OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: HJ:n sähköonkelmia!!??  (Luettu 6822 kertaa)

Jaska

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 29
    • Profiili
HJ:n sähköonkelmia!!??
« : Kesäkuu 24, 2008, 18:14:31 »

Jep jep.. Eli HJ 61:sen akut loppuu kesken kaiken ja mittarilla mittailin ja totesin, että jatkuva virrankulutus auto sammuksissa ja kaikki virrat pois on n. 2,3 ampeeria ja kun kenkää liikutti irti ja kiinni, niin vänkärinpuolen jalkatilassa oleva "Charge lamp relay" rele napsu samassa tahdissa. Kun releen otti poies niin loppu ylimääräinen virrankulu. Että liekkö rele sökö, vaiko joku muu ja mitä tuo kyseinen rele edes tekee.. (Toki suomennettuna laturin merkkivalorele, mutta pirustako nuista tietää)
Kirjattu

Hande

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1706
    • Profiili
Vs: HJ:n sähköonkelmia!!??
« Vastaus #1 : Kesäkuu 24, 2008, 18:19:13 »

Onko sulla jännitteen alenninta (no tietty on) 24>12 tuokin ottaa jonkin verran viertaa jo tyhjäkäynnillä. Mulla jos seiso kauan niin oli kanssa akut kuivana ja sitten kun otin sulakkeen pois jännitteen alentajalta niin loppu moinen akkujen tyhjeneminen. tietty menee viikkoja ja pa kuukausia ennenkun toi alentaja imuroi akut kuiviin.
Kirjattu
On t

Jaska

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: HJ:n sähköonkelmia!!??
« Vastaus #2 : Kesäkuu 24, 2008, 18:46:45 »

Eipä ole alentajaa, kun otin sen poies siinä toivossa että vika parantus, mutta ei. Ja tänään hokasin ton rele hässäkän. Juuri viikonloppuna sammutin auton noin 130 km maantieajon jälkeen ja seuraavan kerran sunnuntaina yritin, niin ei edes keskuslukko toiminu tai merkkivalot palanu..
Kirjattu

Hande

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1706
    • Profiili
Vs: HJ:n sähköonkelmia!!??
« Vastaus #3 : Kesäkuu 25, 2008, 16:59:26 »

hmm outoa  ???
Kirjattu
On t

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: HJ:n sähköonkelmia!!??
« Vastaus #4 : Kesäkuu 26, 2008, 05:42:59 »

Onko sulla kytkentäkaaviota, mihin se sähkö sieltä releeltä menee?
Kirjattu

Arppa

  • OffroadOulu:n hallitus
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 224
    • Profiili
Vs: HJ:n sähköonkelmia!!??
« Vastaus #5 : Kesäkuu 26, 2008, 18:23:49 »

Latauksen merkkivalonrele kytkee latauksen varoitusvalon maihin kun jännite tippuu riittävän alas. Tosin akulta tuleva virta "charge light relaylle" tulee "ignition main relayn" kautta joten sekin voi olla sökö, jolloin autoon jää virta päälle sammutkusen jälkeen ja silloin pitäis kyllä varoitusvalojen palaa (vissiin?). "Charge light relayn" herätteet tulee latauksen jännitteensäätäjän L- ja IG- navoista. L-navalta lähtevässä johdossa laturilta(jännitteensäätäjästä) pitäisi olla 7.5A: sulake. Ja IG-napa tietty on kytketty akkuun "ignition main relayn kautta, ihan vaan johtojen tunnistukseksi. Ne jännitteen säätäjän liittimet voi olla liian hyvässä hapessa ja sähköllä on omat temppunsa.
Todella vanhoissa hojoissa ei sitten muistaakseni edes ole mitään latauksen merkkivalon relettä, siis niissä malleissa missä jännitteen säätäjä on rakennettu laturiin sisään.
Ai niin, toimiikos sulla se latauksen merkkivalo ku laittaa virrat päälle?
Kirjattu

Jaska

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: HJ:n sähköonkelmia!!??
« Vastaus #6 : Kesäkuu 27, 2008, 11:38:40 »

Ei toimi merkkivalo ei. Täytyy vielä tarkistaa polttimo, mutta vaikka polttimo olis palanukki niin tuskin se siihen virransyöntiin vaikuttaa, ainakaan lisäävästi ???
Kirjattu

Arppa

  • OffroadOulu:n hallitus
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 224
    • Profiili
Vs: HJ:n sähköonkelmia!!??
« Vastaus #7 : Kesäkuu 28, 2008, 04:51:47 »

No olekkos mitannut latausjännitettä. Siihen auton omaan volttimittariin voi suhtautua varauksella, se nimittäin voi näyttää hyvinkin paljon pieleen. Tietty kun mittaat latausjännitteen, niin kannattaa kokeilla eri kierrosalueilla, siinä ei saisi olla juurikaan heittoa kierrosten muuttumisen myötä. Ja vielä semmoista, että kun laitat virrat autoon päälle, niin muut merkkivalot siis syttyvät, mutta latauksen ei?? Siksi noista merkkivaloista kyselen, kun jos siellä on oikkari, niin hyvin ehtii heikot akut purkaa päivässä tai kahessa sitä kautta, virrankulutukselta vähän sama juttu kun jättäisi radion päiväksi päälle.
Kirjattu

Jaska

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: HJ:n sähköonkelmia!!??
« Vastaus #8 : Kesäkuu 28, 2008, 17:01:38 »

En ole nyt ihan äsken sitä jännitettä mitannut, mutta ongelmien jo alettua mittasin ja oli noin 28V tosin siitä on jo aikaa pari kuukautta. Eli auto saattaa pelata viikko tolkulla  ihan moitteettomasti ja sitten taas välillä akut on kaput 1-2 päivässä. Ja akut on hommattu helmikuussa ja pari viikkoa sitten käytin niitä akkutalossa hoidossa ja totesivat notta kunnosa on. Nuo merkkivalot pitää vielä tarkistaa, ku on tuo vaihde/jakolaatikko tuhannen osina tuolla autotallin lattialla (miten tuo kaikki romumäärä saadaan mahtumaan niin pieneen koteloon :o :o :o), niin toki kaikki anturit ja muut härpäkkeet roikkuu tuolla asfalttia vasten. Osia odotellessa...
Kirjattu

Jaska

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: HJ:n sähköonkelmia!!??
« Vastaus #9 : Heinäkuu 22, 2008, 17:22:58 »

Jep jep..Nyt sain nuo romut mahtumaan tuonne laatikon sisään ja mittailin tuota jännitettä, niin eihän se ollut tyhjäkäynnillä kuin noin 25V ja kaasupohjassa alle 26V eli pitänee käyttää tuo laturi irti ja tutkailla mitä se on syönyt. Tosin että ei se latauksen alhainen jännite kyllä selitä tuota virrankulutusta.. Mittariston merkkivalot palaa joskus ja joskus ei, eli kyllä se sieltä vois se oikkari löytyä.. Tuossa tuumin josko jostakin löytys tuo kytkentäkaavio, niin vois helpottaa vianetsintää.. Toinen juttu on se, että vaihde numero 3 jumittaa päälle usein (kuitenkin jo ennen remonttia) :P Pois sen saa ryntäyttämällä kytkimellä tai joskus jopa keventämällä/nostamalla vaihdekepistä. Lieneekö kellään ollut samanlaisia ongelmia ku ei kehtais taas purkaa koko laatikkoa uudestaan  ??? ??? ???
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.03 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.