OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: nissan king cap:pin korin nosto???/vääntövarsijouset???  (Luettu 6907 kertaa)

Anonymous

  • Vieras
nissan king cap:pin korin nosto???/vääntövarsijouset???
« : Heinäkuu 06, 2005, 00:34:32 »

mitä pitää huomioida jos nostan nissanista koria kahdella kiekolla???
pystyykö vääntövarsijousia nostaan pooreilla vai voiko niitä nostaa jotenkin...
Kirjattu

tommitt

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Re: nissan king cap:pin korin nosto???/vääntövarsijouset???
« Vastaus #1 : Heinäkuu 06, 2005, 00:35:53 »

Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
mitä pitää huomioida jos nostan nissanista koria kahdella kiekolla???
pystyykö vääntövarsijousia nostaan pooreilla vai voiko niitä nostaa jotenkin...



jäi käyttäjä tunnus pois...
Kirjattu

petri r

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 405
    • Profiili
nissan king cap:pin korin nosto???/vääntövarsijouset???
« Vastaus #2 : Heinäkuu 06, 2005, 21:39:00 »

Tuossa korotuksessa saattaa jotain jippoja riippuen vuosimallista. Noista viimevuosituhannen museovehkeistä  :wink:  en osaa tarkkaan sanoa, mutta luulisin seuraavaa:

Korin korotus 50mm ja alle vaatii seuraavaa:
- syylarin kiinnikkeiden laskeminen, jos visko/mekaaninen tuuletin
- mahdollinen polttoaineen täyttöputken jatko
- takakardaanin ympärillä on jokin metallinen suojakehys (jos menee poikki niin ei tuu kabiiniin..?) ja sitä pitää laskea=> pidemmät pultit ja metalliputkesta väliholkit
- jarruputkien "venyttely" laajentumiskierroksista (jos lahoa niin saattaa mennä poikki)
- puskurit jää sitten irvistään sen korotuksen verran korista eli niiden kiinnikkeiden jatko...
- muutamien putkien/letkujen kiinnistysten muuttamisia/vääntelyitä konehuoneessa (ohjaustehostimen, imuilman otto/ilmanpuhdistin jne....)
- pidemmät pultit ja muu tilpehööri (osan voi olla tiheämpikierteisiä, ja ainakin itse joudin teettämään koneistamolla kun ei löytynyt oulusta riittävän pitkiä pulttejä...muistaakseni yli 170mm)

Korotus yli 50mm vaatii ainakin edellä mainityt + "vaihdekeppien" taivuttelua/jatkamista + uusia letkuja tehostimelle + vesijärjestelmään.

Vääntösauvoija kiristämällä voi järkevästi korottaa n. 3-4cm. Sen enemmän jos nostaa niin alkaa ulosjousto loppumaan (ellei siis ole ihan lintaan kuoleutunut tilanne, mistä kiristämisen aloittaa). Etutukivarsien liikerajat on aina vakiot (tukivarret liikkuu rajoitinkumien välissä), sauvojen kiristyksellä valitaan vaan se "lähtöpiste" jousituksen liikkeelle. Taakse sitten saman verran korottavat pidennetyt riipukkeet (jos riipukkeiden reikäväli kasvaa 6cm niin perää korottava vaikutus on 3cm). Rajoitinkumeja on saatavana myös matalmman mallisia....varsinkin ulosjouson rajoitinkumen lasku ei ole niin "hengenvaarallista".

Vääntösauvojen takapäässä on sellainen vipu + pitkäkierteinen pultti. Siitä kiristetään sauvoja jos kierrettä on jäljellä (ei ole kiristetty hengiltä). Jos ei kierrettä jäljellä niin sitten pitää käyttää irti boorista. Voipi kyllä olla jo aika kuolleet jouset siinä vaiheessa. Katso kuvitettu ohje kiristämiseen tästä linkistä:
http://www.nissanoffroad.net/how_to/torsion_bars/torsion_bars.asp

T: Petri

PS. osta Aikolonilta nylon tankoa sitä korin korotusta varten. Maksaa ehkä 40-60 euroa (?) riippuen halkaisijasta ja pituudesta (esim. 60mm) ja siitä sitten sirkkelillä sopivia kiekkoja ja poralla reikä keskelle....
Kirjattu
"....kunhan p

tommitt

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 73
    • Profiili
nissan king cap:pin korin nosto???/vääntövarsijouset???
« Vastaus #3 : Heinäkuu 06, 2005, 22:43:17 »

Lainaus käyttäjältä: "petri r"
Tuossa korotuksessa saattaa jotain jippoja riippuen vuosimallista. Noista viimevuosituhannen museovehkeistä  :wink:  en osaa tarkkaan sanoa, mutta luulisin seuraavaa:

Korin korotus 50mm ja alle vaatii seuraavaa:
- syylarin kiinnikkeiden laskeminen, jos visko/mekaaninen tuuletin
- mahdollinen polttoaineen täyttöputken jatko
- takakardaanin ympärillä on jokin metallinen suojakehys (jos menee poikki niin ei tuu kabiiniin..?) ja sitä pitää laskea=> pidemmät pultit ja metalliputkesta väliholkit
- jarruputkien "venyttely" laajentumiskierroksista (jos lahoa niin saattaa mennä poikki)
- puskurit jää sitten irvistään sen korotuksen verran korista eli niiden kiinnikkeiden jatko...
- muutamien putkien/letkujen kiinnistysten muuttamisia/vääntelyitä konehuoneessa (ohjaustehostimen, imuilman otto/ilmanpuhdistin jne....)
- pidemmät pultit ja muu tilpehööri (osan voi olla tiheämpikierteisiä, ja ainakin itse joudin teettämään koneistamolla kun ei löytynyt oulusta riittävän pitkiä pulttejä...muistaakseni yli 170mm)

Korotus yli 50mm vaatii ainakin edellä mainityt + "vaihdekeppien" taivuttelua/jatkamista + uusia letkuja tehostimelle + vesijärjestelmään.

Vääntösauvoija kiristämällä voi järkevästi korottaa n. 3-4cm. Sen enemmän jos nostaa niin alkaa ulosjousto loppumaan (ellei siis ole ihan lintaan kuoleutunut tilanne, mistä kiristämisen aloittaa). Etutukivarsien liikerajat on aina vakiot (tukivarret liikkuu rajoitinkumien välissä), sauvojen kiristyksellä valitaan vaan se "lähtöpiste" jousituksen liikkeelle. Taakse sitten saman verran korottavat pidennetyt riipukkeet (jos riipukkeiden reikäväli kasvaa 6cm niin perää korottava vaikutus on 3cm). Rajoitinkumeja on saatavana myös matalmman mallisia....varsinkin ulosjouson rajoitinkumen lasku ei ole niin "hengenvaarallista".

Vääntösauvojen takapäässä on sellainen vipu + pitkäkierteinen pultti. Siitä kiristetään sauvoja jos kierrettä on jäljellä (ei ole kiristetty hengiltä). Jos ei kierrettä jäljellä niin sitten pitää käyttää irti boorista. Voipi kyllä olla jo aika kuolleet jouset siinä vaiheessa. Katso kuvitettu ohje kiristämiseen tästä linkistä:
http://www.nissanoffroad.net/how_to/torsion_bars/torsion_bars.asp

T: Petri

PS. osta Aikolonilta nylon tankoa sitä korin korotusta varten. Maksaa ehkä 40-60 euroa (?) riippuen halkaisijasta ja pituudesta (esim. 60mm) ja siitä sitten sirkkelillä sopivia kiekkoja ja poralla reikä keskelle....



no mun king cap on -87...
mikä vuosimalli sulla sitten on??? niin ootko jostain oulun läheltä vai ihan oulusta jos oot niin voisin tulla katsoon sitä sun autoa poikien kans niin voisit sitten antaa tarkempia tietoja kun lavan sain tänään kiinni ja siellä on nyt kiekot välissä enään ois vaan se korin korotus...
Kirjattu

Hande

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1706
    • Profiili
nissan king cap:pin korin nosto???/vääntövarsijouset???
« Vastaus #4 : Heinäkuu 12, 2005, 22:05:05 »

Vastaan Petri r puolesta.
Auto taitaa olla jokin -03


En löytänyt parempaa kuvaa kun on korotettu ja laitettu uusi vinssi puskuri
Kirjattu
On t

ZeiZei

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 106
    • Profiili
nissan king cap:pin korin nosto???/vääntövarsijouset???
« Vastaus #5 : Heinäkuu 12, 2005, 22:20:40 »

Tuossapa yksi tuoreempi:

Kirjattu

Hande

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1706
    • Profiili
nissan king cap:pin korin nosto???/vääntövarsijouset???
« Vastaus #6 : Heinäkuu 12, 2005, 22:23:24 »

Noista kahdesta kuvasta käy hyvin ilmi muutos
Kirjattu
On t
 

Sivu luotiin 0.078 sekunnissa. 63 kyselyä tietokannasta.