OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range  (Luettu 109206 kertaa)

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2508
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #120 : Lokakuu 20, 2011, 07:53:10 »

Valoteline näyttää nyt tälle:



Eka oikee testi viimeyönä etsinnässä, oikeestaan noilla näkee ihan kohtuu hyvin. Vilkku oli mukana kans
(tulee tuohon mustaan peltilätkään magneetilla) mutta se enemmän häiritsi, otin nopeesti pois päältä.
Ajattelin että pimeessä metässä auto näkyy muutenkin, katolla oli valoa päällä joka suuntaan.

Nordiccien valokuviossa on paljonkin toivomisen varaa, mutta määrä korvaa laadun tässä(kin) tapauksessa.

Senverran nopeesti löytyi etsittävä, että laturin kestotesti jäi kesken. Kaikki valot päällä jännitteet tais kuitenkin
olla jotain 14V tienoilla, eli discon orkkislaturi hoitaa hommansa hyvin.

-Paavo
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 20, 2011, 07:54:44 kirjoittanut Paavo »
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2508
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #121 : Tammikuu 10, 2013, 16:57:46 »

Jaahas, eipä ole tätäkään tullut liian usein päivitettyä, mutta laitetaan ny sen verran, kun oli vähän töisevämpi homma tossa yhtenä päivänä:



Kuvassa on osa pultinaukaisuvälineistä, purin Porttaali-Rangen vanhasta ylä-takaluukusta lasia pois. Ne alakulmissa olevat kulmaraudat piti aika tiukkaan ruuveista kiinni. M5 ja M5 pultteja, jotka jotakuinkin kaikki katkes kierteen sisään. Vähän sinnilläkin irroittelin ne, hiukka myös testiä sille että mikä toimii (ja mikä ei), joskus varmaan tulee tiukempikin paikka. Vaikka tuskin ihan noin pieniä pultteja kovin monesti tarttee hitsaamalla houkutella ulostumaan.

Se takalasi tarvitaan toiseen kehykseen, jonka "joku" ajoi moottorinosturin läpi tässä yhtenä kesänä. Nosturi oli vahvempi, lasi antoi periksi. Jonkunverran oli pikku sirpaletta takakontissa imuroitavaksi.



Iskumeisselin teriäkin meni muutama, tässä kuva niistä joita pitää hommata lisää. Näitäkin meno molempia useampia.

-Paavo
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2013, 16:59:49 kirjoittanut Paavo »
Kirjattu

kimlahti

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #122 : Tammikuu 14, 2013, 11:06:41 »

Löytyikös tuohon mitään erityisen hyvää menetelmää? Noita pikkuruuveja kun tahtoo katkeilla sinne sun tänne.  ::)
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2508
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #123 : Tammikuu 14, 2013, 21:16:23 »

Mun menetelmä on kuvattu tuossa yllä; eli eka iskumeisseliä, tuosta takaluukusta irtos noin puolet ruuveista/pulteista näin. Loput hitsaamalla mutteria nokkaan, sitkein tapaus tais tarvita kymmenkunta mutteria ennenkuin antautui. Tunkeumaöljyä koitin jossain välissä hieman lotrata, ei tietoa auttoiko.
Kirjattu

nuuni

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #124 : Tammikuu 15, 2013, 08:57:33 »

mä aukasen kiinni jumineita ruuveja, siten että hakkaan pienen hylsyn kiinni kantaan, sitten vääntö
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2508
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #125 : Tammikuu 21, 2013, 07:58:20 »

mä aukasen kiinni jumineita ruuveja, siten että hakkaan pienen hylsyn kiinni kantaan, sitten vääntö

Helppoahan se on, jos ruuvissa/pultissa on kanta, mihin sen hylsyn saa kiinni, ja jos ruuvi/pultti ei mene poikki.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2508
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #126 : Huhtikuu 25, 2013, 10:01:59 »

Päivitetään tätäkin hieman, vaikka autolle ei sinällään ole mitään ihmeellistä tehty.

Yhden lumessakahlausharjoituksen tiimoilta alkoi etu-akseli elämään sen erran, että jakarien puslat meni vaihtoon.



Kaikki oli jotakuinkin tollasia, eli keskitappi oli tehnyt vähän tilaa ympärilleen, ja akseli pääsi ikäänkuin hölskymään, käsijarru päällä kun vemputti pakki-dee-pakki-dee-... niin akseli pyörähti silmin havaittavasti.

Nämä jä varalle hyllyyn, hyväthän näistä vielä tulee kun hommaa soppelia putkea millä saa tuon välyksen pois, ihan ehyet kun olivat muutoin. Paikoilleen meni uudet samanlaiset, nämä on kuitenkin toimineet hyvin useamman vuoden, eli ohat hyvin haukkuneet hintansa, ei porttaaliakseleiden ja mukavan kokoisten allterrainien kanssa voi olettaakaan että tuollaset osat kestäis ikuisesti.

Puslia vaihdellessa huomasin että kuskin puolelta edessä oli iskarin puslat hävinneet alapäästä, onhan sekin saattanut vähän jossain kolista mutta kumma kyllä ei ole vaikuttanut ajettavuuteen tiellä eikä maastossa. Turhia vissiin ovat nuo iskarit, tai ainakin niiden puslat?

Ja sit tei eilen ison tai ainakin tärkeän remontin, vaihdoin läppärin virtalähteen. Läppäri on siis Nokia Booklet, mikä lie nyrkkipaja kun ei lippulaivatuotteeseensa ole vaivautunut valmistamaan autolaturia. Käytössä on ollut joku jenkeistä tilattu virtalähde, jotakuinkin ainoa tällä pallolla mitä kaupataan just tohon läppäriin sopivaksi. No, se meni kuitenkin särki joskus loppuvuodesta, ja laitoin tilalle pikku siniaaltoinvertterin (150W) ja normi verkkovirta systeemit.

240V ja maastoauto ei kuitenkaan ole minusta hyvä yhdistelmä, niin katselin korvaavia 12V virtalähteitä, ja löytyihän sellanen jossa oli 19V ja Nokian läppärin 4.0/1.7 mm liitin:



Eli tollanen: http://dx.com/p/1-0-led-100w-universal-car-home-laptop-power-adapter-w-8-adapters-usb-power-port-93903
Tällä vois latailla vaikka ipadia ja muita tabletteja, USB-liittimestä saa speksien mukaan 2A (10W).

Tuntui toimivan sekä 12V DC että 240V AC, joten "pulttasin" paikoilleen:



Jälleen kerran "pultteina" olivat nippusiteet, tuntuu kohta sille tämä range ei ole enää niiteillä koossa, vaan nippusiteillä.



Siellä se lymyää kolossaan, ja tuo läppärin telineen alumiinituki toimii tarvittaessa jäähdytysapurina. Joskus edellisen läppärin aikaan sen virtalähde oli radion kolossa, jossa tuli pidempään ajellessa hieman lämmin, kun vaihteisto on just siinä alla, ja talvella vielä lämppärikin tohisee siinä vieressä. Nyt ei pitäis virtalähteen ylikuumentua. Harmi vaan kun se hieno näyttö peittyy tuon johtonipun taakse... :-(

-Paavo
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2013, 10:09:41 kirjoittanut Paavo »
Kirjattu

mici

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #127 : Huhtikuu 30, 2013, 21:00:38 »

olikoha hailuoto reissu tehny pusliin välystä ;D
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2508
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #128 : Huhtikuu 30, 2013, 21:46:41 »

olikoha hailuoto reissu tehny pusliin välystä ;D

Ei varmasti, oli senverran kevyt keikka, niinkuin talvi/lumisurffailut yleensäkin. Tai no palaahan niissä soppaa, mutta voimansiirrolle ja alustalle ne on kevyitä kun pitoa ei ole just ollenkaan. Ellei sitten pakkanen tapa keskikovia uretaanipuslia tavallista nopeemmin?

Nuo ex puslat on kuitenkin vetäneet autoa useamman vuoden, ja vähän väliä sitä pitoa on alterraineista huolimatta ihan sopivasti.

-Paavo
Kirjattu

mici

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #129 : Toukokuu 08, 2013, 19:53:30 »

olikoha hailuoto reissu tehny pusliin välystä ;D

Ei varmasti, oli senverran kevyt keikka, niinkuin talvi/lumisurffailut yleensäkin. Tai no palaahan niissä soppaa, mutta voimansiirrolle ja alustalle ne on kevyitä kun pitoa ei ole just ollenkaan. Ellei sitten pakkanen tapa keskikovia uretaanipuslia tavallista nopeemmin?

Nuo ex puslat on kuitenkin vetäneet autoa useamman vuoden, ja vähän väliä sitä pitoa on alterraineista huolimatta ihan sopivasti.

-Paavo
oliko niitä video pätkiä näytillä ku rangella ajot. :)
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2508
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #130 : Toukokuu 09, 2013, 04:12:23 »

On niitä, mutta en ole laitanut esille vielä mihinkään, pitäis varmaan sitäkin jaksaa joskus touhuta
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2508
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #131 : Maaliskuu 15, 2014, 20:18:00 »

Tänään koskin omin pikku kätösin tähän kotteroon.

Vaihteistot pitäis saada autoon kiinni paremmin kuin mitä engelsmannit on arvelleet riittäväksi. Apparin puolella oleva kiinnike on vähän arka taaksepäin repivälle voimalle (ei ole auton alla panssaria eikä heti tulekaan), joten arvelin paremmaksi porailla runkoon reiän yhdelle lisäpultille. Näin siis tein, ja helppohan sellaseen parin millin peltiin on reikiä tehdä. Vähän jäi kesken, kun tunnit tuli täyteen enkä ehtinyt hitsaamaan (+kitutunnit) putkea siihen reikään, mutta jospa homma jatkuisi huomenna.

Sitten pitäis värkkäillä vielä jotain tällaista:

Etuvinssin relepoksin ja piuhojen vaihto
Takavinssiin uusi jarru
Takaluukkuun reikä/luukku vinssille
Tankin vaihto (ja ehkä panssarointikin)
Pakoputken teko/korjaus ja uusi lambda

Ja sitenhän tällä olis taas kätevä muuttaa paljon pensaa pakokaasuiksi.

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2508
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #132 : Huhtikuu 13, 2014, 18:01:13 »

Lambda-anturin sensorikin vaihdettu, ja pakkohan se on uskoa että huono kylmäkäynnistyvyys johtuu saituudesta. Eli ei saa tarpeeksi soppaa, seokset heiluu jossain 16 nurkilla sitten kun jää käymään (2-3 starttia kun ei koske kaasuun). Ja kiihdytysrikastuksia pitää lisätä roimasti kans, kun pedaalia polkasee vähän reippaammin niin seokset käy hetken tosi laihalla.

Saakeli kun harmittaa, ennen se toimi niin hienosti ja nyt päin prinkkalaa. Tieto lisää tehtävälistan pituutta. No, palaa se tämä uusikin anturi jollain aikataululla, niin pääsee taas tämänkin suhteen autuaille tietämättömyyden pumpulisaarille.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2508
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #133 : Huhtikuu 19, 2014, 16:00:24 »

Alkas oleen taas ajokunnossa tämäkin rottelo. Pakari siis tehty loppuun, ja etuvissillä on uus relepoksi.
Pari paksumpaa piuhaa piti tehdä uusiksi, ja ohjauksiin lyhyt adapterivälijohto ja hyvin toimii taas.

En oo vieläkään saanut päätetyä että onko se uus äänenvaimennin hyvä vai huono, äänet on ehkä
vähän paremmat kuin alkup. vaimentimella. mutta ainakaan sisällä hallissa ei kuulosta läheskään
yhtä hyvälle kuin esim. Jyrkin rangessa muistaakseni on. Parempo kokeilla sitten joskus tilanteessa
miten parkuu, vai tuleeko kaasunkin kans vaan vaimea pörr.

Harmi kun vähän myöhästy päästäisajoista, toisaalta ihan hyvä että ei oo kamalaa stressiä enää
kaikista tapahtumista joihin olis "pakko" päästä mukaan, taitaa olla kiintiö lyhyistä yöunista ennen
ajoja jo melko täynnä.

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2508
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #134 : Kesäkuu 15, 2014, 20:53:28 »

Tämäkin kosla oli ajossa viikonloppuna. Hietasaaressa ajelin ehkä neljä kilsaa yhteensä. Pensakin pääsi loppumaan, onneksi oli vajaa kymppi kannussa mukana, että pääsi perille.

Takalukko ei vuoda yhtään, etulukko vuotaa välillä reilustikin. Tutkin hallille päästyä letkuja ja mittailin vuotoa eri kohdista, ja aloin vaihtamaan lukon alipainekelloon lipposelta ostettua pantaa, joka takalukossa jo onkin. En vaan saanut sitä itsekseni paikoilleen, kädet loppu kesken, jospa huomenissa apulaisasentajan kanssa onnistuis paremmin.

Tankki pitäis vielä vaihtaa ja suojata, ja uusille pikkurampeille vois viritellä jonkinlaisen paikan takakonttiin.

Kaaret on pitkästä aikaa paikallaan, takatuet vaan piti tehdä uusiksi. Takapenkit otettiin pois, ehkä just senverran keveni kuin kaarista tuli lisäpainoa.

Takavinssissä (Warn HS9500 paikallaan nyt) on alkuperäinen mootori kunnostettuna, kuulostaa sille että se ottaa jengaa ihan simona, mutta totuushan selviää sitten kun sen kanssa pääsee tositoimiin. Se uudempikin moottori taitaa taas toimia, perus tyyppivika eli maadoitusvamma. Takavinssin naru tulee luukusta läpi, enää ei tartte vinssailla takaluukku auki.

Auton alla on suojaa, vanhoja tojotan lehtijousia oon sukseksi laittanut vaihteistojen alle, jospa ne kivet ja kannot liukuis helpommin paremmin auton ali.

-Paavo
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2014, 20:55:02 kirjoittanut Paavo »
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.048 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.