempää ei näkynyt, metallimujua oli pohjalla aika paljon mutta ainakin osa on vaqrmaan peräisin katkenneista vetareista.

God loves martacks and so do i :)
On huomattavan hellpo läjätä navat eikä tarvii tapella vetareita irti nivelistä.

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=180132)

Takaperän aukaisun syy oli pyörän laakereiden vaihto ja jälleen vuotava lukko sekä ihan tarkistuksenkin vuoksi.
Kannatti aukasta, lautaspyörän pultit oli löysänny. 
Samalla vaihtoon meni oikea jarrusatula ku oli suojakumi päreinä ja mäntä melekein läpiruosteessa. Onneksi oli käsivarastossa satulan kumisarja ja sitruunahapotettu satula niin tuli oikealle puolellekkin tuningsatula :)

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=180130)

Vetareita vituttanu jossain kohti ;D

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=180129)

Kuvat osanumeroista muistiinpanoina.

Kardaanin liu'un suojakumi:

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=180133)

Etuvetarin stefa:
(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=180134)

Pinionin stefa:

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=180135)

Oliko Paavolla vielä niiden suzukin takalaakereiden paketteja tallessa jotta sais niistä jotain numeroita?
Ei enää oikein löytyny sellaisia laakereita ku sillon hommasin ja tuo minkä ltarviketorilta ostin oli melkosta kuraa, krymppi oli liian isolla reiällä, piti pistekuumennuksilla kutistaa sitä että sai edes jotenkin tarttumaan kiinni. Ei ollu siinä kohtaa vaihtoehtoja niin piti väkisellä laittaa paikalleen.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Paavo - Elokuu 17, 2015, 22:38:42
Pitääpä katsella/etsiskellä laakeripaketteja, ei mitään muistikuvaa
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Syyskuu 08, 2015, 22:13:36
Jäähdytysjärjestelmää pesty, josko sais hitusen apua lämpöjen hallintaa. Eipä tuo erityisen likaiselta vaikuttanu.

Vinssiköyttä uusasin 30 metrin pätkällä, kärkeen kulutuspalaksi nelisen metriä vanhaa.
Puunsuojaliinan integroin samalla köyden päähän kokeeksi. Koukku mahtuu tarttumaan samaan sakkeliin liinan kans.
Autosta autoon ihollevinssausta varten voi joko laittaa normaalin vinssivaijerin koukun sakkeliin tai liittää kaks koukkua yhteen jatkopalaksi jonka voi laittaa sakkelista autoon.

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=181445)

Takavinssin kapulalle "tein" telineen ja laitoin piuhaa vähän kiinni jottei tarvi kaivella epämääräistä johtosykkyrää jostain. Nyt töpseli roikkuu relepoksin tienoilla josta sitä ei kovin paljoa tarvii ehtiä kun haluaa vinssailla.
Miksihän en tätä tehny silloin ku vinssin asensin :) Ehkä siksi että koko ajan on tarkoitus ollut laittaa kytkimet takavinssillekki.

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=181444)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Syyskuu 09, 2015, 10:25:01
Niin, tuli uuden köyden kylkiäisenä plasmalukko:
 http://www.vinssikauppa.fi/product/273/plasma-lukko
Tyydyin 5-6 kierrokseen köyttä lukon ympäri.
Tein itse samoilla tulilla takavinssin naruunkin tuollaisen.

Tuntuu ajavan asiansa eli estää köyden karkaamisen rummulta narua ulosvetäessä.

Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Syyskuu 12, 2015, 10:46:40
Ei mennykkää moniurahihnan vaihto heittämällä :D
Meinasi laturi tippua lattialle ku säätöraudan löysäsi. Tarttee vissiin laittaa se paremmin kiinni :)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Syyskuu 16, 2015, 22:09:27
Tässä suzukin huollon sivussa tullut sorvillekin pesää tehtyä:

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1373&pictureid=181752)

Muuten on kutakuinkin paketti kasassa mutta välikatto pitäisi jostain keksiä.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Syyskuu 21, 2015, 18:20:06
Tällästa Taivalkosken jäljiltä, 3. sylinterin imuventtiilin ohjarin paloja 4. sylinterissä.
Paskamainen vika kun ei paljoa voi omalla toiminnalla voi vaikuttaa tulevaisuudessakaan ja ennaltaehkäisevä huoltovaihtoehto on kannen purku ja tarkastus.

Kolmosessakin pala käynyt mutta poistunut itsekseen.

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=181972)

(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=181973)
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Mikko - Maaliskuu 18, 2016, 17:07:46
On muuten kymmenen vuotta alotuspäivästä, minne se aika oikein menee? Ei ole taikinasuikka paljoa muuttunut  ;D
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Maaliskuu 18, 2016, 18:18:55
No niinpä on  :)

Eipä oo muuttunu, renkaat vaihdoin -06, alustan -07, moottorin -08 ja akut -15 :)
Sen jälkeen ei oo muuta tarvinnu tehäkkää ku ajaa ;D
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Toukokuu 12, 2016, 21:40:11
Ja tännään leimatulla autolla on hyvä ajella, ei vikoja havaittu :)

Pallonivelen vaihoin kolmioon joutessaan katsastuksen jälkeen, kuin pitkään lie ollu väljä.

Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Paavo - Toukokuu 16, 2016, 11:55:07
Ookkos tilannu jo sellasen high articulation nivelen? Mistä?
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Toukokuu 16, 2016, 20:53:38
En, mittasin sen uuden ja totesin että vastaa se alkuperäistä kuten vähän silmiteltiinkin.

Ja vanhaankin vertasin, aika samalta näytti, joten eiku paikalleen.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Joulukuu 27, 2016, 18:59:32
Tapaninpäiväajoissa takalukko heitti taas vaihteeksi toimimasta. Vahva veikkaus että taas on tinaus pettäny perän kuoresta lukkoon menevästä putkesta. Tarttee vissiin tehdä joku muutos systeemiin.

Uus Moottorikin ois tulollaan, moottorikoneistamo kusi hommat ja päätti pantata venttiileitä yli vuodenvaihteen vaikka niiden piti olla valmiit jo viikko sitten...
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Lokakuu 05, 2017, 21:13:09
Takalukollekkaan en ole mitään tehnyt mutta vuoto tuntuu kadonneen  :D

Moottorin vaihdoin, nyt löytyi tyhjäkäynti, mutta ois vissiin pitäny mittauksin varmistaa kampiakseli, naputtaa siihen malliin että kiertokangen laakerissa saattaa olla liikaa välystä.
Jouduin vaihtamaan kampuran kun kampistefaa vaihtaiessa totesin paikallaan olleesta kiilauran kuluneen monta milliä liian isoksi.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Lokakuu 10, 2017, 13:51:07
Joo, eiköhän se kk-laakeri ole mikä naputta, pitää ehjätä se kansi josta ohjeri tippui ja tehä alakerrasta numero 3 uusi moottori.

Huollon muistilistaa:
Vinssi pitää käyttää auki.
Etukardaanin vakionopeusnivel putsata, suojakumi oli irti ja on nyt täynnyä hiekkaa.
Laturille tehdä paksumpi virtajohto.
Takalukko vuotaa edelleen, satunnaisesti.käyttää auki ja vaihtaa samalla varaperä paikalleen. Tämä tekee öljyyn sen verta tummaa väriä.
Edit. puslat sökönä alatukivarsissa akselinpäästä.
Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Lokakuu 10, 2017, 15:56:37
Viikonlopun inspiroimana mittailin laturin virtajohtoa. Kunnollista jatkuvaa kuormaa ei ollut mutta vinssiä vapaalla napsauttelemalla laturin tuotto kävi  yli 100A ja johdon jännitehäviö yli 0.3V
Piuha max 10mm2 ja oisko puolimetriä pitkä.

Eli 25mm2 piuhaa tilalle.

Samaten vinssin vapaapyörintävirta tuli mitattua, 9.5ti haukkaa 50-60A eli akun kulumista ei tarvii murehtia vaikka vinssillä antaa löysiä.

Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Joulukuu 10, 2017, 20:00:27
Pientä huoltoa tein tapaninajoja varten, etukardaanin vakionopeusnivel on nyt putsattu ja huollettu sekä varustettu rasvanipalla. uudella poralla ja kierretapilla onnistui helposti, vanhat ei purru kuoreen.

Jakolaatikosta vaihdoin vesivoitelun öljysellaiseen.

Oikeaa etulaakeria kiristäessä tuli vastaan patentin paikka. Mulla ainakin suzukin etulaakereissa ulompi sisäkooli tuppaa jälkien perusteella pyörimään välillä mukana.  OIkealla edessä näkyy olevan vahva ongelma kuten kuvasta näkyy, laakeria painava levy on kulunut uralle ja se tietty suurentaa laakerivälystä samalla. Hitsasin siäskooliin nöölin joka mahtuu olemaan muttereiden lukituslevyn urassa.
Virtaa vois voinu hitsikoneesta pienentää että ois jääny enemmän pattia, mutta vastaa tuokin.

(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=209162)

Otsikko: Vs: Suzukin hienosäätöä
Kirjoitti: Rak - Joulukuu 27, 2017, 22:22:26
Piti valoihin asentaa virityssarja  :)
Mittailin aiemmin että maa- ja virransyöttöpiirin yhteenlaskettu jännitehäviö on yli 1.5V

Maaohjattu systeemi niin tein molemmille ajovaloille oman 2 releisen paketin, jonka ohjaukseen käytän alunperin lampulle tulleita ohjausjohtoja.
Lisäksi vedin uudet syöttövirtajohdot ja laitoin uudet sulakkeet moottoritilaan.

Releet on kooltaan n. puolet normireleestä. Tein huoltovapaan paketin eli tinasin johdot kiinni releisiin.
Virta ohjaukseen valon syötöstä ja maapiste näkyykin kuvassa.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=209636)


(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=209632)

Seuraavissa kuvissa pitkätä päällä ja auto sammuksissa.
Tässä kuvassa viisarin sojotus ennen toimenpiteitä.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=209635)

Tässä asennuksien jälkeen.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=209634)

Ja tässä kun kuivatti umpion heijastinpinnasta kosteuskerroksen pois.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=172&pictureid=209633)