OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range  (Luettu 117902 kertaa)

jtoppi

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #105 : Toukokuu 09, 2010, 16:38:01 »

Paavo Paavo voi voi voi

Sulla on jäänyt tuosta uudesta osasta pois kaikki nuo keventävät levyn ohennukset ja reiät!

Se menee sulla nyt katsastus uusiksi, edessä on omapainon uusintapuntarointi!

Voi voi...

Juha
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #106 : Toukokuu 09, 2010, 17:20:02 »

Antaa herra korroosion hoidella taas nuo "kevennykset"...

Painoista muuten, iskaritesterin mukaan kosla on huomattavan tasapainoinen, kaikki nurkat oli 10-15 kilon sisään yhtä epäkeveitä. Leimalla oli mukana täys lasti, eli tankki piripinnassa, lifti takajalkotilassa ja takakontissa normaali täyskuorma, eli

- 12l korkeaoktaanista taika-jimiä
- sakkeli-liina-pylpyrä-jne-laatikko
- evästyslaatikko (hella, ruokailuvälineitä, pakki jne.)
- varaosalaatikko (jossa ei kuitenkaan ole voimansiirron osia, mitäs niitä turhaan mukana kantamaan)
- työkalulaatikko, ei mikään kamalan painava kuitenkaan, vähän perusrojua ja muutama nippuside tms.
- äänisaha sen öljy/bensakannu
- kumpparit ja jotain muuta roinaa jota edes joskus tulee roudatessa mukana raahattua

Taakse kun virittelee pre-heatin kakstoistatonnisen, niin hyvällä tuurilla takaluukun yläosan vaihto (orkkis -> pleksi) kompensoi sen verran ettei romuläjä muutu kovin takapainoiseksi.

-Paavo
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2010, 19:01:03 kirjoittanut Paavo »
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #107 : Heinäkuu 25, 2010, 17:02:22 »

Paavo vastaan peruskallio: 1-0

Eli sektorivarsi irtaantui simpukan pystyakselista pienen puuhastelun jälkeen, pari päivää ja yksi ilta riitti.

Sektorivarsi on vaihtumassa alkuperäistä lyhyempään, jotta rattiin saa lisää kierroksia ja ohjaukseen enemmän voimaa.

Muokkasin ja vahvistelin järeintä ehyttä ulosvetäjää pari tuntia lisää, ja metrin varrellan neljän ähkäisyn vääntö sai palikan antautumaan. Nyt ei pelissä ollut edes lämpöä eikä kylmää, luultavasti neljän päivän liottelu erilaisilla ruosteenirroittimilla ja tunkeumaöljyillä edesauttoi tilannetta omalta osaltaan.

Nyt pitää tarkistella mihin kuntoon simpukan alapään tiivisteet jäivät, varmaan kannattaa vaihtaa samalla kertaa joka tapauksessa.

Aiemmista tekemisistä edellisen päivityksen jälkeen: takavinssi (preheat 12000 hi-speed) on asennettu ja ikkunoiden sotkentumista on merkittävästi vähennetty "tosi" siisteillä levikkeillä. Koria on paikattu kolmesta kohtaa (apparin puolelta etu- ja takajalkotilat), ja korikannakkeita on uusittu myös kolme (apparin puolen takarenkaan edestä, sekä molemmat taaimmaiset).

Etuvinssille oli jo alunperinkin päävirtakatkaisija, takavinssille on sellainen myös, ja samalla kertaa tuli auton kaikille muille sähköille päävistakatkaisin myös. Laitoin sen akun plussanapaan siten että laturin paksu piuha tulee akun puolelle. Systeemi tuli Raajärvellä vahingossa testattuakin, auto sammuu ja kaikki sähköt häviää totaalisesti kun katkaisimen aukaisee, vähän niinkuin oli tarkoituskin.

Ennen ensviikonlopun keikkaa etupuskuria pitäisi vielä hieman vahvistaa, ja taakse tehdä sikajäreä vetopiste keskelle autoa, jotta voima jakaantuu tasaisemmin. Nykyiset runkopalkkien pöissä olevat vetopisteet eivät ihan kestä mahdottomia kiskomisia, takapuskuri on ainakin kerran hieman vääntynyt. Samalla vois aikataulun salliessa leventää kylkipalkkeja hieman, jotta auton ovet ja sivupeilit olisivat paremmassa turvassa. Etuvinssiä pitää kans vähän hoivata, uloskelaus on muuttunut kummallisen hitaaksi, ekana pitää tarkistella solenoidien kunto.

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #108 : Lokakuu 21, 2010, 07:15:14 »

Leima uusittu, tällä kertaa ihan ilman kommentteja/huomautuksia/korjauskehoituksia, oikeastaan vähän niinkuin pitikin, tulihan autoon tehtyä kattava katsastusremontti, eli valot tuli tarkistettua ennakkoon, ja syystäkin tällä kertaa.

Oikea takavilkku ei halunnut ensin toimia, eikä hehkun vaihto auttanut, vikaa piti etsiä muualta. Ekana takanurkassa oleva liitin auki, lähti onneksi pienen askartelun jälkeen ilman että piti purkaa mitään, aluksi näytti sille että pitää irroittaa takalokari, mutta onneksi laiskuus voitti kun se olis ollut useamman minuutin homma.

Liittimeen kiinni toisesta autosta lainattu ja toimivaksi tarkistettu takavalo, eipä toiminut vilkku vieläkään. Vilkun nastaan tuli hieman jännitetty kun hehku oli irti, joten hieman epäilytti että piuha olis saanut kipeää jossain aiemmassa puuhastelussa. Johtosarja kulkee korin sisällä, eikä siitä pikaisella vilkuilulla löytynyt näkyvää vikaa.

Seuraava tarkastelun paikka oli johtosarjan seuraava liitin apparin puolen etujalkatilassa, tai oikeastaan se on aika ylhäällä, heti tuulilasin alanurkan alla. Oli aika hapettunut, ilmeisesti välillä kosteahko sisäilmasto on suorien saatossa jotenkin asiaan vaikuttanut.

Työnsin liittimen molempiin puoliskoihin hapettuman poistolitkua, liitin kiinni ja pientä nitkuttelua, ja kas kummaa vilkkuun tuli eloa.

Eli kyllä rangessa niitä sähkövikojakin on, tämä on mun autossa jo toinen, eka oli "jonkinverran" työläämpi, puratti lämppärin pois muutama vuosi sitten, jonkun ylimääräisen sähkölaitevarauksen (kuskin puoleinen paisuntasäiliö?) liittimet heiluivat konehuoneessa irrallaan ja ottivat joskus koriin kiinni, mistä seurasi pienimuotoinen oikosulku. Kutistesukkaa ja muistaakseni vielä nippuside olivat lääkkeinä siihen vaivaan.

Seuraavaksi siis Keltalaan marraskuun kolmastoista. Hyvin menee se keikka senkin puolesta että seuraavana aamuna on työreissulle lähtö kuuden jälkeen aamukoneella... Luultavasti menee aika nopeasti lennot guinness-landiaan, krooh pyyh...

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #109 : Lokakuu 21, 2010, 07:19:25 »

Noista edellisen postauksen tehtävälistan asioista tehty nämä:

- etupuskurin alakulmat vahvistettu
- takapuskuriin keskelle järeä vetopiste
- etuvinssin vaihdettu huollettuun yksilöön

Etuvinssi on taas alkuperäinen HS9500 warni, keulalla ollut xp9.5 on nyt palasina polttoöljysaavissa, jarru oli kohtuullisen tukevassa ruostemömmössä, eli kyllä "vesitiiviiseen" vinssiin vesi menee sisälle, mutta ei pääse kovin hyvin pois. Vinssin vaihteistossa oli sen normimäärä (noin desi) vettä, saman verran on suurinpiirtein ollut aina kun olen omaa vinssiä huoltanut.

Xp menee suikan keulalle kunhan puuhaan löytyy aikaa, mutta Kirpun rakentelusta sitten jossain eri topikissa.

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #110 : Huhtikuu 18, 2011, 21:52:00 »

Uh, laitetaanpas tännekin jotain kun autolle tehtiin tänään perushuolto. Eli kattotelineeltä riisuttiin halogeenit pois, ja tilalle pultattiin ksenonia ja lediä. Loppui vaan uudet lamput kesken, niin piti jättää yksi vanha vielä.

On muuten jonkin verran eroa... ledejä ja ksenoneita kun yrittää katsella niin ihan ekana tulee mieleen sana hitsausmaski. Säälittävä himmeä tuikku se halogeeni, vaikka hyvin niilläkin on nähnyt kun ei ole ollut parempia.

Valoilmiöitä nähtiin myös maaliskuisella makkaranpaistoreissulla, umpihankeen kun tykitti pitkän puolen ykkösellä aikansa, niin aika helakan oranssit oli pakosarjat. Tuntui soppakin kelpaavan, lyhyellä reissulla meni saman verran ainetta kuin normipäivänä Raajärvellä. Pitkiä pätkiä piti välillä ajella ihan kaasu pohjassa, kakkosella kiersi vaan kolme tonnia, ykkösellä helpossa paikassa viis ja vaikeassa (vajaa metri? kovaa lunta) kolme. Renkaat oli reissun jälkeen puhtaammat kuin tehtaan jäljiltä.

Molemmat vinssit pitäis huoltaa, sekä kaikki öljyt ja suodattimet vaihtaa. Takalasin tilalle vois sovitella polykarbonaatia. Muuten kait tämä olis melko valmis kesän rientoihin. Epäilyttää vaan että mikähän nyt on piilorikki tai unohtunut, yleensä näihin aikoihin on ollut ihan sikapaljon tekemistä että saa auton yleensä ajoon. Nyt ehtii sipistellä jotain lamppuja, ja säätää kuorkkiin radiota ja kelloa.

Niin tai oikeestaan se kampiakselin takatiiviste pitäis vaihtaa, mutta on niin iso homma että vuotakoot vielä.

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #111 : Huhtikuu 28, 2011, 20:35:23 »

Valoteline uudistettu, katolla nyt

8kpl 18W led-työvaloja laajalla tasaisella valokuviolla (taakse 2kpl, takakulmat 2kpl, sivuille 2kpl, etukulmat 2kpl)
2kpl N200 aika hajottava 35W ksenoneita yksi suoraan kummallekin sivulle
Eteen 2kpl 35W N300 ksenon ja 1kpl 55W N300 ksenon
Keskellä telinettä 55W H3 halojen vilkku

Luulis että tuolla näkee ja näkyy, kunnon pikeää on vaan niin vähän ja pelkästään nukkuma-aikaan, että jää testailut ens syksyyn.

Kaikki päällä teorissa 28 ämpäriä, halppis pihtivirtamittarilla 35A, luultavasti voi pitää koko patteristoa päällä koko ajan eikä sähkö lopu "ikinä".

Ihan alkuperäinen valoteline oli 12kpl 55W H3 halogen, alkoi sähkö loppua muutaman tunnin ajelun jälkeen kun päällä oli kaikki kattovalot sekä ajovalot ja lisäpitkät (2+2kpl 55W halogen), laturi tais silloin olla 90A ja akkuja oli kax (nyt on tehokkaampi laturi ja yx akku lisää).

Vertailun vuoksi, suikassa on 12kpl LED-työvaloja (15W ja 18W hajottavalla kuviolla, sekä 24W hieman kapeammalla keilalla) sekä yksi 35W ksenon eteen. Teoriassa 22A, mitattuna 15A, ja hyvin näkyy joka suuntaan.

Ärjyyn tli askarreltua myös alipainemittari lujjojen toiminnan varmistamiseksi, olikin hyödyllinen kapine kun heti tuli esiin isomman alipainesäiliön tarve. Myt on vaan se nytkin kokoinen alkuperäinen, paineet laskee kaks kymppiä kun pistää yhden akselilukon päälle.

Nikkaroin lukkojen merkkivalot kans uusiksi, liimailen autoon Volvon lukkonen merkkivalojen kytkimet, jotka sytyttään laput vasta kun alipainetta on vähintään 0.3 kiloa. Lukot oli päällä vielä 0.25 alipaineilla, tiedä sitten oliko enää ihan kunnolla.

Nyt lukkojen "merkkivalot" syttyy heti kun lukkojen toimintaa ohjaavalla magneettiventtiilille menee sähkö, jatkossa siis uudet merkkivalot syttyy vasta kun lukolle menee riittävästi alipainetta. Eihän se silti vielä ihan pomminvarmasti tilanteesta kerro, muta huomattava parannus entiseen verrattuna kuitenkin.

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #112 : Toukokuu 18, 2011, 07:16:48 »

Laitetaan vaikka joku kuvakin, kun on tullut joitain sähköjuttuja laiteltua.

Valoteline näyttää nyt tälle:



Tuossa kuvassa ei ole vilkku paikoillaan, se tulee tuolle telineen keskellä olevalle peltilevylle, on siis magneettikiinnitteinen. Muu teline on amuliinia, tuo mustaksi maalattu levy parimillistä peltiä.

Tässä alipainemittari lähikuvassa:



Noihin ~puolen kilon alipaineisiin pääsee tyhjäkäynnillä, ajossa "nousee" 0.7..0.8, kun moottorijarrutuksista tulee imusarjaan isompi alipaine.

Tässä kuvassa lukkojen uudet merkkivalot:



Tein noista sitten "liikennevalot", vaikka loogisempi järjestys olisikin ollut:

- vihreä (lähes aina päällä maastossa): keskilukko
- keltainen (monesti eka akselilukko): takalukko
- punainen (käytetään vain tarvittaessa eli usein): etulukko

Keskilukon valo tulee tuoraan alkuperäisestä merkkivalosta, jatkoin vaan piuhaa. Tein alkup. johdon ja varsinaisen merkkivalon väliin oman jatko-johdon josta haaroitus tälle uudelle valolle, kun ledin napaisuus ei voi menä sekaisin, alkup. hehkulamppu ei paljon välitä mitenpäin elektrolyytit viipottaa.

Etu- ja takalukon merkkivalo tulee Volvon alipaineantureilta:



Merkkivalot syttyy kun mittarissa on vähintään 0.4, kun laittaa molemmat lukot päälle. Lukot menee kyllä päälle jo jossain 0.25, joten luultavasti tuo 0.4 on aika turvallinen sen puolesta, että lukko on varmasti täysin kiinni. Tyhjäkäynnilläkin saadaan helposti 0.5 kilon alipaine, eli systeemin pitäsi olla aika hyvällä mallilla. Alipainelisäsäiliö on kuskin penkin alla, pari-kolme litraa, ja rosteria.

Tässä kokonaiskuva kabiinin keskiosan suomi-sähköistä. Vasemmalla oleva kirkas oranssi kytkin on maasto-pääkytkin, lukot ja kattovalot on sen takana. Sen oikealla puolella (pieni punainen merkkivalo) on vinssin valon kytkin. Sen oikealla puolella on kattovalojen kytkimet:

- 55W ksenon eteen
- 2x35W ksenon eteen
- 2x35W ksenonit sivuille (yksi per sivu)
- 4x18W led etunurkkiin ja sivuille
- 4x18W led takanurkkiin ja taakse
- vilkku (1x55W halogen)

Valokytkimien oikealla puolella on etu- ja takalukon käyttökytkimet, jotka siis ohjaa magneettiventiilejä, jotka päästää alipainetta lukolle.

Sitten on 68VHF:n mikin teline (mikki on kuvassa irti asennuksia haittaamasta).

Edelleen oikealle on uudet lukkojen merkkivalot.

Sitten on vieä jännitemittari - jännitteet näkee tietty magatunestakin läppäriltä, mutta kun käteen sattui osumaan tuollainen mittari niin pulttasin sen kiinni, bensamoottorisessa autossa sähköt on kuitenkin yx aika tärkeä etenemisen edellytys, erityisesti kun molemmat vinssit käy kans sähköllä.

Kojetaulun päällä on seosmittari (josta on anturi ilmeisesti hajalla, joten se on laitetty erillisestä kytkimestä kiinni, lajakaista-lambdaa ei enää tarvita mihinkään kun seokset on kerta säädetty, megasquirt tuuppaa koneeseen soppaa valmiin polttoainekartan ja muutaman anturitiedon avulla).

Sitten se alipainemittari, ja VHF. Lälläri on katossa, ei näy kuvassa.

Loput turaukset on ihan kojetaulun vasemmassa nurkassa, eli sieltä löytyy vinssin merkkivalo (joka kertoo että etuvinssissä on sähköt päällä) ja vinssin sisäkytkin. Auton edessä on ulkokytkin etuvinssille. Takavinssille ei ole vielä tullut tehtyä omia kytkimiä, kun se langaton kake on toiminut aika mallikkaasti. Vaihdan sen releboksin kuitenkin järkevämpään, samassa yhteydessä vois nikkaroida kunnnolliset kytkimet takavinsillekin, ja voihan sen kaken tietty jättän systeemiin kans.



Kuvassa alhaalla helotaa kax oranssia valoa, isompi oikealla on alkup. keskilukon merkkivalo, ja pienempi vasemmalla on takalasin lämmittimen merkkivalo (tästä vähän lisää tuolla alempana).

Tässä on puolestaan vinssin valo, helpottaa puolautumisen seurantaa pimeällä ajellessa, kattovalot on senverta kirkkaat ettei autoon päin tahto oikein nähdä. Valo on mallia pieni bilteman venevalo, ei vielä kokemusta onko tarpeeksi kirkas. Helppo vaihtaa isompaan tarvitaessa (tai kun tuo menee paskax).



Tein myös bensapumput sähköistyksen uusiksi. Vanhasta liittimestä otetaan releelle ohjaus, ja pumpu saa voimansa alkupräistä huomattavasti paksummasta johdosta. Amuliinikotelo, ettei peräkontin romut ihan helpolla riko sitä. Kuvassa myös takavinssiä pääkytkin. Taka-akun kotelo näkyy vähän kuvan alalaidasta. Edessä on kaks samanlaista akkua.



Syöttösähkö bensapumpulle tulee nyt takalasin lämmittimen piuhasta, oli sopivin valmiiksi takatilaan tuleva piuha. En jaksanut alkaa tuolta taka-akulta ottamaan, kun tarkoitus on kuitenkin laittaa takatilaan oma "hupi-sähkösysteemi", eli invertteri jne., jotka pitäis saada pultattua auton kattoon. Näille tulee kuitenkin oma pääkytkin, ja sieltä voi sitten rosvota bensapumpun sähköt kans.

Saapa nähdä milloin tuokin on tehty, aika hyvin on pärjännyt ilman invertteriä tähänkin saakka...

Sellaista tällä kertaa.

-Paavo
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2011, 07:40:06 kirjoittanut Paavo »
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #113 : Heinäkuu 22, 2011, 06:47:11 »

Laitetaanpa kevyttä päivitystä tännekin; autolla on nyt ajettu tälle kaudelle kymmenkunta päivää, ja ainoa (tankkauksen lisäksi) toimenpiteitä vaatinut homma on ollut ohjaustangon vaihto, Volvon ohjausvarren Rangen sektorivarren palloniveleen sovittava custom-osa meni poikki, mutta rikkinäisen tilalle vaihdettiin varaosa (pitkällä sektorivarrella -> ohjaus on pirun raskas) että saatiin auto pois metsästä.

Jos jotain aikoo ohjauksesta särkeä, niin tämä oli varmaan aika lähellä ideaalia: kohtuu lähellä tukikohtaa (muutama kilsa), nätti keli kävellä takaisin osia, työkaluja ja pelastusautoa hakemaan, kuiva ja tasainen alusta missa korjata auto, ja ihan hidas ryömintävauhti missä osa pamahtaa, ja tottakai soppeli varaosa saatavilla. Tuli siis varmaan käytettyä tämän vuoden hyvän tuurin kintiö.

Pitää tilailla uus osa rikki mennen tilalle, että saa sen lyhyen sektorivarren taas käyttöön, ohjaukseen tulee edes jonkinverran lisää voimaa (eli se on hieman vähemmän raskas).

Tuo bensapumpun uus sähköistyskin toimii mainiosti.

Nyt auto on taas tapahtumien puutteessa vähän aikaa telakalla, etuovien saranoiden vaihto meneillään. vanhat saranat on aika kuluneet, ovi ei mene kiinni kovin sievästi, ja vaatii usein voimaa avautuakseen. Vanhat korin pään pultit vaan menee uusiksi, sen takia jäi eilen kesken. Yllättäen 8 milliset pultit ei menneet poikki, vaikka 1/2" pulttipyssystä oli kaikki paukut käytössä osaan pulteista.

Pitäis vielä pestä auto sisältäkin, jäi vaan yx poistovesireikä aukaisematta (B-pilarin alakerrasta), ja sitten pitää vielä porailla muutama iso eikä lisää (etuovet, C-pilarin pohja ehkä kans) että saa enimmät kurat huuhdeltua pois, auto ruostuu sitten vähän hitaammin ja kevenee ainakin 10 grammaa. Runkopalkkeihin porasin aika monta reikää, että saa vettä sisään sopivasta kohtaa ja kurat ulos. Vaikka runkoa on huuhdeltu vuosittain, niin aika paljon siellä taas oli mömmöä.

Etunapojen perushuolto on seuraava isompi toimenpide, murrosten suojakumit on vielä ehyet mutta pykimiä on jonkin verran, vaihdan ne varulta uusiin ettei tartte sitten metsässä kovin syvässä kurassa tehdä tätäkään. Olkatapin "laakerit" vaihtuu samalla oikeisiin laakereihin, ja vaihdan muutaman pultin samalla navan irroituksen helpottamiseksi ja sen koossapysymisen varmistamiseksi.

Takavinssi tuli huollettua ja tuunattua ennen Lapland Trophyä. Vinssi aukaistiin sillä oletuksella, että iskumeisselillä pitää hakata vanhat "rasvat" pois siitä, mutta isoksi ylläykseksi vinssi oli kasattu iha asiallisen oloisella rasvalla, jotai ei kuitenkaan oltu kovin isosti tuhlailtu. Puoli tuubia lisättiin ekasta käteen osuteesta vaseliinipötköstä ja vinssi äkkiä kasaan. Käyntiääni parani sekä sävyltään että voimakkuudeltaan jonkin verran.

Oman vinssin käyntiäänen arvioinnissa kannattaa muuten kuunnella kavereiden vinssejä, jos naapuri-auton vieressä vinssin pyöriessä tuntuu sille että nyt tarttis peltorit, niin sen oman vnssin käyntiääni alkaa heti kummasti tuntua ihan asialliselle...

Takavinssin alkuperäinen kaapelointi oli naurettavan ja itketävän välimaastosta, nopealle 12500 lbs vinssille silmämääräisesti arvioiden 20-25mm2 kaapelia, ne kaikki revittiin hiiteen ja heitetin roskiin (oikeesti "tästä vaikka ledivaloille syöttökaapelia" -laatikkoon). Tilalle tuli 50mm2 hitsauskaapelia, akulta relepoksille ja siitä vinssille. Maapiuhat oli jo alunperinkin 50mm2 hitsauskaapelia. Vonssin alkuperäiellä maakaapelilla vahvisteltiin auton korin ja rungon välistä maadoitusta, siihen just soppelin kokoista.

Kaikki liitokset paksuilla kaapelikengillä, jotka ensin puristettiin kiinni ja sitten vielä tinattin paksusti. Päälle kerros-pari kutistesukkaa. Relepoksin ja vinssin moottorin välisistä kaapeleista tuli sellaset "käy just vaan tähän" malliset, lyhyet jäykät pötikät, onneksi tuli väänneltyä muotoonsa kun kutistesukka oli vielä kuumaa.

Takavinssin relepoksi oli alunperin vaan klemmareilla vinssin moottorin päällä. Sisällä oli jo valmiiksi selainen nyrkinkokoinen kompati rele, joten sitä ei tarvinnutkaan vaihtaa. Alkuperäiset releboksin kuoret lensi kuubaan, ja rele koteloitiin 3mm teräslevyllä vinssin moottorin viereen isoilla reiillä, nyt sen saa pidettyä puhtaana ja päälle kestää paiskoa raskaampiakin tavaroita.

Takavinssin langattoman kaken vastaanotin oli alunperin siinä lattian rajassa olevassa relepoksikotelossa, nyt se on nostettu kattoon, ja piuhoitus on vaihdettu sellaisesta ohuesta epämääräisestä rytöläjästä paksumpiin ja parempiin (liitokset normaaliin tapaan puristettu ja tinattu ja kutistesukalla suojattu/vahvistettu).

Takavinssillä ei vielä ole nappeja, mutta ne on nykyiseen piuhoitukseen helppo lisätä. Sisään tulee kuskin käytettäväksi yhdet napit, ja auton takaosaan vinssin vierestä käytteväksi toiset.

Talven aikaan on tullut vietettyä aika monta tuntia/iltaa/päivää/viikonloppua tallilla, mutta on näköjään taas jotenkin kannattanut, auto toimii ja eteneekin mainiosti. Suurehko paino edelleen varmaan pisin miinus, mutta pitäähän sitä jotain olla että on haasteita pehmeissäkin paikoissa. Kivikossa pitää ajella tarkasti sen takia kun auton alustaa ei ole mitenkään panssaroitu, painoa tullis äkkiä lisää ja panssareiden päälle kertyvä kuntta painaa ja syttyy tuleen pakarin vierestä.

-Paavo
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 22, 2011, 07:02:09 kirjoittanut Paavo »
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #114 : Heinäkuu 29, 2011, 07:25:55 »

Voi juma että englantilainen insinööri on sitten viisas! Ihan mahdottomasti paljon fiksumpi kuin esim. japanialainen tai suomalainen serkkunsa, ihan pakko olla.

Muuten tuskin älyää suunnitella heti renkaan taakse "umpinaista" (=vesi ja kura pääsee sisään, muttei ulos ennenkuin siihen ruostuu reikiä) kotelorakennetta...

Tässä ihanuus takaviistosta kuvattuna, ilta-aurinko hieman hämmentää kuvan selkeyttä mutta eiköhän tästä oleellinen erotu.



Ylempi reikä on pääosin etuoven johtonipun läpivientiä, alempi on herra Korroosion käden jälkeä, ja kuvasta melkeen erottuu että kotelon pohja on täpötäynnä moskaa. Onneksi tällä autolla ajellaan "vain nättinä kesäpäivinä kuivilla asfaltiteillä", niin ei ole pelkoa siitä että tuo saasta jotenkin kostuisi ja vauhdittaisi herra Korroosion työtä millään tavalla.

Sama ylivertaisen tekniikan ihana riemuvoitto etuviistosta:



Noissa kolmessa reiässä on alempi sarana kiinni. Reiät oli holkitettu, mutta uusia saranoita paikoilleen laittaessa putketkin lyttääntyivät kun olivat kivassa kosteassa sorakylvyssä ajan saatossa "hieman" pehmenneet, ja pakkohan pilarin alaosa oli kaivaa esille korjaustöitä varten. Ovi ja lokari pois ja sittenhän se koko kurjuus paljastui.

Mitä tästä opimme? Älä jumakauta suunnittele mitään saranoiden vaihtoa vanhaan autoon. Saranat maksaa maltaita, ja niitä vaihtaessa saa kivasti kulumaan muutaman päivän, kun homma kuitenkin karkaa johonkin suuntaan. Pelkkä saranoiden vaihto on iso homma, kaikki pultit on kovan työn takana saada auki, ja oven säätö uusilla saranoilla ottaa oman aikansa sekin.

Oikeesti tarinan opetus on tietysti se, että lisää reikiä. Paljon ja isoja. Älä koskaan ikinä luota siihen että mikään autotehdas on osannut tehdä tuotteensa oikein. OK, ehkä jostain kohtaa vahingossa joku kosla saattaa olla himppasen hyväkin, mutta suurin osa on kuitenkin väärin tai muuten vaan huonosti tehty. Ainakin, jos autoa käytetään silleen kun maastoautoja on tarkoitus käyttää, eli kovaa ajoa ja huonoa huoltoa.

Tätä koslaa on tuunailtu siten, että useimpiin korin koteloihin ja runkopalkin eri osastoihin on jo porailtu 17-22 millisiä reikiä, joista saa vettä sisälle ja moskat ulos. Jotenkin sitä moskaa vaan riittää joka reissun jäljiltä, auto on varmaan kevenee sata kiloa joka pesussa.

Muutama paikka pitää vielä parsia loppuun näiltä osin:

- etuovet; nyt kun oikea ovi tuli purettua pois, niin näkee hyvin mihin tarvitaan pari lisäreikää, aika hyvin ne on pysyneet puhtaina tehtaan reiistä huuhtelemallakin, sontaa oli ovessa vain noin kourallinen, mutta uudet isommat reiät myös nopeuttaa ovien huuhtelua, ja parantaa huuhtelun tarkkuutta
- nämä A-pilarit: ISO reikä sisäpuolelle (auton keskilinjaan päin) ihan pilarin alaosaan, ja olemassaoleva pikkureikä ylempänä saranoiden välistä isommaksi että saa tarpeeksi huuhteluvettä sisään
- B-pilarit; olemassaolevat reiät alapäästä muutettava siten, että reiän saa auki autoa huuhdellessa ja muuten tukkoon, tai sieltä tulee vettä kabiiniin aika valtaisasti jos auto joskus haistaa vettä
- C-pilarit; pyöränkaarien avarruksen jäljiltä pitää varmistella tilanne, muistaakseni niihin jäi pienet reiät pohjaan, mutta jospa tekis niistä isommat ja tukkis tulpalla, niin ei pääse kosteus autoa uittaessa hyökkimään koppiin sisälle

-Paavo
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 29, 2011, 07:39:19 kirjoittanut Paavo »
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #115 : Elokuu 04, 2011, 09:14:39 »

Pahat palat pois:



Ihanan herkullinen tuo kotelon rakenne, kaksinkertaista peltiä monessa kohtaa.

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #116 : Elokuu 05, 2011, 15:34:00 »

Tällasta nikkaroin poisleikatun palan tilalle



Pelti kolmemillistä, rosteriputkien sisähalk 9mm joten kasin pultti menee kivasti läpi, eikä oo liian iso.

Tässä mallattuna paikoilleen, ja siihen jäi, en keksinyt meksei se olis hyvä niin liimasin kiinni.



Sitten käteen osui parimillistä peltiä, leikkasin siitä palan ja taivuttelin muotoon polvea vasten



Tässä vielä kuva kotelon (A-pilarin sisältä) alaosasta, hyvin näkyy tuo rousteisempi rantu heti takareiän
(jonka porailin vastikään jotta saa huuhdeltuä mömmöjä pois jatkossa) alla, ulkopuolelta on siihen
kohtaan liimattu kylkipalkkia, kaikki maalit ja muut mömmöt jota ne fiksut engelsmannit on osanneet
tähän ehkä laittaa tietty paloi pois, ja herra korroosio tais samalla saada kutsun.



Tällanen siitä sitten tuli, neljä pellinpalaa meni yhteensä



Samperi tietty unohdin tehdä siihen sivupeltiin reiän johtonipun läpiviennille, jysäytin sen eka poralla
ja sitten muotoilin pirralla, ja pitihän sille ulkolokarin tiivisteellekin taituroida se lipare. Peltivalmis
homma näytti suurinpiirtein tälle



Just turautin pohjamaalia pintaan, tein muutaman pikkureiän tuuletusta (ja kotelomassan
asennusta) varten.



Ja tässä koko komeus vielä toisestakin vinkkelistä



Huoh, voiton puolella siis. kukka miten vastenmielisiä nuo mtähommat tuppaa oleen,
ainakin korjaustarpeen selvittyä ja homman kanssa vetkutellessa, "tarttiskohan
tuollekin joskus tehdä jotain", "ei millään viittis alkaa tuotataan tekeen" ja "onko ihan
pakko jos ei halua"; mutta kun hommaan pääsee (=joutuu) käsiksi, niin purkamisesta
ja mätien poisleikkelystä kun selviää (aiheuttamatta kovin paljon isompaa ja laajempaa
tuhoa autolle tai ympäristölle), niin korjaus on melkeen mukavaa, tietysti rälläköintiä
lukuunottamatta.

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #117 : Elokuu 06, 2011, 13:59:00 »

Välistä muutakin kuin ruosteremppaa, josta muuten tänään oli melkeen rokulipäivä,
eilisen tallipäivän jälkeen puistelin vaatteita ja sain jonkin himputin roskan silmään,
olipa aika kipeä koko yön, aamulla sitten päivystykseen jossa kilttilääkärisetä rappas
sen pois ja antoi antibioottia, nyt alkaa taaa olla melkeen ihmismäinen olo.

Joo terveysjutut sikseen, asiaan. Ekaan kertaa törmäsin valmiiksi tuunattuihin palloniveliin:



Muutkin varmaan huomas heti nu maagiset sanat "with greaser", eli näissä oli rasvanippa
valmiina, ei tarttenut itse turailla



Kuvasta saanee selvän vaikka on pussin läpi kuvattu, ei riittäneen mun voiman ja sisu
tuota pussukkaa käsivoimin taikka hampaikka rikkoa, enjä jaksanut ottaa puukkoa.

Ohjausvarsien osia on sorvarilla työstettävänä, nyt pitäis saada aikaa ehyt lyhyemmällä
discon sektorivarrella varustettu ohjausvarsi, ja sille melkeen identtinen (+5mm pidempi
sektorivarsi, kuitenkin aika lyhyt alkup. verrattuna) varaosa, ja hätävara-varaosaksi
jää vielä se alkuperäinen rangen orkkis täyspitkällä sektorivarrella oleva ohjausvarsi.

Raajärvellä naposahti ohjausvarren sovitusosa poikki, loppuaika ajettiin sitten hitsatulla
palikalla, mutta ei sellasella korjauksella arvaa ajella vakituiseen, vaikka tosi hyvin
tulikin tehtyä, ammattimiehen toimesta (lue: en siis itse toheltanut sen kanssa).

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #118 : Elokuu 11, 2011, 15:32:44 »

Tuore leima on aina iloinen asia!

Virallisia merkintöjä ei tullut, eli puhtaasti läpi, mutta suullinen kysymys olkatappien välyksistä. Lähes maailman viisain insinööritaidon monilahjakkuus on varmaan suunnitellut volvon porttaaliakseliin laakerittomat olkatapit, ja kirsikaksi kermavaahtoon vielä unohtanut suojata alapään veden ja hiekanjyvästen raivokkaita hyökkäyksiä vastaan.

Olkatappiin tulee siis välystä tosi helposti ja nopeasti, jos autolla ajaa.

Toinen toimenpiteitä vaativa juttu on jarrupalat, ovat kuluneet kahdessa vuodessa noin puoleen, eli männät ovat jo jonkinverran ulkona. Pitää vaihtaa uudet palat että saa männät mahdollisimman sisään. Samalla vois vaihtaa jarrunesteet, on ne kuitenkin ehtineet jo imeä kosteutta.

Kilometrejä autolle ei ole kovin paljon tullut (viissataa?), joten ajourien laadulla liene oma osuutensa jarrupalojen kulumiseen, suurimman osan kilometreista jarrut ovat pyörineet kurassa.

-Paavo
Kirjattu

nuuni

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Vs: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #119 : Elokuu 21, 2011, 17:21:30 »

minulla myös jarrupalat rangessa kuluu nopeasti. maastoajo kuluttaa niitä nopeesti
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.029 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.