Moi,
portaaliakseli on sellainen, että vetoakselin päässä ei olekaan pyörän napa vaan (pieni) hammasratas, jonka alapuolella on (isompi) hamppiratas, jossa on kiinni lyhyt akseli jossa pyörännapa on.
Tässä on kuva mokista:
http://www.oberbayerische-unimogfreunde.de/Bildergalerie/Klaus/411/Gesamtansicht_OM636_VI_U3.pdfJa tässä albumissa mutama kuva volvon toteutuksesta:
http://stiletti.wipsl.com/gallery/album36 kts. erityisesti vaikka
Etuja on useampia:
- perämurikka on pienempi/vahvempi, kun navassakin on välitystä (yleensä luokkaa 1:2)
- maavara akselin ja erityisesti murikan alla on isompi (volvossa 11cm)
- etuakselin murros on vahvempi napavälityksen ansiosta, vääntö noin puolittuu
Haittana lähinnä saatavuus ja hinta, vanhat paskat mokit maksaa luokkaa pari tonnia (koko roska), mutta niiden akseleita on vaikeampi soveltaa, volvon (pelkkien) akselien saatavuus on huomattavasti heikompi, erityisesti kaksiakselisen 1:6 perävälityksellä (ml. porttaalivälitys) olevien, kolmiakselisen akseleita (1:7 välitys) saa paremmin, kokonaisia kaksiakselisia volvoja saa neljällä tonnilla.
-Paavo