OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: Nii eiku sitä mie vaan että...  (Luettu 11628 kertaa)

petri r

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Nii eiku sitä mie vaan että...
« Vastaus #15 : Marraskuu 21, 2004, 08:32:22 »

Juups. Kaikissa vaihtoehdoissa on puolensa. Tuo ARB ja erilliset safarirenkaat ei nimittäin heikentäisi normaaleja maantie/käyttöominaisuuksia.

Vetarit tai perät ei oo ongelma vielä 1,5 vuoteen. Takuu on voimassa  :lol:  :lol:  Toisaalta voihan ne moittia jos sieltä keulasta löytyy se ARB.....?

Kakkosautoksi joku "vanha romu" olis ihan jees...kun ei tartte varoa. Mua vaan ei oikeen innosta hirvittävä "perusasioiden entisöinti", vaan ajaminen ja "offivarustelu" on enemmän POP ! Lisäksi ajamisen pitää olla "rentoa" (lue: mukavaa, sopivan lämmintä, tehostetut ohjaukset jne)

Ja kun tietää, että kaikkia vanhoja orkkisvehkeitä pitää rakentaa aika rankasti niin nyt ei oikeen sytytä (aika liian tiukilla kun paljon muitakin harrastuksia sekä vaatisi kunnon tilat + työkalut). Tietenkin jos alkaa odottelemaan ja sit ostaa valmiiksi rakennellun pelin...vaikka joltakin IT-nörtiltä jonkun porttaalirangen tms  :lol:  

Toisaalta yhden ihmisen taloudessa ei oikeen montaa autoa viitsi pitää rekistereissä/vakuutuksissa.

Varaosien hintaa en oo kysyny merkkiliikkeestä, mut autovahinkokeskuksessa oli seuraavia hintoja (Nissan D22):
- etuvetoakseli = 115 euroa
- etuperä = 350 euroa
- taka-akselisto/silta (perä + vetarit) 750 euroa
- etukardaani = 160 euroa
- takakardaani = 120 euroa

Onko nuo sit kalliita vai ei. Toisaalta näin uudenhkoon autoon käytetyt osat on ilman muuta harvinaisempia = kalliimpia, mutta positiivisena puolena on se, että ne on sitten uudehkoja osia eikä jostain 650.000km ajetun vetojuhdan jo valmiiksi "väljiä" osia.

Oon kyllä kovasti lueskellut jenkkilän nissan offroad palstoja. Siellä vastaavat pikkarit on varustettu yleensä 3 litran V6 bensamyllyllä. Vaikka niissä on reilusti enemmän polleja niin eivät puhu mistään voimansiirron ongelmista (käyttävät ARB:n lukkoja ja rengastus yleensä 33-35"). Ainoa heikko kohta isoilla rattailla ja korotuksilla on ohjauksen osien pehmentyminen nopeasti (kulmat muuttuu ja alkuperäiset mitoitukset käy liian heikoksi). Siihen pitäis ehkä ostaa pari custom osaa....

Vaihdoin myös talvikumet alle.  :shock:  hyi yök minkä näköinen noilla pitsaleikkureilla.... :cry: Pitäis lailla kieltää noin pienien renkaiden käyttö...
Kirjattu
"....kunhan p

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Nii eiku sitä mie vaan että...
« Vastaus #16 : Marraskuu 21, 2004, 08:42:21 »

Moi,
Lainaus käyttäjältä: "petri r"
Kakkosautoksi joku "vanha romu" olis ihan jees...kun ei tartte varoa. Mua vaan ei oikeen innosta hirvittävä "perusasioiden entisöinti", vaan ajaminen ja "offivarustelu" on enemmän POP ! Lisäksi ajamisen pitää olla "rentoa" (lue: mukavaa, sopivan lämmintä, tehostetut ohjaukset jne)
Sitten pitäis laittaa enemmän aihioon, eli luokkaa 5-9k€, tulla luulis saavan kohtuu hyvän jostain -90 vuosimallin tienoilta, mut jos se on siisti (=ei ulkoilutettu) niin sitten siihen pitäis laittaa renkaat, ehkä alustaa (kierrejousitettuun piisais pidemmät vieterit), vinssi ja varmaan jotain suojauksia (puskurit jne.), eli hintaa kertyy helposti likemmäs kymppitonni, tällä perusteella sen ykkösauton varustelu alkaa oleen varmaan houkuttelevampaa.
Lainaus käyttäjältä: "petri r"
Tietenkin jos alkaa odottelemaan ja sit ostaa valmiiksi rakennellun pelin...vaikka joltakin IT-nörtiltä jonkun porttaalirangen tms :lol:
Voihan se olla että pitäis joku hetki odotella... 8)
Lainaus käyttäjältä: "petri r"
Varaosien hintaa en oo kysyny merkkiliikkeestä, mut autovahinkokeskuksessa oli seuraavia hintoja (Nissan D22):
- etuvetoakseli = 115 euroa
- etuperä = 350 euroa
- taka-akselisto/silta (perä + vetarit) 750 euroa
- etukardaani = 160 euroa
- takakardaani = 120 euroa
Ei oo pahan hintaisia!

-Paavo
Kirjattu

AVRO

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Nii eiku sitä mie vaan että...
« Vastaus #17 : Marraskuu 23, 2004, 12:59:31 »

Mullahan olis just passeli epeli KC:n kaveriksi..., pääsisit heti Rankku-piireihin. :D Perusasiat kunnossa, eli tekniikka ja peltipuoli.

http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=10484

P.S. renkaat vielä vaihtamatta...  :wink:
Kirjattu
RR P38A, Volvo C303

petri r

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Nii eiku sitä mie vaan että...
« Vastaus #18 : Marraskuu 24, 2004, 12:54:55 »

Muutoin hyvä, mutta taitaa ne porttaalit uupua vielä?  :lol:
Kirjattu
"....kunhan p

AVRO

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Nii eiku sitä mie vaan että...
« Vastaus #19 : Marraskuu 29, 2004, 15:41:27 »

Lainaus käyttäjältä: "petri r"
Muutoin hyvä, mutta taitaa ne porttaalit uupua vielä?  :lol:


No mut tuossa olis hyvä alusta niille.  :D  Joop, taitaa käydä tuon kanssa niin että jääpi itelle leikkikaluksi.

Voishan sillä ruveta huristelemaan vähän reilummin maastossa kun ei tarvi aatella siviiliajoja samalla vaunulla.
Jostain kun vaan olis hilloa isompiin/karkeampiin gumeihin.
Kirjattu
RR P38A, Volvo C303

petri r

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Nii eiku sitä mie vaan että...
« Vastaus #20 : Marraskuu 30, 2004, 16:12:53 »

Juups. Voihan sitä "offia" harrastaa vähän siistimmilläkin laitteilla ja kohtuullisemmilla renkailla. Saapahan haastetta vähän helpommalla ja autotkin kestää paremmin kun ei oo rakenneltu "äärirajoille". Jättää pahimmat kivikot ja kannikot väliin. Eli safareille useammin jako kahteen porukkaan = ns. isot pojat (isorattaiset = yli 33" ja lukot akseleilla) ja pikkurattaiset (ns. tavallisia autoja, joissa rengaskoko luokkaa 31-32" eikä lukkoja). Näin ainakin Raajärvellä on ajettu ja hauskaa on ollut. Tälleen toimimalla saadaan myös enemmän harrastajia kokeilemaan ja harrastamaan pienimuotoisesti lajia. Ainkin Oulussa suurin osa ydinjengistä  on ottanut "lämpimästi vastaan" tällaiset aloittelevat "kevyesti offaajat"... :oops:
Kirjattu
"....kunhan p
 

Sivu luotiin 0.03 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.