OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 11

Kirjoittaja Aihe: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range  (Luettu 117910 kertaa)

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #75 : Kesäkuu 26, 2009, 06:36:39 »

Väri saatu vanteiden pintaan, ja helpostihan ne plumpsahti renkaiden sisään. Rengas painaa noin 43 kiloa, vanne kokonaisuudessaan noin 22 kiloa, joten yhdistelmä on aika tarkkaan 65 kiloa. Pitää kehittää joku helppo systeemi renkaiden paikalleen asemointiin, nyt niitä sai punnertaa melko tosissaan.

Pulttasin siis renkaat auton alle eilen, kori vaan on hemmetin ahdas niille. Etuset mahtuu kääntymään vain vähän, ja sitten ottaa kylkipalkkiin kiinni.  Sahoille ja rälläköille on kovasti käyttöä. Yritin noukkia Sahkolta uutta peltiä aamulla, mutta valittivat kiirettä ja käskivät tulla myöhemmin uudestaan, että ehtiivät keräillä pellinpalat esille.

Vanhat Q78-16 TSL:t Volvon vakiovanteella oli 49 kiloa. Uudet renkaat on aika tarkasti 3" leveämmät kuin aiemmat maastorenkaat, pitää vielä mittailla kulutuspinnan leveyksiä ja korkeuksia. Bead-lock kehät alkoivat vuotamaan yli kolmen kilon paineilla, ei haitanne koska oletan että uusissa renkaissa tuskin koskaan tullaan käyttämään yli kahden kilon paineita, todennäköisesti puolitoistakin tulee riittämään aika hienosti.

-Paavo
Kirjattu

Rak

  • Ylläpitäjä
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 1867
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #76 : Kesäkuu 26, 2009, 07:19:49 »

Kokeileppas Lavanderia oulunsalossa materiaalihankintaan, on sahkoa halvempikin.

Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #77 : Kesäkuu 26, 2009, 09:54:12 »

http://www.lavanderky.fi/ siis - pitääpä olla tuonne yhteydessä vaikka seuraavalla kerralla.
Kirjattu

whitejack

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 39
    • Profiili
    • http://www.saunalahti.fi/~md1003/gallery/
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #78 : Kesäkuu 27, 2009, 17:53:03 »

Väri saatu vanteiden pintaan, ja helpostihan ne plumpsahti renkaiden sisään. Rengas painaa noin 43 kiloa, vanne kokonaisuudessaan noin 22 kiloa, joten yhdistelmä on aika tarkkaan 65 kiloa. Pitää kehittää joku helppo systeemi renkaiden paikalleen asemointiin, nyt niitä sai punnertaa melko tosissaan.

Kait se kaikista helpoin on asettaa putkenpätkä renkaan alle ja käyttäen vipuvartena nostaa rengas ylös, edellyttäen ettei akseli ole liian korkealla. Tällätavalla tulee isommat renkaat aseteltua, jolloin ei tarvitse pulttien kierteitä hinkata suotta p..kaksi.
Kirjattu
---<Whitejack>---

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #79 : Kesäkuu 28, 2009, 06:55:24 »

Toni ehdotteli rengasrautaa. Yksi vaihtoehto vois olla esim. 5x50 lattaraudasta noin metrin pätkä, johon laittaa ihan vaikka kahvan toiseen päähän. Tämä olis suhteellisen matala renkaan alla, ja vipuvartta sekä nostokorkeutta saa helposti tarpeeksi.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #80 : Kesäkuu 28, 2009, 20:30:37 »

Täällä pari kuvaa ja vähän tarinaakin: http://www.laplandtrophy.com/keskustelut/index.php?topic=109.30
Kirjattu

anssi80

  • Suunnistustoimikunta
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #81 : Kesäkuu 29, 2009, 15:30:03 »

Pitääkö sun alkaa tekemään jo akseli-/korikorotusta? Alkaa olemaan melkoset korityöt jos meinaat Saaha sisäjoustot toimimaan...
Kirjattu

ZeiZei

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #82 : Kesäkuu 29, 2009, 17:03:32 »

Miten olisi akselivälin pidennys?
Siirtämällä taka-akselia taakse vaikkapa 5" ja etuakselia eteen 3", pitenisi akseliväli 8" joka on sopivasti 108" ja menee otteeseen. Takana taaksepäin helpohko avartaa kaarta kun ei tarvitse oveen koskea, ja takaylitys lyhenee samalla. Edessä melkein  sama mutta eteen päin.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #83 : Kesäkuu 30, 2009, 05:19:15 »

Pitääkö sun alkaa tekemään jo akseli-/korikorotusta? Alkaa olemaan melkoset korityöt jos meinaat Saaha sisäjoustot toimimaan...

Auto on jo tasan tarpeeksi korkea, eikä 150mm kokonaiskorotusraja mahdollista enää isompia korotuksia jos meinaa kiesin leimassa pitää. Porttaalikorotusta on 11 senttiä, joten jos renkaat ja jouset ottaa leimasta pois niin koria voisi nostaa rungolta max 4 senttiä, ei taida auttaa riittävästi.

Alustaa en halua korottaa yhtään, sisäänjoustoja on jo tarpeeksi, enkä näe jousien pidentämisessä ja sisäänjouston rajoittamisessa kovin paljon järkeä. Tarkoitus on edelleen koittaa pitää koska renkaat alaspäin.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #84 : Kesäkuu 30, 2009, 05:28:53 »

Miten olisi akselivälin pidennys?
Siirtämällä taka-akselia taakse vaikkapa 5" ja etuakselia eteen 3", pitenisi akseliväli 8" joka on sopivasti 108" ja menee otteeseen. Takana taaksepäin helpohko avartaa kaarta kun ei tarvitse oveen koskea, ja takaylitys lyhenee samalla. Edessä melkein  sama mutta eteen päin.

Jatketun rangen käyttöä vertailu-autoja akselivälin pidennykseen en kyllä edes muistanut... Vähentäisi korin silpomista, mutta pidempi akseliväli tekisi autosta vielä nykyistäkin kankeamman.

Testailussa on sellainen leikkely, että takana pyöränkaarta avarretaan rajummin vain C-pilarista taaksepäin. Oven alareunasta siis otettiin jo sunnuntaina reunat pois, ja siitä takaa leikeltiin pyöränkaaresta myös siivu.

Oven alareunan paikkailu ei ehkä ole niin paha rasti kuin alunperin ajattelin/pelkäsin, runkoon (mustaa rautaa) saanee helpohkosti liimailtua kiinni siivua, joka niitataan kiinni piltapeltiin (alumiinia). Ehkä siitä ei välttämättä tule kamalan nätti, mutta toimiva ja kestävä toivottavasti.

Tänään pitäisi saada reiät tukittua, ja sitten voidaan taas käydä testaamassa että miten hyvin mahtuu akselit elämään. Jos renkaat ei mahdu koriin sisäänjoustoissa, niin sitten pitää väliaikaisesti rajoittaa sisäänjoustoa jotta auton saa ajoon Raajärvelle enskuun puoliväliin.

Kaikenlainen hipistely jää väkisinkin tekemättä ennen Lapland Trophyä, mutta ehkä parempi niin, kunnon testin jälkeen tietää toimiko laite. ja jos ei toiminut halutulla tavalla, niin tietää senkin mitä pitää muuttaa.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #85 : Elokuu 13, 2009, 06:30:01 »

Aika loppui kesken, en ehtinyt leikellä koria tarpeeksi, joten joka nurkkaan piti laittaa 35mm sisäänjouston rajoittimet. Stopparikumin ja rungon väliin huonekaluputkea ja hyvä tuli. Joustaa edelleen ainakin riittävästi.

Takana ottaa rengas kevyesti (?) lokariin keskeltä ylhäältä, edessä hilppoo sievästi (?) koriin renkaan edessä ja takana kun rengas on sopivasti kääntyneenä sisäänjoustossa. Toimii ihan tarpeeksi hyvin, kun ei ainakaan vielä ole merkkejä siitä että rengas tai kori rikkoontuisi noissa yhteenotoissa.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #86 : Elokuu 13, 2009, 06:45:40 »

Jakolaatikon etulähdön stefa vuosi, eli vaihdettiin uuteen. Etulähdön laakerissa oli ihan pieni välys, en kuitenkaan vielä vaihtanut laakeria vaikka se olisi ollut helpon oloisesti lukkorenkaan takana stefan alla, oli niin pieni se välys.

Takaperässä voisi pinjonin akselin stefa myös hieman, vaihdoin senkin. C30x varaosakirjoissa mainittu osa 942905 löytyy numerolla 9143317 henkilöautopuolelta, mutta valitettavasti hinta ei ole kuorma-automaisella tasolla... värikin oli punertava maastonvihreän asemesta, ilmeisesti armeijan maalit on kalliita? Samaa stefaa on ilmeisesti käytetty porttaaliakseleissa ja amatsooneissa tai jossain muissa ruåtsalaisen telnologian taideteoksissa?

Olkatapeissa on molemmin puolin myös pieni välys, jäi tehtävälistalle kun ei ole ihan muutaman minuutin juttu. Pitää samalla laittaa molemmille puolille uusi o-rengas alapäähän tiivisteeksi, tarpeeksi paksu (4-5mm?) tiivistää erittäin hyvin ja tuntuu kestäväkin jotain.

Korin koteloihin (kynnytkotelot ja takavalojen alla olevat) tuli porattua isot reiät (22mm) jotta moskat sai huuhdeltua pois, oli vähän siivoakista FOT Taivalkosken keikan jälkeen, syylärissäkin oli pari lapiollista sitä linjan alla olevan pankku-uran hienoa hiekkaa...

Ajovaloissa ollit 4mm reikä oli pieni, veden mukana sisään menyt moska tukki reiät, eikä vesi moskineen päässyt valumaan ulos. Porasin viereen 8mm. reiät, josko nyt riittäisi?

Jakikseen oli mennyt Taivalkoskella vettä ja kuraa, joko veden alla käyneen huohottimen (konepellin alla) kautta, tai sitten se etulähdön stefa oli niin rikki että siitä pääsi vesi sisään. Vanhat moskat valuteltu pois, ja uudet liukasteet laitettu tilalle, pitää vielä ensviikonlopun raajärven keikan jälkeen tarkistella väri, javaihtaa vielä kerran tarvittaessa. Tai vaikka varmuuden vuoksi jokatapauksessa, teboilin epäsynteettinen GL-5 ei ole hinnalla pilattu, ettei paria litraa raskis vaihtaa vaikka vähän varultakin.

Tänään vielä päävaihteistoon uudet öljyt sisään, ja etuperän sekä porttaaliboksien öljyjen tarkistus, ja huomenna Raajärvelle vapepan etsintäharjoitukseen (la) ja katiskon kahluuseen (su).

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #87 : Syyskuu 16, 2009, 09:01:48 »

Eipä ole tuon elokuisen Raajärven keikan jälkeen juuri mitään tullut tehtyä (eipä ole ollut pakottavia tarpeitakaan), Taivalkoskelle pitää vaihtaa vesipumppu ja flektin visko, molemmilla on tulleet käyttötunnit täyteen.

Tehostajan paluuletku on ilmeisesti huonosti kiinni tai viallinen, kun näyttää vuotavan hieman, josko senkin saisi samalla korjattua tai tarvittaessa vaihdettua.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #88 : Joulukuu 04, 2009, 07:17:48 »

Eilenkin saatiin jotain aikaiseksi... penkit tuli imuroitua ens viikonlopun ajoja varten.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #89 : Huhtikuu 18, 2010, 06:29:09 »

Pientä päivitystä tännekin, vaikka tallilla ei olekaan autolle mitään tapahtunut talven aikana, kaikkea epäoleellista (katon maalaus, valaisinten kunnostus, hyllyjä ja muuta säilytystilaa, työkalutauluja jne.) on tullutkin touhuttua monta kuukautta.

Tälle keväälle pitää laittaa Ärjyyn takavinssi (pre-heat 12000 hi-speed), tietty se pitää avata ensin, tarkistaa ja rasvata kunnon aineella. Vinssi tulee suurehkolla todennäköisuudellä takarungon päälle ihan tavaratilan takaosaan, ainakin liukukita ja mahdollisesti osa itse vinssistäkin tulee takaluukun kohdalle, eli luukkuun pitää tehdä sitten soppeli reikä.

Jotain muutakin auton kanssa pitää puuhailla, öljyä tippuu nyt neljästä paikasta: etunavat, jakis ja moottori. Voimansiirron öljyvuotoihin on toimenpiteet tiedossa, mutta moottorin öljyvuoto voi olla öljypohjan tiiviste, tai sitten jotain vakavampaa. Enstalveksi lievää suunnitelmaa käydä kone kokonaan läpi, laakerointi ja rengastus ja kaikki tiivisteet/stefat uusiksi.

Kirppuun pitää ruuvata Ärjun vanha vinssi (Warn HS9500) eteen, samalla pitää päivittää laturi ja akut.

Kalustonkuljetus-Volvoon pitää vaihtaa peräöljyt ja akut, ja ehjätä pissaojansäiliön vuoto. Vetokuula pitäis kans asennella jossain vaiheessa, että saa tarvittaessa trailerilla toisen auton mukaan. Tilasin alumiiniramppeja että autot saa lavalle, 250cm pitkät 4 tonnia kantavat ajosillat kustansi 600+ALV, pirskatin kallista mutta itse turaamalla yhtä tukevista rautarampeista olisi "ehkä" tullut hieman painavampia (kuin nuo köykämiiniset: 21kg/kpl).

Otin samalla ärjyyn ojienylitysrampit (220cm, kantaa 2500kg, 11kg/kpl), jos joskus on tarvetta käyttää douppinkia. Ne "vanhat"  Motonetin pikkusillat (150cm?, 1000kg) jää sitten kirppuun.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2010, 06:32:05 kirjoittanut Paavo »
Kirjattu
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 11
 

Sivu luotiin 0.037 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.