OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu syksyä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range  (Luettu 49765 kertaa)

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #30 : Kesäkuu 05, 2006, 12:34:29 »

Lainaus
Vuokatin keikalla tullut lievä sähkövika on vielä päällä, ja se pitäis saada korjattua että autolla pääsee taas tarvitaessa tiellekin eli vilkut ja jarruvalot pitää saada taas toimimaan.


Jos joku kokee olevansa hyvä autojen sähköjen kanssa, niin pienimuotoinen apu saattais kelvata. Yx sulakerasialta lähtevä johto on tod. näk. oikosessa maihin, mutta tossa koslassa on "pari" muutakin johtoa kojelaudan uumenissa, alaosa on purettu tieltä pois mutta johdon seuraaminen ei ole silti mitenkään helppoa.

Kävin aamulla hankkimassa ihan oikean autoration, kytken sen siten että maa tulee tuohon oikosessa olevaan piuhaan, ja alan perkkaamaan niitä johtonippuja. Kun musiikki loppuun niin ei tarvii etsiä tuolia, vaan todeta että just se kohta mitä tuli roplattua just ennen musiikin loppumista (tai pätkimistä) on se viallinen kohta, ja siihen siis tarviis jotain tehdä.

Mutta jos on helpompia tapoja etsiä viallinen laite kuin tuo vialliseksi tiedetun johdon seuraaminen tuollaista oikosulkimen toiminnan loppumisen osoitinta apuna käyttäen, niin saa ehdottaa.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #31 : Elokuu 10, 2006, 21:54:21 »

Tuo oikosulku löytyi jo keväällä, oli ihan helppo homma, yksi kojelauta vaan piti purkaa tieltä ja lämppäri tietty kans. Oikosulku oli vasemman puoleisen paisuntasäiliön varalle vedetyissä johdoissa, haaraoittuivat sulakerasialta just lämppärin ja tulipellin välissä.

Samassa yhteydessä tuli tehtyä joitain parannuksia omiin sähköviritelmiin, eli hommassa meni kaikenkaikkiaan noin viikko.

Sen jälkeen autolla on ajettu jonkun verran, kuskin puolen murroksen suojakumi vaihtui Raajärvellä heinäkuussa, ja muuten autolle on tehty seuraavat toimenpiteet:

- etusivuvilkut kiinnitetty ilmastointiteipillä
- käsijarrurummun kilvestä ja jakiksen päältä pudoteltu palavat turpeet pois
- käsin kourittu muutama lapiollinen kuraa pois alustasta

Orkkis ruiskuohjaus pitäis vaihtaa megaruuttaan enimmäkseen kokeilunhalusta, ja apparin puolen murroksen suojakumi pitäis vaihtaa kans, ennen kuin tulee se pakko.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #32 : Elokuu 31, 2006, 20:50:30 »

Apparin puolen murroksen suojakumi vaihdettu.

Avasin jarrut pyöränlaakereiden välysten tarkistusta varten, ja kuskin puolen etujarru oli aika hyvin vaseliinivoideltu. Ulkostefa pitää vaihtaa, ja ulkolaakerikin oli vaihtokunnossa, on jo puoliksi vaihdettu sekin.

Osia saa wetteriltä ihan hyvin, paitsi sisälaakeria ja sitä isoa mutteria millä pyöränlaakerivälys säädetään.

Stefoista kuvia: http://stiletti.wipsl.com/gallery/album244
Murroksen suojakumin vaihtoa: http://stiletti.wipsl.com/gallery/album279

Tässä muutama malliksi:









-Paavo
Kirjattu

Rak

  • Ylläpitäjä
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 1577
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #33 : Syyskuu 01, 2006, 22:02:58 »

Paljonkos tuo mini-ms kustansi?
Oli siis valmiiksi läjätty?
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #34 : Syyskuu 02, 2006, 10:11:29 »

Muistaakseni 220 + pk, valmiiksi kasattu ja testattu, vesitiivis kotelo.

Happianturi ja sen ohjain http://www.lm-1.com/ (suosittelen, hyvä putiikki).

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #35 : Syyskuu 07, 2006, 22:59:36 »

Rakkine taas ajokunnossa, kiitoksia avusta Pekalle, Joukolle ja Jussille.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #36 : Lokakuu 04, 2006, 22:06:31 »

Hiihaa, leima on taas uusittu, pari pientä huomautusta, molemmat valoista. Pakkivaloissa oli lievää puolittaista toimimattomuutta, ja etusivuvilkut oli teipillä kiinni, pitäis kuulemma olla vähän paremmin.

Vinssi on paskana, ja kone kans, öljynpaineet hukassa. Vikojen täytyy olla tosi pahoja, kun valohoito ja öljynvaihto eivät auttaneet, muuta ei ole juuri ehtinyt tekemään, paitsi laitoin koslan vuodeksi seisontaan, jos vaikak ehtis tehdä konerempan.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #37 : Marraskuu 14, 2006, 21:16:24 »

Koneremppa alkoi, meinaan purkaa koneen paikoilleen aika pitkälle, ja tehdä siihen sitten aika täyden remontin. Moottoripukkia jos olis jollakulla jouten niin voisin lainata.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #38 : Huhtikuu 22, 2007, 10:16:10 »

Remontti etenee, eilen sain tekniikkapaketin (moottori ja molemmat vaihteistot) auton alta pois. Homma onnistui jopa yllättävän helposti, koneen takaosaan kun laittoi ketjut kiinni niin paketti oli aika sopivasti takakenoisessa balanssissa. Tein tilaa ulosotolle irroittamalla sylärin edestä sen yläpellin, vanhemmissa rankuissa se on valmiiksi pulteilla kiinni, nyt piti porata muutama pistehitsi auki.

Toistaikseksi remontti on mennyt erittäin hyvin, yksi pakosarjan pultti meni poikki heti alussa kun irroittelin pakoputkistoa, ja eilen repes jakolootan kepin kumi, unohdin irroittaa sen korista.

Hain biltemasta moottoripukin (vaikka itse pukki ei montaa kymppiä maksanut niin tuli aika pallis reissu, mukaan tarttuin kaikenlaista ja vaikka mitä, mm. sellainen kaasuhella mitä Handella ja Lemmyllä oli edellisessä kuurankierrossa mukana), sitäpä pääsee testailemaan sitten kun tuo vanhan kolmepuolikkaan kunnostus toden teolla alkaa sitten joskus...

Tänään pääsee purkamaan sitä discoa, siitä olis tarkoitus sovitella konetta. Kone on hieman päivitetty 3.9, etupää on laitettu uusiksi, apulaitteita pyörittää vain yksi moniurahihna. Tehtaalta lähtiessä kakssataa pollea, joista iso osa pitäis olla tallella, autolla on ajeettu vain sataviiskyt tuhatta. Ja katit kun jää romuläjään, niin kone varmaan hengittää vähän vapaammin, toki tuleva snorkkeli vois imupuolella vähän tasoittaa tilannetta.

Discossa on ajonestolaite, joten polttoaineen syötöstä tulee huolehtilmaan megaruutta. Sen kytkentäkaavio on todella helpon näköinen, mutta vaikka kone lähtiskin käyntiin helposti niin varmaan säätämiseen menee oma aikansa. Seoksia tulee mittaamaan laajakaistalambda, sen perään on myös hankittu uber-bling-bling-tuning-mittari, jossa seos näkyy kehältä monivärisillä ledeilla, ja tietysti numeroarvona, saa vielä valittua näyttääkö se seosta vai lambdaa.

Remonttiaikataulu näyttää aika hyvältä tavoitteessa (wappu 2009) varmaan pysytään, mahdollisuuksien rajoissa on lievä aikaistuminenkin. Kummasti se kevät vaan vähentä lumen määrää ja kasvattaa rassausintoa.

Pari kuvaa elintenluovuttajasta:



Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #39 : Huhtikuu 28, 2007, 17:41:28 »

Tänääm saatiin Petterin kanssa kone ja laatikot irti discosta, aika helposti meni kaikki muu paitsi koneen johtosarjan irroittelu korin päästä, halusin sen ehyenä irti. Tulipellin läpi menevä nippu haarautuu kolmeksi, ja vain yksi haara irtori helposti, se joka menee ECU:lle.

ECU on apparin jalkatilassa oikeassa sivussa, ja se irtosi muutaman minuutin työllä. Toinen haara oli virransyöttö ja varmaan bensapumpulle menevät johdot, niiden irroittamiseksi pitä ensin ottaa lämppärin moottori pois, se on apparin jalkojen päällä, eli aika eri paikassa kuin vanhemmissa rankuissa.

Kolmas haara on ilmeisesti ajonestolaitteen vastaanotin, tämä haara meni keskemmän, eli kojelaudan keskiosa (lämppärin säätimet, keskimmäiset ilmaventtilit jne.) piti ottaa pois, ja tämä oli aika hidasta kun en turhaan halunnut rikkoa mitään. Varovasti kun muoviosia irroitteli niin aika hyvin ne loppujenlopuksi lähtivät, radio oli ainoa osa joka piti ottaa väkisin, sen yksi kiinnike harasi "hieman" vastaan.

Runkokiinnikkeet ja kardaanien lähdöt näyttävät samoilta, samoin vaihdevaijerin kiinnitys laatikon päässä. Käsijarru on aika erilainen vaijerin osalta rummun päästä, ja laatikoilta konehuoneeseen tuleva sähköliitin on erilainen, pitää katsella johtosarjaa hieman tarkemmin. bensalinjojen kiinnitys näytti samalta, toivottavasti ei ole kierre muuttunut kymmenessä vuodessa.

Pakoputkisto pitää miettiä kans, kolmepuolikkaan pakari vois passata suoraan, mutta voi olla himpun ahdas. Kolmeysin putkistot on siitä huonoja, että alkuosat menevät vaihteiston alla olevan runkopalkin alta, eli ovat turkyllä kiviin ja kantoihin pökkimään. Discon putkistosta vois ottaa aihion, mutta toisaalta olis sääli raistata ehyt pakari, jossa on vielä kaksi toimivaa kattia.

Tästä on mukava jatkaa...
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #40 : Syyskuu 02, 2007, 22:09:36 »

Sain tänään koneen ja vaihteistot paikoilleen, vähän pitä välillä punnertaakin, mutta onneksi oli helppoa kun sai tehdä tiimityötä kolmestaan: me, myself and I. Hemmetin engelsmannit, ovat menneet tekemään useampia muutoksia systeemeihin 1988 -> 1997.

Mittarivaijerin kiinnityksen kierre oli muuttunut tuumaisesta milliseksi, ja käsijarrukahvaa oli muutettu hieman, nyt pitää kairata vaijerille uusi reikä pari-kolme senttiä entisen viereen. Niin ja koneen/laatikoiden tukityynyjen pultti oli paksuuntunut pari milliä, piti hieman avartaa pirralla koneen kohdalla rungossa olevia hahloja. Lisäksi startin herätepiuha oli muuttunut laatikon johtosarjasta koneen piuhanippuun, ja jotkut liittimet ovat hieman eri mallisia.

Mutta muuten aikalailla samaa tavaraa. Kohta pääsee viimeistelemään megaruutan asennusta, ja pakoputkistoon pitää löytää laajakaistahappianturille soppeli paikka. Ja sitten kun kaikki on kasassa niin alkaa tietty suunaton säätäminen, kone pitäis saada käyntiin aika helpolla (jos boksissa on oikeat softat?), mutta seoksien saaminen kohdilleen kaikissa käyttöolosuhteissa ja -lämpötiloissa saatta vielä jokusen hetkisen.

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #41 : Syyskuu 04, 2007, 12:55:49 »

Argh...

> Mittarivaijerin kiinnityksen kierre oli muuttunut tuumaisesta milliseksi

Lisäksi vaijerin päätä on muutettu, vanha on 3mm kanttiinsa ja pitkä, uusi oli 2½ mm kanttiinsa ja lyhyt. Neliön mallisia sentään molemmat, ja vanhan saa pienellä sovittamisella uuteen, joten eipä hätää.

Pirskatti polttoainelinjat oli laitettu väärin koneen puolella, tai sitten tulin kytkeneeksi paluupuolen helmiliitoksella (kierteet oli onneksi samat) ja painepuolen klemmarilla...

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #42 : Syyskuu 04, 2007, 22:52:54 »

Ah, mittarivaijerin muutos olikin helppo homma, kun se vastakappale lootan päästä oli vaihdettava...

Sitten kävi yx hups myös, päävaihteiston öljyproppu meni poikki, kuka lie vääntänyt liian tiukalle?
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #43 : Syyskuu 14, 2007, 00:57:22 »

OT: pikkurangea tuunattu, eli nyt on uudet +1" jouset joka nurkassa. Kiitoksia Jokelle avusta.

Asiaan: tilailin toisenkin mini-ms boksin, toisessa ajattelin pitää "orkkissoftaa" (B&G V3), ja toiseen laitan uusimman extrakoodin, jossa on "jonkin verran" lisäominaisuuksia, mm. kierroslukurajoitin ja luistonesto, mutta isoimpana etuna tarkemmat polttoainekartat (8x8 vs. 12x12), mutta säätämistä on sitten tietty "hieman" enemmän. Toinen boksi toimii tietty myös varaosana.

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/

-Paavo

PS: liittimiä mm. roverin (bosch) ruiskuihin ja antureihin: http://www.vpv-motorracing.com/amp.htm
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 14, 2007, 00:59:13 kirjoittanut Paavo »
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #44 : Marraskuu 01, 2007, 22:55:55 »

HipHop! Kone ei vielä käy, mutta nyt siinä on aivot kiinni. Lämpötila-antureiden (jäähdytysneste ja imuilma) kalibroinnit puuttuu vielä, ja systeemille pitää vielä varmemmin kertoa kaasuläpän asennot, nyt täyskaasuarvo tuli "kurota penkin yli toisella kädellä kaasupolkimeen ja yritä osua hiirellä siihen nappiin kans" menetelmällä, en yltänyt painamaan pedaalia ihan pohjaan, mutta tulipahan testattua että anturin pitäis olla oikein päin kytketty. Mittausten ja MegaTunen mukaan johtosarja vois olla jopa muutenkin oikein kytketty. Sähkönsaanti starttauksen aikana saattaa tarvita varmistelua, mutta siihen on jo varaus valmiina.

Ruuttaohjain on vesitiiviissä kotelossa, ja johtosarjan pituus antaa "hieman" enemmän vapausasteita sijoittelun suhteen kuin alkuperäinen, nyt boksin voi sijoittaa vaikka takapenkin kohdalle auton kattoon. Riskinä on kuitenkin mahdolliset häiriöt pitkistä piuhoista johtuen, mutta laitetaan suojausta tarvittaessa, tai sitten lyhennetään jos ei muu auta.

Tässä mallissa ei siis ole suorasytkää, ainoastaan polttoaineen syötön ohjaus. Sytytys jää alkuperäiseen malliin, hyvähän se on, paitsi vapaa säädettävyys ja täysi vesitiiviys hieman puuttuu, mutta kuvittelen pärjääväni vielä toistaiseksi ilman tuollaisia ominaisuuksia.

Alla kuva kasatusta Mini-MS:stä ilman koteloa, ja sulakkeet (4kpl) näkyy puuttuvan kans.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2007, 23:11:48 kirjoittanut Paavo »
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.041 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.