Kannattaa huomata/muistaa että akkujen kylmäkäynnistys virta CCA (cold cranking amperes tai jotain) ilmoitetaan ja mitataan useammalla standardilla, ja niillä saa tosi erilaisia lukemia, jos oikein muistan niin tais olla luokkaa 50% ero, eli esim. 400A standardilla ABC ja 600A standardilla XYZ niin ei välttämättä tiedä kummasta lähtee oikeesti enemmän ulos.
Toissatalven TM:ssä oli hyvä akkutesti, suosittelen, löytyy tietoa noista taustoistakin.
Mulla käytössä olevista exide ultrista (tai jotain, oli kuitenkin sellaiset että ei valu hapot ulos jos auto kaatuu) pitäis tulla 760A muistaakseni jommallakummalla keskitason standardilla (joo, ei tollasia voi muistaa, anteeksi pieni epämääräisyys), eli noita kax rinnan niin pitäis puskea puolitoistatuhatta. Vinssi vie täysillä vedettäessä n. 600A.
Mitoituksen ongelma ei ole täysi akku ja lyhyt vinssaus, vaan puolityhjät akut ja pitkä vinssaus. Tyhjillä akuilla ei vinssata lyhyttä eikä pitkää vetoa.
-Paavo