Moi,
kytkettävät lukot voi toimia paineilmalla (esim. ARB), sähköllä, nesteellä (esim. gee-mersussa) tai vaijerilla (esim. hj61 tojotat).
Ei-kytkettävät lukot (lock-right, aussie locker jne., nöitä on monen merkkisiä) on halvempia, mutta niitä ei saa pois päältä, mutta koska renkaille sallitaan jonkinlainen pyörintänopeusero (esim. mutkassa sisärengas pyörii "kardaanivauhtia", ulompi nopeammin) ne ei kuitenkaan ole niin huonoja ajaa tiellä ja kadulla kuin kemppikymppi (eli umpeen hitsattu tasauspyörästö).
Kitkalukkoa (siis "lukkoa", oikeesti vaan yrittää pitää renkaat pyörimässä samaa nopeutta tietyllä voimalla, mutta luistaa jos tuo voima ei riitä) ei myöskään saa pois päältä, mika voi olla hankalaa esim. erittäin liukkaissa olosuhteissa. Kiristetty kitkalukko pitää paremmin, mutta sekin luistaa jos pitoero renkaiden välillä on tarpeeksi suuri, ja kiristetty kirka kuluu nopeammin. Kitkalukollisiin periin pitää olla spesiaalipliukasteet (LSD eli limited slip differential peräöljy).
Ristiriipuntatilanteessa (kun auton ristikkäiset renkaat ovat ilmassa, esim. vinosti niin syvän ojan yli mentäessä etteivät alustan joustot riitä pitämään kaikkia renkaita maassa) ilman lukkoja oleva auto vaan sievästi pyörittää ilmassa olevia renkaita, maassa oleviin ei juurikaan välity voimaa, koska tasauspyörästön periaatteeseen kuuluu päästää vääntö "karkuun" helpommin pyörivältä puolelta.
Kitkalukko siirtää voimaa maassa olevaan renkaaseen, mutta vain tiettyyn pisteeseen asti, sen jälkeen "lukko" luistaa ja ilmassa oleva rengas pyörii, vääntöä kuitenkin menee koko ajan myös toiselle puolelle, muta jos se ei riitä niin auto pysyy paikallaan ja hulluna suditeltaessa kitkapinnat kuluvat ja perä lämpiää samalla tavalla kuin kytkintä luistatettaessa.
100% lukolla (kytkettävä tai ei) maassa ja ilmassa olevat renkaat pyörivät samaa tahtia, eli kaikki vääntö menee maassa olevaan renkaaseen, ja jos sen pito riittää niin auto etenee (jos ei niin sitten kaikki renkaat vaan sutii, osa ruopii maata ja osa pyörii tyhjää ilmassa).
Eli tasauspyörästö tasaa väännöän (=voiman) tasan renkaisen kesken, mutta sallii niiden välisen pyörintäeron. Lukko tasaa pyörimisnopeudet samaksi, ja jakaa pidon suhteessa voimaa välillä 0%/100% - 100%/0%. Kitkalukon tyyppiset luistonrajoittimet ovat sitten jotain noiden välistä, riippuen renkaiden välisestä pito-erosta ja "lukon" kireydestä.
Kemppilukko on 100% ei-kytkettävä lukko, eikä se ole katulaillinen, se paljastuu katsastuksessa jarrydynosaa, jos se käynnistää vasemmat ja oikeat rullat eri aikaan. Kaikki muut lukot ovat katulaillisia, mutta kytkettäviä lukkoja kannattaa tietysti poikkeusilanteita lukuunottamatta pitää auki tiellä ajettaessa.
-Paavo