OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: Kitkalukon toiminta ?  (Luettu 17420 kertaa)

petri r

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Kitkalukon toiminta ?
« : Huhtikuu 07, 2004, 13:33:23 »

Mitenkäs tuon kitkalukon toiminta oikeen tapahtuu. Katselin tuossa Paavon ottamia videoklippejä edellisiltä ajopäiviltä. Siinä ojan ylityksessä meinas yrittää jäädä Nissani ristiriipuntaan. Katselin videolta, että toinen takarengas ei pyörinyt kun oikeen sievästi havittelin pitoa/pyöritin sutia?! :?:  :?:  

Vaatiko se kitkalukko tarpeeksi "pyörintäeroa/kierroksia" ennekuin lähtee molemmat rattaat pyörimään? Normaalisti kun sudittaa tai sladittaa reippaalla kaasulla niin aina molemmat takakumet jättää rantua (oli sitten jäätä tai kuivaa asfalttia). Että silleen se ainakin on jämäkkä....ja kun käännät kestopäällysteellä renkaat tapissa niin takasisäkurvinkumi yrittää sutia.

Olis kiva tietää...niin osaa antaa venttiilin nousua jos/kun se seuraavan kerran yrittää ristiriipuntaan..... :lol:
Kirjattu
"....kunhan p

pete

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Kitkalukon toiminta ?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 08, 2004, 08:53:09 »

Moi

mulla on sellainen kuva että toi kitkalukko siirtää tietyn prosentin pitävän pyörän voimasta toiselle akselille eli jos toinen pyörä sutii tai on ilmassa niin siinänän ei ole voimaa juuri ollenkaan tai ei ollenkaan joten siitä vaikka 75% on 0
joten kokeilisin ajaa kitka lukolla juuri siinä pidon rajalla ja en sudittelis hirveesti sillä ne kitkalevyjen vahvudet ei ole mitenkään luottamusta herättävät ja eihän se kytkinkään kestä hirveitä luistatuksia voiman kanssa

-Pete-
Kirjattu

petri r

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Kitkalukon toiminta ?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 08, 2004, 11:55:50 »

Joo....eli ei se kovin häävi oo...liukkaalla alustalla ristiriipunta on siis vaarana....
Kirjattu
"....kunhan p

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Kitkalukon toiminta ?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 08, 2004, 14:15:40 »

Moi,

> eihän se kytkinkään kestä hirveitä luistatuksia voiman kanssa

Perässä on kuitenkin öljyä joka siirtää lämpöä eteenpäin, eli kitkalukkoa tuskin ihan hevillä saa niin kuumaksi kuin luistattelemalla kytkinen.

-Paavo
Kirjattu

rockin88

  • Vieras
Kitkalukon toiminta ?
« Vastaus #4 : Joulukuu 02, 2004, 16:27:13 »

eiks kitkalukko toimi sillei et se kytkee lukon ku pyörian luisto ylittää tietyn luistoprosentin...? esim. 9% tai täs uskos mie ainaki oon.....korjatkaa jos oon väärässä..... :D
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Kitkalukon toiminta ?
« Vastaus #5 : Joulukuu 02, 2004, 17:42:36 »

Kitkalukko ei oo varsinaisesti lukko vaan luistonrajoitin
Kirjattu

rockin88

  • Vieras
Kitkalukon toiminta ?
« Vastaus #6 : Joulukuu 02, 2004, 17:54:09 »

juuh...kiitoksia korjauksesta....taas oon hieman viisaampi... :D ...mut onko olemassa muunlaisii lukkoi ku kitkalukot ja paineilmalukot..?
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Kitkalukon toiminta ?
« Vastaus #7 : Joulukuu 02, 2004, 19:00:39 »

Moi,

kytkettävät lukot voi toimia paineilmalla (esim. ARB), sähköllä, nesteellä (esim. gee-mersussa) tai vaijerilla (esim. hj61 tojotat).

Ei-kytkettävät lukot (lock-right, aussie locker jne., nöitä on monen merkkisiä) on halvempia, mutta niitä ei saa pois päältä, mutta koska renkaille sallitaan jonkinlainen pyörintänopeusero (esim. mutkassa sisärengas pyörii "kardaanivauhtia", ulompi nopeammin) ne ei kuitenkaan ole niin huonoja ajaa tiellä ja kadulla kuin kemppikymppi (eli umpeen hitsattu tasauspyörästö).

Kitkalukkoa (siis "lukkoa", oikeesti vaan yrittää pitää renkaat pyörimässä samaa nopeutta tietyllä voimalla, mutta luistaa jos tuo voima ei riitä) ei myöskään saa pois päältä, mika voi olla hankalaa esim. erittäin liukkaissa olosuhteissa. Kiristetty kitkalukko pitää paremmin, mutta sekin luistaa jos pitoero renkaiden välillä on tarpeeksi suuri, ja kiristetty kirka kuluu nopeammin. Kitkalukollisiin periin pitää olla spesiaalipliukasteet (LSD eli limited slip differential peräöljy).

Ristiriipuntatilanteessa (kun auton ristikkäiset renkaat ovat ilmassa, esim. vinosti niin syvän ojan yli mentäessä etteivät alustan joustot riitä pitämään kaikkia renkaita maassa) ilman lukkoja oleva auto vaan sievästi pyörittää ilmassa olevia renkaita, maassa oleviin ei juurikaan välity voimaa, koska tasauspyörästön periaatteeseen kuuluu päästää vääntö "karkuun" helpommin pyörivältä puolelta.

Kitkalukko siirtää voimaa maassa olevaan renkaaseen, mutta vain tiettyyn pisteeseen asti, sen jälkeen "lukko" luistaa ja ilmassa oleva rengas pyörii, vääntöä kuitenkin menee koko ajan myös toiselle puolelle, muta jos se ei riitä niin auto pysyy paikallaan ja hulluna suditeltaessa kitkapinnat kuluvat ja perä lämpiää samalla tavalla kuin kytkintä luistatettaessa.

100% lukolla (kytkettävä tai ei) maassa ja ilmassa olevat renkaat pyörivät samaa tahtia, eli kaikki vääntö menee maassa olevaan renkaaseen, ja jos sen pito riittää niin auto etenee (jos ei niin sitten kaikki renkaat vaan sutii, osa ruopii maata ja osa pyörii tyhjää ilmassa).

Eli tasauspyörästö tasaa väännöän (=voiman) tasan renkaisen kesken, mutta sallii niiden välisen pyörintäeron. Lukko tasaa pyörimisnopeudet samaksi, ja jakaa pidon suhteessa voimaa välillä 0%/100% - 100%/0%. Kitkalukon tyyppiset luistonrajoittimet ovat sitten jotain noiden välistä, riippuen renkaiden välisestä pito-erosta ja "lukon" kireydestä.

Kemppilukko on 100% ei-kytkettävä lukko, eikä se ole katulaillinen, se paljastuu katsastuksessa jarrydynosaa, jos se käynnistää vasemmat ja oikeat rullat eri aikaan. Kaikki muut lukot ovat katulaillisia, mutta kytkettäviä lukkoja kannattaa tietysti poikkeusilanteita lukuunottamatta pitää auki tiellä ajettaessa.

-Paavo
Kirjattu

rockin88

  • Vieras
Kitkalukon toiminta ?
« Vastaus #8 : Joulukuu 02, 2004, 19:08:25 »

juuh..kiitoksia...taijan ostaa ne lukot vast myöhemmin...pitää kysyy (jos saa) et onks off road oulun jäsenillä autoissa miten paljon lukkoi tai muita tommosii...?
Kirjattu

salpa

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 237
    • Profiili
Kitkalukon toiminta ?
« Vastaus #9 : Joulukuu 02, 2004, 19:52:09 »

Tuosta kemppi mallin lukosta.. kuulin semmosta juttua jenkkipiireistä että kemppi ois laillinen jos vaihtaa vahvemmat teräsvetarit.. tiedä sitte.
kuulemma sen vuoksi vakio vetareilla ois laiton että vakio vetarit voi katketa asfaltilla pyöritellessä.

Tämä siis kuulopuhetta!

nii multa löytyy molemmista päistä vaijereilla kytkettävät HJ:n lukot.
Kirjattu
Vaikka puuhun prkl..

rockin88

  • Vieras
Kitkalukon toiminta ?
« Vastaus #10 : Joulukuu 02, 2004, 20:09:12 »

tiiättekö et millane tekniikka tos hummeris on voimansiiron osalta..? ku mie en oikei suostu uskomaa et se ois mailamn maastokelposin maasturi....
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.038 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.