OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: Land Rover Series I/II jarrut  (Luettu 2712 kertaa)

Mazza

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 39
  • Lunta.
    • Profiili
Land Rover Series I/II jarrut
« : Helmikuu 14, 2012, 21:59:57 »

Pistetääs tännekin kun täältä tuota tietoa varmasti löytyy.

Tässä ollaan taisteltu Lantikan jarrujen kanssa, joita on patenttikorjattu varsin reilusti. Pääsylinterinä nyt Ladan kaksipiirisylinteri, jossa männän halkaisija 19mm ja isku 29mm. Paljonko nuo mitat on alkuperäisessä yksipiirisylinterissä?

Ja kun alkuperäiset rumpujarrujen säädöt on korvattu onnettomilla patenteilla ja muutenkin on sylintereissä ongelmia ja rummut loppu, niin mahtaakohan vakiovanteiden kanssa mahtua levyjarrut? Edessä ainakin näytti olevan vähänlaisesti tilaa. Minkäs vehkeen satuloita ja levyjä näihin on laiteltu?

Auto pitäis saada tiistaiksi liikenteeseen, ja jarrut jo lähes toimii mutta vielä painuu ensimmäisellä polkasulla pohjaan. Sylinterit on huollettu, pääsylinteri uusi, letkut on hyvät ja putket samoin. Ilmattu on miljoonaan otteeseen ja jarrukengät säädetty niin että laahaa, mutta siltikin ensimmäinen polkaisu on turhan pehmeä, ja eturenkaat menee lukkoon vasta toisella polkaisulla. Takarenkaat menee kyllä heti ensimmäisellä. Tarkoitus on laskiaisen jälkeen joka tapauksessa alkaa rakentamaan jarrut uusiksi, niin eikö ne tosiaan kerralla tekis levyiksi, jos vain mahtuu. On ne levyt vaan niin paljon mukavammat.
Kirjattu
Vet

nuuni

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Vs: Land Rover Series I/II jarrut
« Vastaus #1 : Helmikuu 14, 2012, 22:26:40 »

Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2500
    • Profiili
Vs: Land Rover Series I/II jarrut
« Vastaus #2 : Helmikuu 15, 2012, 19:24:38 »

Mulla oli rangessa joku vanhan lantikan kakspiirisylkky, tuumanen mäntähän siinä tais olla, iskus just samanverran kun rangen alkuperäisessäkin, mittaa en varmaksi muista mutta luokkaa kolme neljä senttiä.

Pääsylkyn kokoa voi vaikka arvella siten, että laskee yhteen kaikkien työsylinterien pinta-alan, ja jakaa tämän sitten pääsylkyn pinta-alalla. Mulla oli muistaakseni luokkaa kymmenen yhteen, eli kun pääsylkky liikkuu sentin (10mm) niin kaikki työsylkyt liikkuu keskimäärin millin.

Riippuu tietty siitä millaset työsylkyt sulla on, eli koko ja määrä, mutta yhtäkkiä tuntuu kyllä pienelle 19mm pääsylkky jos joka nurkassa on pas.. siis rumpujarrut.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2500
    • Profiili
Vs: Land Rover Series I/II jarrut
« Vastaus #3 : Helmikuu 15, 2012, 19:32:36 »

Luulis että maailmalla on vanhoihin lantikoihin rustattu levyjarruja ja paljon, ootko kattonut mitä kuukkeli löytyy? Hakusanoiksi esim land roover series i (tai ii, vai kirjoitettiikon tuo normi numeroilla?) ja disc brake conversion.

Minkä levuiset ne akselit on? Olisko rangen akselit liian leveät? Niissä olis valmiix hyvät jarrut, välitykset vaan pitäis vaihtaa vastaamaan noiden vanhojen mörkömoottorien vuoret siirtyy -vääntöä.

Tai joku muu, mutta luulis kyllä että esim englannista löytyy valmiita muunnossarjoja, ontosiaan voinut joskus jollain muullakin käydä levyjarru mielessä.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2500
    • Profiili
Vs: Land Rover Series I/II jarrut
« Vastaus #4 : Helmikuu 15, 2012, 19:35:58 »

Ja oot jo vissiin soitellut offroadpajaan? Niiltä luulis löytyvän (hyllystä?) kaikkia osia niihin orkkisjarruihin, ja valmiit vastaukset/palikat levyjarrumuunnokseen.

Nyt tulikin vielä yx juttu mieleen; onkos sulla siinä jarrutehostinta? Levyissä ei oo itsetehostusta, eli tarttee väkisinkin tehostajan.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 15, 2012, 20:51:07 kirjoittanut Paavo »
Kirjattu

Mazza

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 39
  • Lunta.
    • Profiili
Vs: Land Rover Series I/II jarrut
« Vastaus #5 : Helmikuu 16, 2012, 22:17:45 »

Vehje on siis semmoisessa omistuksessa, että rahaa ei paljoa käytettäväksi ole, mutta työtä ja vaivaa mielellään vähän nähdään, koneistukset onnistuu. Tänään vaihdettiin 80-luvun Camryn pääsylinteri ja vedettiin uudet putket, nyt alkaa jo hiukan jarrut ottaa edestäkin, mutta vieläkään ei silti leimaa saanu, vaikka lumella kaikki pyörät lukkiutuukin. Polkimessa muuten ihan hyvä tunto, mutta satunnaisesti ensimmäinen polkaisu menee pohjaan. Kai siellä patenttikorjatut säätimet ja soikeat, loppuun sorvatut rummut sotkee kuvioita. Laskiaisen jälkeen lähtee briteistä tulemaan uudet rummut, sylinterit, kengät, säätimet ja kilvet, jos kerran Rangesta tms. ei saa sovitettua levyjä.

Tehostamaton pääsylkkä on juu, mutta jos tuo auto painaa sen 1,5tn ja suht isot levyt laittais niin kaipa se niillä toppais vaikkei levy rummusta poiketen itsetehostava olekaan, onhan vielä 80-luvulla tehty paljon alle 1000-kiloisia autoja pienillä levyillä ilman tehostinta, ja loistavasti toppaa.
Kirjattu
Vet

Mazza

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 39
  • Lunta.
    • Profiili
Vs: Land Rover Series I/II jarrut
« Vastaus #6 : Helmikuu 17, 2012, 18:08:36 »

Hiphei, leimahan sieltä tuli. Kuumailmapuhaltimellla kengät kuivaksi ja vielä kerram hionta, niin tärähti joka pyörältä 1,5kN tauluun. Nyt sitte uutta jarruosaa, uudet akselin tiivisteet ja mahdollisesti pyöränlaakerit joka nurkkaan tilaukseen. Mites, kun on vähän olka-akselissa välystä, niin kuluuko siellä tappi vai puslat vai mikä?
Kirjattu
Vet

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2500
    • Profiili
Vs: Land Rover Series I/II jarrut
« Vastaus #7 : Helmikuu 19, 2012, 11:59:25 »

Rangessa on kartiorullalaakerit olkatapissa, ja kireys shimmilevyillä, mut noista vanhemmista en tiedä.

Eti ja lataa korjaamokäsikirja, niin pääset tutkimaan rakenteita ennen kuin avaat itse osan.

-Paavo
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.062 sekunnissa. 37 kyselyä tietokannasta.