Ajateltiin tehdä painon säästämiseksi sellainen yhdistetty apurunko/turvakaari/puskuri/valosuoja hässäkkä, eli putki kiertämään koko auton ympäri ja pääkaari kopin takaa, ja kiinnitellä siihen erilaista tavaraa kuten takavalot, työvalot, tavaralaatikko, hinauslenkit jne..
Hydrauliikan voimme myydä jos katsastusmies antaa leiman ilman sitä, eli asia selviää joskus kevättalvella.
Tuo jousitus jäi nyt mietityttämään, eli kierrejouset vs ilmapussukat...
Kun leivotte tuota apurunko/turvakaari/puskuri/valosuoja hässäkkää, niin se kiinnitys/ilmaväli olemassa oleviin rakenteisiin kannattaa
miettiä tarkkaa: (ulkomuistista:)
mogin runko on todella vetelä, kuten tuosta 3-piste kippilavastakin voi päätellä.
jostain on jäänyt mielikuva, että runkoa voi nostaa runkoaisan etupäästä paljon enenkuin takatassu nousee?
Kun pistätte sen turvakaarihäkin rungolle, niin se ei varmaankaan kestä olla kiinni kuin 3-kohtaa? ja niissäkin joustavasti, vrt lavan kuulakiinnittimiä. toki rakenne voi olla kattavampikin, mutta pitää olla "nivelöity"
Noille (taka-) jousille kannattas hakea kevyempää vaihtoehtoa, koska tuosta maksimi taka-akselipainosta johtuen ne kierteet
on kantavat/jäykät; tyhjänä kevyellä safarivarustuksella taka-akselipaino lienee suuruusluokkaa 1-1,5 t ja maksimit vois olla suuruusluokkaa tuplat? ja koska jousittamaton massa (lue akseli ja renkaat) painaa paljon, niin safarissa jousille jää
kuormaa vähänlaisesti, ehkäpä henkilöauton maksimi akselipainon verran?
ja kun en viitsi ehottaa hdj-80 jousia (viimmeinen kierre supistuu pieneksi) taakse, niin oliskohan rover/g-mb/patrol sopivia kantavuudeltaan? suosittelen puntaroimaan painoja, ja kaikki valinnat ovat kompromissejä!
Ja jos tarvitaan taakse lisää kantavuutta/korkeutta, niin sekin onnistuu mekaanisesti: vääntösauvat jännitetään kun tarvitaan lisää kantavuutta..... (paineilmaa tarvitaan aina, mutta vain renkaissa...sorry)
Ja pikkasen ohi topiikin:
Kun itse tuommosessa hytissä istuskelin, niin kävi kyllä mielessä "kopinvaihto-" sillähän sitä painoa sais taaksepäin?
ja jotta pysyttäs tossa sukurutsauksessa, niin oli myytävänä tuossa pari riviä ylempänä G mallinen mb sopusasti omin voimin liikkuvana, ja vielä olis varmaan puolet kevyempi moottori, enemmän tehoa ja kierrosherkkyyttä, ja sitten se sähkövinssi... ja ai niin: niitä kevyempiä fietereitäkin olis joka nurkassa!