OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: Raajärven Ruskarekti 3-5.9.......?  (Luettu 9060 kertaa)

petri r

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Raajärven Ruskarekti 3-5.9.......?
« : Elokuu 10, 2004, 08:09:45 »

Onkosta menijöitä? Ja millaisella suunnitelmalla? Ilmeiseti Tero ja Paavo ainakin?

Pikkurattaisista (n. 31"-33") lähtee tuolloin osasto (vähintään 3-4 autoa) tekemään tutkimusmatkaa tuntemattomaan kairaan eli etsimään uusia reittejä neitselliseen maastoon. Tarve olisi vielä ainakin yhdelle "luottoautolle" eli sellaiselle jolla pääsee, joka ei laukea ja jossa olisi varma vinssi (mielellään mekaaninen). Mukaan kaikki pelastautumisen apuvälineet ja runsaasti sissihenkeä sillä kukaan ei tiedä mitä vastaan tulee :roll:

Missä on ne kaikki pätevät ranget + kuskit, joita on näkynyt Iinatin ajopäivillä  :?:  :wink: Nyt mukaan tutkimussafarille...

T:Petri
Kirjattu
"....kunhan p

petri r

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Raajärven Ruskarekti 3-5.9.......?
« Vastaus #1 : Elokuu 10, 2004, 08:11:09 »

pitäisköhän mennä opiskeleen äidinkieltä... :oops: siihen malliin tulee noita kirjoitusvirheitä....  :evil:
Kirjattu
"....kunhan p

ttimonen

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 545
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/terot/
Raajärven Ruskarekti 3-5.9.......?
« Vastaus #2 : Elokuu 10, 2004, 10:59:20 »

Joo tulossa ollaan. Perjantai aamuna lähdetään aikaisin ajeleen ja lauantaina illasta takaisin Oulua kohti. Varmaan pikkurattaisten mukaan mennään, vai onko kenties edellytyksiä pysyä isorattaisten mukana??
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Raajärven Ruskarekti 3-5.9.......?
« Vastaus #3 : Elokuu 10, 2004, 13:06:50 »

Moi,

minä hiivin paikalle kans myöhään perjantai-iltana.

Mites tosiaan muut, onko autot nipussa ja kinttaat virtaa täynnä?

-Paavo
Kirjattu

ttimonen

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 545
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/terot/
Raajärven Ruskarekti 3-5.9.......?
« Vastaus #4 : Elokuu 17, 2004, 10:57:42 »

Onko tullut uusia lähtijöitä?
Onko muita lähdössä Oulusta päin perjantaina aamusta, meillä tarkoitus olla paikanpäällä noin klo.12.00.
Kirjattu

petri r

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Raajärven Ruskarekti 3-5.9.......?
« Vastaus #5 : Syyskuu 01, 2004, 10:35:22 »

Mikäs tilanne? Moneltako jengi lähdössä ja mitä reittiä? Tero?
Kirjattu
"....kunhan p

ttimonen

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 545
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/terot/
Raajärven Ruskarekti 3-5.9.......?
« Vastaus #6 : Syyskuu 01, 2004, 15:32:02 »

Tarkoitys lähteä jo aamusta, ehkä 07.00-08.00.
Tarkoitus olla jo hyvissä ajoin perillä. Matkanopeus varmaan 80-90km/h.
Reittinä joko Pudasjärvi->Ranua---> tai Simo->Ranua--->
Kirjattu

ZeiZei

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Raajärven Ruskarekti 3-5.9.......?
« Vastaus #7 : Syyskuu 02, 2004, 19:35:46 »

Lähden täältä Torniosta joskus perjantaina puolenpäivän aikaan, niinku etujoukkona. Polkuna on Tornio - Keminmaa - Roi - Vikajärvi - Raajärvi ja vauhti siinä 7-80 ja pysähdys varmaan jokaisella bensa-asemalla :lol:

Loput tulee lauantai aamuna (2x rocky) joskus ?9 aikoihin Naarmaan ootteleen.
Josko oltais jo hereillä siihen aikaan lähtemään sinne tutkimusretkelle?
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Raajärven Ruskarekti 3-5.9.......?
« Vastaus #8 : Syyskuu 05, 2004, 19:03:20 »

Jees, taas oli ykkösluokan safari.

Päästiin perille perjantaina yhdeksän kieppeillä, ajateltiin käydä saunassa ja parin saunaoluen jälkeen mennä nukkumaan, että jaksaa virkein mielin ajella lauantaina. Suunnitelmaan tuli muutos, kun oli jonkinlainen käsitys että pikkurenkaisten ryhmä oli hieman hukassa tai jotain, kun intoa kuitenkin oli hieman niin me laskettiin ilmaa renkaista Peken kanssa ja laitettiin kumpparit jalkaan, testiradalla ryhmään saatiin puheyhteys pemarilla, ja koordinaatit löytyivät ozista ja samalla ryhmän sijainti. Sovittiin tapaamisesta sen "siitä vinssattiin viimeiksi kaikki yli" -suon viereen, ja sieltä ryhmä löytyikin, vaikka sinne mennessä yritimme eksytää itsemme tiheään metsään, emme kuitenkaan ihan onnistuneet.

Pikkurenkaisilla on 100-200m pehmeää jäljellä, vinssien ja liinan avulla päästiin muutaman tunnin ähellyksen jälkeen kuiville, härvelin range sai vaan hieman kipeää, se ei startannut ja raidetanko oli silleen vähemmän suora. Päätettiin jätää rankku uran reunaan yöksi, ja palata vaihtaamaan suora raidetanko vasta aamulla, kello oli kuitenkin jo aika paljon ja pimeydestä ei ainakaan etua ole remonttihommissa, ainakaan päivänvalon kestävissä puuhissa.

Testiradan pehmeistä paikoista päästiin yli osin vinssaten, Pasin pajero tuli pahimmasta paikasta mun perässä liinan kanssa, hyvin tulikin, rapa lensi. Kaivoskylään päästiin puoli neljän maissa, kevt iltaverryttely tai mitä se olikaan? "Käydään tuossa pieni lenkki ennen saunaa"... :-)

Lauantana herättiin, jos ei hirmu virkeinä niin herättiin kuitenkin. Maittavan aamiaisenjälkeen siirrytiin Heinuvaaran tien varteen, ja muodottoman eikun vähemmän muodollisen ohjaajakokouksen jäälkeenjaettiin porukka ryhmiin, autoja tais olla kaikenkaikkiaan parikymmentä tai hieman ylikin.

Ruskaretken "tulipunaiselle" (suomeksi jotain haastavan ja erittäin vaikean väliltä, isot renkaat ja täydet lukot pitää olla, vinssikin erittäin suotava) reitille "määrättiin" Jaska, Mika, J-P, Esko, Pate ja yksi keltainen range, joka kuitenkin hiipui heti suolle päästyä kytkinmurheisiin. Eskon ja J-P:n tuliterät pokkerit olivat aika makeat, ja toimivat hyvin, vaikka reitti oli "valitettavasti" suurimmaksi osaksi niin pehmeä ettei kunnon ravanlennätystä nähty montaakaan kertaa, perinteihen suohiippailu oli ainoa toimiva taktiikka suurimmalle osalle reittiä.

Reitillä oli yksi hieman syvempi oja, mullakin tuli vettä takakonttiin muutama ämpärillinen, ja sain ekaa kertaa lamppuihin akvaariot. Aika pian ojan jälkeen oli hienoa mutaspooria montasataa metriä, porttaaliranget sovelsi hyvällä menestyksellä "tähtää keskelle ja paina lappu lattiaan" -menetelmää, muut ajoivat pääosin spoorin vieressä. J-P:n liekkijeeppi (360cid V8, isot pokkerit) roiskutti päivän komeimmat lervat.

Päiväruualle pääsimme ihan ajoissa, tosin muut ryhmät olivat ehtineet käydä ennen meitä, mutta ainakin vartin oli porokämpässä aika hiljausta kun porukka lapioi maittavaa ateriaa, hyvin uppos ja hyvää oli. Syönnin jälkeen avroimme jatkoa, ja päätimme etsiä muita punaisia ryhmiä lähellä olevilta reitinpätkiltä. Hessun vetämän kolmen auton ryhmän löysimmekin, ajelimme heidän kanssaan yhdestä matalasta purista yli ja jonkun matkaa talvitienpohjaa, sitten erkaannuimme koska Hessun ryhmä lähti sille uralle jota tulimme porokämpältä.

Lähdimme yhdelle neljästä vaihtoehdosta, kello oli jo kahdeksan ja yritimme ehtiä metsästä pois ennen pimeää, eli tarkoitus oli selvitä ykseksäksi kovalle maalle. Missasimme kuitenkin yhden risteyksen erään porin ylityksen jälkeen, ja näin tulimme vaihtaneeksi reittiäkin. Pehmyttä oli hieman alunperin suunniteltua pidempään, ja pääsimme kuiville vasta kymmenen jälkeen, tunnin-pari ajelimme aika pimeässä, ja mun ajovaloihin mennyt vesi vielä poksautti toisen lampun hehkun, yksisilmäisenä näki "hieman" heikosti, todella oli ikävä kunnon kattovaloja. Mainariin ehdimme siirtymän jälkeen puoli kahdeltatoista.

Sauna ja iltapala maistuivat erittäin hyvin, parin pilsun jälken petiin ajatuksella "unta palloon ainakin kahdeksaan". Nukkumaan mennessä vielä hieman hymyilytti porukka joka oli Japen johdolla lähtenyt kiertämään kaivoskylän lähellä olevan moottorikelkkareitin, se kun on todettu tänä kevänä useamman kerran *erittäin* pehmeäksi. Ite arvelin etteivät taida ehtiä aamiaiselle, veikkasin lounasta "kotiintuloajaksi".

Olin vissiin aika koomassa kun Jape herätteli meitä, kello oli kuusi, "siellä on kaikki autot jumissa, ja multa hajos vinssi, ovat ihan lähellä reitin päätä, lähdetkö auttamaan" sain ymmärrettyä kun olin sopertanut "mitä" tarpeeksi monesti... Eli toinen muutaman tunnin unen yö siis, eikun menoksi. Tilanne oli kuitenkin helpompi kuin arvelimme, suolla oli enää kaksi autoa, Kuplan uusi range ja Penan patukka. Pienellä varnin avustuksella molemmat pääsivät liikkelle. Kuplan range vielä meinas syttyä palamaan, laturin paksu piuha meni oikkaan, onneksi oli iso lätäkkö vieressä (tällä reitillä ei kyllä ole kovin montaa sellaista kohtaa etteikö olis lätäkkö vieressä). Sulaneen piuhan eliminoinnin jälkeen matka jatkuin ja pääsimme muiden mukana aamiaiselle.

Minä ja Peke mentiin syönnin jälkeen nukkumaan, neljän-viiden tunnin ajo Ouluun ei kovasti houkutellut tosi väsyneenä. Ennen lähtä ehdimme vielä soppelisti päiväruualle, ei Raajärvellä ainakaan nälkään kuole, huolto pelaa mallikkaasti. Kotiin päästiin seitsemäksi.

Kalustovaurioita ei tainnut sen poksahtaneen hoonelosen lisäksi tulla, pitää ensin pestä auto ja tutkia sitten tarkemmin, erityisesti keula, koska ratti oli tullessa suoraan ajaessa hieman eri asennossa kuin mennessä. Ei paljon, mutta sen verran että sen huomasi.

Kuvia: http://stiletti.wipsl.com/gallery/album117

Videokuvaa tuli varmaan 20-30min, pitää koostaa se joskus.

-Paavo
Kirjattu

VinoTinto

  • Vieras
Lavakikotin
« Vastaus #9 : Syyskuu 06, 2004, 20:45:09 »

Mikä on galleriassa oleva vihreä lava-auto? Miten se meni maastossa?
Oliko muita porttaalirangeja?
Lälläri vai pemari käytössä?
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Raajärven Ruskarekti 3-5.9.......?
« Vastaus #10 : Syyskuu 07, 2004, 07:00:12 »

Moi,

> Mikä on galleriassa oleva vihreä lava-auto?

Eskon Volvo C303. Just tollasesta ne mun kotteron akselit on, tai onhan noita eri koreilla, tää rasko-vehje on kans aika yleinen:



> Miten se meni maastossa?

Porttaali-akselit ja isot leveet pokkerit, meni aika hyvin... Auto on hieman keula-painoinen, ja voimaa vois olla enemmän, kolmen litran suora kutvonen ei oikein kunnolla jaksa pokkereita pyörittää, mun range meni yhdessä pitkässä mutaspoosissa paljon paremmin pienemmillä ja kapeammilla tsl:illä. Mulla saatto olla kyllä kans aika paljon painavampi oikee tennari, Esko taitaa tykätä ajella sievemmin.

> Oliko muita porttaalirangeja?

Mikan valkoinen kaksovinen mokki-range, näkyy varmaan puolessa kuvista, mm. se etutassun nosto. Muita ei mun tietääkseni ainakaan pohjois-suomessa ole, luulen että nuo mun ja Mikan autot on suomen ainoat katulailliset porttaalirankut.

> Lälläri vai pemari käytössä?

Sekä että, pikkurenkaisten ryhmässä tais olla pääosin pemari (vaan yx lälläri, itsekseen on aika turha huudella), isorenkaisten ryhmissä pääosin lällärit. Jonkun kerran Pekellä oli pemari-kapula mukana kun kävi reittiä tiedustelemassa, kuuntelin sitten autossa toisesta että "joo tästä vaan, noiden pikkupuiden yli, kierrä tuo kranaattikuoppa".

Lälläri on minusta edelleen paljon parempi autokäytössä, mutta käsikapuloille on muuta käyttöä, eli molempi parempi.

-Paavo
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.036 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.