OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range  (Luettu 119009 kertaa)

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« : Tammikuu 25, 2004, 17:07:54 »

Moi,

eli tällaista mulla on suunnitteilla:

- akselilukkojen alipaineohjaus
- kattoteline valoille ja vararenkaalle
- kylkipalkit odottelee alleliimaamista
- vararenkaan ja -vanteen hommaus

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
2004-01-25
« Vastaus #1 : Tammikuu 25, 2004, 17:13:25 »

Ja tänään sain siis aikaiseksi sen verran, että ehjäsin maijalammella möksähtäneen CD-vaihtajan, ei sinä oikeastaan isompaa vikaa ollut, yksi tanko ja yksi tuki olivat hieman vääntyneet eli vinossa, nyt taas ganes luukuttaa! Otin samalla käyttökopiot levyistä, ne jos olis menneet hajalle niin olisin kiroillut vielä ens kesänäkin, kiekkoja oli tusina parhaasta päästä, niiden menetys olis kirpaissu aika kovaa.

Ja oikaistun ja vahvistetun alasuojan laitoin myös paikoilleen, säädin samalla uutta ohjaustankoa hieman, että ratti on suorassa kun auto menee suoraan.

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
2004-02-08
« Vastaus #2 : Helmikuu 08, 2004, 06:53:53 »

Kone alkoi eilen vuotamaan jäähdytysnestettä, vuoto pitäis paikata, mutta ko. toimenpidettä varten se (vuoto) pitäisi ensin paikallistaa, jostain koneen päältä ja takaa se lirinä kait alkaa, tutkimukset jatkuvat (eli käytännössä siis alkavat) tänään.

Jotain hyvääkin tuossa nestevajauksessa oli, löytyi nimittäin yksi irtonainen alipaineletku, eli seosten laihuus löysi loogisen selityksen.

Kattotelineen kasaus on alkanut, kouruun tulevaan putkeen on jo liimattu kiinni ne pystytuet, mutta ajanpuutteen (oikeastaan kaikenlaisen muun puuhastelun, aikahan on universumin ainoa aidosti loppumaton luonnonvara, sitä riittää) takia homma etenee hitaahkosti. Tavoitteena on saada teline ens syksyn rientoihin tehdyksi, että valoa piisaa joka suuntaan.

Ja oikeastaan vakavin tauti tällähetkellä on akselikuume, sairastuin siihen joku viikko sitten, ja rangeen on hakusessa 2-akselisen Volvo C303 portaaliakselit. Nuo tuovat maavaraamukavasti lisää, välitykset paranevat maastoajoon mukavasti (perävälitys 1:3.5 -> 1:6), ja noiden pitäis kestää hieman kolmeykköstä isompaakin rengasta. Jenkeistä saa levyjarrujakin, mut ensin siis pitäiis löytää tuollaiset akselit, tai oikeastaan kahdet, hyviä vinkkejä otetaan vastaan.

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
2004-02-08
« Vastaus #3 : Helmikuu 08, 2004, 15:39:00 »

Niniin, kone on taas vedenpitävä, letkussa oli reikä.

Kiitoksia Ekille tallista ja Jokelle letkusta.

Laitoin samalla sen katkenneen alipaineletkun paikoilleen, tyhjäkäyntiseokset on nyt säädetty aikalailla korvakuulolta, pitää käydä vaikka shellillä mittaamassa ne kohdilleen. Mottoriöljyt vois vaihdattaa samalla, niin ei tarvitse sitten keräillä jäteöljyjä.

Mittaisin samalla Peten "rocket science" (toimiva se on, mutta näyttää... hmm... itse tehdyltä :) mittarilla bensan paineita, piti olla 2.5 kiloa, mutta mittarin mukaan oli vain 1.4 bar, pitää vaihtaa mittaria tai bensapumppua...

Ja bensaletkuja irroitellessa tulin kurkanneeksi oikeaan takajarruun, kun rengas oli siitä tieltä poissa, ja oliskohan kohta aika vaihtaa jarrupalat, pintaa oli vielä vajaa milli kun oikein tarkkaan katsoi. Jarrunesteet vois vaihtaa samalla, alkaa olla aika mustaa, vaikka nesteen väri oli ihan kirkas alunperin.

-Paavo
Kirjattu

AVRO

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Re: 2004-02-08
« Vastaus #4 : Helmikuu 14, 2004, 21:04:35 »

Lainaus käyttäjältä: "Paavo"
Ja bensaletkuja irroitellessa tulin kurkanneeksi oikeaan takajarruun, kun rengas oli siitä tieltä poissa, ja oliskohan kohta aika vaihtaa jarrupalat, pintaa oli vielä vajaa milli kun oikein tarkkaan katsoi. Jarrunesteet vois vaihtaa samalla, alkaa olla aika mustaa, vaikka nesteen väri oli ihan kirkas alunperin.

-Paavo


Heh, en siis ole ainut joka kurvailee kusenpolttamilla jarruilla...
Vaihdoin vihdoinkin tuossa viikko sitten etulevyt ja palat, samalla tuli pestyä ja rasvattua laakeritkin.Olihan ne levyt jo 3mm alle minimin, pikkasen parani jarrut. :oops:  Noo, asia oli tiedossa mutta se laiskuus.

Sama homma olisi tiedossa taakse, levyt olleet jo ostohetkestä asti umpiruosteiset.Hassu sattuma vaan että saman päivänä kun vaihdoin eteen osat, alkoi oikea takajarru rahisemaan... palat loppu.No rahiskoon kun pitää levyt vaihtaa kummiskin, tänään sitten vähän kattelin alle niinhän sisempi pala on jo rauta rautaa vasten.Sekin vielä että se pirun kitinänvaimennuslevy pudonnut satulan ja palan väliin, ja estää palan palautumasta kunnolla...  :roll:

Noh, ens viikolla varmaan pakko sijoittaa ropoja uusiin osiin.Onhan se kumminkin halpa henkivakuutus.
Kirjattu
RR P38A, Volvo C303

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #5 : Helmikuu 15, 2004, 05:59:06 »

Moi,

se että levyt ja palat kuluu on enemmänkin ominaisuus, ihmeen hyväthän nuo rangen jarrut ovat, kohtuu tehokkaat ja yllättävän luotettavat. Rumpujarrujen kanssa olis varmaan ihan eri tavalla voimistelua...

Lainaus
Sama homma olisi tiedossa taakse, levyt olleet jo ostohetkestä asti umpiruosteiset.Hassu sattuma vaan että saman päivänä kun vaihdoin eteen osat, alkoi oikea takajarru rahisemaan... palat loppu.No rahiskoon kun pitää levyt vaihtaa kummiskin, tänään sitten vähän kattelin alle niinhän sisempi pala on jo rauta rautaa vasten.Sekin vielä että se pirun kitinänvaimennuslevy pudonnut satulan ja palan väliin, ja estää palan palautumasta kunnolla...


Jos sulla on ohuet levyt, ja palat kuluneet ohuiksi, niin eikä siinä ole se vaara että se palan loppu menee satulan ja levyn väliin?

Tarkoitatko tuolla kitinänvaimennuslevyllä niitä pieniä levymallisia jousia jotka tulee palojen päälle pitämään aloillaan? Ovat muuten halpoja vaihtaa uusiin, muistaakseni oli vaan muutaman euron sarja, samassa pussissa tuli ne sokat.

-Paavo
Kirjattu

AVRO

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #6 : Helmikuu 16, 2004, 12:20:51 »

No ei ne levyt niin ohuet vielä ollut, aika pieni se väli kumminkin levyn ja satulan välissä.Kulutustavaraa nuo jarrut ovat, tuppaavat vaan aina leviämään noi korjaustoimet näissä vanhoissa kotteroissa... nyt selvisin aika helpolla kun lisätöiksi tuli vain laakerien huolto.Napsuva cv-jointti sai jatkaa uraansa vielä, kun napsuu vain ihan äärimmäisissä käännöksissä.
Onneksi sentään etujarrut toimivat muuten, ei ollut männät jumissa etc etc.

Tännä kävin jo ostamassa taakse uudet levyt ja palat, ei sitä rohinaa kauaa jaksa kuunnella, saas nähdä mitä sieltä löytyy kun avaa.

Joo, ei ne kitinäjouset paljoa maksa.
Kirjattu
RR P38A, Volvo C303

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
2004-03-02
« Vastaus #7 : Maaliskuu 02, 2004, 20:46:00 »

Jee! Nyt seokset on kohdillaan, eli kummasti se vaan yx irtonainen alipaineletku vaikutti... :-)

Pikainen arvio sen alipaineletkun korjaamisesta on kaksijakoinen: lievä positiivinen vaikutus vääntöön erityisesti alapäässä, ja mahdollinen negatiivinen vaikutus kulutukseen (eli bensamittari ei ehkä vaju enää niin nopsaan).

Samalla vaihdettiin koneeseen uudet öljyt (ja tietysti myös suodatin), perissä ja vaihteistoissa oli täydet öljyt (=lue ei vuoda pihalle niin paljon että olis tarvinnu lisätä, molemmat perät on kosteita mutta lootat kuivia), takaperässä oli hieman painetta eli ilmeisesti huohotin on tukossa, saattais helpollakin selittää sen mix edellisessä vaihdossa öljyn seassa oli hieman vettä.

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
2004-03-15
« Vastaus #8 : Maaliskuu 15, 2004, 10:30:49 »

Hain viikonloppuna ne porttaaliakselit ruotsista, offivaruste laittaa ne alle tällä viikolla.

Kuvia akseliruletista: http://stiletti.wipsl.com/gallery/album76

-Paavo
Kirjattu

petri r

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #9 : Maaliskuu 15, 2004, 12:07:38 »

...kiva pieni "kuluvien osien huolto"....vai mites se nyt olikaan?  :wink: Taitaa loppua haasteet Iinatista Paavolle....Mites isot pyörät sinne mahtuukaan sit tarvittaessa? 37"? Meinaatko ostaa erikseen " isot metsäkumet" safarireissuja tms varten?
Kirjattu
"....kunhan p

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #10 : Maaliskuu 15, 2004, 20:06:34 »

Moi,

Lainaus käyttäjältä: "petri r"
...kiva pieni "kuluvien osien huolto"....vai mites se nyt olikaan?  :wink: Taitaa loppua haasteet Iinatista Paavolle....Mites isot pyörät sinne mahtuukaan sit tarvittaessa? 37"? Meinaatko ostaa erikseen " isot metsäkumet" safarireissuja tms varten?


Miten niin haasteet lopput Iinatista? Onhan siellä monta paikkaa joihin ei ole kehdannut työntää kolmeykkösillä ilman lukkoja...

Rengastus menee kait alkuperäisen ajoneuvon mukaan, eli leima tulee 245/75r16 renkailla. Alle mahtuu varmaaan isommatkin, mutta en ole vielä päättänyt millaiset välitystenharventajat laitan, ehdolla olis TrXus Mud Terrain 255/85r16, tai Q78-17 Super Swamper TSL (n. 36") jos ne mahtuu pyörimään, isommatkin menis mutta takakaarien avartaminen ei ole neliovisessa rangessa helppoa.

Siellä pajassa mistä hain akselit oli yx kilpa-auto, kaverit repi irti dana kuuskymppisiä ja laittoi tilalle noita samoja porttaaleja, ovat kuulemma paljon kestävämmät. Koneessa oli 350 heppaa ja renkaina 17/40-16.5 gumbo mudderit, eli ilmeisesti noi volvon aksulat on aika lujat, kun kestää tuollaista revittämistä isojen hyppyjen kera, skaban nimi on monsterrace, eli mutaa ja hyppyjä parisataa metriä.

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Re: Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #11 : Maaliskuu 21, 2004, 16:53:13 »

Moi,

tulevaa suunnitellessa, päivitämpä samalla tämän tehtävälistankin:

Lainaus käyttäjältä: "Paavo"
- kattoteline valoille ja vararenkaalle
- kemppilukko taakse
- kylkipalkit odottelee alleliimaamista
- efi check, seosta hieman rikkaammalle
- öljyvuotoja vois joskus kans hieman tukkia
  * kone
  * molemmat perät
  * jakoloota
  * vasen etunapa
- koneseen uutta castrolia (TWS 10W-60)


Kemppilukkoja ei nyt tarvitse, kun uusissa akseleissa on kytkettävät.

Tuo "Efi check" tuli tehtyä kun konehuoneesta löytyi yksi irtonainen (=poikki mennyt) alipaineletku, ja seokset on nyt säädetty kohdilleen.

Pahimmat öljyvuotopaikat on vaihtumassa pois, ja jakolootakaan ei taida enää vuotaa, kun siitä hoksasi laittaa sen PTO:n pois päältä. Eli jäljelle jää kait vaan koneen pienen hikoilut, mutta se ei taida olla paljoa. Uudet öljyt on jo siis koneessa.

Eli tehtävälistalle jää lähinnä se kattotelineen teko ja kylkipalkkien kiinniliimaaminen.

Hankintalistalla on vielä vane tai pari vararenkaille, ja jos jostain löytyis vielä yx hyvä ja halpa vannesatsi niin sellaisen vois hommata kans.

-Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #12 : Maaliskuu 23, 2004, 04:24:51 »

Niin, ja meinasipa unohtua että akselilukoille pitää virittää alipainetta. -Paavo
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #13 : Maaliskuu 24, 2004, 16:50:00 »

Hiihaa!!!
Leimattu!
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Rakentelua ja remonttia: Paavon Range
« Vastaus #14 : Maaliskuu 25, 2004, 14:27:07 »

Tällaista postia tuli etelästä:



-Paavo :-)
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.034 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.