OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: Arpan Volvo  (Luettu 17410 kertaa)

Arppa

  • OffroadOulu:n hallitus
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 219
    • Profiili
Vs: Arpan Volvo
« Vastaus #30 : Kesäkuu 19, 2010, 00:06:59 »

Niinhän siinä kävi että reilu 600km ajoa kun kävi hillan kukintoja katselemassa ja puskee painetta ja öljyä jäähdytysjärjestelmään. Eikä ole edes mitenkään kohtuuttomasti viritetty, silleen on säädöt että kulkee mutta ei ole liikaa voimaa eli kaikkea ei ole koneesta irti otettu, ihan on sisäänajo säädöissä. Ei löytynyt keltaisilta sivuilta manaajan numeroa, joten otin koneen auki. Siihen sitä saikin perjantai illan kulumaan kun volvossa on moottori aika ahtaaseen väliin piilotettu. Ei jaksanut enää tälle iltaa tarkemmin tutkia, mutta alustavasti näyttäisi siltä että peltinen kannen tiiviste on antaunut, siinä ainakin on silmin nähtäviä halkemamia.Tavoite on tutkia vkolopun aikana missä meni pieleen ja jos vain suinkin ehdin niin ensi viikolla auto uudestaan kasaan ja ajoon. Tyhjänkäynnillä ei puskenut painetta/öljyä, mutta siinä rajoilla missä ajossa turbo herää(n.vajaa 2000rpm korvakuulolta), niin alkoi välittömästi paisarissa kuplia.
Kirjattu

Pötky

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 184
    • Profiili
Vs: Arpan Volvo
« Vastaus #31 : Kesäkuu 19, 2010, 08:17:49 »

Jopas se meinaa vastustaa.
Kirjattu

Arppa

  • OffroadOulu:n hallitus
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 219
    • Profiili
Vs: Arpan Volvo
« Vastaus #32 : Kesäkuu 19, 2010, 21:09:06 »

Tänään sitten tutkittu tarkemmin ja pääsee lohkon vaihtoon. Noita lohkoja on kolmea eri mallia ja tietenkin mulla on ollut käytössä niistä se kaikkein vanhin ja heikoin malli. Eli vuosina 79-81 kun kone on otettu käyttöön, niin nuo lohkot on kasattu aivan hengettömillä kannen pulteilla. Sen jälkeen 81 loppuvuodesta on pulttien koko käytännössä tuplattu kun m11 vaihtuu m12:ksi ja pultin kannen läpituleva mitta eli kierteen osuus yli kaksinkertaistuu. Tässä paska lohkossa on useita murtumia juurikin noissa kannen pulttien kohdilla. Kansi näyttää ehjältä ja on suora, mutta taitaa olla tässä vaiheessa fikusa koeponnistaa se. Toivottavasti moottorikoneistamolla ei ole ensi viikolla ruuhkaa jotta olisi edes teoreettinen mahdollisuus saada auto vielä tälle kesää ajoon. Jos jollain lojuu nurkissa 700 tai 900 sarjan volvon turbodieselin vakiokoon lohko niin otan ilomielin moisen lahjoituksena vastaan. Ja juurikin turbodieselin lohkoa haetaan niin saa samalla öljyjäähyt männille. Vaparilohkoja löytyy omasta takaa.
Kirjattu

jtoppi

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Vs: Arpan Volvo
« Vastaus #33 : Kesäkuu 29, 2010, 11:14:20 »

Vaan näinpä Arppa on ratkaissut teologisen ongelman!

Kukin tykönään muistanee alakoulun aikaisen kysymyksen, josko Luoja voi tehdäniin suuren kiven, ettei jaksa sitä nostaa jne jne jne.

Ettäkö mitenkäkö?

No katsokaas, voidaanhan vastaavasti kysyä voiko Insinööri suunnitella niin voimakkaan moottorin, ettei moottori itse kestä voimiansa? Kyllä voi, todistaa Arpan koe.

Vastauksen voi siis vastaavasti laajentaa teologoseen dilemmaan, ja saamme tulokseksi siis.... eiku....öööö tuota

juha ;-)
Kirjattu

Arppa

  • OffroadOulu:n hallitus
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 219
    • Profiili
Vs: Arpan Volvo
« Vastaus #34 : Elokuu 10, 2010, 17:46:33 »

Uskonoppilliset probleemat on sivutettu ja volvossa on nyt entistä lujempi kone ja se jopa toimii sekä usko koneeseen on vahva  ;D Mutta sitten sain mielestäni loistavan idean. Haluan rakentaa hehkuille ja startille oman 12 voltin sähköjärjestelmän niin varaosien saatavuus helpottuu/halpenee. Mieleen on hiipinyt yksinkertainen idea laittaa 12v sahköille oma akku ja akun lataus hoituisi helpoiten jännitteen alentimen 24->12 kautta, mutta onko tämmöiset kytkennät edes mahdollisia. Miten tuossa hoidetaan säädin puoli, ettei akku kiuhuisi ja toisaalta että se edes sitä lataa. Autossa tulisi siis olemaan vain yksi 24v laturi koneessa kiinni. 24 voltin sähköt haluan säilyttää kun on vinssit yms. jo niille laitettu.
Jännitteen alennin suoraan ei toimi startille ja hehkuille, kun käsiteltävät virrat on himpun verran enemmän mitä alentimet yleensä pystyy hoitamaan. Hehkujen sulake on 80A ja startti on n. 2kw tehoinen. Tuo B30 koneen startti mikä siellä nyt on paikoillaan on himpun alitehoinen.
Kirjattu

Jussi-HJ60

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 278
    • Profiili
Vs: Arpan Volvo
« Vastaus #35 : Elokuu 10, 2010, 21:14:39 »

Tommoinen DC-DC hakkuri vois toimiakkin. Voitas kokeilla sitä. Mä voin tehä / viritellä / sponsoroida sulle tuon  lataus vehkeen. Lisäksi tarttet ainaskin toimivan 12V akun. 14V/10A latausvirta järjestyy helposti hakkurilla. Ei se akku keitä tuolla kun se on sama jännite kuin auton normaali laturi. DC-DC hakkuri siksi että pysyy hyötysuhde hyvänä (noin 85%)

Tämä tietty jos vaan kelpaa apu...
Kirjattu

Arppa

  • OffroadOulu:n hallitus
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 219
    • Profiili
Vs: Arpan Volvo
« Vastaus #36 : Elokuu 10, 2010, 21:43:12 »

Kyllä Jussin apu kelpaa aina. Kokeillaan tuota sun systeemiä, siinähän se sitten käytössä selviää miten tuo toimii.
Kirjattu

BJ-40/76

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Arpan Volvo
« Vastaus #37 : Elokuu 10, 2010, 21:50:19 »

Olisko sittenkin mahdottomuus tehdä tuplasähköt?

Toisin sanoen joku "taskukokoinen" laturi hihnapyörällä koneeseen, ja oma 12v-systeemi akku? pelittäs samasta akusta LA-, stereot ja vetokoukku. ja vaikka vissais kuinka niin kone käynnistys vaiikka...

Ja jos tuo 12v laturi ottas ja hajoais, niin voi latata vaikka "etuvastuksen" kautta 24v puolelta.

(ja jos tarvii tosi starttia, niin parilla pääkytkimellä sais 24v startille...)
Kirjattu

Arppa

  • OffroadOulu:n hallitus
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 219
    • Profiili
Vs: Arpan Volvo
« Vastaus #38 : Kesäkuu 10, 2011, 18:37:23 »

Taas on hallilla touhuttu. Viime kesän konerikon jälkeen pikana asennettu vaihtokone osoittautui hivenen väljäksi. Joten väljä pata pois ja iskussa oleva tilalle. Starttijärjestelmä on on nyt 12 volttinen ja starttimoottori on dieselikoneen oma. Eli pitäisi starttinappia painaessa koneen pyöriä, kun bensakoneen startilla se vähän laiskasti pyöri vaikka akut oli täydessä latingissa. Samoilla tuumin värkkäsin 12 voltin laturille telineen koneen kylkeen joten saa omat laturi 24v ja 12v sähköille. Hivenen ahtaalta vain näyttää konetilassa, mutta toivottavasti se toinenkin laturi sinne sitten sopii. Ohajustehostimen öljysäiliö siirtyy pois konetilasta viileämpään paikkaan. Koneeseen lisätty erillinen vesikiertoinen moottoriöljynjäähdytin suodattimen jalkaan ja samoin öljysuodatin siirtyy pois konetilasta huoltojen kannalta helpompaan paikkaan ja mikä parasta ei tarvi jatkossa käyttää nysä öljyfiltteria vaan voi laittaa semmosien litran kokoisen suodattimen. Ja tottakai kun vähällä ajolla ollut auto, niin etuperän pinjonin stefa vuotaa sen verran että pakko vaihtaa. Jos sitä vaikka ens vkolla ottais volvon taas ajoon.
Kirjattu

hailux

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Arpan Volvo
« Vastaus #39 : Kesäkuu 27, 2011, 00:27:26 »

mites se uusi kone hyrskyttelee??
Kirjattu

Arppa

  • OffroadOulu:n hallitus
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 219
    • Profiili
Vs: Arpan Volvo
« Vastaus #40 : Kesäkuu 27, 2011, 22:37:06 »

mites se uusi kone hyrskyttelee??

Käväsin tänään polkaseen tien päällä isomman kaasun kiihytyksia ja kone toimii. Itse asiassa kun heitin koneen paikalleen, niin 3 sekunnin startilla käyntiin. Aiempia vagdieseleitä on saanut rempan jälkeiseen eka käynnistykseen porata puolipäivää, mutta tämä kone on jotensakin aika herkän oloinen starttaamaan. Ja naputus/savutus loppu kun vaihdoin uudet suuttimet ja vetoja tuli kun laitoin oikian pumpun kera turbon sekä säädöt kohilleen. Ja tämä kone ei nostele lämpöjä samalla tavalla huikeasti kuin edellinen eli tämä vois olla suunnilleen kunnossa.

Vaan kytkin ei enää kestä huikeita vääntöjä vaikka se on säädetty niin tiukaksi kuin sen vain saa eli täytyy vissiin sitten rakentaa se jytkykytkin tuohon.
Vaihtoehtoja kytkimeen:
1. teen tuplajousipaineasetelman, tätä on melkein pakko kokeilla!
2. sorvautan vauhtipyörän jollekin muulle asetelmalle sopivaksi MUTTA mille, levy on 228mm...onkos M3 bemarissa 228mm asetelma?!
3. ostan jonku liian kalliin bolt-on race asetelman ja toivon lottovoittoa
3. ajan vaan pikkupuolella tyhjäkäynnillä ja mökötän volvon kopissa
Kirjattu

saukki

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Vs: Arpan Volvo
« Vastaus #41 : Kesäkuu 27, 2011, 23:20:58 »

Tuo neljäs kolmos vaihtoehto toimii ihan hyvin;)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2011, 22:07:17 kirjoittanut saukki »
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2500
    • Profiili
Vs: Arpan Volvo
« Vastaus #42 : Kesäkuu 28, 2011, 10:14:28 »

Kolmas kolmosvaihtoehto: ZF automaatti + rangen jakis. Tulis vaan jatkuva neliveto samalla, tukisn haittaa kamalasti.
Kirjattu

Jussi-HJ60

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 278
    • Profiili
Vs: Arpan Volvo
« Vastaus #43 : Kesäkuu 28, 2011, 17:23:17 »

nuo molemmat kolmosvaihtoehdot kuulostaa hyviltä. Mulla ois tuossa ylimääräinen HJ:n iso kytkin. Saisko sen sinne integroitua? Tuo eka vaihtoehto ei tulis mulla ainakaan mieleen. Se takuulla hajoaa jossain vaiheessa ja sillon jouttu tosissaan mököttään kopissa. Kakkonen vois olla viisaampi. Opelilla, ainakin isommissa takavetoisissa, on ollut tuohon kokoluokkaan (9 tuumaa) kytkimiä. Toisaalta jossain oli laitettu opeliin volvo 240 turbon kytkin.

Pikainen googlaus tuotti:
Asetelma: Sachs Sporting mallia Volvo 240 Turbo
Kytkinlevy: 8.5", 4-lapainen sintteri by Pasi Ojennus
Teho max: 222kW (302hv) / 4495rpm (1.3bar)
Vääntö max: 490nm / 4247rpm (1.4bar)
Kirjattu

jake74

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Arpan Volvo
« Vastaus #44 : Kesäkuu 28, 2011, 21:57:38 »

noista tuplajousi asetelmista. ne on aika jäykkiä käytettäviä ja tiiän kokemuksesta ku mulla o sellanen tossa kesäautossa. jos toisen auton kytkimiä alkaa sovittelee ni siinä on työtä jonku verran ettiä asennuskorkeudet kohilee, jos tätä ei tee ni ei toimi. luistaa tai ei irrotta.

sintterilevyssä on taas se ongelma ettei se kestä luistaa yhtää joten hitaissa paikoissa ei voi luistattaa kytkintä. palaa palat aika nopeesti.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.082 sekunnissa. 36 kyselyä tietokannasta.