OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: Sähköä vinssille ?  (Luettu 14777 kertaa)

Petri R

  • Vieras
Sähköä vinssille ?
« : Tammikuu 19, 2004, 12:11:22 »

Elikkäs laskeskelin tossa mitäs se warni sitten imee sähköä kovassa rasituksessa...peijjakas...sehän imee oikeen kunnolla ja laturi työntää "vain" 90 ampperia. Tavallisella akulla ei siis pitkiä matkoja raahauduta vinssin avulla. Elikkäs kuinkas kannattais edetä nyt kun vinssiä ja sähkötöitä ei ole vielä asennettu?

a) ostaa julmetun iso akku ("kuorma-auto")?
b) laitetaan toinen tavallinen akku lisäksi ?
c) hankitaan jostakin superhyperlaturi 200ampperia?

Kun keulaan laittaa vinssin (35kg) + karjapuskurin (20-30kg) + pohjapanssarin (5-10kg) niin ei viittis enään laittaa sinne koneppelin alle toista akkua (25kg)....muuten nousee perä Pick Upista ilmaan =(

Noista Optiman akuistakin kyselin, mutta ei taida nissäkään olla sellaista kapasiteettiä pitempään käyttöön...lyhyempään rykäsyyn antaa kuitenkin hyvin tehoa. Ja lisäksi pirun kallita!

T:Petri R
Kirjattu

ossi

  • Vieras
Sähköä vinssille ?
« Vastaus #1 : Tammikuu 19, 2004, 14:19:48 »

moi

jos konehuonessa on paikka niin käytä sitä tai onhan sulla lavalla ja sen alla tilaa laittaa se toinen akku sinne, tavalliset akut riittää normaali hommiin
-Ossi-
Kirjattu

petri r

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Sähköä vinssille ?
« Vastaus #2 : Tammikuu 20, 2004, 14:33:47 »

Joo...olisikin yksi ylimääräinen lähes uusi tavallinen akku olemassa...ehkäpä rakennan sille kotelon sinne lavan alle....saa vähän painokin taka-akselille....

T:PR
Kirjattu
"....kunhan p

joke

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Akut
« Vastaus #3 : Tammikuu 20, 2004, 14:36:50 »

Pistä vaan toinen normaali akku lisäksi.Optiman hinnalla saa monta normaalia.Warni vie ainakin ohjekirjan mukaan max. 400 A.Ei siihen riitä mitkään laturit.
-joke
Kirjattu

petri r

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Sähköä vinssille ?
« Vastaus #4 : Tammikuu 20, 2004, 14:47:54 »

Juu...niin vie...ajattelin vaan että tollaisella riskillä laturilla sais nopeampaa taas akun täyteen, jos sen vetää kuivaksi....eihän se riitä työntämään samaa mitä warni vie kovassa rasituksessa. ..

T.PR
Kirjattu
"....kunhan p

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Sähköä vinssille ?
« Vastaus #5 : Tammikuu 22, 2004, 14:57:28 »

Moi,

toisen akun kannalla olen minäkin, laitat vaan rinnan ne, ja paksua piuhaa akuille ja vinssille. Laturia tarvinnee alkaa isontelemaan vasta jos aikoo etetä pidempiä matkoja vinssin voimalla, ja sitten kannattaa myös laittaa vinssille jäähdytystä, sulaa kait se sekin jos tunnin vinssaa, se 400-500A muuttuu tietty joiltain osin lämmöksi moottorissa.

Mullakin on Oulun vanhan range-mafian suunnittelemat käyttökytkimet, keulassa on ulkokäyttö ja kojetaulussa sisäkäyttö, erittäin toimiva ratkaisu, edellyttää kevyen kontrollilogiikan tekoa (6 relettä), lisätietoja löytyy tarvittaessa.

Kuva keulan kytkimistä:
http://stiletti.wipsl.com/albums/album22/DSC02557.sized.jpg
Ne punainen ja vihreä nappi sen mustan laatikon takana. Kaukosäätimen siirsin myös tuohon boksiin, mutta sitä en aio koskaan tarvita, kiinteät napit ovat pirskatin hyvät.

Sisäkytkin:
http://stiletti.wipsl.com/albums/album22/DSC02558.sized.jpg

-Paavo
Kirjattu

petri r

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Sähköä vinssille ?
« Vastaus #6 : Tammikuu 23, 2004, 07:57:23 »

No aluksi ainakin ajattelin laittaa vinssin hallinnan vain sen alkuperäisen kaukosäätimen kautta. Sitähän voi sitten käyttää sisältä tai ulkoa. Samoin kaapeleina ajattelin käyttää niitä Warnin omia, paitsi tietenkin sille toiselle akulle vähintään yhtä paksua kaapelia kun nämä mukana tulleet.

Niin ja ei ole todellakaan tarkoitus lähteä ylittämään jotain pitempään suota vinssin avulla. Lähinnä kait se on se "pelastus" sit jos ei mennytkään omin voimin yli jostain pahasta paikasta. Ainakaan siis vielä ei ole sellaisia perversioita/sairauksia =)   mutta eihän sitä tiedä jos oikein hurahtaa tähänkin touhuun.... =D

T:Petri R
Kirjattu
"....kunhan p

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Sähköä vinssille ?
« Vastaus #7 : Tammikuu 23, 2004, 13:36:35 »

Moi,

jos käyttö on satunnaista ja todennäköisesti vähän kerrallaan, niin mielestäni toinen akku ei ole välttämätön, jos se olemassaoleva akku on kunnossa. Toisen akun kanssa vinssille saa tietty varmemmin riittävän määrän ampeereja, ja niitä riittää pidempään olipa laturi mimmonen tahansa, mutta yhdelläkin siis pärjännee kevyessä käytössä, jos auto ei ole ovia myöten savessa tai suossa.

-Paavo
Kirjattu

joke

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Sähköä vinssille ?
« Vastaus #8 : Tammikuu 24, 2004, 20:10:32 »

Yheltä akulta ei vaan taho riittää potkua vinssille.Warnin opus vaatii 650 CCA:ta minimiksi (9500) tuo oli muistaakseni jotakin akun kylmäkaynnistys virtaa.Pitäis olla ISO yks akku ja se on kalliinpi kuin kaksi pientä. Jos akulta ei tule potkua vinssille niin saahan sillä poltettua sen ja sitten haukua sähkövinssit.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Sähköä vinssille ?
« Vastaus #9 : Tammikuu 25, 2004, 12:12:20 »

Moi,

niissä mun hankkimissa akuissa tuon CCA (tai mikä se lyhenne nyt onkaan) on 760A, ja nämä on ihan tavallisia auton käynnistysakkuja, taisivat maksaa muistaakseni kympi tai kax enemmän kuin exiden perusakku, kun halusin sellaisen josta ei valu hapot ulos jos akku (=auto) joutuu ylösalaisin.

Ja tietty riippuu millaista vinssiä aikoo pyörittää, pienemmille (8000 jne.) yksi akku tietty riittää paremmin.

Mutta tottakai kaksi akkua voimii vinssikäytössä paremmin kuin yksi, senkin takia että niitä on kaksi kuormaa jakamassa, niin eivät joudu niin tiukille.

Mutta riippuu käyttötarpeesta, kuinka paljon toisesta akusta on hyötyä.

-Paavo
Kirjattu

Kelju.K

  • Vieras
Sähköä vinssille ?
« Vastaus #10 : Helmikuu 08, 2004, 22:30:03 »

Uutena lukijana tämä mielipide tulee hiukka myöhään vaan ei estä silti lukemasta :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:

Mielestäni kaksi akkua olisi hyvä,  :idea: akunvaihtoreleellä varustettuna. :idea:  Tällöin laturi lataa molempia ja vinssi käyttää vain toista. Jos vaikka sattuisi että ajokki sammuu esim. syvään liejuun niin "vinssiakun" voisi ajaa vaikka aivan finaaliin ja ajokissa olisi kuitenkin käynnistysvirtaa operaation jälkeen.
Toi 90A:n laturi ruokkii jo kahta suht suurtakin akkua vaan jollei riitä niin esim. volkkarin 120A:n laturia vaan asentamaan... :shock:  :shock:  :shock:
Kirjattu

petri r

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Sähköä vinssille ?
« Vastaus #11 : Helmikuu 09, 2004, 11:13:31 »

Jep....kyllä mä luutavasti ymppään 2 sellaista tehokasta, mutta ns. henkilöautokokoa olevaa akkua. Kaveri onkin tuossa Oulun Akussa töissä (edustaa Exciden akkuja) niin sieltä saa edullisesti akut ja kaapelit. Ja toi alkuperäinenkin akku on vielä ihan timmissä kunnossa, ei oo ees vuotta vanha ja kuitenkin diisselipakun akku eli vähän enemmä poweria ku normaaleissa henkilöauton akuissa...

T:Petri R
Kirjattu
"....kunhan p

joke

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Sähköä vinssille ?
« Vastaus #12 : Helmikuu 13, 2004, 20:57:48 »

Akunvaihtorele? Eipä ole tullut vastaan sellaista joka kestää vinssin virtoja.On niitä kylläkin olemassa,mutta se hinta.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Sähköä vinssille ?
« Vastaus #13 : Helmikuu 14, 2004, 20:02:18 »

Jos se rele kytkee vaan latausvirran niin ei sen tarvitse sikajämäkkä olla.

Eli jos välttämättä haluaa vinssille (ja lisävaloille ja jääkaapille ja poppikoneelle ja lällärille ja geepeeässälle ja läppärille ja pleikkarille) oman akun, niin laittaa sen sitten, ja yhdistää alkuperäiseen akkuun vain releen kautta, ja rele kytketään päälle kakkosakun lataamist avarten joko manuaalisesti tai automaagisesti kun moottori käy (=laturi toimii).

Hmm... mutta jos rele on päällä, ja vinssillä vetää tukempaan, niin paljonkohan sen releen läpi uhkaa kulkea virtaa? Jos kakkosakun napajännite tippuu vaikka 7.5 voltiin, ja laturi puskee ykkösakkuun vaikka 14.5V, niin jännite-eroa on 7.0V, ja se saa varmaan aikaan aika miehekkään virran (kymmeniä amppeereita?) ykkäsakusta kakkoseen?

Niin ja itse kyllä laitoin molemmat akut yhteen niin paksulla piuhalla kuin löytyi, mitään releitä ei välissä ole, pidän konetta yleensä käynnissä kun sähköä tarvitaan enemmän esim. vinssaukseen, eli ei ole pelkoa että akut ihan heti tyhjenisivät, ja kyllä 2*75Ah kestää jonkin hetken vaikka valoja poltella tai eberiä hurisuttaa, ja vielä saa moottorin käynnistettyä.

Akuista löytyy siis 150Ah, esim. 8 kappaletta 55W valoja ottaa vajaa 40A, eli varmaan tunnin tai parikin kestää poltella valoja ja vielä pitäis löytyä sen verran virtaa että saa koneen käyntiin, jos akut ovat kunnossa. Pitääpä sitten joskus kokeilla kun saa valot katolle, tavoitteena enssyksy.

-Paavo
Kirjattu

joke

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Sähköä vinssille ?
« Vastaus #14 : Helmikuu 16, 2004, 14:02:12 »

Mitähän se rele tykkää jos ajaa toisen akun tyhjiin ja sitten kone käyntiin.Tyhjälle akulle puskee virtaa TÄYSI akku+laturi,luulen että eipä taida tykätä.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.028 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.