OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range  (Luettu 119145 kertaa)

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #150 : Joulukuu 23, 2014, 17:00:30 »

Parempi ko webasto, veppikaupan pärrällä voi keittää kahvitkin, siis jos sattuu olemaan verkkovirtatoiminen kaffenkeitin muassa.

Ruottinreissu takana, vajaa tunti KM Dackin hepulla meni rengassarjaan, eli 3½ tuntia yhteensä.
Soppelisti ehti nauttia Ikean lihapullista ja kiertää pari muutakin kauppaa, naisväki oli tyytyväisiä.

Pyysin hyvää talvipitoa niin resepti oli 7mm välein 7mm syviä viiltoja.
AIka näyttää miten toimii, mutta odotusarvo on suhteellisen korkealla.

Pokkereissa viillot ei ylety ihan sen reunimmaisen nappulan kärkeen,
olivat vissiin katelleet kuinka ne on syöpyneet ja varmaan aatelleet että
antaapa olla, ei heikennetä sen kasassapysymismahdollisuuksia enää.

-Paavo
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2015, 20:01:12 kirjoittanut Paavo »
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #151 : Tammikuu 05, 2015, 20:06:53 »

Moottorikin käy taas, kun vaihdettiin sytkävahvistin (ja varulta puolakin).

Kohtuu hyvä parannus pitoon tuolla saippauksella. Jääradalla kokeiltuna
voima ei riitä enää sutimiseen täyskaasukiihdytyksessä, ja jarrulle kun
pomppaa niin tullilasi alkaa imemään nenää aika tehokkaan tuntuisesti.

Sivupitoa ei saatu testattua viikonlopun aikana, mutta renkaat vois silti
pilata leikkelemällä paloja kuvioleikkurilla.

Lauantaina tuli kahlattua hangessa, muutaman kilsan matkaan meni
pyörein luvuin sata litraa bensaa, toki ajettiin se pätkä kolmeen kertaan.

Mutta luulis että on aika vähän karstaa koneessa ja putkistossa nyt.

Koettiin pieni ihmekin, puolimetrisessä pakkaslumessa ajeltiin myös
ryömimällä, paikkapaikoin lumen sai pakkautumaan pokkerinkin alle.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2015, 20:09:33 kirjoittanut Paavo »
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #152 : Heinäkuu 13, 2015, 06:32:25 »

Eilen valmistui auto Lapland Trophyyn, huomattavasti parempi ajoitus kuin jonain aiempana vuonna.

Jarrunesteet ja -palat (+mäntien herkistelyä, 1tkm huolto siis), renkaiden paikkausta, lukkojen merkkivalojen anturien vaihto, moottorin korjaus (puolalta lähtevä korkeajännitejohdin paikalleen), rasvanippojen läpikäynti ja kaikkien liukasteiden määrän ja värin tarkistelut.

Etuvinssin korjaus, eli naksuttelua ees ja taas että lähti pyörimän, xdynan levyjarru ruukaa hieman jumia kun saa kuivua tarpeeksi hyvin. Ja akkujen lataus. rengaspaineiden tarkistus, bead-lock pulttien tarkistus (muutaman korjaus/vaihto, kymmenkunta oli löysällä). Karttakoneen päivitykset. Ohjausvarren tarkistus ja säätö, varaosavarren kasaus.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #153 : Syyskuu 30, 2015, 13:04:26 »

Eilen saatiin taas vuosi ajoaikaa lisää tähänkin rotteloon. Ainoa (suullinen) huomautus tuli rekisterikilven valoista, ja tämä asia korjattiin heti samalle päivälle.

Ohjaus vaatii seuraavaksi toimenpiteitä, se panhardin rungon pään tuki pitää tehdä parempi, ja simpukalta päin ekassa pallonivelessäkin "saattaa" olla "pieni" välys.

Jospa sitä onnistuis keräilemään pari puuttuvaa motivaation palasta, niin autohan ois kohta taas valmiina uusiin rientoihin.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #154 : Joulukuu 01, 2015, 17:30:55 »

Uusi panhardin tuki veistetty ja paikallaan. Vanha painoi 1.35 kiloa, uusi 4.05 kiloa,
eli 3x painoa varmaan tarkoittaa ainakin 3x kestävyyttä? Vanhassa rikki mennyt
pelti (pultin kanta ui läpi) oli kuusmillistä, uudessa on vastaava kohta kymppiä, kun
ei 15 senttiä leveää lattaa tai riittävän kokoista levynpalaa ollut hyllyssä kasimillisenä.

Uudet jouset joka nurkassa, takana nousi 5 senttiä ja edessä reilun kolme. Vähän on
enempi sisäänjoustoa nyt, josko kärsis pompputiellä ajella kävelyvauhtia lujempaa?

Painuuhan nämäkin varmaan jonkun verran jotain tahtia, ja hyvä niin, nyt vähän turhan korkea.

Laitoin vihdoin ja viimein paikalleen myös ne uudet korkeat stopparikumit, niin sai
huonekaluputkella korotetut vanhat siirrettyä "hyvin sisäänajettujen varaosien" hyllyyn.

Tai tuolla auton ympärillähän ne lojuu vielä lattialla, mutta jahka seuraavan kerran siivotaan
niin johonkinhan ne tulee talletettua, ei kait sitä arvaa toimivia osia roskiin heittää.

Etuvinssiä lähimpänä oleva akku on kans vaihdettu, se kun poksahti halki joika kyljeltä
OuluZonessa kilpureita hinaillessa. Oikeammin, siitä makkarakopilta starttaillessahan
se meni, ja Motonet vaihtoi uuteen vaikka takuu oli loppunut reilu vuosi takaperin.

Oon vissiin kantanut sinne tarpeeksi rahaa, tai eivät halunneet kovin isoa älämölöä
pahasti viallisesta tuotteesta. Propsit kuiteski Motonetille, ei tarvinnut äkistä yhtään.

Läppäriin ajettu taas wintoosan päivitykset, ihan himppasen muuten otti aikaa kun se
bookletti ei ole ihan mualiman nopein tietokone. Eikä edes toiseksi nopein. Mutta ajaa
Ozia ja MegaTunea ihan tarpeeksi hyvin, ja käy akulla 8-12 tuntia jos sattuu joskus
virtalähde hajoamaan, niin ei heti tule eksy.

Kuorkissa tuore leima, eli viimenkin tämän vuoden kaksastuksista tehty. Johan tässä
on parin kuukauden sisään puolenkymmentä autoa käytetty syynissä, riittää jo.

Se simpukalta päin eka pallonivel pitäisi vielä vaihtaa, ja sitten auto olis ajokunnossa,
renkaat ja lokarin levikkeet tietty tarttee vielä asemoida paikoilleen kans.

Ja jämerämmät istarit vois hommata jos budjettia piisaa, jotenkin löysän oloiset jo nuo
nykyiset, vaikka on olleet paikallaan vasta reilun vuoden tai jotain, kilsoja ei kuitenkaan
ihan kamalasti ole kertynyt. Josko nyt raskis katsella muuallekin kuin hinnastojen alapäähän?

-Paavo
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 01, 2015, 17:38:20 kirjoittanut Paavo »
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #155 : Helmikuu 15, 2016, 20:02:34 »

Eilen käytiin Keminmaassa ajelemassa ja hyvin toimi taas kuten Kurtaneen kisassakin, etuvinssin jarru kaipaa pientä hoivaa kun luistaa, olisko vaan menny liukasteet väärään paikkaan, jossain kohtaa tais auto vähän kallistellakin. Vinssissä on kyllä edelleen täysi voima ja nopeus tallella.

Jäi vahtamatta se simpukalta päin eka pallonivel kun ei siinä oikeestaan välystä ollutkaan, sektorivarsi on löysässä simpukan pystyakselissa. Ihme homma miten on voinut päästä löystymään, mutterissa oli lukitus paikallaan ihan hyvin. Olisko ollut maalia tms. pooreissa ja sitten "kevyessä" rasituksessa ne on hieroutuneet sieltä pois? Poorit oli akselissa ja sektorivarressa hyvät, ei mitään huomautettavaa edes kriittisessä tarkastelussa.

Jämerämmät iskarit pitäis kyllä vielä hommata, nyt alusta tuntuu erittäin mieluisalle, etupää joskus pohjaa isommissa röykyissä, mutta ainakin entiseen verrattuna alustaa voisi kuvailla jopa urheilulliseen ajoon sopivaksi. Joka selkokielellä tarkoittaa sitä että voisi ehkä olla teoriassa mahdollista että autolla pääsisi myökkelikössä kovempaa ko ... kottikärryillä joissa on iso betonilasti.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 15, 2016, 20:04:23 kirjoittanut Paavo »
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #156 : Maaliskuu 06, 2016, 19:44:09 »

Nonni, nyt on joka nurkassa uudet vaimentimet. Tälläset Halmeen Jarno sai mulle kaupattua:

http://www.4x4parts.fi/etu-akselille/13030-hd-etuiskunvaimentimet-vakio-land-rover.html
http://www.4x4parts.fi/taka-akselille/13031-hd-takaiskunvaimentimet-vakio-land-rover.html

Käteen tuntuivat aika jämeriltä, mutta totuus selviää sitten joskus ajellessa. Auto on nyt seisonnassa
niin ei päässyt heti rälläämään.

Etuvinssi purettu, hyvässä kunnossa oli, rasvat oli jotain öljyn ja vaseliinin väliltä. Olisko mitään
vaikutusta sillä että vaseliinin sekaan lurautettiin reiluhko annos peräöljyä ja toinen ATF:ää?

Vinssin jarrussa ei ollut rasvaa, mutta sellaista pölyntapaista epäpuhtautta jonkun verran.

Kasataan uusilla kitkapinnoilla niin luulis että tulee taas hyvä.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #157 : Huhtikuu 02, 2016, 07:13:22 »

Vanhempi xdyna kasattu ja asemoitu keulille, uudempi vielä purettuna, odottaa rasvaa ja kasausta. Tuli ihan
hemmetin hiljainen, olisko planeettojen peräöljyssä liottelu vaikuttanut, tai se että vaseliini oli sellasta hempeän
punaista väriltään.

Pienet koeajot tehtiin sen kunniaksi ettei päästy pääsiäisajoihin kuormurin oikutelleen nelipiirisuojaventtiilin takia.

Ei ainakaan pahaa sanottavaa uusista vaimentimista, ei vaan löytynyt tarpeeksi nopeasti ajettavaa pomppu-uraa,
niin ei päässyt kunnolla röykyttämään. Mutta aika hyvälle siis vaikuttaa näin pienen testin perusteella.

Kuskinpuolen molemmat renkaat vuotaan vähän, vois käyttää irti ja tarkistella mistä välistä ilma karkailee. Mutta
vuotaa niin vähän (0.1 kiloa kuukaudessa) että vähän laiskottaa.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #158 : Heinäkuu 21, 2016, 12:42:18 »

Siitä huolletusta vinssistä paloi hiilisilta, virta oli mennyt ilmeisesti vaan yhden hiiliparin kautta.

Korjaavat toimenpiteet suoritettu (uusi moottorin pääty) ja nyt vinssi toimii hyvin, tällä nykäistiin narukin poikki, eli ilmeisesti voimaa on. Varavinssikin kasattu ja koeponnistettu irtaallaan, tuntuu toimivan.

Uudet vaimentimet on saakelin hyvät! Loppuu kuskilta kantti ennen kuin alusta alkaa rajoittamaan vauhtia.

Jakareiden akselinpään puslat pitää taas vaihtaa, ja ohjauksen eka pallonivel (sektorivarren päässä). Edit: se raidetangon suoja on kans oikaistavassa/vahvistettavassa kunnossa.

-Paavo
« Viimeksi muokattu: Elokuu 06, 2016, 16:45:59 kirjoittanut Paavo »
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #159 : Syyskuu 25, 2016, 13:01:54 »

Jakareiden akaselinpään puslat vaidettu, tai itseasiassa vaan yx puolikas, loput olikin vielä ehyitä.

Ja se ohjauksen eka pallonivel (sektorivarren päässä) on vaihdettu kans. Rasvanipan laitoin siihen myös.

Ja leimallakin on käyty, normisettiä eli huomautuksitta hyväksytty.
Samaan syssyyn tuli leimattua siviili-range, eipä ollut siinäkään mitään huomautettavaa.

Seuraavaksi vois tehdä uuden pakoputken Volvoon, turbolta vaimentimelle saakka.
Tai oikeestaan tarttee vaan tehdä siihen jousto-osaan saakka, joka on just ennen vaimenninta.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #160 : Joulukuu 27, 2016, 14:04:26 »

Joulukuun alun reissulla havaittiin seuraavan laisia toimenpidetarpeita:
- rolina pois moottorista: hinnan kiristin tilattu ja vastaanotettu, pitäis vielä vaihtaa
- apparin takasivuikkuna pitäis saada taas liikkumaan (aukeamaan/sulkeutumaan)
- radion (PMR) käyttöön (alkuasetukset) pitäis tehdä ohje, ja tämä on jo tehtykin
- radioon (LA) kaivatataan näppislukko, ja tämä on selvitetty, eli pitkään EMG -nappia

Kuorkkiin pitäis vaihtaa pakoputki, pissapojan letku, radio, ja kuskin puolen peili.
Peili ja pissapojan letku vaihdettu. Uusi radio saatu pukinkontista, ei vielä paikallaan.
Pakoputki sitten joskus keväämmällä ennen leimalla käyntiä.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #161 : Tammikuu 15, 2017, 22:11:18 »

Rolina koneen etuosasta olikin vesipumppu, vaihdettu, ja samalla meni se uus kiristin paikalleen.
Oli muuten uskomattoman väljät laakerit siinä vesipumpussa, eikä vuotanut vielä tipan tippaa.

Loppiaisen reissussa kuoli kaikki kolme akkua pakkaseen, aika paskoja on Motonetin Sznajderin AGM-paterit.

Ja koska ko. putiikin asiakaspalvelu ei osaa hommaansa niin kannanpa roposeni vastedes muualle.
Kuulitteko motonetissä? Teidän liikevaihto pienenee ainakin kympin kuussa! Pitäkää tunkkinne, prkl.

Mutta koska englantilaiset autot eivät koskaan ansaitse parasta, niin hankittiin tilalle mahdollisimman halvat
akut. Tarkka mutta tieteellinen valinta osui tällä kertaa Bilteman talviakkuihin, 60e/kpl ja näitä siis 3kpl.
VTT:n testaamat valintakriteerit olivat: hinta (kallis=huono), napajärjestys ja saatavuus (heti=hyvä).

Tehtävälistalla edelleen Rangen apparin takasivulasin toiminnallistaminen, ja kuorkin pakoputken uusiminen.

-Paavo
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.035 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.