OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: Moggi-projekti  (Luettu 12015 kertaa)

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Moggi-projekti
« Vastaus #15 : Syyskuu 22, 2010, 08:24:33 »

Ilmapusseissa on se hyvä puoli että niillä voi säätää korkeutta, mutta offiautoissa kuormaa on yleensä aika vakiomäärä, joten kantavuuden muutokset eivät ole monestikaan tarpeen. Venäjänsafarit tulee mieleen yhtenä poikkeuksena, niillä tuntuu porukoilla olevan romua mukana aika reilusti myös painon puolesta.

Mutta silti pitäisin rautajousia parempana vaihtoehtona offiautoon, laitaa vaikka yhden ilmajousen akselin keskelle kuormapumpuksi tarvittaessa, jos on tarvetta ajaa kevyellä ja raskaalla kuormalla.
Kirjattu

HDJ-80

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Moggi-projekti
« Vastaus #16 : Syyskuu 22, 2010, 14:53:04 »

Juu ja jos saa vielä sen verta saa ehdottaa että sieltä vaihdelaatikoista kutkuttelisi käyttöön sen kaikkein hitaimman alueenkin. Olisko se jotain 80m/tunti pienimilä vaihteella ja sitten jos vaikka ohjaustehostimen laittaisi.

Minun 406 mogissa oli alkuperäisessä ohjekirjassa taulukko välityksistä ja etenemistä. Pienimmällä ykkösvaihteella, vakio 20" rengastuksella ja kierrosnopeudella 2500 etenemä oli huima 118m/h.
Tässä oli 6-vaihteinen päälaatikko suunnanvaihtajalla, 3-nopeusaluetta ja hidas/nopea kytkentä.
Kirjattu

mik

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Moggi-projekti
« Vastaus #17 : Lokakuu 30, 2010, 18:49:02 »

Moggi-projektikin on taas pienen tauon jälkeen hieman edennyt :). Vinssi ja puskuri tuli otettua edestä pois, jolloin ylitys pienenty ihan mukavasti.

Laatikko otettiin lavalta pois. Pitää kaventaa sitä, ettei aina ois tiellä kun metsässä ajelee. Sit alotettiin painonpudotus ottamalla takaa se painava kippi-runko pois. Oli nimittäin aika paksua rautaa ;) Pa-säiliö, akku ja paineilmasäiliö lähti nykyisiltä paikoiltaan, ja siirtyvät taka-akselin päälle, ettei olis niin etupainoinen.

Takaa lähti ylitys kokonaan...

Huomenna olis tarkoitus alkaa purkamaan hydrauliikkoja pois...
Kirjattu

petri r

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Moggi-projekti
« Vastaus #18 : Helmikuu 09, 2011, 12:14:18 »

Jokos tämä on edennyt? Mitäs tuollainen muuten painaa? Tai yleensäkkin...?

Jostain syystä on nuo pienehköt mogit alkaneet kiehtomaan... jotuuko sellaisen laittamaan vielä...toivottavasti menee äkkiä pois mielestä :)
Kirjattu
"....kunhan p

mik

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Moggi-projekti
« Vastaus #19 : Helmikuu 09, 2011, 15:01:08 »

Hitaasti etenee :-[ kun on pitänyt noita muita projekteja laittaa välillä. Mutta kyllä se taas kohta alkaa rakentelu ;) mm. vanhat sähköt on heitetty pois ja pitäs alkaa uusia johdotuksia vetämään. Ja painoa on tietysti puotettu kaikki mitä vaan saa pois. Myös jarruja on alettu huoltamaan. Painosta en itse kyllä uskalla mitään sanoa kun siinä rek.otteessa taisi oli ne aurakamat mukana painossa ???
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 09, 2011, 15:03:20 kirjoittanut mik »
Kirjattu

BJ-40/76

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Moggi-projekti
« Vastaus #20 : Helmikuu 10, 2011, 22:23:07 »

Ajateltiin tehdä painon säästämiseksi sellainen yhdistetty apurunko/turvakaari/puskuri/valosuoja hässäkkä, eli putki kiertämään koko auton ympäri ja pääkaari kopin takaa, ja kiinnitellä siihen erilaista tavaraa kuten takavalot, työvalot, tavaralaatikko, hinauslenkit jne..
Hydrauliikan voimme myydä jos katsastusmies antaa leiman ilman sitä, eli asia selviää joskus kevättalvella.
Tuo jousitus jäi nyt mietityttämään, eli kierrejouset vs ilmapussukat...

Kun leivotte tuota apurunko/turvakaari/puskuri/valosuoja hässäkkää, niin se kiinnitys/ilmaväli olemassa oleviin rakenteisiin kannattaa
miettiä tarkkaa: (ulkomuistista:)
mogin runko on todella vetelä, kuten tuosta 3-piste kippilavastakin voi päätellä.
jostain on jäänyt mielikuva, että runkoa voi nostaa runkoaisan etupäästä paljon enenkuin takatassu nousee?

Kun pistätte sen turvakaarihäkin rungolle, niin se ei varmaankaan kestä olla kiinni kuin 3-kohtaa? ja niissäkin joustavasti, vrt lavan kuulakiinnittimiä. toki rakenne voi olla kattavampikin, mutta pitää olla "nivelöity"

Noille (taka-) jousille kannattas hakea kevyempää vaihtoehtoa, koska tuosta maksimi taka-akselipainosta johtuen ne kierteet
on kantavat/jäykät; tyhjänä kevyellä safarivarustuksella taka-akselipaino lienee suuruusluokkaa 1-1,5 t ja maksimit vois olla suuruusluokkaa tuplat? ja koska jousittamaton massa (lue akseli ja renkaat) painaa paljon, niin safarissa jousille jää
kuormaa vähänlaisesti, ehkäpä henkilöauton maksimi akselipainon verran?

ja kun en viitsi ehottaa hdj-80 jousia (viimmeinen kierre supistuu pieneksi) taakse, niin oliskohan rover/g-mb/patrol sopivia kantavuudeltaan? suosittelen puntaroimaan painoja, ja kaikki valinnat ovat kompromissejä!

Ja jos tarvitaan taakse lisää kantavuutta/korkeutta, niin sekin onnistuu mekaanisesti: vääntösauvat jännitetään kun tarvitaan lisää kantavuutta..... (paineilmaa tarvitaan aina, mutta vain renkaissa...sorry)

Ja pikkasen ohi topiikin:

Kun itse tuommosessa hytissä istuskelin, niin kävi kyllä mielessä "kopinvaihto-" sillähän sitä painoa sais taaksepäin?
ja jotta pysyttäs tossa sukurutsauksessa, niin oli myytävänä tuossa pari riviä ylempänä G mallinen mb sopusasti omin voimin liikkuvana, ja vielä olis varmaan puolet kevyempi moottori, enemmän tehoa ja kierrosherkkyyttä,  ja sitten se sähkövinssi... ja ai niin: niitä kevyempiä fietereitäkin olis joka nurkassa!


Kirjattu

mik

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Moggi-projekti
« Vastaus #21 : Helmikuu 11, 2011, 13:59:57 »

Ei tohon minkään muun koppaa aleta vaihtaan, on se hienompi nuin ;) joskus kävi kyllä mielessä että jos siihen samanlaisen mutta nelipaikkasen kopin laittas...mutta se katsotaan tulevaisuudessa. Sitä turvakaari hässäkkää ei ole vielä kovin tarkasti suunniteltu, mutta kyllä sinne liikkumavarat jää. Jousetkin menee vaihtoon, mutta rakennetaan aluksi ja punnituksen jälkeen päätetään mitkä vieterit sinne laitetaan. Vinssiksi tulee edelleen mekaaninen, mutta taakse siirrettynä niin saa painoa ja ylitystä eestä pois :) Ja konetta piristellään kuhan saadaan muu auto kasaan...ja voishan sinne joskus turbon laittaa 8)
Kirjattu

4x4_88

  • OffroadOulu:n hallitus
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 550
    • Profiili
Vs: Moggi-projekti
« Vastaus #22 : Helmikuu 11, 2011, 20:28:58 »

Hyvä ettei koppaa vaihdeta. Toi on just hieno noin!
Kirjattu

mik

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Moggi-projekti
« Vastaus #23 : Helmikuu 12, 2011, 08:58:36 »

Raivattiin viimeks tallilla käydessä niitä ylimääräsiä romuja konetilasta ja huomattiin, että siellä taitaa jo ohjaustehostinkin olla valmiiks :) nyt vaan selvitetään miksi se ei toimi. Vois olla vaan nesteet loppu...
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.031 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.