OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu syksyä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range  (Luettu 49763 kertaa)

ttimonen

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 545
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/terot/
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #15 : Maaliskuu 25, 2004, 17:15:41 »

Voi jestas,hyvältä näyttää!!
Mitkä renkaat alla, entä mitkä maksimit otteessa?
Joko ens ajopäivillä nähdään auto tositoimissa?
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #16 : Maaliskuu 26, 2004, 17:21:27 »

Otteessa 245/75r16, eli niille syksyllä heräteostoksena Haminasta ostetuille vanhoille mutteille löytyikin oikeaa käyttöä.

Tuossa kuvassa alla on Super Swamper TSL Q78-16 eli noin 36"*11", kts. http://www.intercotire.com/html/super_swamper.htm

Viikon päästä ei varmaan vielä ihan tositoimissa, tuskin ehdin alipaineletkuja viritteleen, eli akselilukkoja ei vielä "ole".

-Paavo
Kirjattu

Hande

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1706
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #17 : Maaliskuu 26, 2004, 17:42:42 »

Aika hurjan näköinen peli
Kirjattu
On t

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #18 : Syyskuu 22, 2004, 08:00:05 »

Kevyt alumiininen kattoteline ja valot työn alla. Eteen tulee pari tuplahehkuisia, etuviistoon, sivulle, takaviistoon ja taakse sitten parit normaaleja työvaloja, eli yhteensä 12kpl tavalisia 55W hehkuja, hoo-kolmosia vai mitä ne nyt on. Jos pitkät ja lisäpitkätkin on päällä, niin yhteensä sähköä menee valoille 16*55W eli 880W eli hieman yli 70 ampeeria. Laturi varmaan joutuu koville, kun koneeseenkin pitäis saada kipinää ja lälläriin, jääkaappiin, läppäriin jne. menee jonkinverran kans, laturin nimellisteho on vain 90A, mutta eihän noita kattovaloja tarvii pitää kaikkia päällä koko aikaa, varnillekin pitää jäädä vähän elektroneeja varastoon.

Teen ainakin aluksi kattotelineen pulttiliitoksilla, aika ei riitä alumiinin hitsauksen opetteluun. Se tecno-weld ei ekan kokeilun (matolaatikin tukiteline hanskalokeron päällä) perusteella vakuuttanut, mutta vika saattoi olla likaisessa materiaalissa tai kokemattomassa tekijässä.

Toivottavasti valmistuu Maijanlammelle, olis mukava päästä testaamaan siellä, hieman on vaan vielä sähköissäkin tekemistä, ja itse teline on vielä aikalailla akutekijöissään.

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #19 : Syyskuu 22, 2004, 21:53:36 »

Auton sähköt tehty, tuulilasin edessä on peräkärryliitin (7 nastaa 2.5mm2 johdoilla, kullakin oma rele ja 15A sulake) ja 8mm pultti josta lähtee 25mm2 piuha maihin. Telineeseen tulee siis kaksi liitintä, plussat peräkärryliittimestä ja maat siitä pultista. Huomenna pitäis vielä nikkaroisa itse teline ja sinne lamput ja niiden sähköt.

Kabiinissa on 6+1 kytkintä, eli

- vasen ylä = eka tuplahehkutyövalo eteen
- oikea ylä = toka tuplahehkutyövalo eteen
- vasen keski = etukulmat eli 2x yksihehkuinen työvalo
- oikea keski = sivuvalot eli 2x yksihehkuinen työvalo
- vasen ala = takakulmat eli 2x yksihehkuinen työvalo
- oikea keski = takavalot eli 2x yksihehkuinen työvalo
- erillinen kytkin = kattovilkku tms. tulevan varalle

Kaikki liitokset on tinattu, ja releillä on kannat. Olis tehnyt mieli käyttää ainakin 4mm2 piuhaa 2.5/1.5 asemesta, mutta se ei ollut oikein käytännöllistä ja Eki puhui mut ympäri ylimitoittamasta johtoja.

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #20 : Syyskuu 23, 2004, 23:44:48 »

Dodiin, "nothing gets done without deadlines"...

http://stiletti.wipsl.com/gallery/album120

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #21 : Marraskuu 02, 2005, 10:38:10 »

Noniin, päivitetäänpäs tätäkin hieman. Vuoden sisään ei oo ihmeemmin tehty mitään uutta, paitsi turvakaaret.

Talvieksytykseen piti modeissa (yli 33" renkaat) olla umpiautoissa vähintään pääkaari, ja G-69 teki sellaisen, ja erittäin hyvin. Kaaret saa pultattua pois n. vartissa, ja takapenkki menee tilalle suurinpiirtein samassa ajassa. Kaaret ja takapenkki ei sovi autoon yhtäaikaa.

Vuokarin kisassa hajori takaripustus, ja sen takia autoon piti vaihtaa uudet välitykset, kun alkuperäisiä 1:6 periä ei löytynyt. Nykyiset 1:7.5 välitykset on sitten oikeesti tihevät, pikkuykkösen kokonaisvälitys on luokkaa 1:62, ja renkaat saa helposti pyörimään "kellonviisaritahtiin", eikä laatikko joudu niin koville kuin "pidemmillä" välityksillä.

Marssivauhti maantiellä on nyt rauhallisenpaa, yli kahdeksaakymppiä ei oikein viitsi ajaa, kone kiertää niin paljon.

Autossa on myös uudet alustan puslat joka paikassa, ja ajokäytös muuttui parempaan aika selvästi. Olkatapeiss aon pientä välystä vielä, mutta ei niin paljon että aikoisin niille mitään tehdä.

Uus lälläri tuli laitettua yhteyspisteestä, vanha on pikkurangessa uuden antennin kera, vielä pitäis käydä molemmat swr-mittarin kanssa läpi.

Autoon on laitettu myös jarrut, tai siis ve paskat rumpujarrut on rempattu ilmeisesti kohtuullisen hyvinksi. Pääsylinteri ja kaikki työsylinterit ovat tehdasuusia, jarruissa on volvon omat kahluusarjat ja tehostajakin tuli varulta vaihdettua. Nyt jarrut on oikeesti tehokkaat, hieman kun polkaisee niin pitävällä pinnalla (ja lukot päällä) nenä lähestyy kivasti tuulilasia. kahluusarjat pitävät jarrut puhtaana myös lällissä, eli jarrut eivät enää jää ekaan rapakkoon niinkuin ennen ilman kahluusarjaa.

Warn trophyyn värkättin myös ajosillat, ovat hieman vajaa 1½ metriä pitkät, eli mahtuvat takajalkotinlaan tai takakontiiin poikittain. Ovat todella tukevat, mutta samalla valitettavasti hieman painavat, vaikak ovatkin alumiinista.

Takavinssi olis seuraavaksi suunnitelmissa, mutta saattaa olal että se ei kuitenkaan ihan heti tuu, senverta paljon on nyt tullut väkättyä auton kanssa, että taidan ottaa remonttipuuhista pientä lomaa, kun auto on kerta aika hyvässä iskussa, pakarin pää pitää vielä vaihtaa ja käyttää kosla taas leimalla.

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #22 : Marraskuu 02, 2005, 15:58:00 »

Jarruista vielä sen verran, että niiden kanssa piti tosiaan tehdä töitä jonkin verran. Vaikka kaikki työsylkyt oli ihan uusia, niin kaikki niiden tiivisteet piti vaihtaa edessä, vuosivat kuka mitäkin (nestettä ulos ja/tai ilmaa sisään). Tietysti kaksi ekaa (yksi kummallekin puolelle) sylinteriä tuli korjattua ensin ennenkuin päättelin että kaikki ne tiivisteet pitää vaihtaa, näin sain "onneksi" aukaista kengät edestä kahdesti kummaltakin puolelta... Sain kyllä sitten takuuseen noi tiivisteet, mutta jonkun verran jossain vaiheessa vaikutti sille, että ei noista jarruista oikeesti taida tulla mitään, työvoitolle tuntui loppujen lopuksi.

Pääsylintrin tiivistys tehostajaan on tehty kunnolla, enää ei tarvii mäskätä silikoonin kanssa, kun välissä on kemikaaleja kestävästä kumista leikattu tiiviste. Tehostajasta pääsylinteriin tuleva varsi on viritetty tarkemmin oikeaan pituuteen, vapaaliikettä on hyt noin milli. ja jjarrut on "ehkä" ilmattu **aika** **huolellisesti**. Takaa on lisäksi korjattu yksi kengän säätö, tuuman ja vartin työsylinterin mäntä jäi turhan kauaksi, niin tuumainen pääsylinteri painui turhan pitkälle.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #23 : Marraskuu 04, 2005, 11:28:01 »

JIPPII!

> pakarin pää pitää vielä vaihtaa ja käyttää kosla taas leimalla

Vaihdoin tuon eilen, ja paikkasin (taas) äänenvaimentimesta pikkureiän mömmöllä, ja talutin rankun leimalle aamulla. Leima tuli komeesti! Ainoa huomautus tuli pakkivaloista jotka ei jostain syystä toimineet, mutta sain ne kuntoon nopeasti kotona.

Tarkastus oli aika perusteellinen, alustaa heiluteltiin kuorma-autolinjalla aika kauan. Pakoputkea ja akseleita sekä konehuoneen relerivistöjä katsuri hieman hämmästeli, mutta hoiti hommansa hyvin ja asiallisesti. Vinssiä ja korin paria lommoa heppu tiiraili kans, mutta ei sanonut niistä mitään.

Jarrut oli kuulemma erittäin hyvät, ja oli kyllä syytäkin olla. Päästöarvot oli kans mallikelpoiset, ja uusilla tulpilla kone tosiaan tuntuu aika pirteältä, eri vanhoihin on melkoinen, kummasti se vaan vaikuttaa jos on vaikka kax pimeetä kynttilää.

-Paavo
Kirjattu

suokiipiä

  • Vieras
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #24 : Tammikuu 27, 2006, 15:21:14 »

pajonko makso akselit. pitääkö akselit muutoskatsastaa erikseen. minkä akselit. mistä.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #25 : Tammikuu 27, 2006, 16:02:10 »

16000 SEK + haku (sis. yhdet vanteet, ei renkaita). Kyllä. Volvo C03. Ruotsista.

Tarkemmin täällä: http://offroadoulu.com/oro/foorumi/viewtopic.php?t=58

Näitä volvolaisia kannattaa kysellä myös Rovaniemeltä (Arvi Piittisjärvi) ja Juukasta (Hannu Lehikoinen), Kemistäkin on ainakin aiemmin löytynyt Laurilan Romusta.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #26 : Tammikuu 30, 2006, 11:18:10 »

Senverran päivitystä itse aiheeseenkin, että nyt pitäis tehdä maanpetos, eli laittaa autoon toyota-osa. Se apparin takalokarin sisällä oleva litteä bensan paisuntasäiliö (toovistää bensahuurut takas nesteeksi?) ilmeisesti kuitenkin vuotaa, pitä laittaa sen tilalle samantyyppinen osa beejiistä, siinä on letkulähtöjä sopivasti oikea määrä, on paljon pienempi ja muovia, ei ainakaan ruostu.

Sitten pitäis ennen ensviikonloppua kans korjata vinssi, vaijerin sisäpää lähti irti lauantaina Iinatissa. Ja tankilla pitäis käydä kans.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #27 : Maaliskuu 22, 2006, 12:06:56 »

Pientä päivitystä; etuvilkut piti laittaa uusiksi, kun Rantsilassa oli vihaisia kuivuja... ei ollut paksu keppi, mutta ilmeisesti pian parikymmenvuotias muovi on pakkasella aika haurasta. Uudet on sellaiset "hienot", mallia peräkärry, mutta oikeat etuvalot siis, vilkku ja parkki samassa.

Tuo edellisessä viestissä mainittu tojota-osa eli tankin huohotin toimii, täydestä tankista vuotaa bensaa ulos vain kun aukaisee korkin. Huohottimeen vois vielä laittaa vaikka pienen suodattimen, niin ei pääse moska sisään letkuun rapakossa kahloessa.

Ne etulokarissa olevat sivuvilkut pitäis vielä laittaa uusiksi, tai ainakin paremmin kiinni, ovat pelkän johdon varassa nyt molemmin puolin. Ja takalamppujen suojat vois väsätä siitä samasta riisialumiinista mitä edessä on, niin ulkonäkökin kohenis vähän, ja valot olisivat paremmin suojassa katalien puiden hyökkäyksiltä.

Läppäritelinettä aloin nikkaroimaan eilen, pitäähän kaikki olla tikissa ensviikonlopun "kisaa" varten. Toughbookin telakka on aika tukeva, ja siinä on muutama liitäntä lisää, joten taidan laittaa sen autoon kiinni, että varsinaisen läppärin saa sitten tarvittaessa helposti irti.

Ohjaustehostimen öljyt pitäis vaihtaa kans, ja samalla se säiliö, siinä kun on suodatin samassa. Lällärin mikkiin pitäis tinailla pidempi johto, liittimet on jo mutta vielä pitäis saada kolvi lämpimäksi (ja joku sitä käyttämään...  8) ). Vinssin valon liittimet vois tinailla siinä samalla.

Jarrujen suhteen on jotain kehitteillä, ja eteen on joskus tulossa pidemmät iskarit että tulee enemmän ulosjoustoa.

Hmm... miksiköhän tässä on aika vähän tehdyistä jutuista ja paljon enemmän suunnitelmia tulevan varalle? Pitäisköhän potkaista mekaanikkoon vähän lisää vauhtia, päivät pitenee ja kevät etenee vaihdilla. Mutta auto on kyllä kohtuu hyvässä käyttökunnossa, joten minkään suhteen ei tosiaan ole mitään paniikkia.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #28 : Huhtikuu 05, 2006, 14:22:01 »

Suunnistusharjoituksessa hieman revennyt takaroiskeläppä korjattu, tehtiin remonttia Petterin kanssa yhdessä.

Muita juttuja joita on tullut tehtyä parin viikon aikana:

- läppäriteline, kts. http://stiletti.wipsl.com/gallery/album236/IMG_0330
- tankin huohottimessa on nyt suodatin, sellainen vielä mietityttää että kun se huohotin tulee aika alas, runkopalkkien alareunan tasolle, niin jos rapakossa lilluu pidempään niin imeeköhän se sieltä vettä tankkiin?
- apparin puoleisen etujarrun huohotinletku vahdettu, oli mennys jossain lyttyyn
- jarrut säädetty
- ohjausvarsien pallonovelissä on rasvanipat, nyt kaikki alustan nivelet ovat rasvattavia, luulis jatkavan käyttöikää

Suunnitelman aika entisellä mallilla, ohjaustehostajan öljyt pitäsi saada vaihdettua molempiin, ja muuta sellaista.

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #29 : Kesäkuu 02, 2006, 20:30:01 »

Mitään olemassaolevasta tehtävälistasta en oo ehtinyt saamaan valmiiksi.

Vuokatin keikalla tullut lievä sähkövika on vielä päällä, ja se pitäis saada korjattua että autolla pääsee taas tarvitaessa tiellekin eli vilkut ja jarruvalot pitää saada taas toimimaan.

Pakoputkisto tarvii varmaan uusia kokonaan, Vuokatissa joku ilkeä pikku kivi pisti apparin puolelta tulevan putken aika littuun, ja putkisto ei "ehkä" oo enää ihan uudenveroinen, joten paikkailu voi olla hankalaa.

Soppelin kevyen mutta riittävästi suojaavan pohjapanssarin vois laittaa tehtävälistan jatkoksi kans, niin säilyis jatkossa pakari ja laatikot varmemmin ehyinä.

Sain vihdoin ja viimein tilattua megasquirt-vermeet, matomaatikoksi tulee mini-ms jossa on tarvittavat sulakkeet ja releet (mm. bensapumpulle) jo valmiina, se on tehty vesitiiviiseen koteloon. Anturiksi tulee viiskarvainen laajakaista-bosch Innovaten LC-1:n perään, ja kabiiniin pultataan aika hifi XD-16 seosmittari. Imuilman lämpömittariksi kans joku possilainen  tai kossu sierrasta.

Oikeastana odotan innolal päivää jolloin saan (moottorisakalla) leikata Lucas 4CU matolaatikon irti rangesta. Ei se huono on, jos aattelee että se on tehty joskus reilu kakskyt vuotta sitten, mutta odotan aika paljon MS:n säädettävyydeltä ja tarkkuudelta, toivottavasti näkyy ajossa ja tankilla.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.042 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.