OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: Moottorisahan tarttis  (Luettu 5380 kertaa)

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Moottorisahan tarttis
« : Toukokuu 17, 2011, 11:31:43 »

Hyvä pitäis olla, muta mielellään ei-kamalan-iso-ja-painava. Halvin ei kelpaa, mutta ei tartte välttämättä olla kalleinkaan.

Käyttö satunnaista ja kohtuu kevyttä, tukkipuuta tulee sahattua kerran kymmenessä vuodessa. Tärkeintä on että saha toimii, aina ja joka kerta, joka kelissä.

Suosituksia? Nelareita ei taida olla olemassakaan, kaikki käy öljybensalla? Sähkösaha ei ole kysymykseen, olipa sitten akulla tai johdolla.

Vähän kuukkeloin, niin stihliä (esim. ms200) ja husqvarnaa (esim. 346xxx) kehuttiin, mutta olikohan ammattisahoja nuo.

Jonsenred mainittiin hyvänä kans useamman kerran, nykyinen on tänmerkkinen ja toimii edelleen jotenkuten, törkeästä käytöstä (mm. täydestä kaasusta jään läpi jokeen, takakontissa kuravettä täyteen) huolimatta. Mutta ikä ja käyttö alkaa näkyä, kahvan puslat ja käynnistin ainakin eläke-iässä.

Kannattaako hankkia "hasrraste"-mallia, jos sahan suunniteltu käyttöikä on useampia vuosikymmeniä? Onko kaikki ammattilaismallit isoja ja painavia?

-Paavo
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 17, 2011, 11:41:45 kirjoittanut Paavo »
Kirjattu

nyypakki

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Moottorisahan tarttis
« Vastaus #1 : Toukokuu 17, 2011, 12:21:36 »

Mulla on tuollanen MS200 tihili. On ammatti malli ja on (tai ainakin joskus oli) maailman kevein ammattisaha. Keveys merkkaa sitä että sitä jaksaa heilutella pitempään esim verrattuna Huskun 340:een joka on mulla rantesahana. Tuo husku vois olla enemmänki sellanen maatilamalli tai isäntämalli, jokatapauksessa ei täysin ammattikone ja hintakin on sitte huokeampi verrattuna noihin ammattilaismallehin.
 En usko että kannattaa maksaa ammattisahan hintaa jos saha ei pyöri käsissä koko ajan, auton perään vois kelvata jopa ns harrastesaha joltain tunnetulta valmistajalta.

Siihen sun Jonskuun saa kyllä varaosia joten jos siinä ei mitään kummempaa vikaa ole niin laita kuntoon. Mikään saha ei pelaa loputtomiin ilman huoltoa mutta vähempiviritteiset voi kestää hieman paremmin huonoa pitoa kuin loppuun asti trimmatut ammattisahat.
Kirjattu

mparty

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Vs: Moottorisahan tarttis
« Vastaus #2 : Toukokuu 17, 2011, 17:40:10 »

Mulla on ollut viitisen vuotta nyt raksa- ja mökkisahana Huskyn 345:nen. Aika painava, mutta oli Huskyissä ensimmäinen mökkisahoista ylöspäin josta myyjä uskalsi luvata että tehot riittää painaa koko laipan pituudelta pinoon. Ja ainakin tähän mennessä pitänyt paikkansa, hyvin käskettää pinossakin. Kertaakaan ei oo pettänyt käyntiinlähtö, kesät talvet pärähtää aina yhtä monella nykäsyllä, talvella en oo käyttäny lumisuojaa vaikka oon välillä melkein kainaloita myöten kahlannu puita kaatamassa.

Huomattavasti pienemmillä 'tuoksuilla' pääsee kun käyttää tuota pienkonebensaa, ei haise yhtään verrattuna perinteiseen kakstahtiin. Raksallakin kehtaa sisätiloissa huoleti sahailla. Osa sahoista ei meinaa käydä tuolla pienkonebensalla, mutta ainakaan mulla ei oo ollu mitään ongelmia tuon Huskyn kanssa.

Ja kyllä on hermot säästyny kummasti kun osti kerralla vähän paremman harrastesahan eikä mitään halpahalli versiota.

-mP
Kirjattu
-----------------------------------------
Joskus etenee, joskus ei... Ei sitten mill

Jussi R

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 144
    • Profiili
Vs: Moottorisahan tarttis
« Vastaus #3 : Toukokuu 17, 2011, 20:47:36 »

Viime kesänä itse hain ruskosta, Oulun Kone ja Saha.
Aikamoinen puoti mutta kohtuu hintaisia käytettyjä ammatti sahoja. Kestää varmasti minkä tarvii ja ei harmita niin pahasti kun ui auton perässä. Tuota pienkone pensaa suosittelen ehdottomasti, häipyy jotain puolet perinteisistä saha ongelmista.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Moottorisahan tarttis
« Vastaus #4 : Toukokuu 18, 2011, 05:59:01 »

Huskuhan se Jussin saha oli? Mikähän se oli malliltaan?

Joo tässä sahan laitossa olis tosiaan se idea, että vois uudella sahalla sitten leikellä pelkkää puuta (kotona/hallilla/tms.), ja vanhasta sahasta sais sitten maataloustyökalun (puiden juuret) ja sitä vois pitää auton perässä muun ajan.

Nyt vähän ketuttaa välillä kun pitää yhdellä ja samalla leikellä ne hiekat ja mullat (eli puiden juuret) sekä tukkipuut, terää ja laippaa pitäis ruuvvailla edestakaisin. Vanhan sahan teho ei myöskäään kovin hirmuisiin leikkelynopeuksiin riitä, mutta nuotiopuut ja puutarhahommat sillä kuitenkin vielä tekee mainiosti.

Pienkonebensa on mulle uus asia, pitääpä hommata sellaista.

-Paavo
Kirjattu

Jussi R

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 144
    • Profiili
Vs: Moottorisahan tarttis
« Vastaus #5 : Toukokuu 18, 2011, 12:55:46 »

Joo. Elikkäs husku 440e X-Torq tai jotain sinne päin.
Oli hirvosella viimekesän tarjouksessa.
 
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Moottorisahan tarttis
« Vastaus #6 : Toukokuu 27, 2011, 18:50:57 »

Nahkapäätös; kävin Hirvosella ostoksilla ja hankin uudet rikkinäisten osien (kahvan puslia, öljysäiliön korkki) tilalle siihen vanhaan sahaan, on kuitenkin melkeen jo tunnearvoa, ja kun se kuitenkin toimii kohtuu hyvin.

Kärkkäiseltä uus laippa ja kax ketjua, oregonilaisia. Savuttaa ja ei enää kierrä miljoonaa niinkuin joskus, mutta jospa sillä vielä tulis toimeen. Tai sitten on vaan kuulo heikentynyt senverran että ei kuulosta samalle kuin 20+ vuotta sitten. Mitenniin isot pyssyt muka vaikuttaa kuuloon? Mitä häh? Ja voishan niitä kuulosuojaimia käyttää sahatessakin. Jos jaksaa. Tai sitten ei. Simmut on kuitenkin tärkeemmät.

Stihl (esim. ms200) tai husku (Jussin malli tai joku vastaava) varmaan tulee hommattua kun seuraavan kerran on isompi savotta.

-Paavo
Kirjattu

Jussi-HJ60

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 282
    • Profiili
Vs: Moottorisahan tarttis
« Vastaus #7 : Toukokuu 27, 2011, 18:55:45 »

siinä sahas taitaa olla kaks pientä ruuvia joista toinen (H) on isoille kirroksille ja toinen (L) pienille. Kokeile vähän säätää sitä H ruuvia niin josko se sitten kiertäs 2 miljoonaa? Joka tapaukses noita joutuu joskus säätään kun talvella ei toimi niinkuin kesällä.
Kirjattu

nyypakki

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Moottorisahan tarttis
« Vastaus #8 : Toukokuu 28, 2011, 07:32:06 »

Jos ei 20-vuoteen ole kaasaria putsattu/säädetty niin ei ihme että ei kiekaa kuin uutena. :)

Kumma että ylipäätään käy jos joskus käynyt upoksissa, mun huskun kaasarissa pyöri vesihelmi uimisen jälkeen eikä se lähtenyt liikkeelle ennenkuin kaasarin laitto atomeiksi. Kun saat sen H-ruuvin säädettyä silleen että ottaa maksimi kiekat niin säädät siitä vähä takas. Googlaamalla varmaan löytyy täsmällisemmätkin ohjeet.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Moottorisahan tarttis
« Vastaus #9 : Toukokuu 28, 2011, 07:52:51 »

Pitääkö sitä muka putsatakin? :D

Letkulla ja painepesurilla oon kyllä ulkokuorta putsannut. tämä kun on välistä aika likainen (kuraa, hiekkaa, multaa, soraa jne., se ketju ei siis läheskään aina haukkaile puhdasta puuta - maatalouskonehan tämä on enemmän kuin metsätalouden väline).

Surutta vettä jokapaikkaan ja paljon ja lujaa että tulee siistiä. Lopuksi nykii jonkun kerran tulppa pois paikoiltaan, jos kampikammioon on mennyt kaasarista tai pakarista liikaa vettä ettei pyöri muuten.

Jotenkin oon tullut siihen tulokseen ettei tätä laitetta pieni kosteus haittaa. Ne upotukset ja muutenkin.

Kaasaria oon kyllä joskus säätänyt, mistään mitään tiedä mutta H:sta täyskaasu silleen että kiekuu mitä kiekuu ja sit vähän takas. L silleen että riuhtaisee tyhjäkäynniltä kierroksille mukavasti. Ja tyhjäkäynti sit niin että pysyy käynnissä (joka asennossa) eikä ketju pyöri. Menikö oikein?

Kun noilla teorioilla säätää H:ta niin se jää tappiin pohjaan, sitä ei siis saa enää tiukemmalle. Tuolla pihavarastossa olis kyllä varaosasahakin, josta vois purkaa kaasarin ja vaikka putsatakin sen, laitetaampa tehtävälistalle.

Tuli halvemmax ostaa romu saha josta sai sen sytkäyksikön, se pimeni tässä joskus 5-10 vuotta sitten - paskaa laatua nää ruottalaisten tekeleet, ei edes mun käytössä kestä just mitään vaikka niin sievästi ajelen, lähes uutena (saha valmistettu -82 jos muistan oikein) hajoo käsiin.

Samasta varaosasahasta vois tarkistaa sylkyn ja männän, luulis että kuravellillä käyttö ei ihan kamalan hyvää tee tuollaisen laitteen moottorille. Mutta kun se toimii kuitenkin melko hyvin, pitää harkita tartteeko noudattaa sitä vanhaa periaatetta "jos se toimii - näpit irti", kun on noita muitakin projekteja ettei vaan pääse missään vaihheessa tulemaan vapaa-ajan ongelmia.

-Paavo
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.033 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.