OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: Moggi-projekti  (Luettu 12011 kertaa)

Tarmo

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Moggi-projekti
« : Kesäkuu 16, 2010, 20:03:40 »

Tästä se rakentelu alkaa, Suki-Suki on käynyt vähän pieneksi...



Vanha lava pois.



Uudet 43" tossut alle.



HJ:n vinssi eteen, möisikö joku halvalla hyvän samanlaisen niin saisi taaksekin?



Mitähän kivaa keksisi noille hydraulisille ulosotoille?



Kirjattu

Toni

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 598
    • Profiili
Vs: Moggi-projekti
« Vastaus #1 : Kesäkuu 17, 2010, 09:59:45 »

Nakkaa tuo HJ:n vinssi taakse ja hommaa hydraulinen eteen tai sitten toisinpäin...
Kirjattu
The duck is watching you!

Rak

  • Ylläpitäjä
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 1867
    • Profiili
Vs: Moggi-projekti
« Vastaus #2 : Kesäkuu 17, 2010, 11:59:24 »

Mistäpäin mokkiloinen löytyi?
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Moggi-projekti
« Vastaus #3 : Kesäkuu 17, 2010, 17:08:41 »

Vinssin vaijerin saa varmaan vaihtaa paksumpaan, jos 8mm napsuu poikki hoojiin painollakin. Sokka kannattaa varmaan laittaa heti riittävän jäsy, jotta kestää vähän vetääkin. Ja sitten käyttö järjen kanssa, kun kaikkia sulakkeita on jo vahvistettu.

Mitä lavan paikalle on tarkoitus tehdä?
Kirjattu

mik

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Moggi-projekti
« Vastaus #4 : Kesäkuu 17, 2010, 20:50:38 »

Moggi löyty Parkanosta, ja toi vinssin vaijeri on jo niin huonossa kunnossa, et se pitää muutenkin vaihtaa. Lavan tilalle ois tulossa semmonen irrotettava laatikko kaikille työkaluille yms. Tarvis laittaa spacerit että sais nuo uudet renkaat alle. Mistä nuita kannattas kysellä? ???

Mikko
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Moggi-projekti
« Vastaus #5 : Kesäkuu 18, 2010, 05:57:19 »

Moi,

alan liikkeistä (OffiVaruste tule ekana mieleen) vois kysellä, mutta todennäköisimmin spacerit saat nopeiten kun käyt Sahkolta sopivaa matskua (esim. 40mm alumiinilevyä) soppelit palat ja talutat ne lähimmälle/tutuimmalle sorvarille.

Pulttijako on tietysti tärkeä mitta spacereita sorvaillessa, mahdollisesti halkaisija ja keskireiän kokomuoto kans (että keskittää pyörännapaan sisäpuolelta ja vanteeseen ulkopuolelta).

-Paavo
Kirjattu

Tarmo

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Moggi-projekti edistyy
« Vastaus #6 : Syyskuu 16, 2010, 07:19:25 »

Vähin erin mennään eteenpäin
Kirjattu

Tarmo

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Moggi-projekti
« Vastaus #7 : Syyskuu 20, 2010, 11:13:13 »

Olipa hieno keikka Taivalkoskelle. Opittiin todella paljon, olihan Moggi ensimmäistä kertaa liikenteessä ja maastossa! Mörökölli näytti sekä vahvat että heikot puolensa.
Mörökölli lähtee nyt rankalle laihdutuskuurille, tonni pitää saada pois. Eli hydrauliikka, RASKAAT kippilavan rakenteet, raskaat etupuskurit, etu-ulosottoakseli jne lähtevät kokonaan pois. Raskas rautainen akkulaatikko vaihtuu kevyeen muoviseen.
Etuylitys trimmataan pois siirtämällä vinssi taakse.
Painopistettä trimmataan taaksepäin siirtämällä polttoainesäiliö, akku, vinssi, paineilmasäiliö, jerry kannu etc. taka-akselin päälle. Ovat siellä paremmassa suojassakin, ei tarvitse rakentaa panssareita.
Raskaat ja jäykät rautajouset vaihtuvat ilmapussukoihin.
Ohjaamon suojaksi rakennellaan tukikaaret.
Taakse asennetaan lisä/varakompressori.
Tehdään jarruremontti, ja ulosoton kytkin täytyy "etsiä".
Ja Mikko alkoi jo puhumaan kevyestä turbottamisesta, onhan tuossa 5.7L/65hv koneessa vähän reserviä (jo alkuperäisenä saatavana yli 100hv versio).
Ensi vuonna ollaan siis "lean and mean" ;-)
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Moggi-projekti
« Vastaus #8 : Syyskuu 20, 2010, 12:19:05 »

Moi,

aikalailla kaikesta muusta samaa mieltä, mutta tätä vielä harkitsisin:

> Raskaat ja jäykät rautajouset vaihtuvat ilmapussukoihin

Esim. hempulimmat rautajouset vois olla kans yx vaihtoehto, kantavuus tietty mietonee mutta jos kyydissä ei tartte ainakaan maastossa kustama montaa tonnia romua niin jotkut LJ:n/Rangen/vast. jouset vois hyvinkin toimia. Tai vaikka gee-mersusta niin ei tule sekarotuista. Vaatii ehkä jousilautasten muokkaamista, mutta muutoksena kuitenkin selvästi helpompi kuin ilmapussien laitto, ja kierrejousta ei oksat puhko.

Sit jos saa ehdotella niin takapuskuria vois harkita, nyt takalamput on aika tyrkyllä.

-Paavo
Kirjattu

Arppa

  • OffroadOulu:n hallitus
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 224
    • Profiili
Vs: Moggi-projekti
« Vastaus #9 : Syyskuu 20, 2010, 18:58:30 »

Juu ja jos saa vielä sen verta saa ehdottaa että sieltä vaihdelaatikoista kutkuttelisi käyttöön sen kaikkein hitaimman alueenkin. Olisko se jotain 80m/tunti pienimilä vaihteella ja sitten jos vaikka ohjaustehostimen laittaisi.
Kirjattu

4x4_88

  • OffroadOulu:n hallitus
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 550
    • Profiili
Vs: Moggi-projekti
« Vastaus #10 : Syyskuu 21, 2010, 06:16:47 »

Entäs jos sen hydrauliikan jättäis ja laittais eteen hydraulisen vinssin? Mekaaninen sitten taakse.
Kirjattu

Tarmo

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Moggi-projekti
« Vastaus #11 : Syyskuu 21, 2010, 09:08:17 »

Katkaistu aluevaihto vipu ainakin liikkuu ja jotain pykäliä sieltä löytyy. Pitää kokeilla vielä ajaa ja toivoa ettei mikään paikka räjähdä.
Mielellään sen hydrauliikan jättäisi, mutta on aivan pakko laihduttaa. Tonni pitää saada pois, muuten pitää koko ajan vinssata :-(
Kirjattu

Toni

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 598
    • Profiili
Vs: Moggi-projekti
« Vastaus #12 : Syyskuu 21, 2010, 09:32:01 »

Katkaistu aluevaihto vipu ainakin liikkuu ja jotain pykäliä sieltä löytyy. Pitää kokeilla vielä ajaa ja toivoa ettei mikään paikka räjähdä.
Mielellään sen hydrauliikan jättäisi, mutta on aivan pakko laihduttaa. Tonni pitää saada pois, muuten pitää koko ajan vinssata :-(

Voisin kyllä ottaa sen hydraliikan parempaan talteen jos jää ylimääräiseksi ja hinnasta päästään sopuun ;D
Kirjattu
The duck is watching you!

petri r

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Moggi-projekti
« Vastaus #13 : Syyskuu 21, 2010, 12:21:08 »

Hieno laite :)  Kevennys (olennaisten rakenteiden kestävyyttä heikentämättä) on erittäin viisasta offilaitteessa. Samalla kun meno paranee pehmeällä niin voimansiirto ja renkaat pääsee helpommalla...ja autokin tuntuu pirteämmälle normiajossa.

Kirjattu
"....kunhan p

Tarmo

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Moggi-projekti
« Vastaus #14 : Syyskuu 21, 2010, 17:09:16 »

Ajateltiin tehdä painon säästämiseksi sellainen yhdistetty apurunko/turvakaari/puskuri/valosuoja hässäkkä, eli putki kiertämään koko auton ympäri ja pääkaari kopin takaa, ja kiinnitellä siihen erilaista tavaraa kuten takavalot, työvalot, tavaralaatikko, hinauslenkit jne..
Hydrauliikan voimme myydä jos katsastusmies antaa leiman ilman sitä, eli asia selviää joskus kevättalvella.
Tuo jousitus jäi nyt mietityttämään, eli kierrejouset vs ilmapussukat...
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.03 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.