OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: Kuorma-auton lavan teko  (Luettu 10017 kertaa)

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Kuorma-auton lavan teko
« : Elokuu 03, 2010, 15:44:49 »

Moi,

mistähän tollaseen projektiin löytäis jonkinlaista sunnittelu-apua? Mulla oli valmiiksi mielessä millasen lavan haluan tuohon pikkuvolvoon, mutta vanhaa rakennelmaa lähemmin tarkastellessa en olekaan enää ihan varma ratkaisusta. Nykylavan etupää on pultattu auton runkoon, takapää on sitten hitsattu, ja pitkittäiset palkit oli runko-aisojen välissä, eikä päällä niinkuin itse ajattelin laittaa.

Pitkittäisten palkkien paikka olis eka kysymys, ja toisekseen auton runkoon kiinnitys, eikä sen vois vaan pultata jokapaikasta?

Tai tekeekö joku (henkilö/firma) Oulun seudulla lavoja? Tai jossain ei-niin-kamalan-kaukana kuitenkin? Tästä olis tarkoitus nyt aluksi tehdä vaan tasainen lava, autoahan tällä on tarkoitus kuskata. Joskus vaiheessa X sitten vois nikkaroisa säilytystilaa lavan etuosaan ja ehkä jopa lavan alle.

Onko muuten lavan kokoa rajoittamassa millaiset pykälät? Vanha lava noin 4m pitkä ja 210cm leveä, uudesta kaavailtu 5-6m ja 20-30cm leveämpää. Lavan etureuna siirtyisi noin puoli metriä eteenpäin, nyt lavan ja kopin välissä on turhaan tyhjää, ja silti takaylitys on tosi lyhyt. Auton leveys rekisteriotteessa 245cm, pituutta en muista.

-Paavo / 050-511 9240
Kirjattu

Rak

  • Ylläpitäjä
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Kuorma-auton lavan teko
« Vastaus #1 : Elokuu 03, 2010, 20:52:09 »

Voi pultata jokapaikasta.
Tarviiko se pitkittäisiä palkkeja runkoaisojen päälle?
Laittaa vaan poikittaisia, antaa rungon ja lavan reunojen hoitaa pitkittäisten virkaa.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Kuorma-auton lavan teko
« Vastaus #2 : Elokuu 04, 2010, 11:02:56 »

Tällainen linkki tuli Jussilta:
http://www.nettikone.com/omavalmiste/koneenkuljetuslava/806147

Tarvii pitkittäiset, jos lavasta tekee tasaisen, muuten kuorkin rengas ei mahdu pyörimään/joustamaan.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Kirjattu

Hande

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1706
    • Profiili
Vs: Kuorma-auton lavan teko
« Vastaus #4 : Elokuu 04, 2010, 17:23:49 »

Kirjattu
On t

Mikko

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 252
    • Profiili
Vs: Kuorma-auton lavan teko
« Vastaus #5 : Elokuu 04, 2010, 17:46:15 »

Pultaten kiinni, hitsuutella ei saa kuin vähän peräpäästä. Pituussuuntainen pulttijako rungossa on 50mm, korkeus suunnassa 60mm, tiuhempaan ei olisi suotavaa paljon porailla. Mangneettipora on näpsäkkä rungon reijittämiseen, kevyelle kuormalle riittänee jos vaikka metrinkin välein laittaa lapun runkoon vaikka kolmella pultilla. Saa korjata jos arvasin väärin.
Kirjattu
Elämässä pitää olla luksusta, Hi-luksusta.

Rak

  • Ylläpitäjä
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Kuorma-auton lavan teko
« Vastaus #6 : Elokuu 04, 2010, 21:04:38 »

Riippuu tietty mitä kaikkea sillä haluaa kuljettaa ja miten varmat kyytiläiset lavalle osuu > joissain laveteissa on renkaiden kohdalla reiät "lavassa".
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Kuorma-auton lavan teko
« Vastaus #7 : Elokuu 05, 2010, 09:48:24 »

Moi,

> Oletkos kysellyt Madekoskelta kainuuntien ja pysäkkitien risteyksessä olevalta lavapajalta.

M-Lava, Pysäkkitie 6, 90310 OULU, Puh: 08 531 5633, Toimiala: Perävaunuja Ja Trailereita

Pitääpä pirautella.

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Kuorma-auton lavan teko
« Vastaus #8 : Elokuu 05, 2010, 09:52:20 »

Moi,

> kevyelle kuormalle riittänee jos vaikka metrinkin välein laittaa lapun runkoon vaikka kolmella pultilla

Vanha lava on parilla pultilla edestä kiinni, ja takaa kökkö-hitsattu, välissä ei ole mitään. Pitäiskö jo ihmetellä että miten se on pysynyt kyydissä? En ole kyllä yhtään miettinyt että mutkiin pitäis jotenkin erikseen hiljennellä kuorman takia.

-Paavo
Kirjattu

Mikko

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 252
    • Profiili
Vs: Kuorma-auton lavan teko
« Vastaus #9 : Elokuu 05, 2010, 16:52:59 »

Stetson menetelmällä tuon mitan arvioin, töissä laitoin nosturi-autoon n.50cm välein, siihen ei tosin taija jäähä kantavuutta kuin joku 9t, ja pitäisi pysyä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2010, 10:05:07 kirjoittanut Mikko »
Kirjattu
Elämässä pitää olla luksusta, Hi-luksusta.

nyypakki

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Kuorma-auton lavan teko
« Vastaus #10 : Elokuu 07, 2010, 12:05:40 »

3-akselisen Volvon radio koppi on kiinni takapäästään yhdellä M16 pultilla per puoli ja etupäästä yhdellä  U-pultilla per puoli. Keskellä on vielä kaks pienempää pulttia. Kantavuutta 2200kg koppi mukaan luettuna joten ei turhan monella kiinni sekään.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.033 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.