OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: susukin korottelu  (Luettu 7992 kertaa)

Lars Lers

  • Vieras
susukin korottelu
« : Tammikuu 22, 2006, 11:45:53 »

luin tuossa noita vanhempia susukin korotukseen liittyviä juttuja ja siellä oli että helpoiten saa korkeutta riipukkeita jatkamalla yms. Mutta ihan vaan omasta mielestä kaikkein helpoin tapa on nostaa jouset akselin päälle se on suhteellisen nopia homma ja korkeutta tullee vähintään akselin verran.  :roll:
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
susukin korottelu
« Vastaus #1 : Tammikuu 22, 2006, 19:51:27 »

SOA korpttaa suurinpiirtein jousipakan paksuuden ja akseliputken ulkohalkaisijan verran, eli rajusti yli alustankorotusmaksimin (oliko se nyt 77mm).
Kirjattu

SuurSy

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 242
    • Profiili
susukin korottelu
« Vastaus #2 : Tammikuu 22, 2006, 21:40:04 »

15 §
Auton korkeuden muuttaminen


1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.
Kirjattu
Isuzu kbd -83 4x4 pick up

Hande

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1706
    • Profiili
susukin korottelu
« Vastaus #3 : Tammikuu 23, 2006, 06:55:40 »

Eli helpoin tapa on ne riipukkeet  :wink:
Kirjattu
On t

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
susukin korottelu
« Vastaus #4 : Tammikuu 23, 2006, 07:41:51 »

Muutama mieleen tuleva syy laittaa sikapitkät riipukkeet:

- on tosi ovelan näköinen, täydellisesti
- parantaa ajo-ominaisuuksia, tai jopa tuo niitä lisää, erit. kovilla nopeuksilla
- alustaa ei tarvii panssaroida, jousien päät kyllä löytää kaikki kivet ja kannot ennen kuin ne ehtivät auton alle
- ojan ylityksiä ei enää tarvii tehdä, jousien pään puhkoo vastapenkkaa

Ja nyt pitää oikeen miettiä milloinka oon ollut viimeiksi suskan kyydissä? Joskus seitkyt luvun alkupuolella, parhaiten jäi mieleen kun paleli ihan saakelisti, pakkaskelissa tultiin Hailuodosta.
Kirjattu

Hande

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1706
    • Profiili
susukin korottelu
« Vastaus #5 : Tammikuu 23, 2006, 08:09:22 »

Riipukkeiden ei tarvii olla sikapitkat kun jo 10cm. riipukkeet nostaa muutaman sentin  :D
Kysymyshän kuului mikä on helpoin tapa korotta ei siis järkevin.
Mielestäni muutama lattarauta jossa on päissä reijät on helpompi asentaa kun ruveta pultaa akselit pois ja miettimään niihin SPOA sydeemejä...
Kirjattu
On t

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
susukin korottelu
« Vastaus #6 : Tammikuu 23, 2006, 08:15:18 »

Joo aina helppo ja järkevä ei oo samassa paketissa.

Halusin kuitenkin irvailla nimenomaan noista sikapitkistä riipukkeista, kun niitäkin näkee.
Kirjattu

Hande

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1706
    • Profiili
susukin korottelu
« Vastaus #7 : Tammikuu 23, 2006, 08:18:07 »

:D  :)  :shock:
Kirjattu
On t

salpa

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 237
    • Profiili
susukin korottelu
« Vastaus #8 : Tammikuu 23, 2006, 09:18:03 »

joo onhan se hauskan näkönen ku on semmoset 30cm riipukkeet ja ku renkaita kääntää niin ne taittuu silleen komeasti alle ku on ohjauskulmat ihan päin...  :lol:  :shock:
Kirjattu
Vaikka puuhun prkl..

ttimonen

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 545
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/terot/
susukin korottelu
« Vastaus #9 : Tammikuu 23, 2006, 14:25:24 »

Lainaus käyttäjältä: "Paavo"

Ja nyt pitää oikeen miettiä milloinka oon ollut viimeiksi suskan kyydissä? Joskus seitkyt luvun alkupuolella, parhaiten jäi mieleen kun paleli ihan saakelisti, pakkaskelissa tultiin Hailuodosta.


Et yrittänut tarpeeksi kovasti  :wink:
Olisko ollut ne "polttari" ajot ?
Kirjattu

ttimonen

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 545
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/terot/
susukin korottelu
« Vastaus #10 : Tammikuu 23, 2006, 14:27:49 »

SOA:lla korotus pysyy juuri laillisena jos lehdet kuolleentuneet sen verran että ovat täysin suorat. Ja yx lati pitää ottaa myös pois, eli jättää vain kaksi lehteä paikoilleen.
Kirjattu

Hande

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1706
    • Profiili
susukin korottelu
« Vastaus #11 : Tammikuu 23, 2006, 14:28:35 »

Lainaus käyttäjältä: "ttimonen"
Lainaus käyttäjältä: "Paavo"

Ja nyt pitää oikeen miettiä milloinka oon ollut viimeiksi suskan kyydissä? Joskus seitkyt luvun alkupuolella, parhaiten jäi mieleen kun paleli ihan saakelisti, pakkaskelissa tultiin Hailuodosta.


Et yrittänut tarpeeksi kovasti  :wink:
Olisko ollut ne "polttari" ajot ?


Olihan noita Suzukeita jo tuolloin 125GT esim.  ja olihan noita isompiakin ja varmasti on palentanut talvella  :D
Kirjattu
On t

Mikko

  • OffroadOulu:n jäsen
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 252
    • Profiili
susukin korottelu
« Vastaus #12 : Tammikuu 24, 2006, 04:52:46 »

550 GT on myös aika kylmä talvella.
Kirjattu
Elämässä pitää olla luksusta, Hi-luksusta.

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
susukin korottelu
« Vastaus #13 : Tammikuu 24, 2006, 07:27:45 »

Se Hailudosta tuli tais kyllä olla nelipyöräinen suska, vaikka ahdasta sielläkin oli. Mistään polttariajoista en halua kuulla, ei ollut kylmä mutta muuten olossa oli toivomisen varaa, ei kyllä muistaakseni ollut auton vika.

Menipä hieman ohi otsikon?
Kirjattu

Lars Lers

  • Vieras
suska
« Vastaus #14 : Tammikuu 24, 2006, 17:11:49 »

:P joo ni tota saa sitä korotella ku se mun suska on ihan vaan mettäauto. :wink: oon muute jos joku ei oo hoksannu ni oon hailuovosta oon
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.077 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.