OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*  (Luettu 8985 kertaa)

4x4_88

  • OffroadOulu:n hallitus
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 550
    • Profiili
Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
« : Lokakuu 12, 2009, 15:44:20 »

Ostin viimeviikolla Volvon malliltaan 440 vm 93  2.0i
Tänää katsastuksessa pomppasi todella korkeista päästöistä.
Voisiko joku neuvoa mitä kannattaisi tehdä?
Mitä liittimiä/antureita puhdistaa ja missä ne sijaitsee?

                   TYHJÄKÄYNTI       YLI 2000rpm
Arvot:           mitattu/sallittu                    mitattu/sallittu
CO                   2,25/0,50                          1,26/0,30
HC                    270/100                            139/100
Lambda                                                    0,99/0,97-1,03                     
CO2               12,20                                13,90
O2                  1,99/5,00                          0,79/5,00

Kiitän ja kumarran niille jotka viitsivät vastata!
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2507
    • Profiili
Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
« Vastaus #1 : Lokakuu 12, 2009, 16:29:22 »

Tämähän on sen ikäinen että siinä voisi olla OBD-liitin, sillähän näkee moottorin sielunelämän aika kivasti, vois olla aika hyvä kristallipallo vian paikantamiseen. Mulla oli joskus työmaalla tablettiin tehty OBD-liitin ja jonkinlainen softa siinä perässä, siviiliautosta näki pakokaasujen lämpötilatkin ja vaikka mitä tarpeellistakin.

Näkemättä/tuntematta autoa tarkistelisin sytkäpuolen ensin, eli kuluvien osien (tulpat, sytytysjohtimet, virranjakajan kansi ja pyörijä ellei ole suorasytkä) kunto/vaihtotarve, sekä sytytyksen ajoitus (perusennakko, alipaine- ja kierroslukusäätö jos on jakajalla).

Sitten kurkkisin nettiin, kirjastoon tai alan liikkeesen ja haalisin korjaamokäsikirjan, jossa on polttoainepuolen arvot ja vikadiagnostiikka.

Volvolandiaan olit jo ilmeisesti löytänyt.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 12, 2009, 16:31:55 kirjoittanut Paavo »
Kirjattu

Toni

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 598
    • Profiili
Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
« Vastaus #2 : Lokakuu 12, 2009, 19:36:22 »

Kannattaa myöskin uusia ilman suodatin. Tukkeutunut suodatin vaikuttaa arvoihin aika tavalla.
Kirjattu
The duck is watching you!

jake74

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
« Vastaus #3 : Lokakuu 13, 2009, 08:05:46 »

oliko katti varmasti kuuma?
jokku katastus inssit ei lämmitä kattia tarpeeksi ja ei mee päästöistä läpi. auto tuuaa sitten korjaamolle ja puolituntia katin lämmitystä ni menee läpi. jokku autot vaatii tuon pitkän lämmityksen.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2507
    • Profiili
Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
« Vastaus #4 : Lokakuu 13, 2009, 10:08:07 »

Kannattaa myöskin uusia ilman suodatin. Tukkeutunut suodatin vaikuttaa arvoihin aika tavalla.

Jos ruiskun ohjaus on oikein tehty (tietoa AFM/MAP/lambda/jne.) niin ei pitäis vaikuttaa seoksiin vaikka putsari on tukossa, huipputehot vaan pienenee kun ei saa normaalisti ilmaa.
Kirjattu

Arppa

  • OffroadOulu:n hallitus
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 224
    • Profiili
Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
« Vastaus #5 : Lokakuu 13, 2009, 15:33:57 »

Eli näyttäs käyvän aivan liian rikkaalla seoksella ja pientä vuotoa pakoputkessa. Voi olla niin yksinkertaista että putki vuotaa ja lambda anturi saa väärää arvoa ja kone säätää itsensä liian rikkaalle ...tää on vain mutua, en tiiä voiko olla näin.
Sytytystulpat voi olla huonot ja sytytysennakko pielessä, jossain kenties alipaine vuoto tai imusarjavuoto.
Paljonko palaa bensaa per 100km?
Kirjattu

4x4_88

  • OffroadOulu:n hallitus
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 550
    • Profiili
Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
« Vastaus #6 : Lokakuu 13, 2009, 17:16:13 »

Joo kiitoksia vastauksista. Meen torstaina hakee uudet tulpat, ilmanputsari jne... ja katon virranjakajan kannen kunnon.
Pakoputkessa saattaa olla vuotoa, ainakin putki alkaa suhisemaan kun tukkii pään. Katsurin mielestä pakoputken vuoto ei merkittävästi vaikuta päästöihin. Ilmanputsari on ihan tukossa/hiekkainen. Yhden tulpan käytin auki ja se oli aika valkoinen päästänsä(=käy rikkaalla?). Tosin katson muutkin tulpat kun vaihdan ne.
Polttoaineen kulutus on vähä hankala arvioida kun se mittari humpaa ja on muutenkin hidas toimimaan. Mutta veikkaan semmosta +-10L/100km


Kirjattu

jake74

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
« Vastaus #7 : Lokakuu 13, 2009, 17:34:58 »


Pakoputkessa saattaa olla vuotoa, ainakin putki alkaa suhisemaan kun tukkii pään. Katsurin mielestä pakoputken vuoto ei merkittävästi vaikuta päästöihin.




vaikuttaa jos vuotaa ennen lambda-anturia.
Kirjattu

4x4_88

  • OffroadOulu:n hallitus
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 550
    • Profiili
Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
« Vastaus #8 : Lokakuu 13, 2009, 18:21:03 »

Minusta kuulostaa siltä, että vuotas takaänärin paikkeilta.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2507
    • Profiili
Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
« Vastaus #9 : Lokakuu 14, 2009, 13:37:42 »

Minusta kuulostaa siltä, että vuotas takaänärin paikkeilta.

Ei silloin vaikuta päästöihin, korkeintaan lisää jäännöshapen määrää, mutta sehän ei ollut ongelma noissa mittauksissa.
Kirjattu

4x4_88

  • OffroadOulu:n hallitus
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 550
    • Profiili
Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
« Vastaus #10 : Lokakuu 14, 2009, 15:42:48 »

Haa. Volvolandiassa sain vihjeen.
Nimittäin:

Koneen maadotusjohto on poikki!!! Ei ihme jos päästöt on korkeella kun mikään anturi ei saa kunnolla maata. Esim vilkut toimii kun ne itse haluaa, lämpomittari ei halua kunnolla nousta, parkit ei toimi sekä toinen takavalo lopetti toimimisen vaikka hehkut OK. Jne...
Kirjattu

4x4_88

  • OffroadOulu:n hallitus
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 550
    • Profiili
Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
« Vastaus #11 : Lokakuu 15, 2009, 15:28:16 »

Vaihdoin tänään virranjakajan kannen ja pyöriän, kun ne oli aivan kamalassa kunnossa, kuluneita ja hapettuneita. Ilmanputsari oli ihan tukossa -> vaihtu uuteen ja tulpiksi tuli monikärkisten tilalle normaalit NGK:t. Tulpat oli kanssa pahassa kunnossa. Vain yksi tulpista oli kärjistään valkoinen. Muut oli normaalin "kahvin" värisiä.
Tyhjäkäyni parani sekä nykiminen...no oikeastaan loppui. Menisköhän ihan noilla muutoksilla päästöistä läpi!?

Maajohdon laitoin kiinni, mutta ei tullut mitään eroa sähkön käytöksiin...kai. Tänäänkin vilkut lopetti toiminnan, mutta kun kopauttaa turvavyövaloa, niin alkaa taas vilkut toimimaan.

Myös parkkivalot sain toimimaan sekä lämpömittarin. Periaatteessa leimalle tarttis saaha päästöt kohilleen sekä yksi jarruputki vuotaa liitoksesta. Korjauskehotuksen sai revennyt vetonivelen suojakumi, parkit(toimii nyt), yks takavalon poltin ja takakaaressa ruostevaurio.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2507
    • Profiili
Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
« Vastaus #12 : Lokakuu 16, 2009, 06:11:24 »

Aika hempulille näyttää tuo koneen maadoitus, jos tuo on ainoa. Laturi ja varsinkin startti tarttee paksumman piuhan. Mutta ehkä tuossa on vaan anturien maadoitus boksilta koneeseen?
Kirjattu

4x4_88

  • OffroadOulu:n hallitus
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 550
    • Profiili
Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
« Vastaus #13 : Lokakuu 16, 2009, 11:29:39 »

Niin se mahtaa olla. Kunhan auto pörisee ja liikkuu nii olen tyytyväinen. Ens viikol mittauttaa päästöt.
Kirjattu

jake74

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Volvo 440 2.0i Valtavat päästöt *APUA*
« Vastaus #14 : Lokakuu 16, 2009, 11:54:31 »

  Korjauskehotuksen sai revennyt vetonivelen suojakumi, parkit(toimii nyt), yks takavalon poltin ja takakaaressa ruostevaurio.


kannattaa myös nämä korjata. tulee nykyään rekisteriotteeseen merkintä ja jos ei oo korjattu ja polliisit pysäyttää ni tulee sakot.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.027 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.