OFFROAD OULU

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Hauskaa ja haasteellista maastoautoilu kevättä toivoo OffRoad Oulu ry.

Kirjoittaja Aihe: Suzukin hienosäätöä  (Luettu 105973 kertaa)

Rak

  • Ylläpitäjä
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 1867
    • Profiili
Vs: Suzukin hienosäätöä
« Vastaus #150 : Helmikuu 15, 2018, 19:38:14 »

Alatukivarsien puslatkin tuli vaihdettua jo viimevuonna. Pitäisi mitata pyöränkulmat uudestaa notta mitä casterille kuuluu nyt.

Vaihelaatikoitakin tullut remontoitua urakalla, ekaan laatikkoon iskin kaikki laakerit, kuula+neula, uusiksi ja synkrot kans. Sitten aloin pähkäilemaan kardaanin lähdön puslan välystä joka päättyi siihen että totesin 5 vaihteen välityksen "vääräksi".
Piti olla samurain 0.864, oli  sj413:n 0.795
Toinen laatikko jonka hain puslan tutkailua varten on nyt remontissa jotta laitan sen väliaikaisesta paikoilleen kunnes saan tuon kaikki uudet hilut sisältävän lootan haluttuun iskuun.
Tähän väliaikaislaatikkoonkin menee kuulalaakerit uusiksi(6kpl) neulalaakerit on ok, ja synkrotkaan eivät ole kuluneet alle minimin. Se hännän pusla on tässäkin väljä, mutta en nyt tartu siihen.
Tarkoitus saada lähiaikoina vaihdettua moottori ja vaihteisto jotta saa romut pois työmaalta pyörimästä.
Edellinen moottori menee takaisin paikalleen, töpötysvika on 99% todennäköisyydellä nokka-akseleissa jotka börje-ruotsista on hionut simoissaan kummallisiksi.

Laakereiden numeroita, kuulalaakerit ja kytkinakselin stefa:



Neulalaakerit lukuunottamatta 5 vaihteen laakeria ja kytkin ja pääakselin välissä olevaa laakeria:



Silmälaakeri:


Kirjattu

Rak

  • Ylläpitäjä
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 1867
    • Profiili
Vs: Suzukin hienosäätöä
« Vastaus #151 : Helmikuu 15, 2018, 19:39:22 »

Jokerina tiiseri  :)
Mitä tässä on tulossa:

Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Suzukin hienosäätöä
« Vastaus #152 : Helmikuu 16, 2018, 21:03:42 »

Vähemmän soppakauha?
Kirjattu

Rak

  • Ylläpitäjä
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 1867
    • Profiili
Vs: Suzukin hienosäätöä
« Vastaus #153 : Helmikuu 17, 2018, 10:11:50 »

Toivottavasti. Marmorilta tilasin pultin,  ei jaksanu viilaahöylää linjalle lähteä tällä kertaa. Sitä joutuu kepin kans kuitenkin tekemään kun hahlo on liian kapea.

Ei tainnu montaa ajokertaa tuo ohuempi pultti koskaan kestää.  koskaan en oo huomannu katkeamista, mutta se ehkä johtuu siitä se menee ensin poikki ja sitten natsa alkaa syödä tilaa itselleen reikään jolloin välys kasvaa pikkuhiljaa.
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Suzukin hienosäätöä
« Vastaus #154 : Helmikuu 18, 2018, 17:05:17 »

Kirjattu

Rak

  • Ylläpitäjä
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 1867
    • Profiili
Vs: Suzukin hienosäätöä
« Vastaus #155 : Helmikuu 18, 2018, 17:15:07 »

vajaa 8 euroa oli tuo pultti Erwolla.  Jos tuolta jotain tilaa niin pultteja joutaa ottaa samalla varastoon.
Kirjattu

Rak

  • Ylläpitäjä
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 1867
    • Profiili
Vs: Suzukin hienosäätöä
« Vastaus #156 : Helmikuu 21, 2018, 18:49:34 »

Sovitin uuden pultin kepin tyveen. Kairasin pylväsporakoneessa reiän ja kuvan mukaisesti samoilla tulilla on helppo tehdä kierteet.
Valitsee ohjaamiseen käytettävän kierretapin tai minkä tahansa esineen sen mukaan että keskittyy istukkaan ja käytettävän tapin perään.
Kierre m10x1.25



Vaihdekepin hahloa piti leventää 2 milliä, cnc-rälläkällä ja viilalla, syvensin myös vähän kun näytti että tarkalle menee.



Alkuperäinen osanumero isommalle pultille.



Koesovitin irtolaatikkoon, jämäkän oloinen verrattuna katkenneella pultilla olevaan hämmentimeen  ;D

Koska kuvat on kivoja niin kuva vielä laatikon sisuksista:
Päällimmainen akseli tiputetaan alemman puoliskon päälle ja kansi kiinni.
Jos epäilyttää laatikon kunto niin häntäosan irroitus ja kiinnitys ei ole kummoinen homma, siinä on vasemmassa sivussa 1 pultti joka vastaa vaihteensiirtäjään, se irti, kopan pultit irti ja koppa pois. On liimalla kasassa. Siitä pääsee kokeilemaan nuo kaksi kuvassa oikealla akselien päissä olevaa laakeria. Vaihdekeppi pitää irroittaa tietty.

Kirjattu

Rak

  • Ylläpitäjä
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 1867
    • Profiili
Vs: Suzukin hienosäätöä
« Vastaus #157 : Helmikuu 21, 2018, 18:50:59 »

Laitan tähän muistiin kuvan ykk:n todellisesta sijainnista kuvan moottorissa:

Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Suzukin hienosäätöä
« Vastaus #158 : Huhtikuu 29, 2018, 11:56:15 »

Joku tollanen siihen PWM-säätöön "releeksi": http://www.spelektroniikka.fi/p13823-buk456-60a-n-fet-60v-52a-150w-0028-ohm-to-220-fi.html

Kannattanee pultata johonkin metalliin kiinni, väliin lämpötahnaa (esim. sitä samaa sotkua mitä tietokoneissa on prossun ja jäähyn välissä).

Saattaa sitten tuosta PWM-säädöstä tulla jonkunlaista pörinää radioihin?

Meneekö öljyn lämmötkin moottorinohjausmatolaatikkoon?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 29, 2018, 11:59:33 kirjoittanut Paavo »
Kirjattu

Rak

  • Ylläpitäjä
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 1867
    • Profiili
Vs: Suzukin hienosäätöä
« Vastaus #159 : Huhtikuu 29, 2018, 18:15:31 »

Mites fettien specsejä tulkitaan? Linkin vekottimessa vain 150W.
Hellalta saa n.20A/12 solid state relettä:
https://www.hella.com/microsite-electronics/en/Solid-state-relay-130.html
Ja tuo, yllätys, kestää 240W
Jos ja kun vaihdan flektin tehokkaampaan niin tehot menee yli 300 watin.

Lisäksi joissain vaginoissa on jonkinlainen pwm-ohjaus systeemi flektille jossa taisi olla myös suora kytkentä.

Tämä osio ei oo niin hätänen, löysin flektin vastuksia joten 2 nopeuksisen toteuttaminen  ei ole kuin yhden piuhan vetämisestä kiinni, relekkin taitaa olla jo valmiina.

Öljynlämmötkin menee matolaatikkoon. Tarkoitus laittaa Vemsdisplay mittaristoksi, eli tabletti joka kytketään heräämään sytytysvirran mukana ja ottaa bluetoothilla tiedon vastaan:



Jos ja kun öljynjäähdyttimen laitan ja vielä omalla flektillä niin sitä ei matolaatikko sulata. Ohjelmisto ei tue ylimääräisen lämpötunnistintiedon käyttämistä ohjaukseen.
Pähkäiltäväksi asiaksi tulee se mihin sijoittaa öljynlämpötunnistimen ja sen flektin lämpökytkimen koska tuossa aiemman postauksen kuvassa lämpötunnistin sijoittuu jäähdyttimelle menevään kanavaan(Öljy menee kiertoon keskireiästä).
Kirjattu

Paavo

  • Valvoja
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 2510
    • Profiili
Vs: Suzukin hienosäätöä
« Vastaus #160 : Toukokuu 01, 2018, 10:50:08 »

Onko minkä hintainen tuo hellan SS rele? Pätevän näköinen, ja kätevästi samanlainen kuin vanhat mekaaniset releet.

Se tehonkesto tulee varmaankin läpi kulkeva virta kertaa jännitehäviö pitää olla pienempi kuin X (= releen lämpötila pienempi kuin Y).
PWM-ohjauksessa tuon saa vielä jakaa duty cyclellä.
Kirjattu

Rak

  • Ylläpitäjä
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 1867
    • Profiili
Vs: Suzukin hienosäätöä
« Vastaus #161 : Marraskuu 23, 2018, 19:30:53 »

Yli 3kymppiä. halvimmalla taisi löytyä autodocista/vast.

Kirjattu

Rak

  • Ylläpitäjä
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 1867
    • Profiili
Vs: Suzukin hienosäätöä
« Vastaus #162 : Marraskuu 23, 2018, 19:45:09 »

Öljyn ja syylärin paluun lämpöanturit asennettu ja koeajettukkin jo tovin.  Öljynlämmöt nousee lähinnä maantiellä. Hitaasti hiipii ylöspäin, parinkymmenen kilometrin siirtymällä alkaa olla jotain 110 astetta taulussa.
Maastoajossa huudatusta lukuunottamatta reilu 90 astetta.

Takaperänkin vaihdoin uuteen laakeroituun, arbbi jäi vanhaa jäljelle.
Uudet takalaakerit meni myös paikoilleen.

Flektikin vaihtui tehokkaampaan. Sille pitäis vielä kehittää toimiva pwm-ohjaus. Tuo hellan rele ei varmaan riitä kun 30A sulake palaa satunnaisesti.
Tee se itse versio mosfetilla toimii muuten mutta Vems käyttää 100hz taajuutta ohjaukseen joka on todennäköisesti syy siihen että flekti värisee osateholla. Korkeampi taajuus vaaditaan oletettavasti.

Vinssin virtapiirin jännitehäviöitä tarkastelin. n.1.6m 70mm2 kaapelia tekee 500A virralla melkein 0.5V häviötä. Maapuolella tulee 0.7 kun akulta tulevan kaapelin liitos ei saa kunnon kontaktia (korin kiinnitýs)pulttiin jonka kautta maa siirtyy runkoon.
Taidan vetää suoran 50mm2 kaapelin akusta runkoon, kun Markolta sain valmiita pätkiä.
Ennen kuin alan tuota 70mm2 kaapelia vaihtamaan paksumpaa niin pitää jakoplokin ja vinssin välisen kaapelin häviö mitata, on muistaakseni 35mm2(vinssin orkkis).



Kirjattu

Rak

  • Ylläpitäjä
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 1867
    • Profiili
Vs: Suzukin hienosäätöä
« Vastaus #163 : Tammikuu 06, 2019, 19:54:50 »

Hyppyjohto akulta runkoon vedetty.
En edes mittaa tuota jakoblokin ja vinssin välistä kaapelia, sain sopivasti 70mm2 kaapelia niin lykkään sitä väliin jossain välissä.

Takaperäremontti ei lukon toimintaa parantanut, ääni väheni hytissä mutta edelleen vuotaa välillä.

Takaiskarit meni vaihtoon kun toinen alkoi jäätymään jumiin, ei voinu antaa olla  ;D

Uudemmat kumitkin nappasin alle, pitoa on kun heti meni nivel edestä  ;D
Kirjattu

Rak

  • Ylläpitäjä
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 1867
    • Profiili
Vs: Suzukin hienosäätöä
« Vastaus #164 : Helmikuu 24, 2019, 20:56:55 »

Ensitesti volvon pwm ohjatulla flektillä toimi. Seuraavaksi pitää kytköstää siitä pwm purkki spallin flektiin ja testata uusiksi.
Jotain älyä siinä volvon purtilossa on koskaa haluaa itseään ohjattavan pwm signaalilla. Ohjausjohtimen suora kytkös maahan tai jännitteeseen ei aiheuttanu flektissä minkäänlaista elonmerkkiä.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.037 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.