Jos se rele kytkee vaan latausvirran niin ei sen tarvitse sikajämäkkä olla.
Eli jos välttämättä haluaa vinssille (ja lisävaloille ja jääkaapille ja poppikoneelle ja lällärille ja geepeeässälle ja läppärille ja pleikkarille) oman akun, niin laittaa sen sitten, ja yhdistää alkuperäiseen akkuun vain releen kautta, ja rele kytketään päälle kakkosakun lataamist avarten joko manuaalisesti tai automaagisesti kun moottori käy (=laturi toimii).
Hmm... mutta jos rele on päällä, ja vinssillä vetää tukempaan, niin paljonkohan sen releen läpi uhkaa kulkea virtaa? Jos kakkosakun napajännite tippuu vaikka 7.5 voltiin, ja laturi puskee ykkösakkuun vaikka 14.5V, niin jännite-eroa on 7.0V, ja se saa varmaan aikaan aika miehekkään virran (kymmeniä amppeereita?) ykkäsakusta kakkoseen?
Niin ja itse kyllä laitoin molemmat akut yhteen niin paksulla piuhalla kuin löytyi, mitään releitä ei välissä ole, pidän konetta yleensä käynnissä kun sähköä tarvitaan enemmän esim. vinssaukseen, eli ei ole pelkoa että akut ihan heti tyhjenisivät, ja kyllä 2*75Ah kestää jonkin hetken vaikka valoja poltella tai eberiä hurisuttaa, ja vielä saa moottorin käynnistettyä.
Akuista löytyy siis 150Ah, esim. 8 kappaletta 55W valoja ottaa vajaa 40A, eli varmaan tunnin tai parikin kestää poltella valoja ja vielä pitäis löytyä sen verran virtaa että saa koneen käyntiin, jos akut ovat kunnossa. Pitääpä sitten joskus kokeilla kun saa valot katolle, tavoitteena enssyksy.
-Paavo