Laitetaan vaikka joku kuvakin, kun on tullut joitain sähköjuttuja laiteltua.
Valoteline näyttää nyt tälle:
Tuossa kuvassa ei ole vilkku paikoillaan, se tulee tuolle telineen keskellä olevalle peltilevylle, on siis magneettikiinnitteinen. Muu teline on amuliinia, tuo mustaksi maalattu levy parimillistä peltiä.
Tässä alipainemittari lähikuvassa:
Noihin ~puolen kilon alipaineisiin pääsee tyhjäkäynnillä, ajossa "nousee" 0.7..0.8, kun moottorijarrutuksista tulee imusarjaan isompi alipaine.
Tässä kuvassa lukkojen uudet merkkivalot:
Tein noista sitten "liikennevalot", vaikka loogisempi järjestys olisikin ollut:
- vihreä (lähes aina päällä maastossa): keskilukko
- keltainen (monesti eka akselilukko): takalukko
- punainen (käytetään vain tarvittaessa eli usein): etulukko
Keskilukon valo tulee tuoraan alkuperäisestä merkkivalosta, jatkoin vaan piuhaa. Tein alkup. johdon ja varsinaisen merkkivalon väliin oman jatko-johdon josta haaroitus tälle uudelle valolle, kun ledin napaisuus ei voi menä sekaisin, alkup. hehkulamppu ei paljon välitä mitenpäin elektrolyytit viipottaa.
Etu- ja takalukon merkkivalo tulee Volvon alipaineantureilta:
Merkkivalot syttyy kun mittarissa on vähintään 0.4, kun laittaa molemmat lukot päälle. Lukot menee kyllä päälle jo jossain 0.25, joten luultavasti tuo 0.4 on aika turvallinen sen puolesta, että lukko on varmasti täysin kiinni. Tyhjäkäynnilläkin saadaan helposti 0.5 kilon alipaine, eli systeemin pitäsi olla aika hyvällä mallilla. Alipainelisäsäiliö on kuskin penkin alla, pari-kolme litraa, ja rosteria.
Tässä kokonaiskuva kabiinin keskiosan suomi-sähköistä. Vasemmalla oleva kirkas oranssi kytkin on maasto-pääkytkin, lukot ja kattovalot on sen takana. Sen oikealla puolella (pieni punainen merkkivalo) on vinssin valon kytkin. Sen oikealla puolella on kattovalojen kytkimet:
- 55W ksenon eteen
- 2x35W ksenon eteen
- 2x35W ksenonit sivuille (yksi per sivu)
- 4x18W led etunurkkiin ja sivuille
- 4x18W led takanurkkiin ja taakse
- vilkku (1x55W halogen)
Valokytkimien oikealla puolella on etu- ja takalukon käyttökytkimet, jotka siis ohjaa magneettiventiilejä, jotka päästää alipainetta lukolle.
Sitten on 68VHF:n mikin teline (mikki on kuvassa irti asennuksia haittaamasta).
Edelleen oikealle on uudet lukkojen merkkivalot.
Sitten on vieä jännitemittari - jännitteet näkee tietty magatunestakin läppäriltä, mutta kun käteen sattui osumaan tuollainen mittari niin pulttasin sen kiinni, bensamoottorisessa autossa sähköt on kuitenkin yx aika tärkeä etenemisen edellytys, erityisesti kun molemmat vinssit käy kans sähköllä.
Kojetaulun päällä on seosmittari (josta on anturi ilmeisesti hajalla, joten se on laitetty erillisestä kytkimestä kiinni, lajakaista-lambdaa ei enää tarvita mihinkään kun seokset on kerta säädetty, megasquirt tuuppaa koneeseen soppaa valmiin polttoainekartan ja muutaman anturitiedon avulla).
Sitten se alipainemittari, ja VHF. Lälläri on katossa, ei näy kuvassa.
Loput turaukset on ihan kojetaulun vasemmassa nurkassa, eli sieltä löytyy vinssin merkkivalo (joka kertoo että etuvinssissä on sähköt päällä) ja vinssin sisäkytkin. Auton edessä on ulkokytkin etuvinssille. Takavinssille ei ole vielä tullut tehtyä omia kytkimiä, kun se langaton kake on toiminut aika mallikkaasti. Vaihdan sen releboksin kuitenkin järkevämpään, samassa yhteydessä vois nikkaroida kunnnolliset kytkimet takavinsillekin, ja voihan sen kaken tietty jättän systeemiin kans.
Kuvassa alhaalla helotaa kax oranssia valoa, isompi oikealla on alkup. keskilukon merkkivalo, ja pienempi vasemmalla on takalasin lämmittimen merkkivalo (tästä vähän lisää tuolla alempana).
Tässä on puolestaan vinssin valo, helpottaa puolautumisen seurantaa pimeällä ajellessa, kattovalot on senverta kirkkaat ettei autoon päin tahto oikein nähdä. Valo on mallia pieni bilteman venevalo, ei vielä kokemusta onko tarpeeksi kirkas. Helppo vaihtaa isompaan tarvitaessa (tai kun tuo menee paskax).
Tein myös bensapumput sähköistyksen uusiksi. Vanhasta liittimestä otetaan releelle ohjaus, ja pumpu saa voimansa alkupräistä huomattavasti paksummasta johdosta. Amuliinikotelo, ettei peräkontin romut ihan helpolla riko sitä. Kuvassa myös takavinssiä pääkytkin. Taka-akun kotelo näkyy vähän kuvan alalaidasta. Edessä on kaks samanlaista akkua.
Syöttösähkö bensapumpulle tulee nyt takalasin lämmittimen piuhasta, oli sopivin valmiiksi takatilaan tuleva piuha. En jaksanut alkaa tuolta taka-akulta ottamaan, kun tarkoitus on kuitenkin laittaa takatilaan oma "hupi-sähkösysteemi", eli invertteri jne., jotka pitäis saada pultattua auton kattoon. Näille tulee kuitenkin oma pääkytkin, ja sieltä voi sitten rosvota bensapumpun sähköt kans.
Saapa nähdä milloin tuokin on tehty, aika hyvin on pärjännyt ilman invertteriä tähänkin saakka...
Sellaista tällä kertaa.
-Paavo