OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: vinssin boostaus  (Luettu 2807 kertaa)

Rak

  • Ylläpitäjä
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 1793
    • Profiili
vinssin boostaus
« : Huhtikuu 29, 2013, 21:56:00 »

Visan vinkistä googlailin vähän ja löysinkin etsimäni:
http://www.dborc.co.uk/goodwinch/pdf/turboinstructions.pdf

Eli 12v vinssiä ajetaan sisäänpäin 24v:llä

Teoria toimii millä tahansa moottorilla mutta kestävimmillään käytännössä ilmeisesti bowmotorien kanssa.

Kuka kokeilee ja kertoo sitten meille muillekkin miten meni ? :)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 29, 2013, 21:57:49 kirjoittanut Rak »
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2496
    • Profiili
Vs: vinssin boostaus
« Vastaus #1 : Huhtikuu 30, 2013, 23:37:19 »

Odottaa kokemuksia kans
Kirjattu

BJ-40/76

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: vinssin boostaus
« Vastaus #2 : Lokakuu 13, 2013, 18:16:20 »

Vinssistä ei kokemusta, mutta starttimoottorilla toimii; siis 12v startti 24 voltilla.
Pyörittää huomatavan reippaasti, ja ainakaan pienellä sahauksella ei palanut.

Vois olla pätevä konsti, kun tarvitsee hetkellisesti Boostia, Jos vetää boostilla löysää vaijeria, niin saattaa hajota siitä -> NS. yhden miehen kytkentä.
Tuohon vinssin palamiseen; eikö tuo alijännite ole ainakin osasyy noiden vinssien palamiseen? siis kun ei jaksa vetää kunnolla, nopeus hidastuu radikaalisti -> vinssausaika pitenee -> moottori kuumuu pitempään...

Tuolla verkkovirtapuolella, kun on manuaalisia tähti/kolmio käynnistimiä, siis moottorin 400 voltin käämeihin johdetaan käynnistyksessä 230volttia. (käynnistysvirtapiikki paljon pienempi, pärjää pienemmillä sulakkeilla) Jos tuo kolmioon kytkentä unohtuu, niin moottori kuumuu normaalisti kuormitettaessa normaalia enemmän. (siis kun ei jaksa pyöriä kunnolla, ja väkisellä yritetään...)
Kirjattu

Mikael73

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
    • cfline
Vs: vinssin boostaus
« Vastaus #3 : Tammikuu 01, 2014, 16:56:20 »

Noiden moottorien palamiseen taitaa usein olla syynä kun voima alkaa loppua,
moottori ottaa maksimimäärän virtaa ja alkaa kuumentua,lopulta hidastuu ja
mitä enemmän hidastuu,sitä enemmän ottaa virtaa ja kuumenee..
Joku on näemmä suunnitellut yhdistää 12 ja 24 volttisen moottorin osia,
ei taida onnistua;
"Se ajaa vähemmän momenttia joko tavalla - 12v ankkurin 24v koteloon tai päinvastoin.
Roottori ja käämit on kytketty sarjaan ), joten jos jompikumpi niistä on korkeampi impedanssi,
kokonaisimpedanssi kasvaa, nykyinen vähenee ja moottori tuottaa vähemmän momenttia."
Pikkuvinssin magneettimoottorilla en lähtisi kokeilemaan mutta ehkä
sellaisessa käämimoottorissa voisi toimia.Tuollakin pohdintaa asiasta;
http://www.garagejournal.com/forum/archive/index.php/t-212818.html
 

Sivu luotiin 0.057 sekunnissa. 36 kyselyä tietokannasta.