OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
 91 
 : Toukokuu 01, 2018, 20:38:27 
Aloittaja Rak - Uusin viesti kirjoittanut Rak
Josko sitä kokeilis suditella  :)

Kalenteri ei oikein tarjoa muita päiviä tälle kuulle.

Ajetaan niin pitkään kuin mielenkiintoa riittää.  Makkaraa paistetaan myös.

Osoite savikunnaksentie 2
Parikymmentä kilometriä Oulusta muhokselle päin.

Jos oot tulossa isomman kuljetuskaluston kera, niin varoitteli etukäteen.

Ei maksa mitään  :)

Lisätietoa O4O5649234/Antti

 92 
 : Toukokuu 01, 2018, 12:50:08 
Aloittaja Rak - Uusin viesti kirjoittanut Paavo
Onko minkä hintainen tuo hellan SS rele? Pätevän näköinen, ja kätevästi samanlainen kuin vanhat mekaaniset releet.

Se tehonkesto tulee varmaankin läpi kulkeva virta kertaa jännitehäviö pitää olla pienempi kuin X (= releen lämpötila pienempi kuin Y).
PWM-ohjauksessa tuon saa vielä jakaa duty cyclellä.

 93 
 : Huhtikuu 29, 2018, 20:15:31 
Aloittaja Rak - Uusin viesti kirjoittanut Rak
Mites fettien specsejä tulkitaan? Linkin vekottimessa vain 150W.
Hellalta saa n.20A/12 solid state relettä:
https://www.hella.com/microsite-electronics/en/Solid-state-relay-130.html
Ja tuo, yllätys, kestää 240W
Jos ja kun vaihdan flektin tehokkaampaan niin tehot menee yli 300 watin.

Lisäksi joissain vaginoissa on jonkinlainen pwm-ohjaus systeemi flektille jossa taisi olla myös suora kytkentä.

Tämä osio ei oo niin hätänen, löysin flektin vastuksia joten 2 nopeuksisen toteuttaminen  ei ole kuin yhden piuhan vetämisestä kiinni, relekkin taitaa olla jo valmiina.

Öljynlämmötkin menee matolaatikkoon. Tarkoitus laittaa Vemsdisplay mittaristoksi, eli tabletti joka kytketään heräämään sytytysvirran mukana ja ottaa bluetoothilla tiedon vastaan:



Jos ja kun öljynjäähdyttimen laitan ja vielä omalla flektillä niin sitä ei matolaatikko sulata. Ohjelmisto ei tue ylimääräisen lämpötunnistintiedon käyttämistä ohjaukseen.
Pähkäiltäväksi asiaksi tulee se mihin sijoittaa öljynlämpötunnistimen ja sen flektin lämpökytkimen koska tuossa aiemman postauksen kuvassa lämpötunnistin sijoittuu jäähdyttimelle menevään kanavaan(Öljy menee kiertoon keskireiästä).

 94 
 : Huhtikuu 29, 2018, 13:56:15 
Aloittaja Rak - Uusin viesti kirjoittanut Paavo
Joku tollanen siihen PWM-säätöön "releeksi": http://www.spelektroniikka.fi/p13823-buk456-60a-n-fet-60v-52a-150w-0028-ohm-to-220-fi.html

Kannattanee pultata johonkin metalliin kiinni, väliin lämpötahnaa (esim. sitä samaa sotkua mitä tietokoneissa on prossun ja jäähyn välissä).

Saattaa sitten tuosta PWM-säädöstä tulla jonkunlaista pörinää radioihin?

Meneekö öljyn lämmötkin moottorinohjausmatolaatikkoon?

 95 
 : Huhtikuu 24, 2018, 18:56:57 
Aloittaja Rak - Uusin viesti kirjoittanut Rak
Piti tässä välissä napata pata ja vaihelaatikko keulille, nyt on mukava ajella ku on hiljasta  :) Vaihelaatikko hiljeni täysin ja moottoristakaan ei kuulu mitään ylimääräisiä naputuksia.

Jossain kohti hoksasin että vois viimeinkin jäähdytysjärjestelmää parantaa. Sitä tukemaan piti ohjainlaitetta päivittää vähän perusteellisemmin että sai uusimman ohjelman sisään joka tukee syyläriltä ulostulevan veden lämpötilan mittausta ja sillä perusteella flektin ohjausta, myös pwm-ohjausmahdollisuus flektille ilmaantui. Tehokkaampi flekti on etsinnässä ja samalla pohdin laittaakko se kahdella nopeudella vai pwm-ohjattuna. Pwm-ohjaus vaatisi että jostain löytyisi sillä ohjattava "rele" joka kestää mielellään liki 30A.

Myös öljynlämmölle asennan anturin notta voi tehdä valistunee päätöksen siitä tarviiko sitä jäähdyttää erikseen.
Biltemasta löytyi sopiva adapteri öljynsuodattimen alle, johon tein sopivan kierteen sopivalle tunnistimelle.
Alavesiletkun anturin kiinnike syntyi 100A datsunin flektin kytkimen tellingistä jonka kierteen sovitin sopivaksi ruuvaamalla reikään tulpan ja tekemällä siihen sopivan kierteen.



Antureista labrasin vastusarvot talteen kunnolla, nyt niitä ei tarvii enää arpoa  :)  Tein samalla havainnon että lämpötunnistimien hitaus vaikuttaa pahimmillaan puolenkymmentä astetta nopeammissa muutoksissa. Nopean muutoksen ollessa se että pari desia öljyä alkaa jäähtyä sadan asteen lämpötilasta huoneenlämmössä. Anturi ja lämpömittari on vierekkäin öljyssä.
Siksipä otin keittiövälineet apuun, eli sousvide-kierrätin käyntiin. Sillä saa hallittua veden lämpötilan jolloin mittaus voidaan tehdä tasaisessa lämpötilassa per mittauspiste.
Kylvyssä j.nesteen ja imulämmön anturit.


 96 
 : Maaliskuu 30, 2018, 13:04:30 
Aloittaja Ewerglade - Uusin viesti kirjoittanut Paavo
"Tämä kisa on ollut kutsuvieras tapahtuma. Nyt vain oli käynyt sellainen erhe kutsutulla että oli jakanut kutsun foorumille. Jos sinulla on mahdollisuutta poistaa ko. viesti foorumilta niin kiva olisi."

 97 
 : Maaliskuu 30, 2018, 10:59:13 
Aloittaja Ewerglade - Uusin viesti kirjoittanut Paavo
Onko tästä kellään kokemuksia tai lisätietoja, lähinnä se, että onko tämä perhetapahtuma,
jossa mallin vuoksi vähän ajellaan, tai suunnistuskisa, jossa riittää ajamista, rasteja ja haasteita?

-Paavo

 98 
 : Maaliskuu 26, 2018, 17:53:52 
Aloittaja Ewerglade - Uusin viesti kirjoittanut khonkonen
Minkälaista maastoa siellä on jos meinaat jeepillä selvitä?  :o

 99 
 : Maaliskuu 26, 2018, 16:47:06 
Aloittaja Rak - Uusin viesti kirjoittanut Rak
Joo, herrasmiehet yk:sta ovat vissiin kättä nostaneet  :)

 100 
 : Maaliskuu 26, 2018, 16:46:16 
Aloittaja Ewerglade - Uusin viesti kirjoittanut Rak
Ei ollenkaan huono, pitääpä panna kalenteriin merkintä  :)

Aikataulut pitää selvitellä.

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]

Sivu luotiin 0.051 sekunnissa. 33 kyselyä tietokannasta.