OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: Warn Trophy 2.-3.10.  (Luettu 10189 kertaa)

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Warn Trophy 2.-3.10.
« : Syyskuu 14, 2004, 07:22:11 »

Noniin,

team off Road Oulu on nyt sitten ilmoittautunut, eli Jukka Vaara, Kari Riutta, jyväskyläläisvahvistus ja allekirjoittanut, ja ehkä vielä joku yllätysnimikin. Kalustona on se mun porttaalikikotin, trailerin vetoautona Jukan rankku.

-Paavo
Kirjattu

petri r

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Warn Trophy 2.-3.10.
« Vastaus #1 : Syyskuu 15, 2004, 20:04:47 »

Hyvä paavo...näytä niille närhen munat  :lol:  :lol:  :lol:  Tsemppiä ja toivotaan että laitteet ja miehet pelaa.... 8)
Kirjattu
"....kunhan p

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Warn Trophy 2.-3.10.
« Vastaus #2 : Syyskuu 16, 2004, 06:14:22 »

Jep,

tarkoitus on ottaa silleen "hymy huulilla -tosissaan", just eilen saatiin Merrasmäen alueen kartat joten valmistautuminen on hyvässä vauhdissa, ensviikolla pitäis vielä saada nikkaroitua se kattoteline ja valot sinne, se tecno-weld ei heti vakuuttanut kun liimailin hanskalokeron päälle alustaa matolaatikolle, toki täytyy myöntää että en niin hirmu hyvin jaksanut putsailla paikkoja, kun vähän jälkijättöisesti tuli koko hitsauskokeiluidea...

Mutta en oikeen tiedä mitä kisalta tai paremminin sen reitiltä odottaisin, jotenkin tuntuu että senhän pitäis olla ihan lasten leikkiä noitten porttaalien ansiosta, mutta onhan siellä kuulopuheiden kja kartan perusteella aika vaihteleva maastoa. Lokakuun alussa ollaan viisaampia :-)

-Paavo
Kirjattu

petri r

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Warn Trophy 2.-3.10.
« Vastaus #3 : Syyskuu 20, 2004, 09:43:30 »

Paavo...meillä on valmistumassa ensimmäinen prototyyppi "maa-ankkurista". Eli sellainen silmämääräinen kopio "pull-palista" (www.pullpal.com). Mitoitus vastaa suunnilleen tuota 11.000lbs mallia eli "kuokan" leveys n. 10" ja pituus 16". Rakenne on taittuvaa mallia ja varsi kahdesta kappaleesta (sokka kiinnitys). Jos haluat sen mukaan tesktikäyttöön sinnen kisaan. Vielä ei luvata 100% toimivuutta/kestävyyttä, mutta kuitenkin. Loppuviikosta valmistunee....

T:Pete
Kirjattu
"....kunhan p

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Warn Trophy 2.-3.10.
« Vastaus #4 : Syyskuu 20, 2004, 10:12:15 »

Moi,

paljos se painaa? Oletko lähdässä Maijalammelle? Siellä vois testata toimivuutta ja kestävyyttä, se kannattais varmaan koeponnistaa taittöpyörän kanssa (teoreettisesti 2 kertaa 9500 lipsiä) jotta siihen uskaltaa luottaa tositilanteessa.

Saatiin Merrasmäen kartat viimeviikolla, niiden perusteella paikalliset suot ovat aika vaatimattomia esim. Raajärven seutuihin verrattuna ainakin kokonsa puolesta, eli vinssin vaijeri ja liina tai kax pitäis riittää hieman helpommin lähimpään puuhun kuin pohjoisen jängillä.

Mut jos ankkuri valmistuu, toimii ja joutaa niin sen vois ottaa mukaan?

-Paavo
Kirjattu

petri r

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Warn Trophy 2.-3.10.
« Vastaus #5 : Syyskuu 20, 2004, 11:07:40 »

En varmaan lähde sinne Maijalammelle kun pitäis noita jahtihommia viritellä. Painoa ei tullut vielä ainakaan kovin hirveesti, jää reilusti kevyemmäksi kuin Hi-lift, ehkä puolet sen painosta. Punnitaan kunhan se on kasassa. Voi olla että kuokan/lapion materiaalin (nyt 5mm lootua) pitäis olla paksumpaa/kovempaa...jolloin myös painoakin tulisi lisää. Tai sitten kantata sitä, jolloin se olisi jämäkämpi. Samoin kuokan terän leikkauskulma suhteessa vedon suuntaan on vielä kysymysmerkki kun tuota geometriaa ei oikeen pelkästä kuvasta saa tarkaan selville. Muutta luulen että sen ehtii testaamaan vielä ennen sun kisaa.

En usko, että tämä ankkuri pysyy paikallaan 2x9500lbs voimalla, ainakaan kovin pehmeässä maassa. Pullpallin järein versio on 14000lbs ja se on jo melkoinen kauha ja painaa paljon. Lienekkö niidenkään taustalla on ajatus "pehmeästä" suosta....kun kuvissa käyttävät kivikossa/hietikossa ko. ankkureita. Jotenkin tuntuu pieneltä tuollainan 10"x 16" levy....mutta kai se syvällä ja tiivissä maassa ainakin pitää....

No testien perusteella levennetään kuokan/lapion kokoa ja pinta-alaa jos ei pysy maan sisällä....

T:Pete
Kirjattu
"....kunhan p

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Warn Trophy 2.-3.10.
« Vastaus #6 : Syyskuu 20, 2004, 12:58:47 »

OK,

jäädään odottelemaan millainen kuokasta/ankkurista tulee. Jos yksi tuollainen pienehkö/kevyehkö ei pidä kovassa vedossa, niin kannattaisko laittaa toinen samanlainen perään tarvittaessa? Isommassa on se huono puoli että sitten koko paino on mukana koko ajan.

Mutta jos se tekeillä oleva versio jää alle liftin painon niin sittenhän se ei ole paljon mitään, ~10kg ei tunnu paljon missään reilun kahden tonnin murkulassa (paitsi sitten jos tuollaisia pieniä lisäpainoja on monta...), kuskeista lienee helpompi laihduttaa kuin suo-ankkurista :oops: :shock:

-Paavo
Kirjattu

petri r

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Warn Trophy 2.-3.10.
« Vastaus #7 : Syyskuu 24, 2004, 09:25:06 »

No niin...ankkuri on valmis, muttei oo ehtinyt testaamaan. Painoa tuli n. 10kg (tavallisella henkilövaakalla mitattuna). Sen saa testikäyttöön jos vielä ehditte/haluatte kokeilla...? Rimpauttakaa jos haluatte mukaan viikonlipuksi....en oo kohta enään koneen ääressä.. ja illasta jo hirvimetälle...

T:pete
Kirjattu
"....kunhan p

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Warn Trophy 2.-3.10.
« Vastaus #8 : Syyskuu 26, 2004, 19:37:45 »

Moi,

soittelen vielä, mutta voitais me ottaa se ankkuri mukaan, 10 kiloa ei välttämättä oo kovin kauheesti, ja tulispahan sitten testattua... :-)

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Warn Trophy 2.-3.10.
« Vastaus #9 : Syyskuu 26, 2004, 19:42:13 »

Ainiin se jäi sanomatta tähän topikkiin liityen, että ainakaan suunnistuksen puolesta ei pitäis tehdä heikkoa, kokeiltiin rastien hakua Maijalammella päivällä ja yöllä, ja on se vaan ozilla niin helppoa, muutama risteys missattiin kun läppäri tulee vähän jäljessä ja en heti osannut lukea ajatuksia ("mennään tonne"), sitten kohta jo meni paremmin, "oikeelle suoraan" oli ihan selvä ohje.

Taktiikkana on "kiiruhtaa hitaasti" eli käyttää enemmän järkeä kuin voimaa. Modiluokassa on varmaan aika kovia vastustajia, viikon päästä ollaan paljon viisampia tän autokunnan suorituskyvyn suhteen.

-Paavo
Kirjattu

petri r

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Warn Trophy 2.-3.10.
« Vastaus #10 : Syyskuu 29, 2004, 17:05:26 »

No niin, ekat testivedot on otettu. Rakenne tuntuu kestävän mutta lapio-osaa pitää vähän suurentaa. Ei pysynyt maassa paikallan kun maasto oli ihan merenrantahiekkaa (ei juuri ottanut kiini). Sitten kun maasto oli sellaista vanhaa hiekkamonttua, johon oli tullut pintakasvillisuutta ja sellaisia metrin mittaisia taimia niin siinä otti jo sen verran kiinni että käsijarrun varassa lähti etenemään. Ei ehditty vielä suolle/saveen. Mutta oletettavasti tarvii lisää pinta-alaa...huomenna lisää pinta-alaa...

T:pete
Kirjattu
"....kunhan p

pete

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Warn Trophy 2.-3.10.
« Vastaus #11 : Lokakuu 04, 2004, 07:36:32 »

Moi

Paavo missä viipyy raportti reissusta ja kuvat  :wink:

-Pete-
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Warn Trophy 2.-3.10.
« Vastaus #12 : Lokakuu 04, 2004, 11:34:35 »



Kuvia ei paljon tullut, oli ajamista ihan riittävästi. Jukan kanssa suunniteltiin kirjoitella jonkinlainen jutukin, saapa nähdä jaksaako oikeasti. Laitan iltasella Kapun ja Jukan ottamat kuvat servolle, niissä on pari vinssauspaikkaa ja muutama kuva palkintojenjaon jälkeen.

Lyhyt yhteenveto: aluksi 3h yleisöerikoiskokeita kisakeskuksessa, ajettiin kaikki keskivaikeat paikat kun pelattiin hieman varman päälle eikä aikaa loppujenlopuksi olisi ollut enempään, yhdellä pätkällä oli miehekkäästi jonoa. Kakkospätkällä peräkulma muotoutui hieman, parilla pätkällä piti käyttää vinssiäkin.

Suunnistamaan päästiin puoli seitsemän, ekax haettiin pelkän peperikartan perusteella neljä rastia, tuloksena myös sisäänpainunut apparin ovi, ikkuna ei menee enää alas asti, ja saman rastin luona kastelin ekax vasemman jalan sukat ja sitten tasapuolisuuden vuoksi kohta oikean jalan sukat, ei ois kahluusaappaatkaan riittäneet niihin mutakuoppiin, onneksi oli gore-texhousut ja vetskari kiinni niin ei mennyt kuravesi varpaita arempiin paikkoihin.

Kolme tuntia kartan saamisesta kaikki rastit olivat ozissa ja sittten jatkettiin toden teolla, 30 rastia seitsemässä tunnissa. Ennen pakollista aamiaisrastia oli vielä kolme tuntia aikaa, mutta se pätkä meni hieman vähemmän tehokkaasti, saatiin vaan muutama rasti. Aamiaisen jälkeen kerättiin yhdeltä alueelta 6 rastia nopsaan, ja sitten poimittiin vielä kisakeskuksen läheltä muutama, yhteensä kaikenkaikkiaan vajaa 50 rastia. Maaliin hieman ennen puoli kahtatoista eli varsinainen suunnistus oli kaikille tasan 17 tuntia. Toiseksi viimeisellä rastilla sain vielä matkamuiston vasempan takaoveenkin, siistit painaumat oven alaosaan yhdestä kannosta sekä rastille peruuttaessa että sieltä pois tullessa.

Oltiin aika yllättyneitä kun kuultiin omat nimet tulostejulkistuksessa, se ei ollut yllätys että meillä meni hyvin, mutta ei me nyt ihan palkintosijaa odotettu hieman vaisun aamun ja aamupäivän jälkeen. Ero kärkeen jäi aika pieneksi, modiluokan voittaneella Roopella (pätkälantikassa volvon porttaalit, 39" pokkerit, iso pruutta-kasi ja aika painava oikea tossu, kokemusta myös venäjän ja viron suunnistuskisoista, mun näkökulmasta tällaisen touhun ammatilainen) oli kai reilun 50 rastia, eli alle kymmenen enemmän kuin meillä, tarkempia tuloksia ei vielä julkistettu, pitää jossitella sitten enemmän, mutta näin jälkikäteen muutaman asian erilailla tekemällä oltais kamppaitu voitosta ihan tosissaan.

Auto toimi hienosti, ja tiimin toimilta oli erittäin mallikasta, neljän hepun joukkueella rastit ja ajolinjat löytyvät hyvin. Kuski ajaa, suunnistaja suunnistaa ja suunnittelee reittiä, takapenkkiläiset jalkautuvat rastin lähellä, etsivät sen ja parhaan ajoreitin sille, sekä opastaavat kuskia oikealle ajolinjalle hankalissa paikoissa. Pemarit oli ehdottoman hyvät, mun olis vaan kannattanut käyttää korvanappia, mutta en hoksannut kisan aikana.

Valoa oli katolla ja kädessä ns. riittävästi, Jukka osti mukaan kaksi 100W taskulamppua (a 2 miljoonaa kandelaa), kattovaloja käytettiin vaan tarpeellinen määrä ja sähköä riitti ihan hyvin, pariin otteeseen jännite tippui 12,5 voltin tienoille mutta nousi sitten taas 13,5-14,0 välille. Autoon tuli muutama ruttu, mutta tekniikka toimi hyvin jarruja lukuuottamatta, niissä ei ollut paljon mitään pitoa tälläkään reissulla, ja muita joukkueen jäseniä kuulemma jännitti aikalailla kun poljin vasenta pedaalia.

Sitä Runtin Peten suokuokkaa ei ehditty koeponnistaa, kartan perusteella oikeaa suota oli senverran vähän ettei otettu sitä edes kyytiin, mutta se oli tosi toimivan näköinen.

Väsynyt mutta onnellinen,

-Paavo
Kirjattu

pete

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Warn Trophy 2.-3.10.
« Vastaus #13 : Lokakuu 04, 2004, 11:46:31 »

onneksi olkoon
onneksi ette treenannut itseä ylikuntoon taivalkoskella :D
-pete-
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Warn Trophy 2.-3.10.
« Vastaus #14 : Lokakuu 04, 2004, 15:07:27 »

Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.03 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.